- Σκέψεις για πλαφόν στα ενοίκια ανακαινισμένων κατοικιών
- Αντιδρούν οι ιδιοκτήτες, τι αντιπροτείνουν
- Ακίνητα: Σταθεροποίηση τιμών ή νέες αυξήσεις το 2026;
- Το εξαιρετικό ελληνικό ελαιόλαδο παραμένει για δεκαετίες αναξιοποίητο
- Το εξάγουμε χύμα σε χαμηλές τιμές και εισάγεται πανάκριβο σε πολυτελείς συσκευασίες
- Στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ τυποποιημένα λάδια από Ισπανία, Τυνησία και Ιταλία
- Απροστάτευτοι οι ελαιοπαραγωγοί και αντιμέτωποι με μεγάλα κόστη
- Jumbo: Νέα χρηματική διανομή 0,50 ευρώ
- Αλλά και…συστάσεις Βακάκη προς το πολιτικό σύστημα!
- Συνεχίζεται το ξέφρενο ράλι στις τράπεζες, με τις συναλλαγές στα ύψη
- Δύο αντικρουόμενες εκθέσεις από Deutsche Bank και HSBC
- Σενάρια και φήμες για αλλαγή τοπίου στον κλάδο, με επικείμενα deals το 2026
- Ο Μακρόν κατά της Mercosur! Σήμερα η ψηφοφορία για την επικύρωση της συμφωνίας
Ακίνητα: Σταθεροποίηση τιμών ή νέες αυξήσεις το 2026;
Η ελληνική αγορά ακινήτων, η οποία έχει προσφέρει μεγάλα κέρδη στους επενδυτές, αλλά, συγχρόνως έχει δημιουργήσει και μεγάλα κοινωνικά προβλήματα σε χιλιάδες ενοικιαστές, βρίσκεται σήμερα σε ιδιόμορφη κατάσταση, καθώς από τη μία οι στεγαστικές ανάγκες βαίνουν αυξανόμενες, από την άλλη η κορύφωση των αποδόσεων τους, μπορεί να αποδειχθεί η, η έστω δειλή, απαρχή σταθεροποίησης τουλάχιστον της κατάστασης στην ανατολή του νέου έτους.
Βέβαια, από κυβερνητικής πλευράς εξετάζεται με ποιους τρόπους μπορεί να σταματήσει αυτό το ράλι τιμών είτε πρόκειται για αγορά ακινήτου είτε για ενοικίαση κατοικίας ή επαγγελματικής στέγης.
Οι εμπλεκόμενοι της αγορά ακινήτων επενδυτές, ιδιοκτήτες, μισθωτές και αναλυτές, αναφερόμενοι στην επόμενη μέρα, δεν φαίνεται να έχουν τις ίδιες προσδοκίες, καθώς τα συμφέροντα είναι εκ διαμέτρου αντίθετα. Ορισμένοι παράγοντες της αγοράς, πιστεύουν ότι, μετά από ένα παρατεταμένο σερί ανόδου των τιμών, είναι πιθανό να υπάρξει αν όχι αποκλιμάκωση, τουλάχιστον σταθεροποίηση των τιμών στην αγορά.
