Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήPRESS ! ONStoriesΤέμπη: Υπάρχει νομική ισχύς στη διαδικτυακή υπογραφή 820.000 ανθρώπων;

Τέμπη: Υπάρχει νομική ισχύς στη διαδικτυακή υπογραφή 820.000 ανθρώπων;

Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2024, ακριβώς ένα χρόνο μετά το έγκλημα των Τεμπών, πάνω από 820.000 έχουν υπογράψει διαδικτυακά στον ιστότοπο change.org. Ένα ψήφισμα που ζητά την αναθεώρηση του Συντάγματος και την ενεργοποίηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών, καθώς και την κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας όταν προκύπτει ποινική ευθύνη πολιτικών προσώπων.

Σχεδόν 1 εκατ. έσπευσαν, μέσα σε λίγα 24ωρα, να ψηφίσουν διαδικτυακά.

Ωστόσο, υπάρχει, υφίσταται νομική αξία του εν λόγω ψηφίσματος για τα Τέμπη;

Δεν έχει καμία νομική βαρύτητα, ούτε θα φτάσει στη Βουλή με το αρ. 73, παρ. 6Σ διότι αναφέρεται σε (αναθεωρητή) συνταγματική διάταξη, ήτοι το αρ. 86Σ, και όχι σε προτεινόμενο κείμενο νόμου. Που, μάλιστα, πρέπει κατά την κρατούσα θεωρία να είναι συντεταγμένο ως νομοσχέδιο και όχι απλό αίτημα.

Τι αναφέρεται στην 6η παράγραφο του άρθρου 73 του ελληνικού Συντάγματος;

«Με υπογραφή πεντακοσίων χιλιάδων πολιτών που έχουν δικαίωμα ψήφου, μπορούν να κατατίθενται έως δύο ανά κοινοβουλευτική περίοδο προτάσεις νόμων στη Βουλή, οι οποίες με απόφαση του Προέδρου της παραπέμπονται στην οικεία κοινοβουλευτική επιτροπή προς επεξεργασία και εν συνεχεία εισάγονται υποχρεωτικά προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια του Σώματος. Οι προτάσεις νόμων του προηγούμενου εδαφίου δεν μπορεί να αφορούν θέματα δημοσιονομικά, εξωτερικής πολιτικής και εθνικής άμυνας. Νόμος ορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις εφαρμογής της παρούσας παραγράφου».

Κοντολογίς, 500.000 «πολιτών που έχουν δικαίωμα ψήφου», για αρχή, ήτοι ψήφο όχι διαδικτυακή με ένα απλό e-mail. Έγγραφο πιστοποιημένο, π.χ. μέσω gov.gr και, προφανώς, 500.000 Ελλήνων πολιτών.

Συνεχίζοντας βέβαια μια τελείως κυνική κουβέντα, δεν είναι γνωστό αν στους 820.000+ πόσοι έχουν όντως «δικαίωμα ψήφου», πόσοι είναι ανήλικοι, πόσοι είναι αλλοδαποί, πόσοι είναι στερηθέντες πολιτικών δικαιωμάτων. Ακόμη και πόσοι υπέγραψαν διπλά και τριπλά.

Ωστόσο, ως μια μεγάλη, διαδικτυακή, φωνή ανθρώπων έχει τεράστια ηθική και κοινωνική ισχύ. Αδιαμφισβήτητα!

Για να έχει πραγματικά ισχύει, θα έπρεπε να έχει συνταχθεί νομοτεχνικά ως κείμενο νομοσχεδίου για ανατροπή του νόμου 3126/03 και μάλιστα με τόση νομική κάλυψη ώστε να μην προσκρούει στο αρ. 86 Σ.

Και τι αναφέρει το περιβόητο άρθρο 86;

«Μόνο η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη κατά όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, όπως νόμος ορίζει. Απαγορεύεται η θέσπιση ιδιώνυμων υπουργικών αδικημάτων.

Δίωξη, ανάκριση, προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση κατά των προσώπων και για τα αδικήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 δεν επιτρέπεται χωρίς προηγούμενη απόφαση της Βουλής κατά την παράγραφο 3. Αν στο πλαίσιο άλλης ανάκρισης, προανάκρισης, προκαταρκτικής εξέτασης ή διοικητικής εξέτασης προκύψουν στοιχεία, τα οποία σχετίζονται με τα πρόσωπα και τα αδικήματα της προηγούμενης παραγράφου, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση.

Πρόταση άσκησης δίωξης υποβάλλεται από τριάντα τουλάχιστον βουλευτές. Η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη. Το πόρισμα της επιτροπής του προηγούμενου εδαφίου εισάγεται στην Ολομέλεια της Βουλής, η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών. Με τη διαδικασία και την πλειοψηφία του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής η Βουλή μπορεί οποτεδήποτε να ανακαλεί την απόφασή της ή να αναστέλλει τη δίωξη, την προδικασία ή την κύρια διαδικασία.

