Το σύνθημα «drill baby drill» δεν έμεινε στα λόγια. Μετά από χρόνια απουσίας, οι μεγάλοι πετρελαϊκοί παίκτες επανεμφανίζονται στην Ελλάδα, βλέποντας ευκαιρίες σε μια αγορά που αλλάζει ταχύτητα. Οι νέες έρευνες και οι διεθνείς πιέσεις αναδιαμορφώνουν το ενεργειακό τοπίο και βάζουν τη χώρα ξανά στο μικροσκόπιο των «γιγάντων» του κλάδου.
ACER, Βιομήχανοι και νοικοκυριά Vs παραγωγών ενέργειας
- Ο Τραμπ άλλαξε το αφήγημα της “πράσινης” ανάπτυξης
- Και οι πετρελαϊκές επέστρεψαν σε επιθετική πολιτική εξορύξεων
- Μεγάλα τα οφέλη για την Ελλάδα, ειδικά αν βρεθούν κοιτάσματα
- Πληροφορική: Πως ένας κλάδος από το επενδυτικό και χρηματιστηριακό περιθώριo μέσα σε δύο χρόνια βρέθηκε στην κορυφή
- Πολλά τα δις που “μοιράζονται” από κοινοτικά κονδύλια και ιδιωτικά έργα οι εταιρείες Πληροφορικής
- Η μετάλλαξη του κλάδου μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων και την είσοδο νέων δυνάμεων
- Σφίγγει ο κλοιός και αυξάνονται οι αντιδράσεις για την ενεργειακή ακρίβεια
- ACER, Βιομήχανοι και νοικοκυριά Vs παραγωγών ενέργειας
- Τετραήμερο ανδικό ξέσπασμα στη χρηματιστηριακή αγορά
- Κρίσιμη η σημερινή συνεδρίαση μετά την χθεσινή κατάρρευση της Wall Street
- Η Euronext συγκέντρωσε το 50% + 1 μετοχή της ΕΧΑΕ, Δευτέρα οι ανακοινώσεις
Ο Τραμπ άλλαξε το αφήγημα και οι πετρελαϊκές επέστρεψαν σε επιθετική πολιτική/ Οφέλη για την Ελλάδα
Μέχρι πριν την εκλογή Τραμπ, οι ΗΠΑ και η Ε.Ε. ακολουθούσαν με ζήλο την πολιτική της “πράσινης” ανάπτυξης, ιδίως η δεύτερη.καθώς οι Αμερικανοί δεν σταμάτησαν να παράγουν σχιστολιθικό αέριο, έστω και με κάπως πιο αργούς ρυθμούς. Όπως θυμάστε η πρώτη πολιτική πράξη, γιατί πολιτική ήταν πρωτίστως, όπως αποδεικνύεται αβίαστα σήμερα από τα ίδια τα γεγονότα, ήταν το γνωστό “drill baby drill”, η οποία ανέτρεψε τις στρατηγικές χωρών και φυσικά εταιρειών, με πρώτες τις ενεργειακές εταιρείες. Μεταξύ των οποίων πρώτοι πρώτοι οι πετρελαϊκοί γίγαντες, οι οποίοι πλέον δεν έχουν τις ανασφάλειες ότι οι έρευνες και οι επενδύσεις σε υδρογονάνθρακες και κυρίως στο φυσικό αέριο δεν έχουν τις εμπορικές προοπτικές και κυρίως τον απαιτούμενο χρόνο ωρίμανσης. Τα παραδείγματα εγκατάλειψης των τελευταίων χρόνων επενδύσεων σε έρευνες φυσικού αερίου είναι αρκετά, μεταξύ των οποίων και αυτά που αφορούν στη χώρα μας, με χαρακτηριστική την περίπτωση της Exxon Mobil που αποχώρησε-εγκατέλειψε έρευνες πριν από μερικά χρόνια.
Η ξεκάθαρη στήριξη της κυβέρνησης Τραμπ σε επενδύσεις που αφορούν στην εξόρυξη υδρογονανθράκων, άλλαξε άρδην το αφήγημα της ενεργειακής πολιτικής σχεδόν διεθνώς, με αποτέλεσμα να απελευθερωθούν οι κινήσεις των μεγάλων πετρελαϊκών ομίλων, που πάντα αναζητούν ευκαιρίες για νέες αντλήσεις φυσικού αερίου και πετρελαίου. Την αλλαγή αυτή των πετρελαϊκών εταιρειών την καρπούται και η Ελλάδα, καθώς τόσο η Exxon, όσο και η Chevron επανήλθαν και ήδη έχουν αναλάβει συγκεκριμένα μπλοκ στη Δυτική Ελλάδα και το Ιόνιο, καθώς και νοτιοδυτικά της Κρήτης, είτε σε συνεργασία με την Helleniq Energy είτε και με την Energean. Για τον ίδιο λόγο, της διεθνούς μεταστροφής, ακριβέστερα επιστροφής, στις παραδοσιακές μορφές, οι επενδύσεις στο φυσικό αέριο δεν θεωρούνται σήμερα επισφαλείς ή απέναντι στην κλιματική προστασία, οριοθετώντας εκ νέου τις επιλογές μεταξύ ανάπτυξης και κλίματος.