Στις συζητήσεις που έχουν γίνει μεταξύ παραγόντων της αγοράς – ιδιοκτήτες, κατασκευαστές, μεσιτικά γραφεία, ενίοτε και εκπροσώπους κοινωνικών φορέων, έχει τεθεί ως σοβαρό εμπόδιο εξομάλυνσης και σταθεροποίησης των τιμών των ακινήτων, ειδικά των νεόδμητων, αλλά και όσων πρέπει να ανακαινιστούν, το διαρκώς αυξανόμενο κόστος των οικοδομικών υλικών. Το οποίο σύμφωνα με τους υπολογισμούς έχει ανέλθει σε πάνω από 40% τα τελευταία 3-4 χρόνια και δεν υπάρχει προοπτική οι αυξήσεις αυτές να σταματήσουν. Αυτό το γεγονός, όπως και το ότι πλέον είναι δυσχερής η εύρεση εξειδικευμένων εργατών οικοδομής – χτίστες, πλακάδες, πατωματζήδες, ελαιοχρωματιστές κλπ – διαμορφώνουν μια δύσκολη κατάσταση, προκειμένου να αποφέρουν καρπούς τα προγράμματα επιδότησης για ανακαίνιση κατοικιών, με στόχο την αύξηση της προσφοράς
Σκέψεις για πλαφόν στα ενοίκια ανακαινισμένων κατοικιών/ Αντιδρούν οι ιδιοκτήτες
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, κατά τις επόμενες εβδομάδες εκτιμάται ότι θα υπάρξει κατάληξη από κυβερνητικής πλευράς των μέτρων που ετοιμάζονται. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, προτείνεται από κυβερνητικούς παράγοντες, να τεθεί ένα πλαφόν στα μισθώματα των κατοικιών σε πρώτη φάση, αλλά και των επαγγελματικών χώρων, όπου επίσης οι τιμές έχουν εκτιναχθεί στα ύψη. Η πρόταση, που μπορεί να εξελιχθεί τελικά σε ένα από τα βασικά μέτρα, βρίσκει, όπως είναι φυσικό αντίθετους τους ιδιοκτήτες.
Στο κυβερνητικό σενάριο που συζητείται, προβλέπεται ότι κάθε ιδιοκτήτης κλειστού ακινήτου, θα έχει τη δυνατότητα να επιδοτηθεί με ποσό μέχρι και 300 ευρώ το τετραγωνικό, για την ανακαίνιση του ακινήτου του. Αλλά στο τίμημα του ενοικίου θα υπάρχει πλαφόν, ώστε να λειτουργήσει όλο το πρόγραμμα υπέρ των ενοικιαστών και να δώσει κάποιες έστω λύσεις στο ακανθώδες αυτό κοινωνικό πρόβλημα. Ο αρχικός προϋπολογισμός του προγράμματος αυτού ανέρχεται σε της 400 εκατ. ευρώ, αλλά η κυβέρνηση έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο ότι μπορεί να αυξηθεί, αν υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση.
Τώρα, το κατά πόσο οι ιδιοκτήτες, ειδικά των κλειστών ακινήτων και κατοικιών εν γένει, θα προτιμήσουν να μπουν στο πρόγραμμα, είναι ζητούμενο. Οι φορείς τους, πάντως, ζητούν κάλυψη του 100% των εξόδων ανακαίνισης, προκειμένου να δεχτούν στη συνέχεια το πλαφόν στο ενοίκιο των κατοικιών τους, γεγονός που ακομα παραμένει σε εκκρεμότητα.
Το εξαιρετικό ελληνικό ελαιόλαδο παραμένει για δεκαετίες αναξιοποίητο
Παράγουμε το καλύτερο λάδι στον κόσμο, αλλά, τρώμε εισαγόμενο, στην ελληνική αγορά. Το ελληνικό λάδι, χρόνια τώρα, δεκαετίες ολόκληρες, φεύγει χύμα έξω και βαφτίζεται «ξένο». Πουλιέται κοψοχρονιά και σε προσυμφωνημένες τιμές πολλούς μήνες πριν, με συνήθως ζημιωμένο τον παραγωγό, που κλείνει τη συμφωνία, χωρίς να ξέρει που θα διαμορφωθούν τελικά οι τιμές.
Με αποτέλεσμα ο Έλληνας καταναλωτής τρώει… εισαγόμενο, όχι της ίδιας ποιότητας με το ελληνικό, γιατί οι προσμίξεις πάνε σύννεφο από τους ξένους τυποποιητές και εμπόρους. Στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ βρίσκεις τυποποιημένα λάδια από Ισπανία, Τυνησία και Ιταλία και μάλιστα σε ακριβές συσκευασίες, με ένα μέρος του περιεχομένου να είναι και ελληνικό, για να διατηρείται η ποιότητά τους σε υποφερτά επίπεδα.
