Η αντίστροφη μέτρηση για την αποχώρηση του Μάκη Βορίδη από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, καθώς και των υφυπουργών Τάσου Χατζηβασιλείου, Δημήτρη Σταμενίτη και Χρήστου Μπουκώρου, ξεκίνησε με την επιστροφή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από τις Βρυξέλλες.
Στο επίκεντρο των εξελίξεων βρέθηκε η πολιτική διαχείριση της υπόθεσης του ΟΠΕΚΕΠΕ, η οποία αποτέλεσε αντικείμενο ευρείας σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν καν ξεκινήσει η σύσκεψη, είχε προηγηθεί επικοινωνία του πρωθυπουργού με τον κ. Βορίδη, κατά την οποία συμφωνήθηκε η παραίτηση του υπουργού.
Στο Μέγαρο Μαξίμου ήταν δεδομένη η δυσαρέσκεια για τους υφυπουργούς που αναφέρονται στη δικογραφία και εμφανίζονται να συνομιλούν με στελέχη του ΟΠΕΚΕΠΕ για διάφορες υποθέσεις. Το κριτήριο για τους υφυπουργούς όμως, ήταν κατά πόσον οι επικοινωνίες τους με στελέχη του ΟΠΕΚΕΠΕ είχαν να κάνουν με εξυπηρετήσεις, ή είχαν καθαρά υπηρεσιακό χαρακτήρα – εξ ου και ο Χρήστος Κέλλας παραμένει στην κυβέρνηση, ενώ οι υπόλοιποι καρατομήθηκαν.
Η κυβέρνηση διαχωρίζει τις πολιτικές από τις όποιες ποινικές ευθύνες στην υπόθεση και δια των παραιτήσεων που έγιναν αποδεκτές ανελήφθη η πολιτική ευθύνη. Ως προς τη διαχείριση του ζητήματος στη συνέχεια, αν και η προανακριτική επιτροπή θεωρείται πιθανή, εντούτοις είναι εξίσου πιθανό, με τα έως τώρα δεδομένα, η κυβέρνηση να μην καταθέσει δική της πρόταση, αλλά να περιμένει τις κινήσεις της αντιπολίτευσης και επί των προτάσεών της να αντιπαρατεθεί.
Εξαιρετικά αδύναμα τα στοιχεία
Ως προς την ποινική ευθύνη των Μάκη Βορίδη και Λευτέρη Αυγενάκη, κυβερνητικές πηγές αναγνωρίζουν ότι τα στοιχεία είναι εξαιρετικά αδύναμα, ενώ η πολιτική ευθύνη για τον Βορίδη, έχει πλέον αναληφθεί δια της παραιτήσεως.
Σημειώνεται ότι ο κ. Βορίδης από τη μεριά του έχει αναλυτικά επιχειρήματα για τα έργα και τις ημέρες του ως προς τον ΟΠΕΚΕΠΕ όταν ήταν στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και επιμένει σε συνομιλητές του ότι από τις 2.800 σελίδες επισυνδέσεων δεν προκύπτει καμία παράνομη πράξη που να αποδίδεται στον ίδιον, ούτε ο ίδιος εμφανίζεται να συνομιλεί με κάποιον κρατικό υπάλληλο.
Υπενθυμίζεται ότι οι δύο πρώην υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάκης Βορίδης και Λευτέρης Αυγενάκης βρέθηκαν στο μικροσκόπιο της Ευρωπαίας εισαγγελέα για τα αδικήματα της απιστίας και της συνέργειας σε απιστία για ποσό άνω των 120.000 ευρώ, σύμφωνα με το διαβιβαστικό έγγραφο της δικογραφίας που έφτασε στη Βουλή για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Οι διάλογοι των βουλευτών
Στο ίδιο έγγραφο περιλαμβάνονται διάλογοι των βουλευτών της ΝΔ Χρήστου Κέλλα, Διονύση Σταμενίτη, Μάξιμου Σενετάκη, Χρήστου Μπουκώρου και Φάνη Παπά, του Φραγκίσκου Παρασύρη από το ΠΑΣΟΚ και του Βασίλη Κόκκαλη από τον ΣΥΡΙΖΑ, που επιχειρούν να προωθήσουν αιτήματα αγροτών και κτηνοτρόφων των περιφερειών τους, σύμφωνα με την ΕΡΤ.
Κυβερνητικά στελέχη, μετά την ανακοίνωση των παραιτήσεων, σημείωναν ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεν δέχεται τη δικαιολογία ότι οι παθογένειες στον ΟΠΕΚΕΠΕ αποτελούν διαχρονικό ζήτημα και σχολίαζαν ότι όταν είσαι μέλος της κυβέρνησης ο πήχης των απαιτήσεων ανεβαίνει. «Ο Μάκης υπέβαλε παραίτηση γιατί πρέπει να υπερασπιστεί τον εαυτό του και η παραίτηση δεν συνιστά αποδοχή κατηγοριών», σημείωναν ειδικότερα για την παραίτηση του υπουργού Μετανάστευσης.
Η θέση Αυγενάκη
Ανάρτηση για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ έκανε ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Λευτέρης Αυγενάκης καθώς το όνομά του συμπεριλαμβάνεται στην δικογραφία που εστάλη στη Βουλή.
«Δεν υπάρχει ούτε ένα στοιχείο που να με εμπλέκει σε οποιαδήποτε έκνομη πράξη στην υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως επιβεβαιώνεται και από το σύνολο της δικογραφίας», αναφέρει ο Λευτέρης Αυγενάκης.
Το παρασκήνιο των παραιτήσεων
Το παρασκήνιο που προηγήθηκε ήταν έντονο, όπως είπε η δημοσιογράφος του MEGA, Χριστίνα Κοραή:
«Στις Βρυξέλλες ήταν και ο πρωθυπουργός και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος είχε συνάντηση με τον επίτροπο για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και την υπαγωγή του στην ΑΑΔΕ. Ήδη είχε αρχίσει η ενόχληση από τους ”εκβιασμούς” του κ. Βορίδη, κυρίως της λογικής του ”αν παραπεμφθώ ενώ δεν έχω κάνει τίποτα, τότε ενδεχομένως να παραιτηθώ από την κυβέρνηση”. Σήμερα επέστρεψε ο πρωθυπουργός και ακυρώνεται η σύσκεψη που είχε με Αυγενάκη και Βορίδη. Στις 2 πρέπει να έγινε το τηλεφώνημα του πρωθυπουργού στον Βορίδη. Υπάρχει θέμα και με άλλους δύο».
Πέρα από τον υπουργό και τους υφυπουργούς που παραιτήθηκαν, υπέβαλε την παραίτηση του και ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργος Στρατάκος. Οι παραιτήσεις όλων έγιναν αποδεκτές από τον Πρωθυπουργό.
Ανακοίνωση του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη
Ανακοινώνεται ότι ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Μάκης Βορίδης υπέβαλε την παραίτησή του στον Πρωθυπουργό, για τους λόγους που αναφέρονται στην επιστολή και η οποία επισυνάπτεται. Ο Πρωθυπουργός έκανε δεκτή την παραίτησή του.
Παράλληλα, τις παραιτήσεις τους υπέβαλαν οι Υφυπουργοί Εξωτερικών Τάσος Χατζηβασιλείου, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Διονύσης Σταμενίτης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Χρήστος Μπουκώρος, οι οποίες επίσης έγιναν δεκτές από τον Πρωθυπουργό.
Τέλος, την παραίτησή του υπέβαλε και ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργος Στρατάκος.
Οι αντικαταστάτες των ανωτέρω θα ανακοινωθούν στις επόμενες ημέρες.
