Σήμερα μέχρι τις 15.00 το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας για την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπει σε βαθιά κρίση ηγεσίας με τον Στέφανο Κασσελάκη να βρίσκεται στο επίκεντρο της. Το μεσημέρι της Κυριακή 08/09/2024 αναμένεται να υπάρξει το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας για την πρόταση μομφής κατά του προέδρου. Σε περίπτωση θετικής απόφασης το κόμμα θα μπει σε νέα φάση εσωτερικών εκλογών. Για να υπάρξει μομφή κατά του προέδρου χρειάζεται η συγκέντρωση των 50% συν μιας ψήφων (δηλαδή 148 από τους 295) των μελών της κεντρικής επιτροπής.
Ο Στέφανος Κασσελάκης, ο οποίος αρνήθηκε πεισματικά να οδηγήσει τον ΣΥΡΙΖΑ σε εσωκομματικές κάλπες, γνώρισε μία πρώτη ήττα επί της διαδικασίας, όταν 122 μέλη της Κ.Ε τάχθηκαν υπέρ της μυστικής ψηφοφορίας, όπως ζητούσαν οι «87», ενώ μόλις 86 μέλη ψήφισαν υπέρ της ανοικτής ψηφοφορίας, που ήθελε η πλευρά Κασσελάκη και 4 μέλη ψήφισαν παρών.
Στην αίθουσα του κεντρικού ξενοδοχείου που διεξάγονται οι διαδικασίες της διήμερης Κεντρικής Επιτροπής, έχουν στηθεί τρεις κάλπες, όπου ψηφίζουν αλφαβητικά τα μέλη, για να διευκολυνθεί η ψηφοφορία. Η διαδικασία προβλέπεται ότι θα κρατήσει μέχρι την 15.00 το μεσημέρι και θα ακολουθήσει η καταμέτρηση.
Η χτεσινή θυελλώδης συνεδρίαση
Η σημερινή συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ εξελίχθηκε σε «πολιορκία» για τον Στέφανο Κασσελάκη, καθώς τα κορυφαία στελέχη του κόμματος έθεσαν επί τάπητος την ύπαρξη μιας σημαντικότατης πολιτικής κρίσης. Ο Σωκράτης Φάμελλος αναφέρθηκε στην αποσάθρωση του κόμματος σε οργανωτικό, πολιτικό και αξιακό επίπεδο, αποδίδοντας την ευθύνη στον Στέφανο Κασσελάκη για τη βαθιά εσωστρέφεια που επικρατεί. Η οργάνωση και η συνοχή του κόμματος δείχνουν να υπονομεύονται, σύμφωνα με τον κ. Φάμελλο, και αυτό αποτυπώνεται σε πολλές διαφορετικές πλευρές της σημερινής κρίσης.
Κοινό στοιχείο στις τοποθετήσεις των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η κριτική προς τον τρόπο διαχείρισης της ηγεσίας από τον Στέφανο Κασσελάκη. Τα περισσότερα στελέχη εκφράζουν προβληματισμό σχετικά με την προσωπική στρατηγική του προέδρου και την εικόνα που παρουσιάζει το κόμμα προς τα έξω. Αυτή η εστίαση στην προσωπική εικόνα και όχι στην συλλογική δράση και ταυτότητα του ΣΥΡΙΖΑ θεωρείται ένας από τους κύριους παράγοντες της πολιτικής αποδιοργάνωσης που καταγγέλλεται.
Ο Παύλος Πολάκης, στην τοποθέτησή του, στάθηκε στην υπερβολική προβολή της προσωπικής ζωής και των επιλογών του Κασσελάκη, μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτή η στρατηγική, σύμφωνα με τον κ.Πολάκη, έχει καλύψει πλήρως την προγραμματική ατζέντα του ΣΥΡΙΖΑ και έχει απομακρύνει το κόμμα από τις ριζοσπαστικές του αρχές. Επιπλέον, ανέφερε ότι δεν βλέπει δυνατότητα νίκης του ΣΥΡΙΖΑ με αυτή τη γραμμή και ζήτησε ξεκάθαρα την προκήρυξη νέων εκλογών για την ηγεσία, προκειμένου το κόμμα να ανακτήσει την ενότητά του.