Την ίδια ώρα οι Έλληνες παραγωγοί έχουν μεγάλες ποσότητες και εξαιρετικής ποιότητας λάδι και δεν μπορούν να το πουλήσουν, παρά μόνο σε πολύ χαμηλές τιμές. Ο παραγωγός, δηλαδή, δουλεύει όλο τον χρόνο, πληρώνει πανάκριβα τα κόστη και πουλάει κάτω από το κόστος. Το θέμα είναι μέχρι πότε θα αντέξει αυτή την κατάσταση και θα παραμείνει στα χωράφια και τους ελαιώνες.
Αυτό δεν μπορεί να είναι αγορά, είναι ανεξέλεγκτη και συνεχιζόμενη καταστροφή και για την οικονομία γενικότερα, άλλωστε δεν έχουμε και πολλά αγροτικά προϊόντα τέτοιας εξαιρετικής ποιότητας, που μπορούν να φέρουν πολύ μεγαλύτερα των σημερινών έσοδα στην αγροτική οικονομία. Όσο για τον καταναλωτή, αυτός, δυστυχώς, πληρώνει ακριβά το λάδι, χωρίς να τρώει ελληνικό προϊόν, με τους ελέγχους ουσιαστικά να απουσιάζουν
Jumbo: Νέα χρηματική διανομή 0,50 ευρώ και…συστάσεις προς το πολιτικό σύστημα!
Όπως το συνηθίζει, ο μεγαλομέτοχος του ομίλου Jumbo, μαζί με την ανακοίνωση της πορείας των πωλήσεων του 2025, είχε και πάλι να κάνει τις δέουσες συστάσεις….ευαισθητοποίησης προς το πολιτικό σύστημα
Σχετικά με τα μεγέθη, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι “οι συνολικές πωλήσεις του Ομίλου Jumbo κατέγραψαν αύξηση 7,22% για το σύνολο του 2025, παρά τις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα στην Ελλάδα και διεθνώς. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι και τον Νοέμβριο, κατά το ενδεκάμηνο του 2025, ο Όμιλος διατήρησε ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο +8%. Πάραυτα, τον κρίσιμο μήνα Δεκέμβριο ο ρυθμός ανάπτυξης του Ομίλου περιορίστηκε σχεδόν στο μισό (4,14%)”.
Και περνώντας στην αιτιολόγηση της πτώσης των πωλήσεων Δεκεμβρίου, η εταιρεία αναφέρει ότι “η απόκλιση των μεγεθών του Δεκεμβρίου, από τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης του έτους, οφείλεται κυρίως στις δυσλειτουργίες που παρουσιάστηκαν στην τροφοδοτική αλυσίδα κατά την εορταστική περίοδο, λόγω των γνωστών σε όλους μπλόκων στο οδικό δίκτυο, γεγονός που επηρέασε όχι μόνο την εσωτερική διακίνηση εμπορευμάτων αλλά -κυρίως- τη ροή των εξαγωγών προς τις όμορες χώρες”.
Και φυσικά έπονται οι πάντα ξεχωριστές πολιτικές….ευαισθησίες και νουθεσίες του κ. Βακκάκη προς το πολιτικό σύστημα, όπου αναφέρονται τα ακόλουθα: “Η διοίκηση του Ομίλου θέλει να ευαισθητοποιήσει όλο το φάσμα του πολιτικού συστήματος ότι στο σημερινό περίπλοκο οικονομικό και γεωπολιτικό σκηνικό, η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να θέτει την οικονομία σε δεύτερη μοίρα, καθώς η ευημερία των πολιτών εξαρτάται άμεσα από τη διατήρηση και ενίσχυση της εγχώριας αγοράς καθώς και της απρόσκοπτης εξαγωγικής δραστηριότητας που είναι πιο απαραίτητη από ποτέ λόγω του δημογραφικού ελλείμματος”.
