Μήνυμα με καθαρό αποδέκτη στέλνει η κυβέρνηση, καθώς οι αγροτικές κινητοποιήσεις κλιμακώνονται και στο τραπέζι μπαίνει ξανά το σενάριο να ανοίξουν τα διόδια στους αυτοκινητόδρομους. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, προειδοποιεί ότι το κόστος δεν εξαφανίζεται επειδή απλώς δεν πληρώνεται στο γκισέ, μεταφέρεται στο Δημόσιο, άρα τελικά στον φορολογούμενο.
Σε συνέντευξή του, ο υπουργός υπολογίζει ότι η απώλεια εσόδων από τα διόδια «μετατρέπεται σε αξιώσεις σε βάρος του Δημοσίου» και μάλιστα όχι μικρές. Όπως λέει, το κόστος εκτιμάται κατά προσέγγιση σε 2,5 εκατ. ευρώ την ημέρα, χωρίς να υπολογίζεται η Αττική Οδός, ποσό που «πέφτει στην πλάτη του Έλληνα φορολογούμενου».
«Δεν είναι δωρεάν διέλευση, είναι μεταφορά του κόστους»
Ο Χρίστος Δήμας βάζει στο στόχαστρο το επιχείρημα ότι το άνοιγμα των διοδίων γίνεται «για να περνάει δωρεάν ο πολίτης». Στην πράξη, υποστηρίζει, η “δωρεάν” διέλευση χρεώνεται αλλού, στα δημόσια ταμεία, μέσω απαιτήσεων των εταιρειών παραχώρησης.
Με άλλα λόγια, ο υπουργός περιγράφει μια αλυσίδα που ξεκινά από το χαμένο έσοδο και καταλήγει σε λογαριασμό προς το Δημόσιο. Και τονίζει ότι έτσι επιβαρύνονται όχι μόνο όσοι χρησιμοποιούν τον δρόμο, αλλά και όσοι δεν θα τον χρησιμοποιήσουν ποτέ, αφού το κόστος διαχέεται στο σύνολο των φορολογουμένων.
«Χρήματα που λείπουν από έργα που χρειάζεται και η αγροτική οικονομία»
Η πολιτική αιχμή του υπουργού γίνεται ακόμη πιο έντονη όταν συνδέει το κόστος από τα διόδια με άλλα έργα που τρέχουν αυτή τη στιγμή. Όπως σημειώνει, τα χρήματα που χάνονται από τα έσοδα μπορεί να λείψουν από επενδύσεις που υλοποιεί το υπουργείο, όπως οδικά έργα, φράγματα και αρδευτικά, τα οποία στηρίζουν άμεσα την αγροτική οικονομία.
Με αυτό το επιχείρημα επιχειρεί να γυρίσει τη συζήτηση στην “πραγματική” συνέπεια των κινητοποιήσεων: ότι ένα μέτρο πίεσης, όταν ακουμπά συμβάσεις παραχώρησης, δεν μένει στο πεδίο της διαμαρτυρίας, αλλά παράγει χειροπιαστό οικονομικό κόστος.
Τα έργα που “τρέχουν” και τα ορόσημα του 2026
Στην ίδια συνέντευξη, ο Χρίστος Δήμας ανοίγει και το κεφάλαιο των μεγάλων έργων, επιμένοντας ότι το υπουργείο έχει μπροστά του κρίσιμες παραδόσεις και παρεμβάσεις μέσα στο 2026. Αναφέρεται σε δύο έργα που χαρακτηρίζει εμβληματικά,την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά με πέντε νέους σταθμούς και την παράδοση στην κυκλοφορία του βόρειου τμήματος του Ε-65 μήκους 45 χιλιομέτρων.
Παράλληλα, δίνει ιδιαίτερο βάρος στο πρόγραμμα υδραυλικών και αντιπλημμυρικών έργων, μιλώντας για έναν μεγάλο αριθμό παρεμβάσεων σε όλη τη χώρα και για έναν σχεδιασμό που, όπως υποστηρίζει, έχει διάρκεια και συνέχεια.
Η κυβέρνηση ανεβάζει τους τόνους απέναντι στο ενδεχόμενο ανοίγματος διοδίων από τους αγρότες, όχι με όρους μόνο “τάξης”, αλλά κυρίως με όρους κόστους. Το μήνυμα του Χρίστου Δήμα είναι ότι το «δεν πληρώνω» στα διόδια δεν μένει ποτέ εκεί, μετατρέπεται σε αξίωση κατά του Δημοσίου και, τελικά, σε βάρος για όλους. Και μέσα σε μια χρονιά που το υπουργείο προβάλλει ως χρονιά παραδόσεων και μεγάλων υποδομών, προειδοποιεί ότι κάθε τέτοια “τρύπα” μπορεί να ανοίξει χώρο για νέους λογαριασμούς εκεί που κανείς δεν τους περιμένει.
