Λαμβάνοντας υπόψη την γενική και δοκιμασμένη παραδοχή ότι «οι αγορές ανεβαίνουν με λεφτά και πέφτουν με χαρτιά», είναι φανερό ότι η ελληνική χρηματιστηριακή αγορά βρίσκεται ακριβώς σε αυτό το οριακό σημείο, δηλαδή, όταν οι αγοραστές υπερτερούν, καταγράφει άνοδο και το αντίθετο, υποχωρεί ότι το χρήμα δεν φτάνει να στηρίξει υγιείς ανοδικές κινήσεις.
– Οι περιστροφές γύρω από τις 2.100 μονάδες έχουν λόγο και αιτία
– Χωρίς τα κεφάλαια των ξένων, η αγορά «συντηρείται» με «διανομή» χαρτιών
– Η ρήση ότι «οι αγορές ανεβαίνουν με λεφτά και πέφτουν με χαρτιά» επιβεβαιώνεται πλήρως
– Από αναλύσεις άλλο τίποτα, αλλά οι τράπεζες κινούνται με την όπισθεν
– Τα μερίσματα των τραπεζών λειτουργούν “ως τυράκι” για την προσέλκυση νέου αίματος
– Άστοχο, αν όχι ύποπτο, το συνεχές πατρονάρισμα των τραπεζών από εκθέσεις ξένων οίκων
– Fed: Μειώνει μεν σήμερα τα επιτόκια, δοκιμάζεται όμως η ανεξαρτησία της
– Δεν αποφασίζει μόνο για τις ΗΠΑ, αλλά και για την επόμενη ημέρα στην παγκόσμια οικονομία
– ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Λαζαρίδου, από Ν.Υόρκη: Γιατί είμαστε το καλύτερο και ασφαλές «ομόλογο»
– Σταθερές χρηματοροές, ισχυρές αποδόσεις και μακρά υπολειπόμενη διάρκεια έργων
– Η Prodea θυμίζει ότι υπάρχει και ο δικός της κλάδος, με ελκυστικές προοπτικές και επιδόσεις
– Ένα παχυλό και προκλητικό συνάμα δώρο 2,37 εκατ. ευρώ (!) της ΕΚΤΕΡ σε στέλεχός της
– Και την ίδια ημέρα placement για το 6,35 των μετοχών της με μεγάλο discount
– Από σήμερα το ομόλογο των 140 εκατ. ευρώ του AKTORA
– Credia: Η Ελένη Βρεττού επιβεβαιώνει: Πάμε για 1 – 2 εξαγορές μέχρι το τέλος του χρόνου
ΧΑ – Τράπεζες: Οι αγορές ανεβαίνουν με λεφτά και πέφτουν με χαρτιά!…
Η νέα πτώση της αγοράς κάτω από τις 2.100 μονάδες, που αποδεικνύονται ως κομβικό σημείο για την περαιτέρω πορεία της, πτώση που συνοδεύτηκε για μια ακόμα φορά από τον αρνητικό πρωταγωνιστικό ρόλο των τραπεζών, πιστοποιούν ότι αυτό το χρονικό διάστημα, δεν υπάρχουν οι δυνάμεις εκείνες που θα αλλάξουν επί το θετικότερο την τρέχουσα εικόνα.
Το τελευταίο δίμηνο, ίσως και περισσότερο, τα πάνω – κάτω της χρηματιστηριακής αγοράς είναι συνεχόμενα, ενώ ο ημερήσιος τζίρος της υστερεί και δεν μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες τροφοδοσίας ενός νέου ανοδικού κύκλου.
Λαμβάνοντας υπόψη την γενική και δοκιμασμένη παραδοχή ότι «οι αγορές ανεβαίνουν με λεφτά και πέφτουν με χαρτιά», είναι φανερό ότι η ελληνική χρηματιστηριακή αγορά βρίσκεται ακριβώς σε αυτό το οριακό σημείο, δηλαδή, όταν οι αγοραστές υπερτερούν, καταγράφει άνοδο και το αντίθετο, υποχωρεί ότι το χρήμα δεν φτάνει να στηρίξει υγιείς ανοδικές κινήσεις. Αν μάλιστα δεν υπήρχαν τα πακέτα, που συνοδεύουν συχνά πυκνά τις συναλλαγές, ο καθαρός ημερήσιος τζίρος ουσιαστικά βρίσκεται ακόμα χαμηλότερα, γεγονός που έχει φυσικά τις αρνητικές συνέπειες επί του τελικού καθημερινού κλεισίματος.
