Η Βασιλίσσης Όλγας παραμένει κλειστή και το μέλλον της αβέβαιο, με την έντονη κόντρα ανάμεσα στον Δήμο Αθηναίων και τα υπουργεία Υποδομών, Περιβάλλοντος και Πολιτισμού να συνεχίζεται. «Η επαναφορά της κυκλοφορίας θα έχει μηδενικό όφελος για τα Ι.Χ. και τεράστια ζημιά για τους πεζούς», προειδοποιεί χαρακτηριστικά ο συγκοινωνιολόγος Γιώργος Γιάννης, φωτίζοντας τη διάσταση απόψεων που έχει οδηγήσει σε παρατεταμένη αβεβαιότητα για το μέλλον του άξονα.
Η υπόθεση έχει λάβει πλέον πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις, καθώς αφορά όχι μόνο την κυκλοφορία των οχημάτων, αλλά και τον χαρακτήρα που θα έχει το κέντρο της πρωτεύουσας τα επόμενα χρόνια.
Σύγκρουση Δήμου Αθηναίων και υπουργείων
Τα συναρμόδια υπουργεία επισημαίνουν ότι οι αποφάσεις του Δήμου για την επαναφορά της κυκλοφορίας στη λεωφόρο δεν έχουν νομική ισχύ και αφήνουν να εννοηθεί ότι η τελική λύση θα δοθεί μόνο μέσω θεσμικών διαδικασιών. Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας δηλώνει αποφασισμένος να μην κάνει πίσω, τονίζοντας ότι θα αξιοποιήσει κάθε θεσμικό μέσο για να υπερασπιστεί το αίτημα των πολιτών «για μια πόλη ανοιχτή και λειτουργική».
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Δούκας θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου τη Δευτέρα, όπου θα τοποθετηθεί εκτενώς τόσο για τη Βασ. Όλγας όσο και για ζητήματα που αφορούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τις αρμοδιότητές της απέναντι στο κεντρικό κράτος.
Από την άλλη πλευρά, τα υπουργεία δηλώνουν πως η οποιαδήποτε κίνηση για «ήπια κυκλοφορία» στον άξονα αυτόν δεν έχει ισχυρό νομικό υπόβαθρο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η τελική απόφαση θα κριθεί μέσα από θεσμικές διαδικασίες.
Οι επισημάνσεις των συγκοινωνιολόγων
Στο αδιέξοδο παρεμβαίνουν και οι ειδικοί. Στο ζήτημα παρενέβη και ο καθηγητής του ΕΜΠ, διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Πολιτικής, Γιώργος Γιάννης, ο οποίος μίλησε στο ΕΡΤNews και τόνισε ότι η επιστροφή των Ι.Χ. στη Βασιλίσσης Όλγας θα είχε αρνητικά αποτελέσματα για την ποιότητα ζωής στο κέντρο της Αθήνας.
Όπως εξήγησε, τα 500 μέτρα της λεωφόρου δεν μπορούν να βελτιώσουν ουσιαστικά το κυκλοφοριακό. «Δεν πρόκειται να αλλάξουν την κατάσταση στην Αθήνα. Αντιθέτως, θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο την κίνηση και θα ακυρώσουν την αξία του χώρου για τους πεζούς», σημείωσε. Ο ίδιος υπογράμμισε ότι η περιοχή θα μπορούσε να μετατραπεί σε έναν σημαντικό πεζόδρομο που θα συνδέει τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου με το δίκτυο των αρχαιολογικών χώρων, δημιουργώντας έναν ενιαίο πολιτιστικό και περιπατητικό άξονα.
Επιπλέον, ξεκαθάρισε ότι η «ήπια κυκλοφορία» που επικαλείται ο Δήμος δεν μπορεί να λειτουργήσει σε έναν δρόμο που ενώνει δύο μεγάλες λεωφόρους, αφού το πιθανότερο αποτέλεσμα θα είναι συνεχές μποτιλιάρισμα.
Το κυκλοφοριακό και οι προοπτικές για το μέλλον
Τα στοιχεία δείχνουν ότι η κυκλοφορία στην Αθήνα έχει αυξηθεί κατά 11–13% από το 2021 μέχρι σήμερα, ενώ έως το 2030 προβλέπεται διπλασιασμός των χρόνων μετακίνησης. Για τον κ. Γιάννη, η λύση δεν βρίσκεται στην προσθήκη μικρών οδικών τμημάτων στην κυκλοφορία, αλλά στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς και την προώθηση περισσότερων πεζοδρομήσεων.
Ειδικά στην περιοχή της Βασ. Όλγας, υπάρχουν επτά σταθμοί μετρό και 56 λεωφορειακές γραμμές, γεγονός που καθιστά το σημείο ένα από τα πλέον εξυπηρετούμενα συγκοινωνιακά στην πόλη. «Η λεωφόρος Όλγας θα έπρεπε να είναι ολόκληρη πεζόδρομος, χωρίς κυκλοφορία οχημάτων – και ίσως ούτε τραμ», κατέληξε ο καθηγητής.