Αρμόδιο για την εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων σε πρώτο και τελευταίο βαθμό είναι, ως ανώτατο δικαστήριο, Ειδικό Δικαστήριο που συγκροτείται για κάθε υπόθεση από έξι μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας και επτά μέλη του Αρείου Πάγου. Τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη του Ειδικού Δικαστηρίου κληρώνονται, μετά την άσκηση δίωξης, από τον Πρόεδρο της Βουλής σε δημόσια συνεδρίαση της Βουλής, μεταξύ των μελών των δύο ανώτατων αυτών δικαστηρίων, που έχουν διορισθεί ή προαχθεί στο βαθμό που κατέχουν πριν από την υποβολή πρότασης για άσκηση δίωξης. Του Ειδικού Δικαστηρίου προεδρεύει ο ανώτερος σε βαθμό από τα μέλη του Αρείου Πάγου που κληρώθηκαν και μεταξύ ομοιόβαθμων ο αρχαιότερος. Στο πλαίσιο του Ειδικού Δικαστηρίου της παραγράφου αυτής λειτουργεί Δικαστικό Συμβούλιο που συγκροτείται για κάθε υπόθεση από δύο μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας και τρία μέλη του Αρείου Πάγου. Τα μέλη του Δικαστικού Συμβουλίου δεν μπορεί να είναι και μέλη του Ειδικού Δικαστηρίου. Με απόφαση του Δικαστικού Συμβουλίου ορίζεται ένα από τα μέλη του που ανήκει στον Άρειο Πάγο ως ανακριτής. Η προδικασία λήγει με την έκδοση βουλεύματος. Καθήκοντα εισαγγελέα στο Ειδικό Δικαστήριο και στο Δικαστικό Συμβούλιο της παραγράφου αυτής ασκεί μέλος της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου που κληρώνεται μαζί με τον αναπληρωτή του. Το δεύτερο και τρίτο εδάφιο της παραγράφου αυτής εφαρμόζονται και για τα μέλη του Δικαστικού Συμβουλίου ενώ το δεύτερο εδάφιο και για τον εισαγγελέα. Σε περίπτωση παραπομπής προσώπου που είναι ή διετέλεσε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργός, ενώπιον του Ειδικού Δικαστηρίου συμπαραπέμπονται και οι τυχόν συμμέτοχοι, όπως νόμος ορίζει.

Αν για οποιονδήποτε άλλο λόγο, στον οποίο περιλαμβάνεται και η παραγραφή, δεν περατωθεί η διαδικασία που αφορά δίωξη κατά προσώπου που είναι ή διετέλεσε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργός, η Βουλή μπορεί, ύστερα από αίτηση του ίδιου ή των κληρονόμων του, να συστήσει ειδική επιτροπή στην οποία μπορούν να μετέχουν και ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί για τον έλεγχο της κατηγορίας».

Στο θέμα τοποθετήθηκε με ανάρτησή της η Κατερίνα Βουτσινά, που έχασε τον αδερφό της στα Τέμπη:

«Είναι η ψηφιακή παρουσία ανθρώπων που έχουν καταλάβει την κυβερνητική συγκάλυψη του εγκλήματος των Τεμπών. Οι ψηφιακές υπογραφές παραδόθηκαν στην Ευρωπαία Επίτροπο. Όπου με την ένδειξη του κατεπείγοντως θα συζητηθεί τον Μάρτιο, το κράτος δικαίου από την Ευρωπαική Επιτροπή. Εννοώ τον πολιτικό τρόπο διαχείρισης όπως και της δικαιοσύνης .Δεν έχει πέσει τίποτα στο κενό και έχω προσωπικά διαβεβαίωση από Ευρωβουλευτή ξένης χώρας».

Το govnews.gr ρώτησε συνταγματολόγους που επιβεβαίωσαν πως καμία διαδικτυακή ψήφος δεν έχει νομική ισχύ διότι δεν αναγνωρίζεται στη χώρα μας.

Αν μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να πιέσει, να ζητήσει φερ’ ειπείν κατάργηση της ασυλίας βουλευτών / υπουργών ή να προχωρήσει σε δίκη; Πρακτικά μπορεί να γίνει, μόνο όμως όταν τελεσιδικήσει η υπόθεση στη χώρα μας. Που, και με τον νέο, αναθεωρημένο ποινικό κώδικα, θα πάρει τουλάχιστον 5-6 χρόνια…

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τελευταία Νέα

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις μας