Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΗ Ζέττα Μακρή στο Govnews.gr: «Προτεραιότητα στο υπουργείο Παιδείας η διαμόρφωση σχολικής...

Η Ζέττα Μακρή στο Govnews.gr: «Προτεραιότητα στο υπουργείο Παιδείας η διαμόρφωση σχολικής κουλτούρας σεβασμού, αποδοχής και αλληλεγγύης»

«Τα κριτήρια για τα μη κρατικά πανεπιστήμια είναι τα αυστηρότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση»

Η Ζέττα Μ. Μακρή, Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, εκλέχτηκε για πρώτη φορά  βουλευτής Μαγνησίας με τη Νέα Δημοκρατία το 2000 και έχει μακρά κοινοβουλευτική πορεία, ενώ έχει διατελέσει Υφυπουργός Υγείας από τον Ιούνιο του 2013 μέχρι τον Ιούνιο του 2014 καθώς και Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδια για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής, στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας από τον Ιανουάριο του 2021 μέχρι τις εθνικές εκλογές της 21ης Μαΐου 2023.

Αριστούχος της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,  με μεταπτυχιακές σπουδές της στο ευρωπαϊκό και κοινοτικό δίκαιο, διετέλεσε, επί σειρά ετών, σύμβουλος της Διοίκησης και Γραμματέας του Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου, ενώ υπήρξε Αναπληρώτρια Γραμματέας Πολιτικού Σχεδιασμού της Ν.Δ. και Αναπληρώτρια Γραμματέας Αγροτικού Τομέα της Ν.Δ. Το 2011, μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές, ήταν επικεφαλής της μείζονος Μειοψηφίας στον Δήμο Βόλου. Τον Αύγουστο του 2012 ορίσθηκε Γενική Γραμματέας Ισότητας των Φύλων, θέση στην οποία υπηρέτησε έως τον Μάρτιο του 2013. Το 2015 ανέλαβε Πρόεδρος του διακομματικού και πανελληνίου Συνδέσμου Γυναικών Ελλάδος και Γενική Γραμματέας του ΔΣ του Ιδρύματος Δημοκρατίας «Κωνσταντίνος Καραμανλής».

Έχει διατελέσει πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής από τον Ιούλιο του 2019 και της Ειδικής Μόνιμης Υποεπιτροπής Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών από τον Ιούλιο του 2019.

Έχει έντονη πολιτική, κοινωνική, εθελοντική και φιλανθρωπική δράση.

Με αφορμή τα νέα μέτρα της κυβέρνησης για τα συχνά περιστατικά ενδοσχολικής βίας, μιλάει στο GovNews για την εθνική στρατηγική για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, για “το ανοιχτό σχολείο” και τις προτεραιότητες στον τομέα της Παιδείας, για τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια και την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών κενών.

Τα συχνά περιστατικά ενδοσχολικής βίας έχουν οδηγήσει σε λήψη νέων μέτρων. Θα θέλαμε να μας παρουσιάσετε τα μέτρα που ανακοινώθηκαν στις αρχές της εβδομάδας.

Με τον Υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ανακοινώσαμε, την Τρίτη 9 Απριλίου, την εθνική στρατηγική για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, γιατί η βία δεν έχει καμία θέση στα σχολεία μας.

Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης  στη Θεσσαλονίκη με την συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών, παρουσιάσαμε και την εκστρατεία ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης, που σχεδιάστηκε και θα υλοποιηθεί με την πολύτιμη υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.

Το συνολικό σχέδιο τόσο για την πρόληψη όσο και για την αντιμετώπιση φαινομένων βίας στο σχολικό περιβάλλον στοχεύει στο να εξαλείψουμε τον σχολικό εκφοβισμό και την βία στα σχολεία.

Είναι σημαντικό να σας αναφέρω τα μέσα με τα οποία θα παρέμβουμε αλλά και τα επίπεδα που θα καλύψει η σφαιρική αυτή προσέγγιση.

Καθιερώνουμε, από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια, το πρόγραμμα δράσεων ενεργού πολίτη και εισάγουμε την οριζόντια εκπαίδευση των μαθητών σε δεξιότητες ζωής από το Νηπιαγωγείο μέχρι και την Α΄ Λυκείου. Επιπλέον, από τον Σεπτέμβριο του 2024, τίθεται σε ισχύ ο νέος Κανονισμός Λειτουργίας των Σχολείων με σαφείς κανόνες συμπεριφοράς και συνεπειών για κάθε παράπτωμα.

Στα νέα μέτρα περιλαμβάνονται η αυστηροποίηση των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων στα σχολεία με προφορική παρατήρηση, επίπληξη, ωριαία απομάκρυνση από τον εκπαιδευτικό, με αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις ημέρες από τον Διευθυντή του Σχολείου ενώ ο Σύλλογος Διδασκόντων  μπορεί να αποφασίζει για αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε ημέρες, για αλλαγή τμήματος, για αποκλεισμό από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές ακόμα και για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος με απλή γνώμη συμβούλου εκπαίδευσης και χωρίς σύμφωνη γνώμη ΚΕΔΑΣΥ.

