Η Αθήνα φιλοξενεί τη Διατλαντική Σύνοδο για την Ενέργεια
Η Αθήνα μετατρέπεται σήμερα σε πρωτεύουσα της ενέργειας, καθώς στο Ζάππειο ξεκινά η διήμερη Σύνοδος της Διατλαντικής Συνεργασίας για την Ενέργεια, με τη συμμετοχή υπουργών από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η κυβέρνηση επιδιώκει να αναδείξει και να πιστοποιήσει τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο και στα Βαλκάνια, σε μια περίοδο που η Ευρώπη επαναχαράσσει τον ενεργειακό της χάρτη.
Η Ελλάδα ως ενεργειακή πύλη της Ευρώπης
«Η Αθήνα θα φέρει τον τίτλο της ενεργειακής πρωτεύουσας της περιοχής», σημειώνουν κυβερνητικές πηγές, τονίζοντας ότι στη Σύνοδο συμμετέχουν τέσσερις υπουργοί της κυβέρνησης των ΗΠΑ, 25 Ευρωπαίοι Υπουργοί Ενέργειας και περισσότεροι από 300 εκπρόσωποι διεθνών ενεργειακών κολοσσών.
Στόχος των εργασιών είναι να συζητηθεί η απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και η ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας ως κόμβου για τη μεταφορά αμερικανικού LNG προς την Ευρώπη.
Κάθετος Διάδρομος και στρατηγικές υποδομές
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στον Κάθετο Διάδρομο και στις υποδομές LNG στη Ρεβυθούσα και την Αλεξανδρούπολη, που μετατρέπουν τη χώρα σε ενεργειακό κόμβο μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Το θέμα βρέθηκε και στο επίκεντρο της συνάντησης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τους υπουργούς Εσωτερικών και Ενέργειας των ΗΠΑ στο Μέγαρο Μαξίμου. Μέσα από αυτή τη συνεργασία η Αθήνα προσδοκά περαιτέρω αναβάθμιση των ελληνοαμερικανικών σχέσεων και εδραίωση της χώρας ως σταθερού στρατηγικού εταίρου στην περιοχή.
Η πρωτοβουλία 3+1 και το ενδιαφέρον των ενεργειακών κολοσσών
Κομβικό ρόλο διαδραματίζει η πρωτοβουλία 3+1 (Ελλάδα, Κύπρος, Ισραήλ, ΗΠΑ), που ενισχύει τη σταθερότητα και τη συνεργασία στην Ανατολική Μεσόγειο.
Οι υπουργοί Ενέργειας των τεσσάρων χωρών συναντώνται σήμερα στο Ζάππειο, ενώ όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, οι συζητήσεις «θα είναι κάτι περισσότερο από τεχνικές», καθώς υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών – όπως η Chevron – για έρευνες και επενδύσεις νοτίως της Κρήτης.
Από 5% σε 80% – Η εκρηκτική άνοδος του αμερικανικού LNG
Η αναβάθμιση της ενεργειακής σχέσης Ελλάδας–ΗΠΑ αποτυπώνεται και στα στοιχεία:
το 2019 οι εισαγωγές αμερικανικού LNG αντιστοιχούσαν σε λιγότερο από 5% του συνόλου· το πρώτο οκτάμηνο του 2025 ξεπέρασαν το 80%.
Η Ελλάδα εισήγαγε φέτος πάνω από 17 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου (bcm), ενώ οι εξαγωγές της προς Βαλκάνια και Ανατολική Ευρώπη ανήλθαν σε 11 bcm, αποδεικνύοντας πως λειτουργεί πλέον ως πύλη εφοδιασμού της περιοχής.
Ο Μητσοτάκης στο Ζάππειο
Αύριο, Παρασκευή, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα απευθύνει ομιλία στη Σύνοδο, παρουσιάζοντας το εθνικό σχέδιο για την ενεργειακή ασφάλεια και τις επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη. Σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, ο Πρωθυπουργός θα τονίσει ότι «η Ελλάδα δεν είναι πλέον απλός παρατηρητής των εξελίξεων, αλλά ενεργός διαμορφωτής του ενεργειακού μέλλοντος της Ευρώπης».
Η Σύνοδος της Διατλαντικής Συνεργασίας για την Ενέργεια στο Ζάππειο αναδεικνύει με τον πιο σαφή τρόπο τη νέα γεωστρατηγική ταυτότητα της Ελλάδας.
Από ενεργειακός κόμβος γίνεται πυλώνας σταθερότητας και ανάπτυξης, ενισχύοντας ταυτόχρονα τους δεσμούς με ΗΠΑ και ΕΕ και επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της χώρας ως Ενεργειακής Πύλης της Ευρώπης.
