Διογένης: Βροχή 16,7 δισ. για έργα το 2026 — Η μεγάλη ώθηση του Ταμείου Ανάκαμψης

21
Νοέμβριος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2026 απογειώνεται στα 16,7 δισ. ευρώ, καθώς το Ταμείο Ανάκαμψης φέρνει τη μεγαλύτερη χρηματοδοτική ένεση των τελευταίων ετών, ανοίγοντας τον δρόμο για δεκάδες έργα και στοίχημα πλήρους απορρόφησης των κοινοτικών πόρων.

– Το μεγαλύτερο πακέτο που έχει υπολογιστεί για πληθώρα έργων
– Η κυβέρνηση στο κυνήγι του στόχου της πλήρους αξιοποίησης των κοινοτικών κονδυλίων
– Από που προέρχεται αυτός ο πακτωλός κεφαλαίων
– Το μεγάλο στοίχημα παραμένει η ταχεία εκταμίευση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης
–  Ο Στουρνάρας “έκαψε” τις ελπίδες νέας μείωσης επιτοκίων
–  Έχουμε επιτύχει σημαντική χαλάρωση των όρων χρηματοδότησης με το επιτόκιο του 2%
– Προσιτή και προσβάσιμη πλέον η προσφυγή στην κεφαλαιαγορά
– Γαλακτοβιομηχανίες: Απορούν για τη μείωση των μεριδίων τους 
– Υπέρ των φθηνότερων private label προϊόντων οι καταναλωτές
–  Υπέρ Κίνας και COSCO ο πρώην πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής 
– Υπερασπίστηκε τη ναυτιλιακή συνεργασία Ελλάδας–Κίναςκαι τα οφέλη της
– Βολές και μηνύματα προς πολλές κατευθύνσεις
– Το ελληνικό και τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια, πρόλαβαν τη βύθιση της Wall Street
– Από αρνητική θέση η εκκίνηση των αγορών σήμερα
– Και η Εθνική με ομόλογο 500 εκατ. και επιτόκιο 3, 375%
– Τέσσερις οίκοι δίνουν νέες υψηλότερες τιμές για τη ΔΕΗ
– Ο ΟΤΕ “αναπνέει” ελεύθερα μετά την απαλλαγή της Ρουμανίας
– Αυξημένη κερδοφορία στο 9μηνο για Inteal και Πλ. Θράκης

Στα 16,7 δισ. εκτινάσσεται το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2026, λόγω του Ταμείο Ανάκαμψης

Η λήξη του προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης τον προσεχή Αύγουστο, οδηγεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να “φορτώσει” όσα περισσότερα έργα μπορεί μέσα στη νέα χρονιά, προκειμένου να κυνηγήσει το στόχο της πλήρους αξιοποίησης των κονδυλίων αυτών, που ακόμα παραμένουν είτε στα κοινοτικά συρτάρια είτε σε δικούς μας υπουργικούς φακέλους.

Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία που κατατέθηκαν, το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2026 ανέρχεται στο ποσό ρεκόρ των 16,7 δισ. ευρώ και στοχεύει σε πρώτη και κύρια φάση να αξιοποιηθούν, ει δυνατόν, όλα τα εναπομείναντα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης (ΤΑ) και δεύτερον και διόλου ήσσονος σημασίας, να επιτευχθεί ο στόχος του ετήσιου ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας που έχει τεθεί στο 2,4%.

Σε σχέση με το τρέχον έτος η αύξηση αυτή το ΠΔΕ ανέρχεται σε 14,3% και υπηρετεί τον φιλόδοξο στόχο της κυβερνητικής πολιτικής, “να μη χαθεί ούτε ευρώ” από το ΤΑ και παράλληλα να αξιοποιηθούν και κονδύλια από το ΕΣΠΑ και την εθνική συμμετοχή.

Ειδικότερα, βάση των στοιχείων του προϋπολογισμού, από τις επιχορηγήσεις του ΤΑ προβλέπεται ότι θα αξιοποιηθεί ποσό 7,2 δισ. ευρώ, με το στοίχημα βέβαια να παραμένει η ταχεία εκταμίευσή τους, λόγω λήξης του προγράμματος τον Αύγουστο του 2026. Στο ποσό αυτό προστίθενται και άλλα 6,2 δισ. από κονδύλια του ΕΣΠΑ 2021-2027 και άλλων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών οργανισμών, καθώς και περίπου 3,3 δισ. ευρώ από την εθνική συμμετοχή.