Τα στοιχεία που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα και τα οποία δείχνουν ότι οι ξένοι επενδυτές είναι για πέμπτο συνεχόμενο μήνα πωλητές, καταδεικνύουν ότι μεγάλο μέρος των πραγματοποιηθέντων κερδών του 2025 έχουν ήδη ρευστοποιηθεί και βρίσκονται στα χαρτοφυλάκια κάθε είδους ξένων χαρτοφυλακίων και παικτών, δίπλα στα οποία θα πρέπει να προστεθούν και οι ρευστοποιήσεις εγχώριων επενδυτών, θεσμικών και ιδιωτών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στη στήλη στέλεχος χρηματιστηριακής εταιρείας, από τις μεγαλύτερες της αγοράς, τα περισσότερα ντεσκ έχουν τελειώσει με τις δουλειές τους και απλώς περιορίζονται σε κινήσεις ρουτίνας, μέχρι να φανεί ότι ζωηρεύει ξανά η αγορά.
… Από αναλύσεις άλλο τίποτα, αλλά οι τράπεζες κινούνται με την όπισθεν
Ένα από τα θέματα που συζητούνται ευρέως στην αγορά και στο οποίο έχει αναφερθεί αρκετές φορές η στήλη, πηγαίνοντας κόντρα στο ρεύμα, αλλά πάντα δικαιώνεται από τις εξελίξεις, είναι αυτό του καταιγισμού κυριολεκτικά των θετικών εκθέσεων για τις προοπτικές των τραπεζών, από ξένους κυρίως, αλλά και εγχώριους αναλυτές.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι τράπεζες κατέχουν ηγετική θέση στις υψηλές αποδόσεις, τις οποίες προσέφεραν στους επενδυτές, καθώς κυριολεκτικά έσπασαν τα κοντέρ στη διετία 2024-2025 και όποιος τις ακολούθησε απολαμβάνει ακόμα και τώρα σημαντικά κέρδη και υπεραξίες. Αλλά αυτό το συνεχόμενο πατρονάρισμα του κλάδου και των μετοχών του από μεγάλους χρηματοπιστωτικούς οίκους, με τελευταίο χθες την γνωστή μας UBS, οτι και πάλι θα…σκίσουν και το 2026, την ώρα μάλιστα που είναι ηλίου φαεινότερο ότι αυτό το διάστημα δεν έχουν τις δυνάμεις, δηλαδή το χρήμα των αγοραστών, καταλήγει να είναι τουλάχιστον άστοχο, αν όχι ύποπτο. Άλλωστε, ξέρετε κάποιον φορέα που μπορεί να ελέγξει τους διθυράμβους τους, για να σταματήσει αυτή η ιστορία που κρατάει χρόνια; Απλά να θυμίσω στους παλαιότερους την περίπτωση ξένου οίκου και την τιμή που έδινε στην Altec, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων, αλλά η δουλειά (η ζημιά, δηλαδή) έγινε.
Προς αποφυγή οποιονδήποτε συνειρμών, η στήλη δεν ισχυρίζεται ότι οι τραπεζικές μετοχές δεν έχουν περιθώρια περαιτέρω ανόδου και νέων σημαντικών αποδόσεων για τους μετόχους τους, αλλά σε αυτή τη χρονική συγκυρία, είναι ηλίου φαεινότερο ότι τα μερίσματα των τραπεζών λειτουργούν «ως τυράκι», ενώ την ίδια στιγμή αυτό που κυριαρχεί είναι η διανομή χαρτιών, με τα αποτελέσματα να φαίνονται στο ταμπλό.
Συνεπώς, αν δεν επιστρέψει το χρήμα που οδήγησε την ελληνική χρηματιστηριακή αγορά μεταξύ των κορυφαίων διεθνώς σε αποδόσεις, αν δεν υπάρξουν νέα deals, εξαγορές, συγχωνεύσεις και επεκτάσεις, σε όλο το εύρος των εισηγμένων και δη των ισχυρών και δεικτοβαρών εταιρειών, αν δεν πειστούν οι ξένοι επενδυτές ότι υπάρχει αύριο και μετά το Ταμείο Ανάκαμψης για την ελληνική οικονομία και τις επιχειρήσεις της, τότε και η χρηματιστηριακή αγορά θα εξακολουθήσει να κινείται μεταξύ σφύρας και άκμονος.
Fed: Μειώνει μεν τα επιτόκια, δοκιμάζεται δε η ανεξαρτησία της
Οι αξιωματούχοι της Fed αποφασίζουν σήμερα για τη μείωση ή όχι των επιτοκίων της, αμφιταλαντευόμενοι μεταξύ αγοράς εργασίας και πληθωρισμού, καθώς καλούνται, εν μέσω πρωτοφανών διαφωνιών, να λάβουν μέτρα χαλάρωσης για να αναχαιτιστεί η φθίνουσα δυναμική της αγοράς εργασίας.
