Τι δείχνουν οι τιμές συμβολαίων LNG
Ακόμα και η Eurobank προειδοποιεί για απώλεια πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης
Η στήλη, έχει αναφερθεί αρκετές φορές στο θέμα των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης, επισημαίνοντας τους φόβους για απώλεια σημαντικών κεφαλαίων από τη χώρα μας και καταγράφοντας τις αιτίες της αδυναμίας αυτής, που θα έχει αρνητικές συνέπειες για την ανάπτυξη και την οικονομία γενικότερα της Ελλάδας.
Η δουλειά των Μέσων Ενημέρωσης δεν είναι το χειροκρότημα, όταν το αξίζει η εκάστοτε κεντρική εξουσία και διοίκηση, το δίνουν απλόχερα. Αλλά, όταν εμπεριστατωμένα προκύπτει ότι ο κίνδυνος απώλειας πόρων, όχι μόνο είναι υπαρκτός, αλλά δυστυχώς όσο πλησιάζει η λήξη του προγράμματος αυτού, ολοένα και γίνεται μεγαλύτερος, οφείλει να επανέλθει. Πέρα από συμπάθειες, ικανότητες προσώπων και πολιτικές αντιπαραθέσεις, το θέμα είναι ότι η Ελλάδα σε αυτό τον ιδιαίτερα κρίσιμο τομέα, που αφορά την οικονομία της, όχι μόνο σήμερα, αλλά και την επόμενη ημέρα, δεν δείχνει να βιάζεται και κινείται, λες και έχει απεριόριστο χρόνο μπροστά της.
Ο Αύγουστος, βέβαια, μόνο μακριά δεν είναι και με βάση τα τωρινά δεδομένα, δεν προκύπτει ότι η χώρα θα αποφύγει την απώλεια κρίσιμων πόρων.
Προς επίρρωση όσων έχει κατά καιρούς αναφέρει η στήλη, ήρθε μόλις προχθές η επιβεβαίωση από την Eurobank, η οποία σε μελέτη της αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η Ελλάδα από την 11η θέση στην ολοκλήρωση οροσήμων και στόχων που κατείχε, τώρα έχει πέσει στη 17η! Αντί, δηλαδή, να πάμε καλύτερα, πάμε χειρότερα και μάλιστα στο παρά πέντε της λήξης του προγράμματος. Και το ακόμα χειρότερο είναι ότι οι μεταρρυθμίσεις – ορόσημα που πρέπει να κάνει ακόμα η χώρα μας, είναι οι πιο σκληρές και δύσκολες.
Αρκεί να σκεφτεί κάποιος ότι αφορούν σε τομείς που χρόνια βασανίζουν το ελληνικό δημόσιο, όπως το περίφημο Κτηματολόγιο, οι νέες ενεργειακές πηγές, οι νέες τεχνολογίες, οι υποδομές, οι μεταφορές κλπ. Θα…προκάμουμε, που έλεγε και ο αείμνηστος Χαρίλαος ή θα αναζητούμε εκ των υστέρων ευθύνες, ενώ τα κεφάλαια θα έχουν κάνει φτερά;
Ευρώπη: Η νέα ενεργειακή εξάρτηση, μειώνει την ισχύ της, έναντι των ΗΠΑ
Η ευρωπαϊκή οικονομία και η ανάπτυξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, όπως και η ευημερία των λαών της, ομολογουμένως βασίστηκε στην τροφοδοσία τους επί πολλά έτη με φθηνό ρωσικό αέριο. Μόλις η ροή του, όμως, τινάχθηκε κυριολεκτικά στον αέρα, με την καταστροφή των αγωγών North Stream 1 και 2, τα προβλήματα βγήκαν στην επιφάνεια και μάλιστα με δραματικό τρόπο.
Πλην όμως οι ηγεσίες των κρατών μελών και ιδίως η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπό την ευθέως κατηγορούμενη από πολλές πλευρές Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, προτίμησαν την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, συντασσόμενοι όλοι τους με την τότε πολιτική Μπάιντεν. Αλλά, η εκλογή Τραμπ, έφερε τα πάνω κάτω, ανατρέποντας συμμαχίες και ισορροπίες και επιβάλλοντας την προμήθεια αμερικανικού LNG, σε όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο και μάλιστα υπό τη μορφή απειλών.
