Ο Βασίλης Οικονόμου έχει μακρά κοινοβουλευτική πορεία. Εξελέγη πρώτη φορά βουλευτής της Περιφέρειας Αττικής το 2000 και Γραμματέας της Βουλής των Ελλήνων εκείνη τη χρονιά, ενώ επανεκλέχτηκε σε όλες τις επόμενες κοινοβουλευτικές περιόδους (2004, 2007, 2009, 2012, 2012).
Εκλέχτηκε ξανά στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας και στις 2 αναμετρήσεις του 2015 και στην Ανατολική Αττική στις τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις το 2019 αλλά και στις διπλές του 2023. Από τον Ιούνιο του 2024 βρίσκεται στην θέση του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών μετά από απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο Υφυπουργός μιλάει στη GovNews για το μετρό Θεσσαλονίκης, την ηλεκτροκίνηση στα λεωφορεία αλλά και για το νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Αττικής. Παράλληλα αναφέρεται στην καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής και στα επιπλέον έσοδα που έχει φέρει στα δημόσια ταμεία τα οποία φτάνουν τα 6,24 εκατ. ευρώ αλλά και για τις πολιτικές εξελίξεις.
Συνέντευξη στον Βαγγέλη Γραικόπουλο
Η λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης πλέον είναι γεγονός. Το αντίστοιχο της Αθήνας συμπλήρωσε ήδη 20 χρόνια. Σχεδιάζονται αλλαγές για τον εκσυγχρονισμό του; Θα γίνει ενίσχυση δρομολογίων γιατί ειδικά τις πρωινές ώρες παρατηρείται έντονος συνωστισμός και καθυστερήσεις δρομολογίων.
Έχουμε ήδη ενισχύσει με ένα συρμό τα πρωινά δρομολόγια του Μετρό «ρίχνοντας» τον χρόνο απόστασης από 4.20′ σε 4′.
Σε δεύτερη φάση επεκτείναμε τον χρόνο λειτουργίας του Μετρό το βράδυ της Παρασκευής και του Σαββάτου έως τις 2 το βράδυ, για να διευκολύνουμε τα παιδιά μας να πηγαίνουν στην διασκέδασή τους με ασφάλεια, με απώτερο σκοπό να βελτιώσουμε συνολικά την ποιότητα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Και τελευταία αναπροσαρμόσαμε τα απογευματινά δρομολόγια του Σαββάτου – Κυριακής από τις 5 μ.μ. έως τις 9 μ.μ. ρίχνοντας την χρονοαπόσταση από 10′ σε 7′, διευκολύνοντας τους επιβάτες σε ώρες αιχμής. Η ενίσχυση και ο εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών μας δεν είναι μια στατική διαδικασία. Σχεδιάζουμε συνεχώς νέα πράγματα, διαβουλευόμαστε με τους φορείς και τους πολίτες και καθημερινά εξελίσσουμε το πως μετακινούμαστε. Αυτό ακριβώς γίνεται και με το Μετρό της Αθήνας, ένα μέσο που είναι θεσμός για την πόλη μας.
Στην κυκλοφορία έχουν τεθεί 250 ηλεκτρικά λεωφορεία στον ΟΑΣΑ και στον ΟΑΣΘ. Υπάρχει σχεδιασμός για την εξ’ ολοκλήρου μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση με σκοπό τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος;
Μέχρι σήμερα 270 νέα λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί μόνο στον στόλο των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής. 130 νέα, σύγχρονα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αστικού τύπου, κατηγορίας EURO VI, που εξυπηρετούν συνολικά 63 περιαστικές λεωφορειακές γραμμές της Αττικής, εκ των οποίων τα 140 είναι ηλεκτρικά λεωφορεία και δρομολογούνται σε κεντρικές περιοχές της Αθήνας και του Πειραιά, καθώς επίσης και σε όμορους Δήμους τους.
