Προσερχόμενος στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ στη Χάγη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε ότι η Ελλάδα ξοδεύει ήδη το 3% του ΑΕΠ για την Άμυνα και δεσμεύτηκε ότι η Ελλάδα θα δαπανήσει στην άμυνα πάνω από 25 δισ. τα επόμενα 12 χρόνια.
«Χαιρετίζουμε την κατάπαυση του πυρός στη Μέση Ανατολή»
«Ως χώρα στην Ανατολική Μεσόγειο χαιρετίζουμε την κατάπαυση του πυρός που πέτυχε ο πρόεδρος Τραμπ, μεταξύ Ιράν και Ισραήλ. Επιτρέψτε μου όμως να πω ότι η λύση μπορεί να βρεθεί μόνο μέσω της ενεργούς διπλωματίας» δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και πρόσθεσε: «Είναι σημαντικό να μην ξεχνάμε επίσης την άλλη πτυχή αυτής της κρίσης στην περιοχή. Είναι αναγκαίο να επιβληθεί μια κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, για να δρομολογηθεί η ανθρωπιστική βοήθεια προς τη Γάζα. Και αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο για την επίλυση του προβλήματος της αστάθειας στην περιοχή».
Οι αμυντικές δαπάνες της Ελλάδας
Ο Πρωθυπουργός επεσήμανε ότι «είναι σημαντικό ότι έχουμε συμφωνήσει όλοι στην αύξηση των αμυντικών μας δαπανών. Είμαι σθεναρός υπέρμαχος της ανάγκης της Ευρώπης να ενισχύσει τις δαπάνες της για τη συλλογική άμυνα της συμμαχίας. Και έτσι η Ελλάδα δαπανά πάνω από το 3% του ΑΕΠ σε αμυντικές δαπάνες και έχουμε υπερβεί το όριο του 2%. Ακόμα και τη δύσκολη περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης, οι αποφάσεις της Συνόδου θα ληφθούν. Ευελπιστώ ότι όλοι θα αναλάβουν το μερίδιό τους, γιατί εν τέλει πρόκειται για μια συμμαχία που βασίζεται στην κατανομή του μεριδίου της ευθύνης και της εμπιστοσύνης.
Καταρχάς, επιτρέψτε μου να πω, έχουμε υπερβεί το 3%. Αυτή τη στιγμή σχεδιάζουμε να δαπανήσουμε τα επόμενα 20 χρόνια πάνω 25 δισ. ευρώ. Θα ξεπεράσουμε λοιπόν το όριο, αλλά ο στόχος της Συμμαχίας είναι να υπάρχει ίση κατανομή του βάρους και να μην υπάρχουν διαφορές. Αυτός ο στόχος πρέπει να είναι δεσμευτικός και να είναι δεσμευτικός για όλα τα 32 μέλη της Συμμαχίας».
Η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ
Σε εξέλιξη βρίσκεται η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Χάγη, με κεντρικό θέμα την αύξηση των αμυντικών δαπανών των μελών της Συμμαχίας στο 5% του ΑΕΠ, με ορίζοντα το 2035. Αυτό έχει προαποφασισθεί ενώ εξαίρεση αποτελεί η Ισπανία που αιτήθηκε τη διαφοροποίησή και κατάφερε να εξασφαλίσει την… ευελιξία που ήθελε.
Αυτή η Σύνοδος Κορυφής Επίσης, έχει οριστεί να έχει διάρκεια τριών ωρών. Ο γενικός γραμματέας Μαρκ Ρούτε έχει διοργανώσει μια σειρά από side events από τη Δευτέρα.
Ο λόγος της μεγάλης μείωσης της διάρκειας ήταν ξεκάθαρος: να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα με τη διάθεση του μεγάλου πρωταγωνιστή Ντόναλντ Τραμπ, Αυτή είναι η πρώτη φορά που βρίσκεται σε ευρωπαϊκό εδάφος κατά τη δεύτερη θητεία του. Μέχρι τώρα έστελνε τον αντιπρόεδρό του Τζ. Ντ. Βανς, ο οποίος στη Διάσκεψη Ασφαλείας του Μονάχου τον περασμένο Φεβρουάριο προκάλεσε αναταραχή ενόψει των γερμανικών ομοσπονδιακών εκλογών.
Η πρόθεση του Ντόναλντ Τραμπ είναι να εμφανιστεί έρχεται ως ισορροπιστής και κομιστής της ειρήνης στους «Ευρωπαίους φίλους». Πάντως έχει εκφράσει την ικανοποίησή του σχετικά με το ότι τα μέλη του ΝΑΤΟ συναινούν στο παλαιό αίτημα του για αύξηση της συμμετοχής τους στην κοινή άμυνα, με στόχο τον υπερδιπλασιασμό του υφιστάμενου 2%.