Η Όλγα Γεροβασίλη, από την πλευρά της, εστίασε στις προσωπικές επιθέσεις και διχαστικές τοποθετήσεις του Κασσελάκη, τις οποίες θεωρεί προσβλητικές για τα στελέχη του κόμματος. Τόνισε, επίσης, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ χρειάζεται να επανακτήσει τις ιδεολογικές του αξίες και να ενισχύσει την αίσθηση συλλογικότητας, κάτι που πιστεύει ότι απουσιάζει επί της ηγεσίας Κασσελάκη. Η κ. Γεροβασίλη έκανε λόγο για «αμετροέπεια» και «έλλειψη σεβασμού» εκ μέρους του προέδρου, υπογραμμίζοντας ότι η ενότητα του κόμματος δεν μπορεί να επιτευχθεί υπό αυτές τις συνθήκες
Ο Νίκος Παππάς, αν και απέφυγε να έρθει σε άμεση σύγκρουση με τον Στέφανο Κασσελάκη, τόνισε την ανάγκη να καταλαγιάσει η κρίση που έχει προκύψει στο κόμμα. Στην τοποθέτησή του, ζήτησε να γίνουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που θα βοηθήσουν στην ανάκτηση της συνοχής του ΣΥΡΙΖΑ και θα αποτρέψουν τη διάσπαση. Παράλληλα, ο Παππάς εξέφρασε την αντίθεσή του σε νέες εκλογές για την ηγεσία και υποστήριξε ότι δεν υπάρχει κάποιο εναλλακτικό πολιτικό σχέδιο που να καταγράφεται ως βιώσιμο, προκειμένου να οδηγήσει το κόμμα σε σταθερότητα.
Ο κ. Παππάς, μιλώντας για τα σενάρια διάσπασης, ζήτησε από τα μέλη του κόμματος να υλοποιήσουν τις συλλογικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί, τονίζοντας τη σημασία της διατήρησης της ενότητας. Επιπλέον, αναφέρθηκε στην κριτική που ασκείται στον ΣΥΡΙΖΑ, προειδοποιώντας ότι δεν πρέπει να υποδαυλίζεται η κρίση και ότι η συλλογική δράση είναι ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που έρχονται.
Ο Στέφανος Κασσελάκης, από την πλευρά του, απάντησε στις επιθέσεις των στελεχών του κόμματος με προκλητικό τόνο, καλώντας τους επικριτές του να «τον ρίξουν αν μπορούν». Αυτή η τοποθέτηση δείχνει την αποφασιστικότητα του Κασσελάκη να διατηρήσει τη θέση του και να προχωρήσει παρά τις εσωτερικές διαφωνίες. Ωστόσο, αυτή η στάση εντείνει την αίσθηση της διχόνοιας και της αμφισβήτησης μέσα στο κόμμα, κάτι που καθιστά το μέλλον του ΣΥΡΙΖΑ αβέβαιο.
Κύρια σημεία της συνεδρίασης:
- Αναφορά στην πολιτική κρίση του ΣΥΡΙΖΑ και τη βαθιά εσωστρέφεια του κόμματος.
- Καταγγελία για έλλειψη συλλογικότητας και έμφαση στην προσωπική εικόνα του Κασσελάκη.
- Ο Παύλος Πολάκης ζητά νέες εκλογές για την ηγεσία, θεωρώντας ότι η στρατηγική του προέδρου αποδυναμώνει το κόμμα.
- Η Όλγα Γεροβασίλη επικρίνει την έλλειψη σεβασμού και συλλογικότητας στην ηγεσία.
- Ο Νίκος Παππάς αποφεύγει τη σύγκρουση, αλλά ζητά πρωτοβουλίες για να αποφευχθεί διάσπαση.
- Ο Στέφανος Κασσελάκης προκάλεσε τα στελέχη του κόμματος να τον «ρίξουν» αν μπορούν, δείχνοντας αποφασισμένος να παραμείνει στην ηγεσία.