Επιπρόσθετα, προβλέπουμε την αποκατάσταση ζημιών στο σχολείο από τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών που τις προκαλούν και λαμβάνουμε παιδαγωγικά μέτρα για την χρήση κινητών, από τον Σεπτέμβριο του 2024.

Με προτεραιότητα την διαμόρφωση σχολικής κουλτούρας σεβασμού, αποδοχής και αλληλεγγύης, δρομολογούμε δράσεις και προγράμματα του ΥΠΑΙΘΑ και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Προτάσσουμε τον σχεδιασμό, την οργάνωση και την υλοποίηση Σχεδίων Δράσης Σχολικών Μονάδων, την αξιολόγηση των αναγκών της σχολικής μονάδας και της κοινότητας, την εφαρμογή συγκεκριμένων δομημένων σχεδίων δράσης, την επικοινωνία σχολείου- οικογένειας- κοινότητας και την συμμετοχή τους στις δράσεις, την υποστήριξη και επίβλεψη κατά την εφαρμογή των δράσεων αυτών καθώς και την εκπόνηση έρευνας αποτύπωσης της υπάρχουσας κατάστασης μέσω της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας.

Ταυτόχρονα, αναπτύσσουμε ψηφιακό επιμορφωτικό υλικό και προχωράμε σε επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και στελεχών εκπαίδευσης.

Και, τέλος, θέτουμε σε λειτουργία την πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr.

Με όλα αυτά τα μέτρα θέλουμε να δώσουμε τα εργαλεία στην εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε με τη συμβολή ειδικών επιστημόνων να δράσουμε από κοινού και να αντιμετωπίσουμε ένα θέμα το οποίο το χαρακτηρίζουμε εθνικού ενδιαφέροντος.

Πώς θα λειτουργήσει η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr στην οποία θα μπορούν να υποβάλλονται αναφορές;

Αναγνωρίζουμε την έξαρση του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και δίνουμε το βήμα στις μαθήτριες και τους μαθητές να μιλήσουν για κακοποιητικές συμπεριφορές, που έχουν υποστεί.

Μέσω της πλατφόρμας stop-bullying.gov.gr ένας γονιός μαθητή Δημοτικού ή ένα παιδί του Γυμνασίου και του Λυκείου θα μπορούν να καταγράψουν, λεπτομερώς, περιστατικά εκφοβισμού, ώστε να ξεκινήσει η διερεύνηση και η αντιμετώπισή του σύμφωνα με συγκεκριμένους κανόνες που έχουν διαμορφωθεί από ειδικούς.

Αυτή η διαδικτυακή πλατφόρμα δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να μιλήσουν και να αποκαλύψουν τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού.

Η πλατφόρμα θα δέχεται επώνυμες αναφορές από μαθητές και γονείς, μέσα από τα διάφορα βήματα της διαδικασίας, με την δημιουργία προσωπικού λογαριασμού, την συμπλήρωση ερωτηματολογίου καταγραφής του περιστατικού ενδοσχολικής βίας με συγκεκριμένα στοιχεία όπως η αποτύπωση του είδους του εκφοβισμού που έχει υποστεί ο μαθητής σωματική, ψυχολογική ή διαδικτυακή μαζί με πρόσθετες πληροφορίες που μπορεί ο καταγγέλων να θέλει να μοιραστεί.

Μόλις υποβληθεί η καταγγελία, υπάρχει χρονοσήμανση, δηλαδή παρακολουθούμε το πόσο γρήγορα και αποτελεσματικά διαχειρίζεται κάποιος το συγκεκριμένο περιστατικό.

Για τον λόγο αυτό, υπάρχει η οπτική του μαθητή και του γονέα αλλά υπάρχει και η οπτική του σχολείου και της διεύθυνσης εκπαίδευσης σε σχέση με την ταχύτητα διαχείρισης των περιστατικών  με καθορισμένα χρονοδιαγράμματα.

Η Ψηφιακή Πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr αποτελεί ένα πολυεπίπεδο σύστημα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και των μελών των ομάδων δράσης και, ταυτόχρονα, ένα σύστημα αποτύπωσης περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, ενημέρωσης των γονέων για την εξέλιξη της διαχείρισης του αναφερόμενου περιστατικού, διενέργειας ανώνυμων διαδικτυακών ερευνών προς τους μαθητές με σκοπό την αποτίμηση της έκτασης του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού και διαλειτουργικότητας με την κεντρική υπηρεσία πιστοποίησης χρηστών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον ΔΙΟΦΑΝΤΟ για την ανάπτυξη αυτής της πολυλειτουργικής ψηφιακής πλατφόρμας.