Πέραν των συνολικά 16,7 δισ. ευρώ, θα πρέπει να υπολογιστούν στην άθροιση και τα περίπου άλλα 5,5 δισ. ευρώ, του δανειακού σκέλους του ΤΑ, το οποίο περνάει στις τράπεζες , με στόχο τη χρηματοδότηση στεγαστικών κυρίως προγραμμάτων, αλλά και ορισμένων ιδιωτικών επενδύσεων.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα τεράστιο ποσό, έναν πακτωλό δισεκατομμυρίων, τα οποία καλείται η κυβέρνηση να αξιοποιήσει και γρήγορα και αποτελεσματικά, ενισχύοντας τους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας και επιτυγχάνοντας τον στόχο του 2,4% για την ερχόμενη χρονιά.

Τα συνολικά αυτά κονδύλια θα κατευθυνθούν σε έργα υποδομών, νοσοκομεία, σχολεία, λιμάνια, πράσινες επενδύσεις, ψηφιακά συστήματα. Κι αυτά τα έργα δεν έχουν μόνο οικονομικό, αλλά και βαθύ κοινωνικό αποτύπωμα

Ο Στουρνάρας “έκαψε” τις ελπίδες νέας μείωσης επιτοκίων

Οι συζητήσεις, οι αναμονές, οι δηλώσεις και οι απόψεις, σχετικά με το μέλλον των επιτοκίων και τις κινήσεις των κεντρικών τραπεζών, κυρίως της Fed και της ΕΚΤ τροφοδοτούνται καθημερινά, ιδίως στα πέραν του Ατλαντικού ΜΜΕ, από τις εκτιμήσεις αναλυτών, οικονομολόγων, επιχειρηματιών, ακόμα και από επικεφαλής μεγάλων χρηματοπιστωτικών οργανισμών.

Στις ΗΠΑ βέβαια η μελλοντική πορεία των επιτοκίων έχει συνδεθεί με την παραμονή ή όχι στο τιμόνι της Ομοσπονδιακής τράπεζας του Πάουελ, τον οποίο αντιμάχεται από την πρώτη ημέρα εκλογής του ο Τραμπ. Στην ΕΚΤ, όμως είναι διαφορετικά τα πράγματα και οι καταστάσεις. Θέμα Λαγκάρντ, δεν έχει τεθεί από κανέναν πολιτικό ή οικονομικό ή επιχειρηματικό παράγοντα, αν και ορισμένοι “ψίθυροι” ακούστηκαν κάπου εκεί στους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά δεν έτυχαν αναπαραγωγής και επέκτασης, μέχρι του σημείου αμφισβήτησης.

Αυτό όμως που τέθηκε στις συζητήσεις ήταν το αν τώρα χρειάζεται η ευρωπαϊκή οικονομία μία ακόμα μείωση των επιτοκίων από την ΕΚΤ ή όχι. Ακόμα και μέλη της Κεντρικής τράπεζας διατύπωσαν απόψεις, που δεν ήταν ιδιαίτερα διαφωτιστικές, περιγραφικές της κατάστασης ήταν και τίποτα περισσότερο.

Μεταξύ αυτών, ο δικός μας Κεντρικός τραπεζίτης, ο Γιάννης Στουρνάρας, ο οποίος, σε άρθρο γνώμης που δημοσιεύεται στο International Banker, ήταν κατηγορηματικός, δεν απέφυγε δηλαδή να διατυπώσει ευθαρσώς και όχι δια της πλαγίας την άποψή του. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, μεταξύ άλλων, «Με το βασικό επιτόκιο να βρίσκεται πλέον στο 2%, έχουμε επιτύχει σημαντική χαλάρωση των όρων χρηματοδότησης, καθιστώντας την πρόσβαση στην κεφαλαιαγορά πιο προσιτή και προσβάσιμη, κάτι που είναι απαραίτητο για τη στήριξη της οικονομικής ανθεκτικότητας και της ανάπτυξης σε μια περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας».

Αν δεν το…μεταφράσατε σωστά, ο κ. Στουρνάρας “έκαψε” τις όποιες ελπίδες υπήρχαν σε ορισμένους ότι μπορεί να υπάρξει ακόμα μία μείωση επιτοκίων αυτή την περίοδο. Και με γνώμονα του ότι πάντα είναι προσεκτικός και η άποψή του έχει βαρύνουσα σημασία και εντός των κόλπων της ΕΚΤ, το συμπέρασμα προκύπτει αβίαστα.