Φάμελλος: «Ζούμε την αποσάθρωση του ΣΥΡΙΖΑ, οργανωτική, πολιτική αλλά και αξιακή»
Στην ομιλία του μεταξύ άλλων πρόσθεσε: «Ζούμε την κορύφωση μίας μεγάλης πολιτικής κρίσης στο κόμμα μας. Τη Δευτέρα το κόμμα μας δεν θα είναι ίδιο. Να μιλήσουμε ειλικρινά για να διασφαλίσουμε την ύπαρξή του. Αλλιώς είναι κοντά οι μέρες που δεν θα υπάρχει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και το σύστημα εξουσίας θα έχει πετύχει το στόχο του.
Γίνεται μεγάλη κουβέντα για ένα υποθετικό σχέδιο ρευστοποίησης και κινδύνου της αυτόνομης ύπαρξης του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν βλέπουμε τι γίνεται γύρω μας; Η ρευστοποίηση στον ΣΥΡΙΖΑ έχει προηγηθεί. Τώρα ζούμε την αποσάθρωση του ΣΥΡΙΖΑ, οργανωτική, πολιτική αλλά και αξιακή».
Κάνοντας αναδρομή είπε: «Προφανώς και το πρόβλημα δεν ξεκίνησε με την εκλογή του Στέφανου. Το πρόβλημα προϋπήρχε. Εκφράστηκε και με την εκλογή του Στέφανου. Γιατί υπήρξε ανάγκη για ένα νέο πρόσωπο και γιατί ήταν η αγωνία, η ανάγκη των μελών, παλιών και νέων, για μια προοπτική που “θα τα άλλαζε όλα”. Ωραίο σύνθημα. Αλλά χωρίς πυξίδα, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα».
Αναφέρθηκε στην αντικατάστασή στην προεδρία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας: «Η εσωστρέφεια κορυφώθηκε με την αναίτια κρίση στην Κοινοβουλευτική Ομάδα, κατά παράβαση του κανονισμού της ΚΟ και χωρίς σύμφωνη γνώμη της ΠΓ, μία προσωπική επιλογή του προέδρου, αδικαιολόγητη, που τροφοδοτεί σενάρια σκοπιμότητας, και τελικά υπονομεύει και αποδυναμώνει τη δράση μας σε μια περίοδο που οφείλουμε να είμαστε πιο δυνατοί από ποτέ.
Τα σοβαρά προβλήματα άλλης αντίληψης του προέδρου για τον χαρακτήρα του κόμματος, δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν με την πρόχειρη και βιαστική συζήτηση του καταστατικού, -που δεν μπορέσαμε να μελετήσουμε χθες βράδυ- και το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα προσυνεδριακού. Χρειαζόμαστε επανεκκίνηση αλλά σε άλλη κατεύθυνση για να αποφύγουμε την πλήρη ρευστοποίηση και την αποσάθρωση και αυτή η επανεκκίνηση πρέπει να περιλαμβάνει και μία αντεπίθεση ιδεών».
O κ. Φάμελλος εκλεισε απευθυνόμενος στον Στέφανο Κασσελάκη: «Πρόεδρε η απόφαση είναι σε εσένα. Να αποφύγουμε τη μομφή. Τα μέλη του κόμματος να επιλέξουν με εκλογές και πρόεδρο και πρόγραμμα για την επόμενη μέρα. Για να έχει προοπτική και ο τόπος και η Αριστερά».
Θεοχαρόπουλος: «Μόνος του τα λέει, μόνος του αλλάζει αμέσως ότι λέει και πανηγυρίζει κιόλας»
Στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η σημερινή διχαστική ομιλία του Στέφανου Κασσελάκη επιβεβαιώνει πλήρως τους λόγους που καταθέσαμε πρόταση μομφής. Έχουμε στρατηγική διαφωνία με την συνεχιζόμενη ρευστοποίηση του κόμματος από τον πρόεδρο του, με την συνεχιζόμενη παραγωγή εσωστρέφειας αντί για παραγωγής πολιτικής με ευθύνη του Στέφανου Κασσελάκη.
Με τις προτάσεις του που οδηγούν σε προσωποπαγές, συγκεντρωτικό κόμμα. Με την άρνηση του Στέφανου Κασσελάκη για προοδευτικές συμμαχίες και να αναλάβει ηγετικό ρόλο το κόμμα μας για αυτές, απέναντι στις αποφάσεις που λαμβάνει η Κ.Ε. του κόμματος (…). Για να φύγει ο Μητσοτάκης όμως, χρειάζεται να αλλάξει η ηγεσία στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Είναι η προϋπόθεση γιατί ο σημερινός πρόεδρος ρευστοποιεί το κόμμα.
Το δίλημμα δεν είναι αυτό που είπε ο πρόεδρος. Το δίλημμα είναι “ή αλλάζει ηγεσία ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η αλλιώς βουλιάζει”. Μίλησε ο Στέφανος Κασσελάκης για αδυσώπητη γραφειοκρατία και μετά είπε δεν πάει στην βάση αλλά παλεύει να κρυφτεί πίσω από γραφειοκρατίες. Μόνος του τα λέει, μόνος του αλλάζει αμέσως ότι λέει και πανηγυρίζει κιόλας (…).
Φοβάται τη βάση και κρύβεται. Απειλεί με διαγραφές και προγραφές και μας αναφέρει ότι παράδειγμα του στο θέμα αυτό είναι η ΝΔ και η Δεξιά με το δικό της καταστατικό! Για όλους αυτούς τους λόγους και πολλούς άλλους που αναφέρονται στο κείμενο πρέπει να πάμε στη βάση και τα μέλη του κόμματος να αποφασίσουν για την ηγεσία του».
Γεροβασίλη: Οκτακόσια “εγώ” είχε η ομιλία του προέδρου και ελάχιστα “εμείς”
«Μόνη λυτρωτική λύση να πάμε σε νέες εκλογές προέδρου», ανέφερε στην ομιλία της η Όλγα Γεροβασίλη, η οποία άσκησε σκληρή κριτική στον Στέφανο Κασσελάκη, καταλογίζοντας του «αμετροέπεια και προσβολές».
Ανέφερε η κ. Γεροβασίλη στην ομιλία της: «Λάθη πολιτικής και πολιτικών σχεδιασμών συγχωρούνται, αλλά το να πορεύεσαι χωρίς ήθος και αξίες δεν συγχωρείται. Ακούμε για ενότητα, σύνθεση, υπευθυνότητα κλπ, αλλά τα εννοούμε όλα αυτά; Απειλές, διχασμό, απρέπεια, κακία ακούσαμε σήμερα από τον πρόεδρο. Ακούσαμε και προσβολές. Δεν έχουν αυτά σχέση με τις αξίες της Αριστεράς. Το νέο δεν είναι ηλικιακό.
Είναι ιδεολογικό. Χωρίς τις ίδιες αξίες και χωρίς σεβασμό τίποτα δεν μπορεί να είναι νέο. Οκτακόσια “εγώ” είχε η ομιλία του προέδρου και ελάχιστα “εμείς”. Αμετροέπεια να λέει ο πρόεδρος ότι έλιωσε σόλες στη χώρα έναν χρόνο, όταν εμείς έχουμε λιώσει χρόνια πολλά σόλες γι’ αυτό το κόμμα και από ένα μικρό κόμμα έγινε κυβέρνηση.
Στο Συνέδριο ποτέ δεν υποχώρησα. Το Συνέδριο αποφάσισε να μην γίνουν εκλογές. Πολλά από εκείνα που είχα επισημάνει τότε ισχύουν δυστυχώς και σήμερα. Σεβάστηκα την απόφαση του Συνεδρίου και δήλωσα ότι θα δώσουμε τη μάχη των ευρωεκλογών ενωμένοι. Στο νομό μου στην Άρτα είχαμε το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ελλάδα αντίθετα με πολλούς άλλους νομούς και ακούσαμε σήμερα ότι δεν κάναμε τίποτα στις εκλογές» είπε η κ. Γεροβασίλη.
