Η πρόταση του Υπουργείου Εσωτερικών για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την οποία παρουσίασε ο υπουργός Θοδωρής Λιβάνιος στο ετήσιο συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) που διεξάγεται στη Ρόδο από σήμερα μέχρι το Σάββατο, περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο εκλογής των δημοτικών και περιφερειακών αρχών. Επιπλέον, εστιάζει σε θέματα διακυβέρνησης, εποπτείας, οικονομικής διαχείρισης, καταστατικής θέσης των αιρετών και αρμοδιοτήτων.
Οι 20 προτεινόμενες αλλαγές θα αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης για τον νέο ενιαίο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την κατάργηση του β’ γύρου των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών, την εισαγωγή της ηλεκτρονικής ψήφου, τη δυνατότητα κήρυξης πρόωρων εκλογών και τον ορισμό υποψήφιων συμβούλων χωρίς σταυρό προτίμησης, κατά τα πρότυπα των ψηφοδελτίων Επικρατείας.
Η πρόταση περιλαμβάνει αλλαγές στην εκλογική διαδικασία για τις αυτοδιοικητικές αρχές με εκλογή δημοτικών και περιφερειακών αρχών σε έναν και μόνο γύρο και στο σύστημα διακυβέρνησης, την καταστατική θέση αιρετών, την εποπτεία, τις αρμοδιότητες και την οικονομική διαχείριση των ΟΤΑ.
Επικριτικός ως προς την κυβέρνηση εμφανίστηκε ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, στην ομιλία του ως επικεφαλής της παράταξης «Αυτοδιοίκηση Τώρα» στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ που διεξάγεται στη Ρόδο. Είπε μεταξύ άλλων, πως «η κυβέρνηση δεν αντέχει την αποκέντρωση και δεν εμπιστεύεται την Τοπική Αυτοδιοίκηση» και έθεσε ως «κόκκινη γραμμή» τα ομόφωνα ψηφίσματα και τις διεκδικήσεις των δήμων.
Σε ανάρτηση του ο Δήμαρχος Αθηναίων ανέφερε ότι είναι «Κόκκινη γραμμή τα ομόφωνα αιτήματά μας, ούτε βήμα πίσω. Επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης με μνημονιακό κόφτη στα οικονομικά και εκλογικό σύστημα με επίκεντρο multiple choice ψηφοδέλτια δεν γίνεται. Τα ομόφωνα αιτήματά μας για πραγματική αποκέντρωση και οικονομική αυτοτέλεια είναι η κόκκινη γραμμή των αιρετών. Και από αυτήν δεν μπορούμε να κάνουμε βήμα πίσω. Για την κυβέρνηση … ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα».
«Κόκκινη γραμμή τα ομόφωνα αιτήματά μας, ούτε βήμα πίσω»
Επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης με μνημονιακό κόφτη στα οικονομικά και εκλογικό σύστημα με επίκεντρο multiple choice ψηφοδέλτια δεν γίνεται.
Τα ομόφωνα αιτήματά μας για πραγματική αποκέντρωση και οικονομική αυτοτέλεια… pic.twitter.com/2X1btgETbf
— Haris Doukas (@h_doukas) November 7, 2024
«Άναψαν φωτιές στη ΚΕΔΕ Δούκας και Ανδρουλάκης»
Με αυτόν τον τρόπο ξεκίνησε μια νέα κόντρα μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης σχετικά με τις προτάσεις για την αυτοδιοίκηση. Ο Χάρης Δούκας έχει αναδειχθεί ως βασικός αντίπαλος της κυβέρνησης και ασκεί δριμεία κριτική από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ. Έτσι και αλλιώς, ο Θοδωρής Λιβάνιος έφερε απλώς μια πρόταση και το ζήτημα είναι προς διαβούλευση, ωστόσο δεν είναι ακόμα εμφανές αν η κυβέρνηση έχει σκοπό να προχωρήσει στις συγκεκριμένες αλλαγές.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Νίκος Ανδρουλάκης απευθυνόμενος στα μέλη της ΚΕΔΕ ανέφερε ότι «το επιτελικό κράτος του Μαξίμου σας υπολογίζει μόνο ως μακρύ χέρι της συγκεντρωτικής του εξουσίας». De facto το ΠΑΣΟΚ έχει γίνει πλέον η αντιπολίτευση της ΝΔ χωρίς αυτό να αμφισβητείται.
Σήμερα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης θα έχει ομιλία την ΚΕΔΕ και πιθανώς να κάνει πιο ξεκάθαρη την πρόθεση της κυβέρνησης.