Η εταιρεία ταυτόχρονα ανακοίνωσε, Γενική Συνέλευση των μετόχων στις 4 Φεβρουαρίου, με θέμα την έγκριση για νέα έκτακτη χρηματική διανομή 0,50 ευρώ ανά μετοχή
Tips
– Το πάρτι στις μετοχές των τραπεζών συνεχίστηκε και χθες με αμείωτη ένταση, μονοπωλώντας τη συνεδρίαση και με μόνη μετοχή να τις ακολουθεί αυτή της Coca Cola
– Στην υπόλοιπη αγορά, δυστυχώς η κατάσταση λιμνάζει. Ακόμα και ισχυρά χαρτιά παρέμειναν στο περιθώριο, ενώ από εκεί και κάτω ακόμα χειρότερη η κατάσταση
– Ναι μεν οι τραπεζικές μετοχές είχαν μείνει πίσω προς το τέλος του 2025, αλλά η διήμερη απίστευτη αντίδρασή τους, δεν ήταν αναμενόμενη. Και ναι μεν, το…φυτίλι άναψε το προχθεσινό ποσοστό της Alpha Bank, από την μετατροπή των παραγώγων υπέρ της Unicredit, αλλά το γεγονός ότι ακολούθησαν και όλες σχεδόν οι άλλες τράπεζες, αυτό το γεγονός έχει ιδιαίτερη σημασία και θα το βρούμε μπροστά μας…
– Ακόμα και στη “μικρή” Credia Bank άλλαξε χέρια ένα σημαντικό πακέτο μετοχών του 4,386%, το οποίο “έφυγε” από τη Thrivest των βασικών μετόχων της τράπεζας και μένει να δούμε ποιος είναι ο νέος κάτοχός τους
– Σαφώς ο τραπεζικός κλάδος έχει προοπτικές, έχει περιθώρια επίτευξης νέων υψηλών κερδών, σαφώς υπολείπεται έναντι του ευρωπαϊκού τραπεζικού κλάδου, αλλά οι κινήσεις αυτές των τελευταίων συνεδριάσεων, είναι προάγγελος άλλων εξελίξεων, πέραν του επενδυτικού ενδιαφέροντος
– Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες θέλουν ένα αμερικανικό χαρτοφυλάκιο να “φορτώνει” μεθοδικά μετοχές της Εθνικής, ενώ άλλο, επίσης αμερικανικό “φορτώνει” Πειραιώς. Το γεγονός ότι αυτά τα δύο χαρτοφυλάκια λέγεται ότι έχουν μια κάποια συνάφεια μεταξύ τους, αναζωπύρωσε διάφορα σενάρια για το μέλλον των δύο τραπεζών
– Χθες, όμως, είχαμε δύο εκ διαμέτρου αντίθετες εκθέσεις και εκτιμήσεις για τις προοπτικές των ελληνικών τραπεζών, από την Deutsche Bank η πρώτη και από την HSBC η δεύτερη. Η γερμανική τράπεζα διατηρεί σύσταση Buy για όλες τις τράπεζες που καλύπτει, με κορυφαία επιλογή τη Eurobank, για την οποία δίνει τιμή-στόχος 4,10 ευρώ. Για την Πειραιώς δίνει 8,75 ευρώ και για την Alpha Bank τα 4,10 ευρώ. Για την Εθνική, η οποία αναβαθμίστηκε σε Buy, δίνει τιμή – στόχο τα 15,30 ευρώ.
– Αντιθέτως, τώρα, η HSBC επισημαίνει ότι οι αποτιμήσεις των ελληνικών τραπεζών, μετά την άνοδο κατά 78% που κατέγραψαν το 2025, έχουν πλησιάσει τα επίπεδα των αναπτυγμένων αγορών. Και ταυτόχρονα επισημαίνει ότι οι κυριότεροι θετικοί καταλύτες, όπως μερίσματα, αναβαθμίσεις αξιολόγησης και μικρής κλίμακας εξαγορές, έχουν ήδη ενσωματωθεί στις τιμές των μετοχών τους.