Παππάς: «Εδώ υπάρχουν σύντροφοι, όχι εντελλόμενα»
«Απέναντι στα σενάρια των διασπάσεων, να προτάξουμε και να υλοποιήσουμε τις συλλογικές μας αποφάσεις», κάλεσε τα μέλη της ΚΕ ο Ν. Παππάς, ενώ σχολιάζοντας το κείμενο της πρότασης μομφής, είπε πως «καταδικάζει προτάσεις διαγραφών, όμως στελέχη που το υπογράφουν ζητούσαν καθολική διαγραφή Πολάκη».
Καταλήγοντας, σημείωσε ότι δεν πρέπει να γίνουν εκλογές γιατί δεν βλέπει «εναλλακτικό πολιτικό σχέδιο», «δεν καταγράφεται πουθενά»
Παύλος Πολάκης: «Εγώ ήμουν ο πρώτος που είπα “στηρίζουμε τον Στέφανο”
Την αμφισβήτησή του στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανο Κασσελάκη εξέφρασε δημοσίως στην ομιλία του στην Κεντρική Επιτροπή ο Παύλος Πολάκης και του ζήτησε να οδηγήσει το κόμμα σε εκλογή αρχηγού.
Συγκεκριμένα ανέφερε: «Τον Στέφανο τον στήριξα αλλά έπεσα έξω, ο Στέφανος και καλό παιδί είναι και φιλότιμο έχει και καλές προθέσεις έχει, αλλά για πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ δεν κάνει».
Ακολούθως εξήγησε: «Η συνεχόμενη εμμονική προβολή των προσωπικών του επιλογών, του πλούτου του, του γούστου του μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σκέπασε από την πρώτη μέρα κάθε προγραμματική θέση του ΣΥΡΙΖΑ. Με αυτή τη γραμμή, με αυτή την εικόνα δεν μπορούμε να νικήσουμε, γι’ αυτό βάζω θέμα ηγεσίας. Σύντροφε πρόεδρε δεν μπορείς γι’ αυτό προχώρησε στην προκήρυξη εκλογών για να πάμε μαζί ενωμένοι. Ήταν διχαστική η ομιλία σου. Εγώ υποψηφιότητα θα δηλώσω, και λέω ξεκάθαρα ότι θα παραμείνω στον ΣΥΡΙΖΑ και καλώ τους πάντες ανεξαρτήτως του αποτελέσματος, να πουν ότι θα μείνουν και θα παλέψουμε να ρίξουμε τον Μητσοτάκη. Δεν θέλω να φτιάξω ένα κόμμα τύπου Ζωής ή Βαρουφάκη που θα έπαιρνα περισσότερο ποσοστό».
Συνεχίζοντας ανέφερε: «Εγώ ήμουν ο πρώτος που είπα “στηρίζουμε τον Στέφανο”. Είμαι αντίθετος με την τεκνοθεσία και για τα ετερόφυλα και όχι μόνο για τα ομόφυλα. Και είμαι κάθετος και νομίζω ότι είναι και η πλειοψηφία της κοινωνίας».
Για την αιχμή του Στέφανου Κασσελάκη ότι χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και προβάλλει την προσωπική του ζωή απάντησε: «Ναι τα χρησιμοποιώ και κάνω και προσωπικές αναρτήσει αλλά τη Δώρα (την σύζυγό του), στην εξέδρα μίας προεκλογικής μου ομιλία εγώ δεν την ανέβασα».
Είπε ακόμη: «Αν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στα καλά του ο Μητσοτάκης δεν θα άντεχε πολύ.
Έτσι όπως είμαστε δεν μπορούμε να νικήσουμε τον Μητσοτάκη, ούτε το ΠΑΣΟΚ μπορεί, ούτε κόβει εισιτήρια. Χρειαζόμαστε μία ριζοσπαστική επανίδρυση του ΣΥΡΙΖΑ. Έχω διαμορφώσει έναν σκελετό προγράμματος που θα έπρεπε να εκπέμψουμε. Εμείς χρειαζόμαστε ένα πρόγραμμα λαϊκά κατανοητό, που να είναι σαφές σε ποιες ομάδες της κοινωνίας απευθύνεται, που να δίνει έμφαση στις ανάγκες της λαϊκής πλειοψηφίας χωρίς να εξαντλεί τον ριζοσπαστισμό του στον δικαιωματισμό».