Ποιες πρωτοβουλίες σκοπεύετε να πάρετε για την περαιτέρω βελτίωση της Παιδείας;

Η επένδυση στην Παιδεία, σε όλες τις βαθμίδες της, είναι κορυφαία δέσμευση και προτεραιότητα της Νέας Δημοκρατίας, του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.

Στο ΥΠΑΙΘΑ συνεχίζουμε να χτίζουμε πάνω στο μεταρρυθμιστικό έργο της προηγούμενης τετραετίας με τον επόμενό μας στόχο να είναι «Το ανοιχτό σχολείο», όπου θα συντελεστούν πραγματικές αλλαγές και θα περιγραφούν οι καλές πρακτικές στον τρόπο που θα μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολικό περιβάλλον.

Ενισχύουμε τη βιωματική μάθηση, καλλιεργούμε την κριτική και ερευνητική σκέψη των μαθητών, την καινοτομία, την τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα, την ενίσχυση της εξωστρέφειας των εκπαιδευτικών μονάδων.

Στις προτεραιότητές μας θέτουμε την ενίσχυση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, την εκμάθηση της χρήσης του διαδικτύου για ασφαλή πλοήγηση, την ενίσχυση της τέχνης ως μαθησιακού εργαλείου, το πολλαπλό βιβλίο και, τέλος, τα 187 νέα διδακτικά πακέτα, τα οποία θα εφαρμοστούν καθολικά σε όλα τα σχολεία από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο από τον Σεπτέμβριο του 2025.

Στο κομμάτι της διοικητικής λειτουργίας, στοχεύουμε να ενισχύσουμε τη διαλειτουργικότητα στα πληροφοριακά συστήματα της εκπαίδευσης, να επανασχεδιάσουμε την πλατφόρμα MySchool και το σύνολο των ψηφιακών υπηρεσιών διοίκησης που λειτουργούν σε σχολεία και διευθύνσεις εκπαίδευσης, ώστε να κάνουμε τις διαδικασίες απλούστερες και φιλικότερες για όλους τους εμπλεκομένους.

Στις βελτιωτικές μεταρρυθμίσεις προς ένα πιο λειτουργικό και υποστηρικτικό εκπαιδευτικό σύστημα συμπεριλαμβάνεται και η ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία με τον σχεδιασμό να αφορά όλες τις τάξεις από Ε’ Δημοτικού μέχρι και την Γ’ Λυκείου.

Ιδιωτικά πανεπιστήμια: Φιλοδοξείτε ότι τα πρώτα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα θα λειτουργήσουν με την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής περιόδου. Είπατε ότι η προσπάθεια πλέον επικεντρώνεται στην ορθή επεξεργασία των προτάσεων που έχουν ήδη κατατεθεί.

Ο νέος νόμος του Κράτους, για την ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου και το πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην χώρας μας, είναι η νέα προοπτική που έφερε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για τον πανεπιστημιακό χώρο στην Ελλάδα.

Αυτός ο νόμος ήρθε για να δυναμώσει τα ελληνικά πανεπιστήμια, να ενώσει την ακαδημαϊκή κοινότητα απέναντι στην παγκόσμια δυναμική της, να δικαιώσει τον ρόλο και την αξία των ελληνικών ΑΕΙ αλλά και να φέρει στον εγχώριο πανεπιστημιακό χώρο έγκριτα ανώτατα ιδρύματα μέσα από στρατηγικές συνεργασίες και την εγκατάσταση μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων των πανεπιστημίων τους.

Συγκεκριμένα τώρα, τα κριτήρια για τα μη κρατικά πανεπιστήμια είναι τα αυστηρότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η ίδρυσή τους θα γίνεται κατόπιν έγκρισης από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και τη γνώμη του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού ενώ οι τίτλοι σπουδών θα σφραγίζονται από το Υπουργείο Παιδείας και δεν θα χρειάζεται αναγνώριση από το ΔΟΑΤΑΠ.

Θα υπάρχει εποπτεία με αυστηρούς όρους από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης καθώς οι σχολές θα είναι μη κερδοσκοπικά ιδρύματα και σε περίπτωση παραβίασης των όρων λειτουργίας, τότε θα αφαιρείται η άδεια.

Επίσης, νομοθετήσαμε το ελάχιστο όριο εισαγωγής, που σημαίνει πως όποιος δεν μπορεί να εισαχθεί στο δημόσιο πανεπιστήμιο δεν θα μπορεί να εγγραφεί ούτε στο μη κερδοσκοπικό. Από κει και πέρα, τα κριτήρια εισαγωγής θα αποφασίζονται από το μητρικό ίδρυμα του παραρτήματος και θα εγκρίνονται από την ελληνική διοίκηση, δηλαδή την ΕΘΑΑΕ.