Πέραν, όμως, της όποιας απόφασης για τα επιτόκια, που σύμφωνα με όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες θα μειωθούν, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών ετών, υπάρχει ίσως το πλέον επίδικο της όλης υπόθεσης. Το οποίο δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι δοκιμάζεται η ανεξαρτησία των κεντρικών τραπεζών στη διαχείριση του κόστους δανεισμού, που αποτελεί το μέγα ζητούμενο σε όλες τις οικονομίες του ανεπτυγμένου κόσμου.
Ένα στοιχείο βέβαια που έχει προκαλέσει παγκόσμια ανησυχία για τις επιπτώσεις που θα έχει πολύ πέραν της ίδιας της αμερικανικής οικονομίας, είναι το περίφημο “μεγάλο, όμορφο νομοσχέδιο”, που υπέγραψε ο Αμερικανός πρόεδρος και το οποίο αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω το δημόσιο χρέος των ΗΠΑ κατά 3,4 τρισ. δολάρια (!) την επόμενη δεκαετία.
Η Fed, λοιπόν, ετοιμάζεται να προχωρήσει σήμερα σε νέα μείωση επιτοκίων, την τρίτη κατά σειρά, αλλά είναι βέβαιο ότι δεν αποφασίζει μόνο για τις ΗΠΑ, αλλά εμμέσως πλην σαφώς για την επόμενη ημέρα στην παγκόσμια οικονομία, ιδίως αν υπάρξει, με πραξικοπηματικό τρόπο, η αλλαγή του Τζερόμ Πάουελ, ή έστω η επιλογή από τώρα προσώπου αρεστού στον Τραμπ, με στόχο την ακόμα μεγαλύτερη μείωση των αμερικανικών επιτοκίων. Όσο για το δολάριο, εδώ τα πράγματα είναι ακόμα πιο περίπλοκα, αλλά σήμερα ας μείνουμε στο χώρο των επιτοκίων και της σύγκρουσης μεταξύ πολιτικής και οικονομικής-τραπεζικής εξουσίας.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Λαζαρίδου: Είμαστε το καλύτερο και ασφαλές «ομόλογο»
Μια συνεκτική, με επιχειρήματα, παρουσίαση των προοπτικών που έχει ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, παρουσίασε στο 27ο Capital Link Forum Invest in Greece που διεξάγεται στη Νέα Υόρκη, η Πηνελόπη Λαζαρίδου, Γενική Διευθύντρια χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, Εντεταλμένη Σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος Δ.Σ του ομίλου.
Από τα όσα αναλυτικά και λίαν ενδιαφέροντα ανέφερε, αξίζουν προσοχής ορισμένα αποσπάσματα που νομίζω έχουν ιδιαίτερη σημασία και σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον. Ειδικότερα, η κ. Λαζαρίδου ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι: «… Ο όμιλος έχει εξασφαλίσει ορισμένες από τις πιο εμβληματικές υποδομές της χώρας με μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα, όπως η Αττική Οδός, η Εγνατία Οδός, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), με το χαρτοφυλάκιο οδικών παραχωρήσεων να υπερβαίνει τα 2.000 χλμ. Τα assets μας συνδυάζουν μακρά υπολειπόμενη διάρκεια, υγιή κυκλοφοριακά δεδομένα και εύρωστο συμβατικό πλαίσιο που διασφαλίζει ορατότητα και ασφάλεια, αντίστοιχη αυτής των ομολόγων, ακόμη και σε δύσκολες συγκυρίες».
Και προσέθεσε ότι: «Το καθετοποιημένο μοντέλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, από την ανάπτυξη και τη χρηματοδότηση, έως την κατασκευή, τη λειτουργία και τη συντήρηση- προσφέρει σταθερές χρηματοροές και ισχυρές αποδόσεις προσαρμοσμένες στον κίνδυνο…».