Τώρα η Ευρώπη, προμηθεύεται το υγροποιημένο φυσικό αέριο των ΗΠΑ, σχεδόν σε μονοπωλιακή βάση, σε μεγαλύτερη τιμή, συν τα έξοδα εκ νέου αεριοποίησής του. Αυτή η νέα εξάρτηση, στερεί από την Ε.Ε. τη δυνατότητα να έχει μια αυτόνομη στρατηγική και πολιτική σε όλα τα μεγάλα και άμεσου ενδιαφέροντος θέματα, που άπτονται των συμφερόντων της. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της Γροιλανδίας, με τον Τραμπ να θέλει είτε να την αγοράσει είτε να την προσεταιριστεί αποκλειστικά για τα αμερικανικά συμφέροντα και την Ευρώπη να “ξυπνάει” κάπως και να σκέφτεται ακόμα και να στείλει στρατεύματα (!) -Αγγλία και Γερμανία, σε πρώτη φάση.
Αλλά, κανείς δεν παίρνει πλέον στα σοβαρά μία κατακερματισμένη σε μικροσυμφέροντα Ευρώπη, που δεν μπορεί, δυστυχώς, να υψώσει ανάστημα, έχοντας…καταφέρει να έχει και πάλι μια νέα ενεργειακή εξάρτηση, πολύ ισχυρότερη αυτής που είχε με τη Ρωσία, όταν ευημερούσε.
Οι τιμές του 2025 και τα συμβόλαια του 2026 κάνουν τη – μεγάλη – διαφορά σε φυσικό αέριο και LNG
Για να μην υπάρχει καμία αμφισβήτηση για τη διαφορά μεταξύ των τιμών του ρωσικού LNG και του αντίστοιχου αμερικανικού, η στήλη, μετά από έρευνα, παρουσιάζει τα ακόλουθα στοιχεία, που νομίζω ότι διαλύουν κάθε άλλο επιχείρημα και λύνουν κάθε απορία.
– Το 2025 οι τιμές LNG ήταν κατά 53% ακριβότερες από το φυσικό αέριο.
– Στην Ευρώπη, ο μέσος όρος ήταν 34 ευρώ η μεγαβατώρα.
– Στην Ελλάδα, ήταν 53 ευρώ! Η χαρά του κάθε εισαγωγέα, δηλαδή!
– Το ρωσικό LNG κοστίζει 27 δολάρια τη μεγαβατώρα
– Τα ναύλα για τη μεταφορά κυμαίνονται από 100-200 χιλιάδες δολάρια την ημέρα
– Τα πρώτα συμβόλαια του 2026 για φυσικό αέριο τιμολογούνται περίπου στα 27 δολάρια. Δηλαδή, περίπου στο μισό του αμερικανικού LNG
Σ.Σ: Το θέμα έχει σαφώς και ελληνικό ενδιαφέρον και μάλιστα πολύ μεγάλο, αν συνδυάσει κάποιος, πρόσωπα, πράγματα, συμφωνίες και πολυδιαφημισμένα πρότζεκτ, αλλά προς το παρόν κενά (κυριολεκτικά) περιεχομένου
Συστημική τράπεζα “φέρνει σε επαφή”, Attica Group και Grimaldi Group
Δεν ξέρω αν άνοιξε, γενικώς, η…όρεξη των Ιταλών για ελληνικές εταιρείες, δεν ξέρω επίσης αν οι όποιες ανεπίσημες και μέσω τρίτου επαφές έχουν αφετηρία τη μία (Attica Group) ή την άλλη πλευρά και κυρίως δεν ξέρω αν ο όμιλος Γκριμάλντι έχει την οποιαδήποτε σχέση με την Unicredit., μεγαλομέτοχο πλέον της Alpha Bank.