Παράλληλα, ως τον Ιούνιο του 2025, θα έχει ολοκληρωθεί η δρομολόγηση 951 νέων σύγχρονων λεωφορείων στην Αττική, που θα ανέρχεται στο 75% του στόλου, ενώ μέχρι το τέλος του 2027 θα έχει επιτευχθεί η πλήρης ανανέωση του στόλου οχημάτων. Ταυτόχρονα, στη Θεσσαλονίκη ο ΟΑΣΘ έχει βγάλει στην κυκλοφορία 110 Ηλεκτρικά νέα λεωφορεία, ενώ υπάρχει η πρόβλεψη για 220 λεωφορεία leasing και 225 ηλεκτρικά μέχρι το 2027.
Ο στόχος μας είναι να προχωρήσουμε στην πλήρη αντικατάσταση του στόλου των παλιών λεωφορείων με σύγχρονα λεωφορεία, τα οποία θα είναι όλα φιλικά προς το περιβάλλον, έχουν επαρκή κλιματισμό και διαθέτουν πλήρη προσβασιμότητα για τους συμπολίτες μας με αναπηρία. Για αυτό τον λόγο ετοιμάζουμε τον διαγωνισμό για 500 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και 200 τρόλεϊ τα οποία μέχρι το 2027 θα είναι σε λειτουργία.
Νομίζω ότι οι πολίτες οι οποίοι ήδη έχουν μπει σε αυτά τα λεωφορεία διαπιστώνουν την πολύ μεγάλη αλλαγή στην ποιότητα της μετακίνησής τους. Θα συνεχίσουμε τις επενδύσεις στη δημόσια συγκοινωνία, η οποία πρόκειται για μια τεράστια επένδυση, της τάξης των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία γίνεται για πρώτη φορά στα χρονικά καθώς ποτέ άλλοτε δεν έχει επενδύσει το κράτος τόσα χρήματα για τη δημόσια συγκοινωνία και τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη στις μετακινήσεις.
Βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση ο νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης της Αττικής. Με ποιον τρόπο θα αντιμετωπίσει τις σύγχρονες προκλήσεις όπως η μείωση του κυκλοφοριακού;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το κυκλοφοριακό είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αστικές περιοχές της χώρας μας. Ειδικότερα στην Αττική, αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήματα για την καθημερινότητα των πολιτών, με υπέρογκο παραγωγικό, οικονομικό και ψυχοκοινωνικό κόστος. Είναι ζήτημα ευθύνης και απαιτεί σοβαρά μελετημένες και καλά τεκμηριωμένες παρεμβάσεις. Με τη δημιουργία του Νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη στοχεύουμε στη δημιουργία ενός νέου συστήματος μεταφορών στην Αττική, επικεντρωμένο στις Δημόσιες Συγκοινωνίες, με ορίζοντα και λύσεις για την επόμενη εικοσαετία.
Ο χάρτης αυτός δεν αποτελεί ένα νέο σύστημα διαχείρισης των μετακινήσεων, μια απλή διαδικασία ανανέωσης, αλλά ένα ολιστικό σχέδιο για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών.
Ο Νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης οδηγεί στην αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού δικτύου της Αττικής και στηρίζεται σε πέντε κεντρικούς άξονες: 1. τη βιώσιμη κινητικότητα, 2. την προσβασιμότητα, 3. τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών 4. και την προστασία του περιβάλλοντος, 5. την θέσπιση της αστικής συγκοινωνίας για όλη την Αττική, δημιουργώντας τη νέα, σύγχρονη πραγματικότητα που αξίζουν και δικαιούνται οι πολίτες.
