Σε υψηλούς τόνους εξελίχθηκε η συζήτηση στη Βουλή για τον Προϋπολογισμό του 2026, με την Υγεία και το ΕΣΥ να πυροδοτούν έντονη αντιπαράθεση μεταξύ του υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη και των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Ο υπουργός παρουσίασε συγκριτικά στοιχεία για αυξημένες δαπάνες και ενίσχυση προσωπικού, με την αντιπολίτευση να αμφισβητεί την εικόνα αυτή, επικαλούμενη την καθημερινότητα των πολιτών, τα αυξημένα χρέη των νοσοκομείων και την επιβάρυνση των ασφαλισμένων.
Ο υπουργός Υγείας παρουσίασε συγκριτικά οικονομικά στοιχεία, υποστηρίζοντας ότι επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας αυξήθηκαν τόσο οι δαπάνες για τη δημόσια υγεία όσο και το προσωπικό στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.
«Και περισσότερα χρήματα δίνουμε για τη δημόσια υγεία και περισσότερο προσωπικό εξασφαλίζουμε», δήλωσε, επιμένοντας ότι η εικόνα του ΕΣΥ σήμερα δεν έχει καμία σχέση με εκείνη που παρέλαβε η κυβέρνηση το 2019.
Η αντίδραση της αντιπολίτευσης και η καθημερινότητα των πολιτών
Οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι των κομμάτων της αντιπολίτευσης απέρριψαν τα στοιχεία του υπουργού, αντιπαραθέτοντας την εμπειρία των πολιτών που καταφεύγουν στα δημόσια νοσοκομεία, την αύξηση της ιδιωτικής δαπάνης για την υγεία και την υπερεργασία του προσωπικού.
Ο Παύλος Γερουλάνος από το ΠΑΣΟΚ έκανε λόγο για πλήρη αναντιστοιχία ανάμεσα στα κυβερνητικά στοιχεία και την κοινωνική πραγματικότητα, επισημαίνοντας ότι οι πολίτες πληρώνουν όλο και περισσότερα από την τσέπη τους, ενώ τα χρέη των νοσοκομείων αγγίζουν τα 1,7 δισ. ευρώ.
Σφοδρή κριτική από ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά
Ο Χρήστος Γιαννούλης από τον ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησε τον υπουργό ότι παρουσιάζει μια εικόνα «μαγική», την ώρα που –όπως είπε– το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει απώλειες σχεδόν 190 εκατ. ευρώ για την υγεία έως το 2029.
Από τη Νέα Αριστερά, η Μερόπη Τζούφη μίλησε για αποδόμηση των δημόσιων δομών υγείας, κύμα παραιτήσεων γιατρών και εκτίναξη των ιδιωτικών πληρωμών, επικαλούμενη στοιχεία του ΟΟΣΑ και της Eurostat.
Ο Νίκος Καραθανασόπουλος από το ΚΚΕ κατήγγειλε εμπορευματοποίηση της υγείας, ανύπαρκτη πρωτοβάθμια φροντίδα και συγχωνεύσεις δημόσιων νοσοκομείων, υποστηρίζοντας ότι το μοντέλο που εφαρμόζεται ευνοεί τον ιδιωτικό τομέα.
Από τη «Νίκη», ο Τάσος Οικονομόπουλος στάθηκε στην αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, σημειώνοντας ότι πάνω από 2 δισ. ευρώ αφορούν νοσοκομεία, γεγονός που –όπως είπε– δεν μπορεί να θεωρηθεί εξυγίανση.
Η ένταση με την Πλεύση Ελευθερίας και η επιλογή Γεωργιάδη
Η συζήτηση ανέβηκε ακόμα περισσότερο όταν ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Πλεύσης Ελευθερίας, Αλέξανδρος Καζαμίας, χρησιμοποίησε προσωπικούς χαρακτηρισμούς κατά του υπουργού Υγείας, προκαλώντας έντονη αντίδραση στην αίθουσα.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης επέλεξε να μην απαντήσει, δηλώνοντας πως δεν θα συνεχίσει μια αντιπαράθεση σε προσωπικό επίπεδο.
Ο υπουργός Υγείας απάντησε στις αιτιάσεις για τα χρέη των νοσοκομείων, υποστηρίζοντας ότι αυτά όχι μόνο δεν αυξήθηκαν αλλά μειώθηκαν σημαντικά σε σχέση με το 2019.
Όπως ανέφερε, τα συνολικά χρέη από 1,3 δισ. ευρώ έχουν υποχωρήσει στα 791 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να πέσουν κάτω από τα 500 εκατ. ευρώ έως το 2027.
Ιδιωτικές δαπάνες και πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας
Αναφερόμενος στις ιδιωτικές δαπάνες, ο Άδωνις Γεωργιάδης σημείωσε ότι παραμένουν περίπου στο ίδιο επίπεδο με τις τελευταίες δεκαετίες και υπερασπίστηκε το μοντέλο πρόσβασης σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα.
Τόνισε, μάλιστα, ότι η Ελλάδα διαθέτει ένα από τα πιο ισχυρά δίκτυα πρωτοβάθμιων διαγνωστικών υπηρεσιών στην Ευρώπη, με πολύ μικρότερους χρόνους αναμονής σε κρίσιμες εξετάσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ
