Maria Sferruzza (ΔΕΣΦΑ): Η Ελλάδα ως ενεργειακή πύλη και ο ρόλος του φυσικού αερίου στην πράσινη μετάβαση

Στην παρέμβασή της στο πάνελ «Interconnectivity and Resilience», η Maria Sferruzza ανέλυσε το στρατηγικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ για τον διπλασιασμό των εξαγωγών, το έργο Apollo CO2 και τη μελλοντική υποδομή υδρογόνο
24
Απρίλιος
2026

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Κατά την παρέμβασή της στο πάνελ, η Maria Sferruzza παρουσίασε το στρατηγικό όραμα του ΔΕΣΦΑ για την ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας ως περιφερειακού ενεργειακού κόμβου, δίνοντας έμφαση τόσο στην ετοιμότητα των υποδομών όσο και στην ανάγκη για μια ισορροπημένη ενεργειακή μετάβαση.

Τόνισε ότι το φυσικό αέριο θα παραμείνει βασικό στοιχείο του ενεργειακού μείγματος τα επόμενα χρόνια, αποτελώντας τη ραχοκοκαλιά της στρατηγικής του ΔΕΣΦΑ. Η εταιρεία επικεντρώνεται σήμερα σε δύο κύριους πυλώνες: την εξυπηρέτηση της εγχώριας αγοράς και την επέκταση του διεθνούς της ρόλου. Τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις προς υποστήριξη και των δύο, τοποθετώντας την Ελλάδα ως έναν ολοένα και πιο σημαντικό κόμβο διαμετακόμισης και εξαγωγών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Κομβικά έργα υποδομής, όπως οι σταθμοί συμπίεσης της Αμπελιάς και της Κομοτηνής, πλησιάζουν στην πλήρη λειτουργία τους, ενώ ο αγωγός Καρπερή–Κομοτηνή αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω την εξαγωγική δυναμικότητα. Η κ. Sferruzza υπογράμμισε ότι ο ΔΕΣΦΑ είναι ήδη σε θέση να εξάγει έως και 4 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου και βρίσκεται σε τροχιά σχεδόν διπλασιασμού των υφιστάμενων εξαγωγικών όγκων, με πρόσθετες επεκτάσεις δυναμικότητας σε εξέλιξη.

Κοιτώντας προς το μέλλον, σημείωσε ότι τα έτη 2026 και 2027 αναμένεται να είναι έτη ανάπτυξης για το φυσικό αέριο, λόγω όχι μόνο της περιφερειακής ζήτησης αλλά και της στενής διασύνδεσης μεταξύ των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Ο ρόλος του ΔΕΣΦΑ εξελίσσεται συνεπώς πέρα από τα εθνικά σύνορα, υποστηρίζοντας τόσο την ασφάλεια εφοδιασμού σε εγχώριο επίπεδο όσο και τις περιφερειακές ενεργειακές ροές.

Όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση, η κ. Sferruzza τόνισε την ανάγκη για μια ισορροπημένη προσέγγιση. Χρησιμοποιώντας την αναλογία του «εκκρεμούς», εξήγησε ότι ο κλάδος πρέπει να αποφύγει τις μετατοπίσεις μεταξύ άκρων — πλήρη εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα έναντι άμεσης πλήρους μετάβασης — και αντί αυτού να ακολουθήσει μια σταδιακή πορεία που θα συνδυάζει το φυσικό αέριο, τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα και το υδρογόνο.

Υπογράμμισε ότι το φυσικό αέριο και οι τεχνολογίες μείωσης εκπομπών CO₂ θα κυριαρχήσουν βραχυπρόθεσμα, επιτρέποντας μια σταδιακή και βιώσιμη μετάβαση προς το υδρογόνο. Ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει ενεργά το έργο Apollo CO₂, συγχρηματοδοτούμενο από το EU Innovation Fund, για τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS), το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών διατηρώντας παράλληλα τον ρόλο του φυσικού αερίου στο ενεργειακό σύστημα.

Όσον αφορά το υδρογόνο, η κ. Sferruzza αναγνώρισε ότι η ευρείας κλίμακας ανάπτυξή του θα απαιτήσει περισσότερο χρόνο. Ωστόσο, ο ΔΕΣΦΑ προετοιμάζει ήδη το δίκτυό του ώστε να μπορεί να υποδεχθεί ροές υδρογόνου στο μέλλον, ιδίως σε περιφερειακό επίπεδο, καθώς η Ελλάδα είναι απίθανο να αποτελέσει σημαντικό τελικό καταναλωτή, αλλά θα μπορούσε να διαδραματίσει ρόλο στη μεταφορά και την ενσωμάτωση.

Συμπερασματικά, επισήμανε ότι η ανθεκτικότητα και η διασυνδεσιμότητα του ενεργειακού συστήματος θα εξαρτηθούν από τη διαφοροποίηση, τις επενδύσεις σε υποδομές και την ενοποίηση των συστημάτων, με την Ελλάδα να βρίσκεται σε ευνοϊκή θέση για να ενισχύσει τον ρόλο της ως περιφερειακή ενεργειακή πύλη.

Δημοτικά τέλη: Απευθείας στους δήμους η πληρωμή, όχι μέσω ρεύματος, τι προανήγγειλε ο Λιβάνιος

Τον δρόμο για απευθείας είσπραξη των δημοτικών τελών από…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