– Δεν είναι λίγοι, αλλά όχι και οι περισσότεροι, όσοι πιστεύουν ότι το 2026 θα είναι η χρονιά των deals στον τραπεζικό κλάδο. Κατά τα πρότυπα της Alpha Bank, δηλαδή με αγοραστές μεγάλων ποσοστών από ξένες τράπεζες ή funds. Ορισμένοι εξακολουθούν να βλέπουν και εγχώριο τραπεζικό…ζευγάρωμα. Υπομονή, η χρονιά μόλις άρχισε
– Μόλις χθες η στήλη κατέγραψε τις αρνητικές έως καταστροφικές επιπτώσεις που θα έχει η συμφωνία Mercosur για την αγροτική παραγωγή της Ευρώπης, φυσικά και της χώρας μας. Χθες βράδυ, μετά από τεράστιες κινητοποιήσεις των Γάλλων αγροτών, ο Μακρόν δήλωσε ότι η Γαλλία θα καταψηφίσει τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ Ε.Ε. και Mercosur, την οποία χαρακτήρισε ξεπερασμένη. Ανέφερε μάλιστα ότι τα οφέλη της συμφωνίας για την Ευρώπη και τη Γαλλία, είναι περιορισμένα. Θυμίζω ότι η
ψηφοφορία για την έγκριση της συμφωνίας θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Παρασκευή. Η Ελλάδα, τι θα κάνει, άραγε;
– Μιλώντας για το θέμα αυτό και συνολικά για τις κινητοποιήσεις και τα αιτήματα των αγροτών, με παλαιό και έμπειρο οικονομικό παράγοντα, δεν μπορώ να μην μεταφέρω την οργή του για όσα έγιναν με τον ΟΠΕΚΕΠΕ. “Ποιοι έβαλαν εδώ και χρόνια τους αγρότες να εμφανίζουν στα χαρτιά εκατομμύρια αιγοπρόβατα, να δηλώνουν ανύπαρκτα βοσκοτόπια για δικά τους ή ενοικιαζόμενα, σε μέρη όπως σε βουνοκορφές, σε βραχονησίδες, ακόμα και μέσα σε αεροδρόμια; Δήλωσαν στρέμματα με ελιές, με βιολογικές καλλιέργειες, με αμυγδαλιές στις οροσειρές της χώρας, χωρίς κανένας να τους ενοχλήσει;”. Βουνό το δίκιο του…
– Επιστρέφοντας στα της χρηματιστηριακής αγοράς. Επενδυτές πέραν του Ατλαντικού θα αναζητήσει η Intralot, προετοιμάζοντας σχετική ενημέρωση για τις προοπτικές της σε αμερικανικά χαρτοφυλάκια
– Πιέσεις και στα δύο ενεργειακά χαρτιά, τη Μότορ Οιλ και τα ΕΛΠΕ, καθώς ο χάρτης διεθνώς αναδιαμορφώνεται ριζικά, μετά την επέμβαση των ΗΠΑ στη Βενεζουέλα, ενώ και οι τιμές του πετρελαίου πέφτουν. Είναι, βέβαια, νωρίς για συμπεράσματα, αλλά ο κλάδος θα έχει θέματα στο άμεσο, αλλά και στο προσεχές μέλλον
– Η περίπτωση της Metlen είναι διαφορετική βέβαια, αλλά η μετοχή της εξακολουθεί να πιέζεται από ξένους σορτάκηδες, παρά τα νέα έργα και τις διεθνείς συμφωνίες του ομίλου. Εδώ χρειάζεται υπομονή, γιατί το χαρτί νομοτελειακά θα κάνει κίνηση, το θέμα είναι πότε
– ΔΕΗ, Cenergy και ΜΠΕΛΑ κατέγραψαν κέρδη και δείχνουν αντοχές, σε αντίθεση με τον ΟΠΑΠ, που συνεχίζει να πιέζεται για τέταρτη συνεδρίαση.
———————————–
Το Φανάρι του Διογένη
