Η χθεσινή παρέμβαση της κυβέρνησης σχετικά με τις τραπεζικές προμήθειες στα ΑΤΜ αποτέλεσε την κορύφωση μιας υπόθεσης που ξεκίνησε δύο μήνες νωρίτερα, στις 22 Μαΐου. Εκείνη την ημέρα, η Τράπεζα Πειραιώς προχώρησε στην πώληση της θυγατρικής της, η οποία διαχειριζόταν 820 ΑΤΜ εκτός τραπεζικού δικτύου (όπως σε σούπερ μάρκετ, νοσοκομεία, μετρό, αεροδρόμια κ.ά.), στην εταιρεία Printec Cash Network A.E. Η διαχείριση των ΑΤΜ ανατέθηκε πλέον στην Cashflex, η οποία ανήκει κατά 80,1% στην Printec και κατά 19,9% στην Τράπεζα Πειραιώς.
Αν επρόκειτο απλώς για μια εμπορική πράξη, δεν θα είχε προκαλέσει τόση αναστάτωση. Ωστόσο, έντονες αντιδράσεις προκάλεσε η νέα τιμολογιακή πολιτική της Cashflex, την οποία ανέδειξε εξαρχής το businessvoice.gr και η στήλη «Διογένης». Το κόστος ανάληψης μετρητών από τα ΑΤΜ του δικτύου Cashflex ανήλθε σε 1,50 ευρώ ανά συναλλαγή, ενώ για πελάτες της Πειραιώς το επιπλέον κόστος ανέρχονταν στα 0,60 ευρώ – συνολική επιβάρυνση δηλαδή 2,10 ευρώ για μια απλή ανάληψη, που χιλιάδες πολίτες πραγματοποιούν καθημερινά. Οι αντιδράσεις εντάθηκαν, με την υπόθεση να λαμβάνει διαστάσεις και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών την Πέμπτη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Π. Μαρινάκης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο κυβερνητικής παρέμβασης, δηλώνοντας πως «οι αποφάσεις που λήφθηκαν με την ψήφιση του προϋπολογισμού είναι καθολικές και δεν θα εφαρμοστούν άλλες πολιτικές από την… πίσω πόρτα, έστω και για ένα τμήμα των ΑΤΜ. Αν παρατηρηθούν φαινόμενα χρεώσεων “δύο ταχυτήτων”, θα υπάρξει άμεση παρέμβαση».
Το βράδυ της Παρασκευής, η Τράπεζα Πειραιώς εξέδωσε δελτίο Τύπου, επιχειρώντας να μετριάσει τις εντυπώσεις, ανακοινώνοντας μείωση της δικής της προμήθειας για αναλήψεις σε δίκτυα τρίτων (περιλαμβανομένης και της Cashflex) από 0,60 σε 0,50 ευρώ. Ωστόσο, η κίνηση αυτή κρίθηκε ανεπαρκής.
Στο κυβερνητικό στρατόπεδο υπήρξε έντονη δυσαρέσκεια, καθώς η συγκεκριμένη πολιτική υπονόμευε τις προσπάθειες που έγιναν τον περασμένο Δεκέμβριο για τη μείωση τραπεζικών χρεώσεων. Παράλληλα, η καθυστέρηση στην επίλυση του ζητήματος προκαλούσε σοβαρό πολιτικό κόστος, ενισχύοντας την εικόνα μιας κυβέρνησης υπό την επιρροή τραπεζικών συμφερόντων.
Έτσι, μέσα στο Σαββατοκύριακο πραγματοποιήθηκαν συνεχείς διαβουλεύσεις μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, της Τράπεζας της Ελλάδος και της ΕΚΤ, σε συντονισμό με το Μέγαρο Μαξίμου. Οι αποφάσεις που ανακοίνωσε χθες ο Κυριάκος Πιερρακάκης προβλέπουν τις εξής βασικές ρυθμίσεις από τις αρχές Αυγούστου:
-
Καταργείται πλήρως η προμήθεια (1,50–2,00 ευρώ) για αναλήψεις από ΑΤΜ άλλης τράπεζας που συμμετέχει στο σύστημα ΔΙΑΣ.
-
Όταν η τράπεζα του πολίτη έχει μετοχική σχέση με τον πάροχο των ΑΤΜ, δεν θα υπάρχει καμία επιβάρυνση για συναλλαγές σε αυτά.
-
Θεσπίζεται ανώτατο όριο προμήθειας 1,50 ευρώ για αναλήψεις από ξένες τράπεζες εκτός ΔΙΑΣ ή από τρίτους παρόχους (σήμερα μπορεί να φτάνουν ακόμη και τα 5 ευρώ).
-
Σε όλες τις δημοτικές κοινότητες όπου λειτουργεί μόνο ένα ΑΤΜ (ανεξαρτήτως φορέα), οι αναλήψεις θα γίνονται χωρίς χρέωση.
-
Καταργούνται πλήρως οι χρεώσεις για ερωτήσεις υπολοίπου σε όλα τα ΑΤΜ.
-
Οι πάροχοι ΑΤΜ πλέον υπόκεινται στους ίδιους κανόνες με τις τράπεζες όσον αφορά εισερχόμενα και εξερχόμενα εμβάσματα, με πλαφόν χρέωσης 0,50 ευρώ. Διαβάστε το άρθρο αναλυτικά στο businessvoice