Τα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης αφορούν σε στρατηγικές συνεργασίες και παρουσίες στη χώρα μας και για αυτό υπάρχουν ποιοτικές προϋποθέσεις. Θα  πρέπει, πρώτον, να είναι παραρτήματα με μίνιμουμ 30 καθηγητές, για να εξετάσει την αίτηση η (Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Δεύτερη προϋπόθεση να έχει μίνιμουμ τρεις σχολές όπως στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, με εξαίρεση αν κάποιο πανεπιστήμιο είναι στα Top 20 πανεπιστήμια του πλανήτη. Επιπλέον, θα πρέπει να κάνουν έρευνα και οι καθηγητές θα εξελίσσονται με αντίστοιχο τρόπο με τα δημόσια.

Αυτά τα κριτήρια είναι τα ελάχιστα, που τίθενται για να μπορεί η ΕΘΑΑΕ να δεχθεί να αξιολογήσει τον φάκελό τους. Τα ίδια τα παραρτήματα των ξένων πανεπιστημίων θα προβλέπουν τα επιπλέον κριτήρια πρόσβασης των υποψηφίων με βάση τις προτεραιότητες του μητρικού πανεπιστημίου.

Υπάρχουν αρκετά κενά στα σχολεία. Τι σκοπεύετε να κάνετε προς αυτήν την κατεύθυνση;

Η στρατηγική κατεύθυνση της κυβέρνησης είναι η στελέχωση των σχολικών μονάδων με προσωπικό αυξανόμενα μόνιμο.

Την τελευταία τετραετία, έγιναν περισσότεροι από 28.000 μόνιμοι διορισμοί και, φυσικά, θέλουμε να συνεχίσουμε αυτή την πορεία.

Στόχος μας είναι ο αριθμός των αναπληρωτών εκπαιδευτικών να μειωθεί υπέρ των μόνιμων εκπαιδευτικών ενώ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, η πρόβλεψη για τους διορισμούς είναι για 3.000 έως 4.000 τον χρόνο. Έτσι, πέρσι διορίστηκαν 3.777 εκπαιδευτικοί και κάτι ανάλογο θα επιδιώξουμε και φέτος.

Το Υπουργείο Παιδείας  προετοιμάζει αυτό το χρονικό διάστημα νέες προσλήψεις αναπληρωτών, με βάση τις διαθέσιμες πιστώσεις.

Θα ήθελα να σας δώσω την μεγάλη εικόνα καθώς για το τρέχον σχολικό έτος, έχουν πραγματοποιηθεί 52.476 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, εκ των οποίων 18.336 αφορούν στην Ειδική Αγωγή. Από τις 18.336 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή, οι 4.149 αφορούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης, έχουν προσληφθεί για φέτος 9.131 αναπληρωτές – μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ο αριθμός των μονίμων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση έχει αυξηθεί από 708 τον Μάρτιο του 2020 σε 2.232 τον Μάρτιο του 2024, ποσοστό αύξησης 215%.

Θα επιμείνουμε στο θέμα της ειδικής αγωγής και με σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, για να μπορέσουμε να οργανώσουμε ακόμη καλύτερα κάτι, στο οποίο βλέπουμε ότι υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη παρέμβασης.

Είστε βουλευτής Μαγνησίας, οι κάτοικοι της οποίας “χτυπήθηκαν” από την κακοκαιρία. Προχωρά η λήψη προληπτικών μέτρων, ώστε να μην θρηνούμε θύματα και να προστατεύονται οι περιουσίες των πολιτών; Τι γίνεται με τις αποζημιώσεις και τι προβλέπετε για την πορεία της καλοκαιρινής περιόδου όσον αφορά τις επιχειρήσεις;

Οι πρωτοφανείς πλημμύρες του περασμένου Σεπτεμβρίου, που έπληξαν την Θεσσαλία, δημιούργησαν ανυπολόγιστες καταστροφές και στην Μαγνησία. Η Κυβέρνηση, μέσα από τους μηχανισμούς των συναρμόδιων Υπουργείων, βρίσκεται κοντά στους κατοίκους και τους επαγγελματίες των πληγεισών περιοχών, προκειμένου μέσω αποζημιώσεων και έργων υποδομής, να εξασφαλίσει την ομαλή επιστροφή στην καθημερινότητα, την ανάπτυξη και την ανάδειξη του τόπου σε επίπεδο πρωτογενούς παραγωγής και τουριστικού προϊόντος.

Ωστόσο, επειδή υπάρχουν αρμόδιοι Υπουργοί θα σας προέτρεπα να αναζητήσετε από εκείνους την έγκυρη ενημέρωση μια και  εγώ, λόγω μη αρμοδιότητας, ίσως αδικήσω την πορεία των έργων και τις πρωτοβουλίες τους.

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τελευταία Νέα

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις μας