Αρχικά, οι πρώτες πληροφορίες έκαναν την εμφάνισή τους, μέσω γενικότερων αναλύσεων για τα λιμάνια της χώρας μας και την κατάσταση που επικρατεί στις θαλάσσιες μεταφορές, εγχώριες και προς την Ιταλία. Αυτά, στις αρχές του περασμένου φθινοπώρου. Έκτοτε, ουδέν, τουλάχιστον εξ όσων μπορεί να γνωρίζει ένας τρίτος ενδιαφερόμενος.
Τώρα, οι πληροφορίες που φτάνουν στη στήλη, αναφέρουν ότι ελληνική συστημική τράπεζα, εξελίσσεται σε διαμεσολαβητή μεταξύ των δύο ομίλων, προφανώς διερευνώντας εκατέρωθεν προθέσεις είτε για απλή συνεργασία είτε για ανταλλαγή μετοχών είτε ακόμα και για εξαγορά ποσοστού.
Σε κάθε περίπτωση, η στήλη δεν προεξοφλεί καμία εξέλιξη, χωρίς και να αποκλείει κάποιο deal προσεχώς, απλά θυμίζει ότι στην Attica Group έχει λόγο η Πειραιώς, μέσω της Strix καθώς και ότι έχουν γίνει και στο παρελθόν, όχι και τόσο μακρινό, παρόμοιες προσπάθειες. Αλλά ακόμα και η πρόταση για placement, που είχε επεξεργαστεί μεγάλη ξένη επενδυτική τράπεζα, μαζί με εγχώρια εταιρεία του χρηματοπιστωτικού κύκλου, δεν προχώρησε τελικά ούτε αυτή. Ίσως τώρα οι προσπάθειες – που φυσιολογικά καλύπτονται από πέπλο σιωπής – μπορεί να έχουν καλύτερο αποτέλεσμα.
Tips
– Οι ταραχώδεις ώρες που διανύει η ανθρωπότητα, με τις διαδηλώσεις, τις συλλήψεις και τους νεκρούς στο Ιράν, την ξαφνική παραπομπή σε έρευνα κατά του προέδρου της Fed, τις εξελίξεις για τη Mercosur και την ανοιχτή ρήξη της Γαλλίας, με Γερμανία και Ιταλία και στα καθ’ ημάς με τις καθόλου ευχάριστες εξελίξεις στο αγροτικό μέτωπο, συνθέτουν ένα σκηνικό πλήρους αβεβαιότητας για τις αγορές
– Το οποίο σκηνικό, όπως ανέλυσε χθες η στήλη διεξοδικά (και σας ευχαριστεί για τα θετικά σας σχόλια), καλώς ή κακώς, δεν συνιστά γεγονότα, ικανά να δημιουργήσουν, αν όχι κατρακύλα τιμών, τουλάχιστον κάποιες σημαντικές μετοχικές απώλειες
– Το χρήμα, που παράγει μόνο χρήμα – στις μετοχές, στα παράγωγα, στα ομόλογα, στα μέταλλα, στα κρυπτονομίσματα – ακάθεκτο συνεχίζει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, παρά το ότι ο Πάουελ της Fed βρίσκεται σε διαδικασία έρευνας σε βάρος του, γεγονός που ευθέως πλήττει την ανεξαρτησία της κεντρικής Ομοσπονδιακής τράπεζας των ΗΠΑ, οι δείκτες της Wall Street, μέχρι την ώρα που έκλεινε η στήλη, είχαν περάσει από το κόκκινο αρχικά, στο πράσινο
– Στη δε Ευρώπη, τυχαίο ή όχι, στην ηττημένη Γαλλία στο θέμα της συμφωνίας Mercosur, ο δείκτης CAC έκλεισε με μικρές έστω, αλλά απώλεις, ενώ ο DAX στη Γερμανία, που πέρασε τη συμφωνία υπέρ της, έκλεισε με σημαντική άνοδο
– Στη δική μας αγορά, ο τζίρος μπορεί να έπεσε στα μισά της προηγούμενης συνεδρίασης, αλλά τα 300 εκατ. ευρώ, δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό. Ευκρινέστερο τεστ για τις διαθέσεις των ξένων χαρτοφυλακίων και γενικώς επενδυτών, θα αποτελέσουν η σημερινή και οι προσεχείς συνεδριάσεις
– Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι οι ξένοι επενδυτές ήταν για έκτο συνεχόμενο παρακαλώ μήνα πωλητές. Μήπως, ένα μέρος της αλήθειας “κρύβεται” στα παράγωγα, όπως ισχυρίζονται χαμηλόφωνα, ορισμένοι αναλυτές;
– Πάλι οι τράπεζες έσωσαν την παρτίδα, με Alpha Bank, Πειραιώς και Eurobank να κλείνουν με σημαντικά κέρδη. Η Εθνική αμετάβλητη, αλλά με μεγάλο τζίρο και αυτή. Η Credia επέστρεψε στα κέρδη, η Κύπρου με απώλειες και η Optima αμετάβλητη και αυτή.
