Σε ισχύ τίθεται από σήμερα, Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος φέρνει τις αυστηρότερες μέχρι σήμερα ποινές για τις επικίνδυνες παραβάσεις. Πρόστιμα-«φωτιά» που φτάνουν έως και 8.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για χρόνια και χρήση ψηφιακών καμερών συνθέτουν το νέο τοπίο στους ελληνικούς δρόμους.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, φέρνει σημαντικές αλλαγές με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Με αυστηρότερες ποινές και τσουχτερά πρόστιμα για τις πιο επικίνδυνες παραβάσεις, ο νέος ΚΟΚ εστιάζει ιδιαίτερα στην υποτροπή, δηλαδή στις επαναλαμβανόμενες παραβιάσεις, οι οποίες πλέον τιμωρούνται σωρευτικά και πολύ πιο αυστηρά.
«Τέλος στην ατιμωρησία»
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσιάζοντας τον νέο ΚΟΚ, τόνισε:
«Θέλουμε να βάλουμε τέλος στην ατιμωρησία. Η ζωή δεν έχει τιμή και οι παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές θα αντιμετωπίζονται πολύ πιο αυστηρά».
Παράλληλα, έκανε αναφορά σε ρυθμίσεις για τον κλάδο των ταξί, με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, ενώ υπογράμμισε ότι η κυβερνητική στρατηγική συνδυάζει τις παρεμβάσεις στις μεταφορές με κοινωνικά μέτρα, όπως φορολογικές ελαφρύνσεις για νέες οικογένειες.
Οι μεγάλες αλλαγές στον ΚΟΚ
Στον νέο Κώδικα εισάγονται ριζικές παρεμβάσεις με στόχο την πρόληψη θανατηφόρων τροχαίων και την καλλιέργεια κυκλοφοριακής παιδείας.
-
Ψηφιακές κάμερες: ενεργοποιούνται σε όλη την Αττική, με τα πρόστιμα να αποστέλλονται απευθείας μέσω gov.gr.
-
Υποτροπή: οι επαναλαμβανόμενες παραβάσεις δεν συμψηφίζονται, αλλά επιφέρουν σωρευτικές ποινές – χρηματικές, διοικητικές και ποινικές.
-
Χρήση κινητού: πρώτη παράβαση με πρόστιμο 350 € και αφαίρεση διπλώματος για 30 μέρες, επαναλήψεις έως 2.000 € και βαριές κυρώσεις σε περίπτωση ατυχήματος.
-
Οδήγηση υπό αλκοόλ: πρόστιμα έως 4.000 €, αφαίρεση διπλώματος μέχρι 10 χρόνια και φυλάκιση έως 10 έτη σε θανατηφόρο ατύχημα.
-
Ζώνη και κράνος: πρόστιμα για οδηγό και συνεπιβάτη, με υποτροπή που μπορεί να αφαιρεί δίπλωμα για έναν χρόνο.
-
Ταχύτητα: μειώνονται τα όρια εντός πόλεων, αυξάνονται σε οδικούς άξονες εκτός αστικού ιστού. Για εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες τα πρόστιμα φτάνουν τις 8.000 € και η αφαίρεση διπλώματος τα 4 χρόνια.
-
Ράμπες ΑμεΑ: παράνομη στάθμευση τιμωρείται με πρόστιμο έως 2.000 € και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο σε περίπτωση υποτροπής.
-
Λεωφορειολωρίδες: αυστηρότερα πρόστιμα για παράνομη κίνηση, με τα ταξί να εξαιρούνται μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Κυρώσεις σε ευρώ: «φωτιά» πρόστιμα για τους παραβάτες
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμα που ξεκινούν από 150 ευρώ για παραβάσεις όπως μη χρήση ζώνης, παράνομη στάση σε λεωφορειολωρίδα ή παρκάρισμα σε θέση ΑμεΑ και φτάνουν μέχρι και τα 8.000 ευρώ για εξαιρετικά επικίνδυνες συμπεριφορές, όπως οι κόντρες με ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα.
Ενδιάμεσα, οι οδηγοί κινδυνεύουν με 350–700 ευρώ για χρήση κινητού, παραβίαση STOP ή ερυθρού σηματοδότη, ενώ οι υποτροπές ανεβάζουν το κόστος σε 1.000–2.000 ευρώ και συνοδεύονται από μακροχρόνια αφαίρεση διπλώματος.
Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ επιφέρει πρόστιμα από 350 έως 4.000 ευρώ, ανάλογα με το ποσοστό μέθης και τον βαθμό υποτροπής, ενώ για παρακώλυση σιδηροδρομικής κυκλοφορίας οι ποινές φτάνουν τα 4.000 ευρώ και συνοδεύονται από βαριές ποινικές συνέπειες.
Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ
Οι αρχές επισημαίνουν ότι ο στόχος δεν είναι η τιμωρία αλλά η πρόληψη. Με την αξιοποίηση της τεχνολογίας και της ψηφιοποίησης, ο νέος ΚΟΚ φιλοδοξεί να αλλάξει την οδηγική κουλτούρα στην Ελλάδα, δίνοντας προτεραιότητα στη ζωή, τον σεβασμό στον δρόμο και την προστασία όλων των χρηστών του οδικού δικτύου.
Ο νέος ΚΟΚ δεν στοχεύει μόνο στην τιμωρία, αλλά κυρίως στην πρόληψη. Με την τεχνολογία και την ψηφιοποίηση να αποτελούν βασικά εργαλεία, οι αρχές φιλοδοξούν να αλλάξουν την οδηγική κουλτούρα και να καλλιεργήσουν μεγαλύτερο σεβασμό στον δρόμο.
Όπως επισημαίνουν οι αρμόδιοι, η φιλοσοφία του νέου Κώδικα είναι ξεκάθαρη: προτεραιότητα στη ζωή και την ασφάλεια όλων.
