Η Αθήνα εξελίσσεται σε κομβικό ενεργειακό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς σήμερα υπογράφηκε η συμφωνία Ελλάδας – Ουκρανίας για την προμήθεια αμερικανικού LNG μέσω της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της Naftogaz. Ακολούθησαν κοινές δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Βολοντίμιρ Ζελένσκι στο Μέγαρο Μαξίμου.
Η Ελλάδα και η Ουκρανία υπέγραψαν επίσημα τη δήλωση προθέσεων μεταξύ της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της ουκρανικής Naftogaz για την προμήθεια αμερικανικού LNG από τον Δεκέμβριο του 2025 έως τον Μάρτιο του 2026.
Η συμφωνία θεωρείται κομβική για την ενεργειακή θωράκιση της Ουκρανίας ενόψει του χειμώνα, ενώ ενισχύει τη συνολική ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι ελληνικές υποδομές και ειδικά ο Κάθετος Διάδρομος φυσικού αερίου αποτελούν κρίσιμο δίκτυο μεταφοράς καυσίμου προς την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
Η τελετή υπογραφής έγινε παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, του Βολοντίμιρ Ζελένσκι και της Κίμπερλι Γκιλφόιλ, υπογραμμίζοντας τον διεθνή χαρακτήρα της συνεργασίας.
Μητσοτάκης: «Η Ελλάδα συμπαρατάχθηκε με τον αμυνόμενο – Αδιαπραγμάτευτος ο σεβασμός των συνόρων»
Στις δηλώσεις του ο Πρωθυπουργός τόνισε:
«Στεκόμαστε δίπλα στον ουκρανικό λαό. Η Ελλάδα συμπαρατάχθηκε με τον αμυνόμενο απέναντι σε μία αιματηρή επιχείρηση που παραβιάζει κάθε έννοια κυριαρχίας και νομιμότητας».
Υπενθυμίζοντας την τουρκική κατοχή στην Κύπρο, υπογράμμισε ότι για την Ελλάδα ο σεβασμός των συνόρων είναι αδιαπραγμάτευτη αρχή.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στη νέα διάσταση των διμερών σχέσεων:
«Οι σχέσεις μας αποκτούν πλέον μια στρατηγική διάσταση ενεργειακής ασφάλειας μέσω του κάθετου διαδρόμου και του άξονα Αλεξανδρούπολης – Οδησσού».
Στόχος, όπως είπε, είναι η Ουκρανία να αποκτήσει πρόσβαση σε αξιόπιστες, διαφοροποιημένες πηγές ενέργειας.
Η Ελλάδα προσφέρει κρίσιμο ενεργειακό ρόλο στην Ευρώπη
Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι η συμφωνία κατέστη δυνατή χάρη:
-
στη στρατηγική θέση της χώρας
-
στις ενεργειακές υποδομές των τελευταίων ετών
-
στις διεθνείς συμφωνίες που υπέγραψε η Ελλάδα πρόσφατα
«Η Ελλάδα καθίσταται πάροχος ενεργειακής ασφάλειας για την πατρίδα σας», είπε απευθυνόμενος στον Ζελένσκι.
«Αυτά είναι βήματα που συμβάλλουν στην απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Η Αλεξανδρούπολη είναι ο νέος ενεργειακός κόμβος της περιοχής».
Μητσοτάκης: Η Ελλάδα θα συμμετάσχει στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα θα βοηθήσει στη μεταπολεμική ανοικοδόμηση:
«Θα είμαστε παρόντες στον κατασκευαστικό τομέα, με ΣΔΙΤ, αλλά και στην Παιδεία και την προστασία των πολιτιστικών μνημείων».
Υπενθύμισε τη στενή σχέση των δύο χωρών μέσω της Οδησσού:
«Οι σχέσεις μας έχουν ισχυρές ρίζες που τώρα ενισχύονται και εξελίσσονται».
Ζελένσκι: «Ευχαριστούμε την Ελλάδα και τις ΗΠΑ – Χρειαζόμαστε σταθερή πρόσβαση σε αέριο»
Ο Ουκρανός Πρόεδρος, στην αντιφώνησή του, δήλωσε:
«Κάθε βράδυ οι Ρώσοι πλήττουν τις κρίσιμες ενεργειακές μας υποδομές. Η συνεργασία με την Ελλάδα είναι κρίσιμο μέρος του ενεργειακού πακέτου που χρειάζεται η χώρα μου».
Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι ευχαρίστησε προσωπικά τον Έλληνα Πρωθυπουργό και έκανε ειδική αναφορά στη συμβολή των αμερικανικών εταιρειών και του Προέδρου των ΗΠΑ.
Ζελένσκι: Η Ελλάδα θα έχει ρόλο στην ανοικοδόμηση – Συνεχίστε την πίεση προς τη Ρωσία
Ο κ. Ζελένσκι ζήτησε συνέχιση της πίεσης προς τη Μόσχα και ευχαρίστησε την Ελλάδα για τη στήριξη στις πρωτοβουλίες για την επιστροφή απαχθέντων παιδιών και αιχμαλώτων πολέμου.
«Περιμένουμε την Ελλάδα να συμβάλει στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας. Η χώρα μας έχει αναπτύξει σύγχρονη αμυντική τεχνολογία και υπάρχουν μεγάλα περιθώρια συνεργασίας», είπε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ
