Η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξανόμενες πιέσεις, καθώς οι αποκαλύψεις από τη δικογραφία του ΟΠΕΚΕΠΕ φέρνουν στο φως ένα δίκτυο διευθετήσεων, πελατειακών σχέσεων και κατασπατάλησης κονδυλίων. Οι «διάλογοι-φωτιά» που δημοσιεύονται αποκαλύπτουν μια νοσηρή κατάσταση, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να εγκαταλείψει τη στάση αναμονής και να τοποθετηθεί επί των ευρημάτων.
Η επανεμφάνιση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στην Αθήνα μετά τη συμμετοχή του στις Συνόδους Κορυφής του ΝΑΤΟ και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις Βρυξέλλες, συμπίπτει με ένα ιδιαίτερα βεβαρημένο πολιτικό τοπίο. Το Μέγαρο Μαξίμου συνειδητοποιεί ότι δεν υπάρχει περιθώριο για καθυστέρηση στην τοποθέτηση, καθώς οι αποκαλύψεις πρωταγωνιστούν σε μεγάλο βαθμό βουλευτές και στελέχη του κυβερνώντος κόμματος, με ελάχιστες εξαιρέσεις από ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό, ακόμη και αριθμητικά, αποδυναμώνει το επιχείρημα της διαπαραταξιακής παθογένειας που επιστρατεύτηκε αρχικά για τις αγροτικές επιδοτήσεις.
Η «υπερασπιστική γραμμή» Βορίδη και η αντιπολίτευση
Την πολυπλοκότητα της κατάστασης εντείνει η τοποθέτηση του υπουργού Μετανάστευσης, Μάκη Βορίδη, ο οποίος δήλωσε «πιο ανακουφισμένος» μετά την ανάγνωση της δικογραφίας, τονίζοντας ότι ελέγχεται μόνο για μία υπογραφή, δύο μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του το 2019. Ο κ. Βορίδης, χτίζοντας την υπερασπιστική του γραμμή, επεσήμανε την απουσία τηλεφωνικών συνομιλιών του από τη δικογραφία και υπογράμμισε τη σημασία της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, απευθυνόμενος ουσιαστικά στους βουλευτές της ΝΔ για στήριξη.
Παράλληλα, η αντιπολίτευση ασκεί έντονες πιέσεις, χαρακτηρίζοντας την υπόθεση ως ποινικής, και όχι μόνο πολιτικής, ευθύνης. Ήδη προαναγγέλλεται πρόταση για προανακριτική επιτροπή, με βάση εσωτερικό έγγραφο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που περιγράφει αδικήματα απιστίας, ηθικής αυτουργίας και συνέργειας. Η αντιπολίτευση δηλώνει ότι δεν θα αποδεχθεί καμία απόπειρα «οριζόντιας διάχυσης ευθυνών» και αναμένεται να πιέσει την κυβέρνηση προβάλλοντας τον κίνδυνο παραγραφής. Στη δικογραφία γίνεται ρητή αναφορά σε αποσβεστική περίοδο που λήγει τον Οκτώβριο, οπότε και παραγράφονται τα αδικήματα για τα πολιτικά πρόσωπα.
Το δίλημμα της κυβέρνησης και οι αποκαλυπτικοί διάλογοι
Ουσιαστικά, η κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει την κατηγορία της αντιπολίτευσης ότι με τους χειρισμούς της επιδιώκει την παρέλευση του χρόνου της αποσβεστικής προθεσμίας για να επέλθει η παραγραφή. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να είναι καθοριστικό για την εξέλιξη της υπόθεσης, καθώς οι πολιτικές εξελίξεις θα τρέξουν με γοργούς ρυθμούς.
Στο μεταξύ «καυτοί» είναι οι διάλογοι που έχουν καταγραφεί νόμιμα, με αφορμή την έρευνα για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Σύμφωνα με τη δικογραφία που βρίσκεται στην αίθουσα «168» «Παύλος Μπακογιάννης» του Κοινοβουλίου και είναι προσβάσιμη στους βουλευτές από τις εννέα το πρωί έως τις εννιά το βράδυ, εκ των πρωταγωνιστών των διαλόγων φέρονται να είναι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΟΠΕΚΕΠΕ. Μάλιστα οι διάλογοι όπως θα δείτε και παρακάτω προκαλούν ξεχωριστό ενδιαφέρον.
Βουλευτής: ΑΦΜ Κ. {…}. Έβγαλε 24 τόνους γάλα και θέλει τα ζώα από 330 να μειωθούν σε 240.
Όσον αφορά άλλων βουλευτή φέρεται να επικοινώνησε με τον πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ, στις 5 Απριλίου 2021 και τον ρώτησε εάν μπορεί να μην συμπεριληφθεί στον τακτικό έλεγχο ψηφοφόρος του με πρόβλημα υγείας
Βουλευτής: Θα σου στείλω όνομα-επώνυμο για να τον βγάλουμε εκτός ελέγχου {…}. Γίνεται για να του δώσουμε χρόνο; Αν δεν γίνεται, για λόγους υγείας να το σβήσουμε αυτό για τα ερίφια;
Πρόεδρος ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρήστο μου όλα γίνονται, το ζήτημα είναι ποιοι καραδοκούν να το ανεβάσουν, αυτή είναι η ιστορία. Ξέρεις, ότι έβγαλε το τέτοιο ή ότι είναι αυτός ή πως και τι. Κατάλαβες;
Βουλευτής: Δεν είναι πάντως καμία χτυπητή περίπτωση που μπορεί να ασχοληθεί κόσμος.
Παράλληλα ενδιαφέρον φάινεται να έχει ο διάλογος που περιλαμβάνεται στη δικογραφία μεταξύ υπηρεσιακών παραγόντων του ΟΠΕΚΕΠΕ και έγινε τον Δεκέμβριο του 2021 που χρησιμοποιούν «αρκετά» γαλλικά στους χαρακτηρισμούς τους, αντιδικώντας για το ύψος των επιδοτήσεων.
Αναλυτικά:
Πρόεδρος ΟΠΕΚΕΠΕ: 750 λείπουν και δεν νομίζω ότι θα μπουν. Πού είναι τα υπόλοιπα 738 μέχρι τα 23.900;
Γενικός Διευθυντής ΟΠΕΚΕΠΕ: Μα προφανώς αδερφέ, ο ΕΛΓΑ δεν σου έστειλε κράτηση;
Πρόεδρος ΟΠΕΚΕΠΕ: Κουτσουρεμένη πληρωμή ρε π…
Γενικός διευθυντής ΟΠΕΚΕΠΕ: Ναι ρε μ@λ@κ@, σε χάλάσαν, σου έπεσαν λίγα..
Πρόεδρος ΟΠΕΚΕΠΕ: Θα γίνω αγρότης και εγώ ρε μ@λ@κ@.
Γενικός Διεθυντής ΟΠΕΚΕΠΕ: Μ@λ@κ@, σε χαλάσανε, σε λυπάμαι τώρα που σε ακούω. Κάθεσαι να πούμε τώρα εσύ στην καρέκλα και σου ήρθαν τριάντα χιλιάρικα;
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην πολυσέλιδη δικογραφία περιλαμβάνεται κατά πληροφορίες και η ένορκη κατάθεση του Γρηγόρη Βάρρα – πρώην προέδρου του ΟΠΕΚΕΠΕ. Ο κ. Βάρρας ερωτάται για τους λόγους που ζητήθηκε η παραίτησή του και ο ίδιος απαντά: «Θεωρώ ότι οι λόγοι είναι επειδή μεριμνούσα αποκλειστικά για τα συμφέροντα του ΟΠΕΚΕΠΕ, των αγροτών, τη νομιμότητα και τη διαφάνεια των διαδικασιών… Επειδή έδωσα εντολές ελέγχων για ενισχύσεις που που δίνονταν χωρίς νόμιμες προϋποθέσεις…. Όλα αυτά ενόχλησαν και προκάλεσαν τις έντονες αντιδράσεις ενός συστήματος τόσο εντός όσο και εκτός ΟΠΕΚΕΠΕ που ήλεγχε τον οργανισμό και επεδίωκε την απομάκρυνση μου».