– Αντέδρασε η Μότορ Όιλ και έκλεισε με κέρδη, οριακές απώλειες στα ΕΛΠΕ, μεγαλύτερες όμως σε Aegean, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ, ΜΠΕΛΑ
– Ερώτημα: Υπάρχει κάποια δικαστική εξέλιξη ή εμπλοκή, που αφορά έμμεσα ή άμεσα την εισηγμένη Qualco; Και αν ναι, ή σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να είναι ενήμερη και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, για είναι ξεκάθαρο το τοπίο;
– Flash I: Ανερχόμενος και ήδη ισχυρός παράγων, λέγεται ότι επηρεάζει άμεσα μεγάλο Μέσο Ενημέρωσης στην αντικυβερνητική του θέση και αρθρογραφία. Είπα να ρωτήσω τον γνωστό τραγουδιστή, αλλά σιγά μη μου απαντούσε ότι η “παλιοπαρέα” βρίσκεται κάποιες φορές μαζί στα πρώτα τραπέζια του κέντρου που εμφανίζεται
– Flash II: Πηγές μου, με κυβερνητικές προσβάσεις, μου μεταφέρουν ότι ο πολύς υπουργός μας Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, μετά τις πρόσφατες ειδικά ενεργειακές συμφωνίες με τις ΗΠΑ, στις οποίες πρωτοστάτησε, τώρα πρόκειται να ανταμειφθεί, με την προαγωγή του στη θέση Γεραπετρίτη. Ευκαιρία, να τσεκάρω την πηγή μου…
– Flash III: Τι μπορεί να σημαίνει, άραγε, η αύξηση του ποσοστού του Γιώργου Πολίτη στη Euroxx, που πλέον κατέχει το 27,15%; Κάποιοι έσπευσαν να συνδυάσουν το γεγονός με επικείμενες εξελίξεις στην εξειδικευμένη και εισηγμένη εταιρεία…
– Flash IV: Ποιοι πρωτοστάτησαν από το Μαξίμου, προκειμένου να μην παρευρεθεί στη σημερινή συνάντηση με τον πρωθυπουργό, ο γνωστός αγροτοσυνδικαλιστής Ανεστίδης; Προφανώς, οι αντιδράσεις είχαν να κάνουν, με το πως θα εξελισσόταν το…ματς, καθώς ο αγροτοσυνδικαλιστής, θα…Βάρρα-γε στο ψαχνό, όπως λένε και θα είχαμε απροσδόκητες εξελίξεις. Η Λάρισα, πάντως, δεν κατεβαίνει και αυτό δεν είναι “επιτυχία” κανενός…
– Όταν τα ισχυρά χαρτιά, δεν έχουν ρεύμα, τότε είναι η ευκαιρία των μετοχών, υγιών μικρομεσαίων εταιρειών, να θυμίσουν ότι υπάρχουν και αξίζουν καλύτερης επενδυτικής προσοχής. Μια ματιά στον πίνακα των κερδισμένων θα σας πείσει για του λόγου το αληθές
Το Φανάρι του Διογένη