Γαλακτοβιομηχανίες: Απορούν για τη μείωση των μεριδίων τους, υπέρ των private label προϊόντων

Για να πάμε τώρα στα πιο πεζά και καθημερινά της οικονομίας, της αγοράς, των επιχειρήσεων και φυσικά των καταναλωτών. Η οικονομική κατάσταση των οποίων κατά το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τους, όπως είναι ήδη καταγεγραμμένο, δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στα μηνιαία έξοδα, μεγάλο μέρος των οποίων αποτελούν οι αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών. Και αυτό γιατί οι τιμές τους έχουν κυριολεκτικά ξεφύγει και η ακρίβεια τους οδηγεί να αναζητήσουν άλλες λύσεις. Αντί, λοιπόν, να αγοράζουν επώνυμα προϊόντα, καταφεύγουν στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label), τα οποία είναι σαφώς φθηνότερα. Προφανώς, γιαούρτι όλοι μας τρώμε, πλην εξαιρετικών περιπτώσεων ειδικών προβλημάτων υγείας.

Γιατί, άραγε, απορούν οι γαλακτοβιομηχανίες για την πτώση των πωλήσεων επώνυμου γιαουρτιού, υπέρ των private label, όταν η διαφορά στις τιμές μπορεί να φτάσει μέχρι και το 50% της αξίας των επώνυμων προϊόντων;

Ίσως ορισμένοι από εσάς να θυμούνται αναφορές της στήλης, ειδικά για τις πρακτικές των μεγάλων καρτέλ γαλακτοβιομηχανιών, που σε συνεννόηση ασφαλώς, για μια ή δύο εβδομάδες ρίχνει η μία εταιρεία την τιμή της τριάδας γιαουρτιών και μετά κάνει το ίδιο άλλη εταιρεία, με την πρώτη φυσικά να επαναφέρει την τιμή στα προ της έκπτωσης επίπεδα. Και αυτό γεγονός, να επαναλαμβάνεται ακόμα και σήμερα, σε μόνιμη βάση. Δείτε, λοιπόν, τι αναφέρει η γνωστή γαλακτοβιομηχανία ΚΡΙ – ΚΡΙ, με αφορμή τη δημοσίευση χθες των αποτελεσμάτων εννεαμήνου, για το θέμα αυτό. Σας το παρουσιάζω αυτούσιο και τα συμπεράσματα δικά σας:

“Σε σχέση με την κατάσταση στην αγορά, συνεχίζεται η στροφή των καταναλωτών στα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας, ως αποτέλεσμα των επιλογών τους για οικονομικότερα προϊόντα. Οι ανακατατάξεις που συμβαίνουν δείχνουν το μερίδιο αγοράς σε όγκο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας ενισχυμένο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας το 37,9%, και προκαλώντας ισχυρή πίεση στα μερίδια των επώνυμων γιαουρτιών. Τα branded γιαούρτια της ΚΡΙ-ΚΡΙ απώλεσαν μερίδιο 1,3 ποσοστιαίες μονάδες, με το μερίδιο να διαμορφώνεται στο 13,8%,
διατηρώντας τη 2η θέση της αγοράς [στοιχεία Circana (προηγ. IRI), σε αξία,Ιαν.-Σεπ. 2025]”

Υπέρ Κίνας και COSCO ο Κώστας Καραμανλής

Συνέχεια είχαμε χθες στο σοβαρό θέμα που προέκυψε για το λιμάνι του Πειραιά από τις δηλώσεις της νέας πρέσβειρας των ΗΠΑ – που χαρακτήρισε «ατυχές» γεγονός την κινεζική παρουσία στον Πειραιά, αλλά «εφικτό να παρακαμφθεί» – προκαλώντας την άμεση αντίδραση της κινεζικής πρεσβείας, αλλά και του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή. Ο οποίος έστειλε τα κατάλληλα μηνύματα προς πάσα κατεύθυνση, κατά την ομιλία του στην εκδήλωση για τα 30 χρόνια από την ίδρυση του Ελληνοκινεζικού Εμπορικού, Βιομηχανικού, Τουριστικού και Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου.

Στο επίκεντρο της παρέμβασής του βρέθηκε η ναυτιλιακή συνεργασία Ελλάδας–Κίνας, την οποία ο ίδιος υπερασπίστηκε ανοιχτά, υπογραμμίζοντας πως αποτέλεσε συνειδητή πολιτική επιλογή της κυβέρνησής του και κρίσιμο πυλώνα της αναπτυξιακής πορείας του λιμανιού του Πειραιά. Όπως ανέφερε, μεταξύ άλλων, «Σήμερα, το λιμάνι του Πειραιά είναι το 8ο μεγαλύτερο στον κόσμο, 3ο στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο στη Μεσόγειο, σύμφωνα με πρόσφατες μετρήσεις», προσθέτοντας ότι η επένδυση της COSCO αποτέλεσε καταλύτη για τη θεαματική αναβάθμιση του λιμανιού, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της γεωστρατηγικής θέσης της Ελλάδας και στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας.

