Ιστορική η σημερινή ημέρα για την ενεργειακή ανεξαρτησία της Ελλάδας καθώς υπεγράφη η συμφωνία ανάμεσα σε Helleniq Energy, Energean και ExxonMobil για έναρξη γεωτρήσεων στο Ιόνιο, 40 χρόνια μετά την τελευταία υπεράκτια έρευνα στη χώρα. Το έργο σηματοδοτεί τη νέα εποχή της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου της Ευρώπης.
Η υπογραφή της συμφωνίας
Με την υπογραφή της συμφωνίας Farm-In για το «Block 2» του Ιονίου ξεκίνησε το διήμερο συνέδριο P-TEC για την Ενέργεια στο Ζάππειο, παρουσία του Αμερικανού υπουργού Ενέργειας Κρις Ράιτ, του υπουργού Εσωτερικών Νταγκ Μπέργκαμ, του Έλληνα υπουργού Ενέργειας Σταύρου Παπασταύρου και της πρέσβειρας των ΗΠΑ Κίμπερλι Γκίλφοϊλ.
Οι εταιρείες ExxonMobil, Energean και Helleniq Energy ανακοίνωσαν τη συμφωνία που προβλέπει:
-
Η ExxonMobil αποκτά ποσοστό 60% της παραχώρησης.
-
Η Energean διατηρεί 30%, παραμένοντας Διαχειριστής (Operator) στη φάση έρευνας.
-
Η Helleniq Energy διατηρεί 10%.
Σε περίπτωση ανακάλυψης κοιτάσματος, η ExxonMobil θα αναλάβει τη διαχείριση στη φάση ανάπτυξης.
Η σημασία της συμφωνίας
Το Block 2 στο βορειοδυτικό Ιόνιο θεωρείται η πιο ώριμη παραχώρηση για ερευνητική γεώτρηση στην Ελλάδα, με εκτιμώμενους πιθανούς πόρους 200 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.
Η γεώτρηση «Ασωπός-1» θα ελέγξει ταμιευτήρα σε βάθος 4.000 μέτρων, με πιθανότητες επιτυχίας 15%-18%, σύμφωνα με την ΕΔΕΥΕΠ.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την έγκριση των αρμόδιων αρχών, ενώ η πρώτη γεώτρηση αναμένεται τέλη 2026 ή αρχές 2027.
Η πρώτη υπεράκτια γεώτρηση μετά από 40 χρόνια
Η ανακοίνωση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη υπεράκτια ερευνητική γεώτρηση στην Ελλάδα από το 1986, όταν είχαν πραγματοποιηθεί οι γεωτρήσεις Νηρέας-1 και Ολυμπία-1 στον Θερμαϊκό.
«Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη υλοποιεί με συνέπεια τη δέσμευσή της για αξιοποίηση του υποθαλάσσιου πλούτου της χώρας», τονίζουν κυβερνητικές πηγές, προσθέτοντας πως «πρόκειται για ακόμη μία ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα».
Δηλώσεις κορυφαίων στελεχών
Dr John Ardill, αντιπρόεδρος Παγκόσμιας Έρευνας ExxonMobil:
«Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την ελληνική κυβέρνηση και τους εταίρους μας για να αξιολογήσουμε το δυναμικό του Block 2 με ασφαλή και περιβαλλοντικά υπεύθυνο τρόπο».
Μάθιος Ρήγας, CEO Energean:
«Η συμφωνία αυτή αποτελεί σημείο καμπής. Η Ελλάδα μπορεί να πετύχει ενεργειακή ανεξαρτησία, αξιοποιώντας υπεύθυνα τους φυσικούς της πόρους».
Ανδρέας Σιάμισιης, CEO Helleniq Energy:
«Η συνεργασία με την ExxonMobil θα συμβάλει στην ταχύτερη ανάπτυξη του Block 2. Είναι θετικό βήμα για τους εταίρους και την ελληνική οικονομία».
Η Ελλάδα στον νέο ενεργειακό χάρτη
Η συμφωνία ενισχύει τη θέση της Ελλάδας ως ενεργειακής πύλης της Ευρώπης, με το Ιόνιο να αποκτά στρατηγικό ρόλο στις μελλοντικές ροές φυσικού αερίου.
Παράλληλα, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ και η γεωστρατηγική σχέση Ελλάδας – ΗΠΑ, σε μία περίοδο ραγδαίων αλλαγών στην ενεργειακή αγορά.
