Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νέο Ερανιστικό Νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, ένα πολυδιάστατο σχέδιο που φέρνει αλλαγές στη στελέχωση των νοσοκομείων, στον έλεγχο της φαρμακευτικής δαπάνης, στη λειτουργία φαρμακείων και κλινικών αλλά και στους εποπτευόμενους φορείς του ΕΣΥ. Στόχος, σύμφωνα με τον υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη, είναι η ενίσχυση του συστήματος με «λύσεις που αγγίζουν άμεσα ασθενείς, γιατρούς και προσωπικό».
Οι βασικοί άξονες
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις σε επτά κομβικούς τομείς:
-
Στελέχωση ΕΣΥ: Ενίσχυση νοσοκομείων και ΤΟΜΥ, με νέες δυνατότητες για το επικουρικό προσωπικό.
-
Φαρμακευτική δαπάνη: Νέα μέτρα συγκράτησης κόστους και βελτίωση στη διάθεση Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ).
-
Εποπτευόμενοι φορείς: Αναδιάρθρωση ΕΟΠΥΥ, ΙΦΕΤ και ΕΚΑΠΥ για μεγαλύτερη αποδοτικότητα.
-
Νέες διαγνωστικές εξετάσεις: Εισαγωγή βιοδεικτών για καλύτερη διάγνωση και θεραπεία καρκίνων.
-
Μητρώα Υγείας: Διεύρυνση πρόσβασης στα εθνικά μητρώα εμβολιασμών από επισκέπτες υγείας.
-
Ιδιωτικός τομέας: Επικαιροποίηση πλαισίου λειτουργίας για Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας και ιδιωτικές κλινικές.
-
Συλλογικά όργανα: Ρυθμίσεις για Πανελλήνιο Σύλλογο Φυσικοθεραπευτών, ιδιωτικά φαρμακεία και Ένωση Ασθενών Ελλάδας.
Οι αλλαγές στα φάρμακα
Κεντρικό ρόλο κατέχει η προσπάθεια ελέγχου της φαρμακευτικής δαπάνης. Οι νέες διατάξεις στοχεύουν στον περιορισμό της σπατάλης, στη διασφάλιση της διαφάνειας και στην καλύτερη παρακολούθηση της συνταγογράφησης μέσω του ΕΟΠΥΥ και των πληροφοριακών συστημάτων. Τα ιδιωτικά φαρμακεία αποκτούν ρόλο και στο πρόγραμμα διάθεσης ΦΥΚ.
Οι δηλώσεις του υπουργού
Ο Άδωνις Γεωργιάδης, σε ανάρτησή του στο Χ, ευχαρίστησε συνεργάτες και Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης, τονίζοντας:
«Η σύνταξη ήταν δύσκολη και επίπονη, αλλά λύνουμε πολλά κρίσιμα θέματα: από τη στελέχωση των νοσοκομείων μέχρι τον έλεγχο της φαρμακευτικής δαπάνης και τα ζητήματα των ασθενών. Προχωρούμε μπροστά με λύσεις».
Καλημέρα, επιτέλους το Ερανιστικό μας Νομοσχέδιο (δηλ πολλές διαφορετικές διατάξεις που λύνουν πολλά διαφορετικά θέματα σε ένα ενιαίο νομοθετικό κείμενο) βγήκε στην Δημόσια Διαβούλευση. Ευχαριστώ θερμά όλους μου τους συνεργάτες και την Γενική Γραμματεία της Κυβερνήσεως καθώς η…
— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) September 24, 2025
Τι σημαίνει για ασθενείς και επαγγελματίες
-
Για τους γιατρούς και το προσωπικό: ανοίγει η δυνατότητα ιδιωτικού έργου σε επικουρικούς και ιατρούς ΤΟΜΥ.
-
Για τους ασθενείς: βελτιώνεται η πρόσβαση σε νέες εξετάσεις και ενισχύεται η οργάνωση των μητρώων υγείας.
-
Για τους επαγγελματίες υγείας: φυσικοθεραπευτές, φαρμακοποιοί και ιδιωτικές κλινικές αποκτούν πιο σαφές και επικαιροποιημένο πλαίσιο λειτουργίας.
Συμπέρασμα
Το Ερανιστικό Νομοσχέδιο αποτελεί μια εκτεταμένη παρέμβαση για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος υγείας. Η δημόσια διαβούλευση που ξεκίνησε θα καθορίσει τις τελικές ρυθμίσεις, όμως ήδη διαφαίνεται ότι οι αλλαγές θα αγγίξουν σχεδόν κάθε πτυχή: από τα νοσοκομεία και τους φορείς μέχρι τα φαρμακεία και τους ίδιους τους ασθενείς.
Περισσότερες λεπτομέρειες στη διαβούλευση του υπουργείου Υγείας.