Τα δις που “μοιράζονται” στον κλάδο, μετασχηματίζουν τις εταιρείες Πληροφορικής
Εδώ και δύο περίπου χρόνια στον κλάδο πληροφορικής έχουν σημειωθεί τεράστιες αλλαγές, καθώς έχουν εισέλθει νέα ισχυρά επιχειρηματικά ονόματα, έχουν γίνει καθοριστικές εξαγορές και συγχωνεύσεις, ενώ παράλληλα το πεδίο δράσης των εταιρειών έχει διευρυνθεί με ταχύτατους ρυθμούς και η πίτα των έργων έχει εκτοξευθεί σε πολλά δις ευρώ.
Ακόμα και deal με τράπεζες έχουν πραγματοποιηθεί, κάτι που μέχρι πριν λίγα μόλις χρόνια εθεωρείτο αδιανόητο, ενώ εταιρείες που είχαν μικρό σχετικά μερίδιο αγοράς, αλλά διέθεταν κάποια εξειδίκευση, έγιναν στόχος εξαγοράς και άλλαξαν επίπεδο. Υπό νέα ομπρέλα και ιδιοκτησία, οι περισσότερες εξ αυτών εισήλθαν δυναμικά στα μεγάλα δημόσια κυρίως αλλά και ιδιωτικά έργα, είδαν τζίρους και κέρδη να πολλαπλασιάζονται και ταυτόχρονα οι εισηγμένες να αυξάνουν σε απιστευτα επίπεδα την κεφαλαιοποίησή τους.
Οπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου οι συγχωνεύσεις, δεν αποτελούν αυτοσκοπό ούτε έχουν μονοσήμαντα εταιρικά κριτήρια. Τα κεφάλαια που πέφτουν και θα πέσουν ακόμα στον κλάδο είναι τεράστια και η διανομή της προκαλεί το ενδιαφέρον ποικιλώνυμων συμφερόντων, ακόμα και άσχετων μέχρι πρότινος με τον κλάδο παραγόντων. Επίκεινται, δεκάδες ακόμα αναθέσεις έργων και η επιδίωξη των ισχυρών παραγόντων και εταιρειών είναι να ελέγξουν τη διάθεση των κοινοτικών κονδυλίων, αλλά να πάρουν όσο το δυνατόν περισσότερα έργα του ιδιωτικού τομέα. Και αυτό γιατί όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, είναι αναγκασμένες να ακολουθήσουν τον φρενήρη ρυθμό τεχνολογικών αλλαγών των συστημάτων τους και ψηφιοποίησης των εργασιών τους
——————————————————————————————————————————————————–
ACER, Βιομήχανοι και νοικοκυριά Vs παραγωγών ενέργειας
Την ώρα που η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) παραμένει ακέφαλη από πρόεδρο, καθώς η θητεία του Αθανάσιου Δαγούμα τελείωσε και δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα το πρόσωπο που θα τον αντικαταστήσει, την ίδια ώρα η κυβέρνηση καλείται να πάρει μέτρα για τη μείωση των τιμών ενέργειας, ενώ οι άμεσα ενδιαφερόμενοι σε λίγο θα… βγουν στα κάγκελα.
Επιπλέον, ο ACER, δηλαδή ο ευρωπαϊκός ρυθμιστής, με έκθεσή του ζητά από την κυβέρνηση απαντήσεις για τον τρόπο που διαμορφώνονται οι τιμές χονδρικής στη χώρα μας, προφανώς γιατί διαπιστώνει ότι εκεί υπάρχουν σοβαρά προβλήματα, που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Πέραν αυτού, οι μεν παραγωγοί δεν αποδέχονται τις ευθύνες που τους καταλογίζονται και συνεπώς δεν πρόκειται να κάνουν κάτι από μόνοι τους, οι δε βιομήχανοι ζητούν άμεση παρέμβαση από την κυβέρνηση, με καθημερινούς ει δυνατόν ελέγχους και τακτική εποπτεία. Όσο για τους απλούς καταναλωτές, τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, καθώς οι μηνιαίοι πλέον λογαριασμοί, μοιάζουν ολοένα και περισσότερο με… (πρώην) λογαριασμούς τετραμήνου, ενώ και οι ποικιλίες χρωμάτων τους, περισσότερο τους μπερδεύουν, ειδικά με τις συχνές αλλαγές τους και τα μπαράζ διαφημίσεων που τους υποστηρίζουν σε όλα τα Μέσα Ενημέρωσης.