Tips
– Η αγορά δεν έχει δυνάμεις, δεν έχει τα απαραίτητα καύσιμα, με αποτέλεσμα να γυρίζει γύρω από τον εαυτό της και τη τη μία να γράφει κέρδη και την επομένη να τα χάνει, με τα συν και τα πλην να μην είναι πάντα ισόποσα
– Οι τράπεζες μεταλλάσσονται τη μια μέρα σε ηγέτες της ανόδου και την άλλη σε πρωταγωνιστές της πτώσης. Και έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα το τελευταίο διάστημα, ούτε οι ημερήσιοι traders δεν το…χαίρονται, όπως πολύ χαρακτηριστικά αναφέρει χρηματιστηριακός παράγων
– Από τις υποχρεωτικές συγχωνεύσεις τους αντίστοιχα, των δύο νομικών οντοτήτων τους, Eurobank και Πειραιώς, θα μείνουν για ένα διάστημα εκτός διαπραγμάτευσης. Η πρώτη από σήμερα εκτός και θα επανέλθει στις 15 του μήνα και η δεύτερη στις 16 η τελευταία ημέρα διαπραγμάτευσης και επάνοδος στις 22 του μήνα
– Το σημαντικότερο είναι, όμως, ότι και οι δύο θα ακυρώσουν μέσα από αυτή τη διαδικασία τις ίδιες μετοχές που κατέχουν τώρα, με σημαντικά τα οφέλη για τους μετόχους τους
– Πράγματα αξιόλογα γίνονται στην αγορά, έστω και ας μην έχουν την αίγλη των πρωτοκλασσάτων deals. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Prodea, που…θυμίζει ότι είναι και αυτός ο κλάδος εδώ και ενσωματώνει αξίες που δεν τυγχάνουν της προσοχής της αγοράς
– Κάποιες φορές, ακούγοντας ή διαβάζοντας τις δηλώσεις της Ελένης Βρεττού, Διευθύνουσας Συμβούλου της Credia Bank, ξεχνάς ότι η εν λόγω τράπεζα είναι η παλιά και εν πολλές αμαρτίες περιπεσούσα Attica Bank. Χθες, μιλώντας στο 2ο Διεθνές Συνέδριο «Redefining the Futures Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο», το οποίο διοργανώνεται από το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ), άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για μία ή και δύο νέες συνεργασίες έως το τέλος του 2025. Και περιχαράκωσε το είδος των συνεργασιών, σε έναν από τις τρεις κλάδους των τραπεζο-ασφαλίσεων, της διαχείρισης περιουσίας και των χρηματιστηριακών εταιρειών.
– Θυμίζω, γιατί δεν πρέπει να το ξεχνάμε, ότι το ΤΜΕΔΕ στήριξε με πολλά εκατομμύρια στις δύσκολες μέρες την πρώην Attica Bank, συμβάλλοντας καθοριστικά στη σωτηρία της, όπως έπραξε φυσικά και το Δημόσιο, που για πρώτη φορά από τη στήριξη όλων των τραπεζών και δη των συστημικών, αποκομίζει κέρδη
– Άρχισε χθες και ολοκληρώνεται αύριο Πέμπτη, η δημόσια προσφορά για το εταιρικό ομόλογο της AKTOR, με στόχο την άντληση έως 140 εκατ.ευρώ. Η διαπραγμάτευση των νέων ομολόγων θα ξεκινήσει την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου. Το εύρος επιτοκίου έχει οριστεί μεταξύ 4,70% – 5% και η περίοδος εκτοκισμού είναι ανά εξάμηνο
– Αυτό και αν είναι δώρο! Η ΕΚΤΕΡ έδωσε χθες στον γενικό και τεχνικό διευθυντή της εταιρείας, Απόστολο Μπακογιάννη, 770.000 μετοχές της, αξίας 2,37 εκατ. ευρώ, χωρίς χρηματικό αντάλλαγμα εταιρείας, στο πλαίσιο του προγράμματος δωρεάν διάθεσης μετοχών που είχε εγκριθεί από τη γενική συνέλευση. Δεν θυμάμαι παρόμοιας αξίας δώρο, μήπως έχουμε περάσει σε υπερβολικές και προκλητικές καταστάσεις;
– Ταυτόχρονα, η ίδια εταιρεία πραγματοποίησε placement για το 6,13% των μετοχών της, ήτοι 1,7 εκατομμυρίων τεμαχίων, με 2,8 ευρώ ανά μετοχή, με discount 13,2% σε σχέση με το κλείσιμο της μετοχής στο ταμπλό, αποκομίζοντας 4,76 εκατ. ευρώ. Πολύ…γαλαντώμα η ΕΚΤΕΡ και στις δύο περιπτώσεις. Η μετοχή,πάντως, έκλεισε με μεγάλα κέρδη κατά 4,20%, στα 3,2250 ευρώ
– Διαδοχικές οι επιθέσεις στη Metlen, με νέα ανοίγματα sort θέσεων και τη μετοχή να σημειώνει απώλειες για οκτώ συνεχόμενες συνεδριάσεις
– ΟΠΑΠ, ΔΕΗ, Σαράντης, Coca cola, ΒΙΟΧΑΛΚΟ, ΔΑΑ, άντεξαν στις πιέσεις και συγκράτησαν την πτώση
Το Φανάρι του Διογένη
