Στο Μέγαρο Μαξίμου βρίσκεται από το πρωί της Δευτέρας ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Αντόνιο Κόστα, στο πλαίσιο επίσκεψης εργασίας στην Αθήνα. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τον υποδέχθηκε λίγο μετά τις 9:00 και οι δύο άνδρες προχώρησαν σε κοινές δηλώσεις πριν από την έναρξη της κατ’ ιδίαν συνάντησής τους.
Κατά τον σύντομο διάλογο που είχαν μπροστά στις κάμερες, ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την παρουσία του κ. Κόστα στην Ελλάδα, υπογραμμίζοντας ότι η ατζέντα της συζήτησης είναι πλούσια. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τόνισε ότι η Ελλάδα αποτελεί «σημαντική χώρα για την ΕΕ» και χαρακτήρισε «εντυπωσιακή» την πορεία της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία χρόνια.
Οι δηλώσεις των δύο ηγετών βρίσκονται σε εξέλιξη στο Μαξίμου, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι διμερείς συνομιλίες.
«Η επίσκεψή σας, αγαπητέ μου Αντόνιο, στα πλαίσια της περιοδείας σας στα κράτη – μέλη της ΕΕ πιστεύω αντανακλά τη δέσμευσή σας για ένα καλύτερο συντονισμό όλων των εταίρων εν μέσω μιας εξαιρετικά ρευστής διεθνούς συγκυρίας, αλλά και για την καλύτερη επεξεργασία όσων θα μας απασχολήσουν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κατά το τρέχον εξάμηνο, τα οποία είναι πάρα πολλά», επεσήμανε αρχικά ο πρωθυπουργός απευθυνόμενος στον Αντόνιο Κόστα.
Ο κ. Μητσοτάκης ξεκίνησε μάλιστα εκφράζοντας την υποστήριξη στην Πολωνία και τους Πολωνούς εταίρους, οι οποίοι όπως είπε, υπερασπίστηκαν τα ανατολικά σύνορα της ΕΕ απέναντι σε μια ανοιχτή παραβίαση του εναερίου χώρου τους. «Ως μέλη μιας ισχυρής Ευρώπης που δεν ενδίδει στον αναθεωρητισμό, οφείλουμε να αποδεικνύουμε και επί του πεδίου ότι δεν μπορεί να γίνει ανεκτή καμία παραβίαση της κυριαρχίας μας και των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων».
Ως προς το Ουκρανικό, ο πρωθυπουργός δήλωσε το εξής:
«Εκφράζουμε τη στήριξή μας στη συνεννόηση που γίνεται μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ για τον τερματισμό του πολέμου με την έναρξη των ειρηνευτικών συνομιλιών. Είναι προφανώς μια συζήτηση που πρέπει να γίνει και με τη συμμετοχή της Ουκρανίας και μόνο βάσει των θεμελιωδών προβλέψεων του Διεθνούς Δικαίου με σεβασμό στο απαραβίαστο των συνόρων και σίγουρα με τήρηση των εγγυήσεων ασφάλειας, με σημαντικότερη την ισχυρή αποτρεπτική ικανότητα των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων».
Αναφορικά με τη Μέση Ανατολή, σημείωσε πως η Ελλάδα στηρίζει τις διαπραγματευτικές προσπάθειες για εκεχειρία, εκφράζοντας [παράλληλα και ανησυχία για την «ανεπίτρεπτη παραβίαση της εθνικής κυριαρχίας του Κατάρ». Όπως είπε, «πρέπει να αποφευχθεί οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση στη Γάζα», κάτι για το οποίο η χώρα συμβάλλει από την πλευρά της με την ανθρωπιστική βοήθεια που στέλνει στους αμάχους που δοκιμάζονται στον παλαιστινιακό θήλακα.
«Με τον πρόεδρο συζητήσαμε και για την κοινή μας άμυνα. Με αφορμή τα πρόσφατα συμβάντα στον εναέριο χώρο της Πολωνίας είχα την ευκαιρία να αναφέρω στη συζήτησή μας την ανάγκη να υπάρχει κοινό χρηματοδοτικό εργαλείο, το οποίο θα μπορεί να χρηματοδοτεί αμυντικές αγορές κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, όπως η αντιαεροπορική και αντιπυραυλική προστασία. Θεωρώ ότι η συζήτηση αυτή είναι ώριμη να γίνει και είμαι σίγουρος ότι θα τη διεξάγουμε σε επόμενες συζητήσεις».
Σε ό,τι αφορά στη συμμετοχή τρίτων χωρών στο SAFE, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε τη θέση της Ελλάδας ότι «σε μια ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική άμυνας δεν μπορούν να συμμετέχουν χώρες που απειλούν ακόμα με πόλεμο μέλη της Ένωσης».
«Δυστυχώς μετά από μια μακρά περίοδο ηρεμίας είχαμε σημαντικές αυξήσεις των μεταναστευτικών ροών, με αφίξεις τις τελευταίες 48 ώρες στην Κρήτη», τόνισε στη συνέχεια ο πρωθυπουργός