Τώρα, λοιπόν, που πέρασαν τα…επινίκια των μεγάλων ενεργειακών συμφωνιών, με τους ιδιώτες να ωφελούνται κατά κράτος έναντι του Δημοσίου, η κυβέρνηση καλείται να πάρει επιτέλους πρωτοβουλίες, με την όλη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί να τείνει καθημερινά προς το ανεξέλεγκτο, ενώ ακόμα ο καιρός είναι ζεστός και τα νοικοκυριά τουλάχιστον να μην καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια, πέραν της συνήθους χρήσης της.
——————————————————————————————————————————————————–
Tips
– Ενώ στην Αθήνα το κλίμα στην αγορά είναι από τη Δευτέρα θετικό και έχει ωθήσει τον Δείκτη σε τετραήμερο μινι ράλι, επαναφέροντας την αισιοδοξία στους επενδυτές, τα δυσάρεστα χθεσινοβραδινά νέα από την αμερικανική αγορά έρχονται να ανατρέψουν την ηρεμία στις διεθνείς αγορές, φυσικά επηρεάζοντας και τη δική μας
– Γιατί, δεν είναι μόνο ο εξ αντανακλάσεως συγχρονισμός με την πορεία της μεγαλύτερης χρηματιστηριακής αγοράς, αλλά από το τι συμβαίνει εκεί επηρεάζει και τα αμερικανικά funds που έχουν μεγάλες θέσεις και στο ελληνικό χρηματιστήριο
– Ακριβώς για τους λόγους αυτούς είναι ιδιαίτερα κρίσιμο το ως θα αντιδράσει σήμερα η δική μας αγορά, αλλά και τα άλλα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια – ‘Αλλωστε πλέον και με τη βούλα είμαστε μέλη του Euronext, εφόσον συγκέντρωσε το 50% + 1 μετοχή της ΕΧΑΕ από χθες
– Ολες οι τράπεζες, πλην Credia, κινήθηκαν ανοδικά και χθες και μένει να δούμε τις κινήσεις των ξένων μετόχων τους, το πότε δηλαδή θα βγάλουν μεγαλύτερη της ζήτησης προσφορά, αναγκαίες για να κλείσουν τα βιβλια τους
– Υπάρχουν πάντως τραπεζικά στελέχη και χρηματιστές που διατείνονται ότι μεγάλο μέρος αυτών των – αναγκαστικών – πωλήσεων από τα ξένα χαρτοφυλάκια έχει ήδη γίνει. Αν αποδειχθούν εύστοχοι οι ισχυρισμοι τους, οι αναμενόμενοι κλυδωνισμοί θα είναι σαφώς μικρότεροι στην αγορά
– Εντάξει, όλες οι εταιρείες χρειάζονται δάνεια, μικρά ή μεγάλα, ανάλογα με τις ανάγκες τους, αλλά σε γενικές γραμμές, ειδικά οι μεγάλοι όμιλοι, οφείλουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και συντηρητικοί, για να μην ξεφεύγει ο δανεισμός τους. Έβλεπα τα στοιχεία εννεαμήνου των ΕΛΠΕ που δημοσιεύτηκαν χθες και παρατήρησα έκπληκτος ότι ο δανεισμός τους είναι ίσος με την κεφαλαιοποίησή τους!
– Κατά τα λοιπά η εταιρεία εμφάνισε στο εννεάμηνο πωλήσεις 8,478 δισ. ευρώ (- 13%), ενώ τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε 766 εκατ. ευρώ, υψηλότερα από τα αντίστοιχα του συνόλου της περασμένης χρήσης, λόγω του πολύ καλού τρίτου τριμήνου στα περιθώρια διύλισης. Πολύ πιθανόν στο κλείσιμο της χρήσης να υπερβούν τα 900 εκατ. και να κινηθούν ακόμα και πιο πάνω προς την περιοχή των 950 εκα. ευρώ
– Μεγάλος όγκος συναλλαγών και σημαντική πτώση χθες για τον ΟΤΕ, στον απόηχο της δημοσίευσης των αποτελεσμάτων του εννεαμήνου. Προφανώς, σε κάποιους τοποθετημένους θεσμικούς δεν άρεσαν και τόσο και αυτό έφερε τις μεγάλες ημερήσιες απώλειες. Θα φανεί σήμερα αν το χαρτί έχει αντοχές. Η ολοκλήρωση της πώλησης της Telekom Romania Mobile, δίνει τη δυνατότητα στον ΟΤΕ να διανείμει έκτακτο μέρισμα 0,10 ευρώ ανά μετοχή στο τέλος Δεκεμβρίου.
– Θυμίζω ότι σήμερα, αργά το βράδυ για να μην αγωνιάτε, ο οίκος Fitch θα ανακοινώσει την τελευταία αξιολόγησή του για την Ελλάδα μέσα στο 2025. Τι περιμένουμε; Αξιολόγηση ΒΒΒ από ΒΒΒ-, επενδυτική βαθμίδα δηλαδή, όπως έχουν ήδη πράξει η DBRS και ο S&B
Το Φανάρι του Διογένη