Tips

– Ότι λέγαμε για το περίφημο ελατήριο των αγορών. Από την πτώση στην άνοδο και τανάπαλιν. Συμπίεση και μετά αποσυμπίεση, αυτά είναι φαινόμενα της φυσικής, αλλά έχουν πλήρη εφαρμογή και στις αγορές.

– Εκεί που έδειχναν τα πράγματα, για παράδειγμα, ότι στη Wall Street πηγαίναμε για δεύτερη ημέρα ανόδου, μετά από τετραήμερη πτώση, οι δείκτες χθες γύρισαν, ενδοσυνεδριακά, από τις ανοδικές τάσεις που κατέγραφαν, στην πτώση και μάλιστα βίαιο τρόπο

– Αρχικά, τα αποτελέσματα της Nvidia δημιούργησαν θετικό κλίμα στην αγορά, αλλά διαρκούσης της συνεδρίασης, η κατάσταση αντιστράφηκε άρδην και μάλιστα πήρε τη μορφή χιονοστιβάδας, με τους τρεις δείκτες να καταγράφουν μεγάλες απώλειες. Οι αμφιβολίες για τις εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης αναζωπυρώθηκαν, ενώ και τα στοιχεία της απασχόλησης ήταν απογοητευτικά

– Οπότε, όπως αντιλαμβάνεστε, μείωση επιτοκίων από τη Fed τον ερχόμενο μήνα Δεκέμβριο, ξεχάστε τη, δεν πρόκειται να γίνει υπ’ αυτές τις συνθήκες. Και έρχονται και άλλα στοιχεία, που μέχρι τώρα δεν μπορούσαν να συγκεντρωθούν, λόγω shutdown

– Ευτυχώς, η Ευρώπη και η Αθήνα είχαν προλάβει να γράψουν κέρδη, όπως και το Τόκιο, που προηγείται όλων των αγορών. Τι θα γίνει σήμερα, πως θα αντιδράσουν αυτές οι αγορές;

– Στα δικά μας χρηματιστηριακά γραφεία, οι εντολές αγοράς υπερτερούν έναντι των εντολών πωλήσεων, αλλά αυτό το γεγονός εύκολα ανατρέπεται, όπως αντιλαμβάνεστε

– Η μια μετά την άλλη οι τράπεζες βγαίνουν στις αγορές με ομόλογα. Χθες ήταν η σειρά της Εθνικής, που σήκωσε 500 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο 3,375%

– Καλύτερα των αναμενομένων τα αποτελέσματα εννεαμήνου της Crediabank, έτυχαν θετικής αποδοχής από την αγορά, που αναγνωρίζει την πλήρη…μετάλλαξη της τράπεζας, που κάποτε ήταν βαρίδι και τώρα έχει εξελιχθεί σε υγιή πέμπτο πόλο του τραπεζικού συστήματος. Περισσότερα, προσεχώς

– ΔΕΗ: Ανοδικές προβλέψεις και θετικές συστάσεις από τέσσερις οίκους
Από τα 18,5 έως τα 22,6 ευρώ οι τιμές στόχοι που δίνουν για τη μετοχή της ΔΕΗ οι Citi, Axia, Euroxx και JP Morgan μετά την παρουσίαση του business plan

– Ο ΟΤΕ, απαλλαγμένος πλέον από τις ζημιές της Ρουμανίας, δείχνει σαφώς καλύτερη πορεία και στο ταμπλο. Άλλωστε οι ξένοι θεσμικοί κυρίως έχουν… τιμολογήσει τα κέρδη από την πώληση της Ρουμανίας και αυτό “γράφει” τώρα και στις επιλογές τους

– Για να πάμε τώρα στα αποτελέσματα, αρχής γενομένης από την Inteal Holdings: Τα συγκρίσιμα EBITDA ανήλθαν σε 39 εκατ., αυξημένα κατά 44%. Τα συγκρίσιμα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 23,6 εκατ. σημειώνοντας αύξηση κατά 55%. Τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 16,4 εκατ., αυξημένα κατά 62%. Και ο καθαρός δανεισμός ανήλθε σε 59,4 εκατ.

– Ενισχυμένα τα μεγέθη και των Πλαστικών Θράκης στο εννεάμηνο. Τζίρος 300,3 εκατ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 15%, φτάνοντας τα 13,7 εκατ. ευρώ


Το Φανάρι του Διογένη

businessvoice.gr

Μουντιάλ 2026: Τα δάκρυα λύτρωσης του Νεϊμάρ

Ο Νεϊμάρ είπε ότι πήγε στα αποδυτήρια και ξέσπασε…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