Παράλληλα, στον άμεσο σχεδιασμό μας είναι η αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στον Κηφισό, ο οποίος αποτελεί έναν κομβικό δρόμο για την πρωτεύουσα. Υπάρχει ένα πλάνο μεταφοράς των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον Βοτανικό και εγγύτερα στην περιοχή στο πάρκο logistics στη Φυλή. Αυτή η μεταφορά θα γίνει τα επόμενα δύο χρόνια, ήτοι το 2026, με επιχορήγηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα βοηθήσει άμεσα στο ζήτημα του κυκλοφοριακού. Από το έργο αυτό θα μειωθεί σημαντικά η κίνηση των φορτηγών καθώς αυτά τα 4.000 – 5.000 φορτηγά που κάθε μέρα που κινούνται στον Κηφισό και είναι υπεύθυνα για τον μεγαλύτερο όγκο της κίνησης που ζούμε όλοι οι υπόλοιποι, θα πηγαίνουν πλέον στο πάρκο logistics της Φυλής.
Συγχρόνως επεξεργαζόμαστε το σχέδιο μετεγκατάστασης των ΚΤΕΛ από τον Κηφισό στον Ελαιώνα όπου σε συνδυασμό με προηγούμενο έργο θα αναβαθμίσουν και θα ελαφρύνει σημαντικά τον Κηφισό. Πρόκειται για δύο μεγάλα αναπτυξιακά έργα, τα οποία με τον σύγχρονο τρόπο όπως θα διαμορφωθούν, θα δημιουργήσουν πολύ καλύτερες συνθήκες στην καθημερινότητα μας.
Μια από τις πρώτες κινήσεις σας στο υπουργείο ήταν η καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής. Τα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά
Η επιτυχία των μέτρων κατά της εισιτηριοδιαφυγής το τελευταίο τρίμηνο αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη διασφάλιση της δίκαιης και βιώσιμης λειτουργίας των μέσων μαζικής μεταφοράς. Με σεβασμό στους πολίτες που τηρούν τις υποχρεώσεις τους, αλλά και στις δεσμεύσεις μας απέναντι στο κράτος, διασφαλίζουμε ότι οι συγκοινωνίες μας παραμένουν προσβάσιμες, ασφαλείς και οικονομικά υγιείς. Η αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής δεν είναι μόνο ζήτημα οικονομικής βιωσιμότητας, αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης. Δεν θα μπορούσαμε να παραμείνουμε θεατές στο φαινόμενο ορισμένοι να μην πληρώνουν εις βάρος των υπολοίπων.
Η συνολική αύξηση των εσόδων για τη Δημόσια Συγκοινωνία στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη το τρίμηνο Σεπτέμβριος – Νοέμβριος 2024 ήταν 6,24 εκατομμύρια ευρώ που αντανακλά την επιτυχημένη εφαρμογή των μέτρων περιορισμού της εισιτηριοδιαφυγής, με 700.000 επιπλέον ελέγχους να έχουν πραγματοποιηθεί και την πιλοτική εφαρμογή της «Μπροστινής Πόρτας». Αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει στο βαθμό που έγινε, χωρίς τη συνεργασία των πολιτών, που κατανοούν τη σημασία των ελέγχων. Δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε με μέτρα που ενισχύουν τη διαφάνεια, την αξιοπιστία και την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουμε.
Ποια είναι τα βασικά σημεία του νέου ΚΟΚ, τι αλλαγές φέρνει και πότε ψηφίζεται και πότε τίθεται σε ισχύ;
Ο νέος ΚΟΚ (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας), σε μεγάλο βαθμό, έρχεται στη ζωή μας μετά από 18 χρόνια για να προστατεύσει τις καθημερινές μετακινήσεις του πολίτη, με όποιο μέσο κι αν αυτός επιλέγει να κινείται. «Φιλοξενεί» σημαντικότατες παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού και απλοποίησης των κυρωτικών διατάξεων, αλλά και μία σειρά ρυθμιστικών διατάξεων για την ασφαλή συνύπαρξη πεζών και οχημάτων στους δρόμους μας. Προβλέπει τον εξορθολογισμό, την ομαδοποίηση και την διαβάθμιση των ποινών για τις παραβάσεις οδικής ασφάλειας, χωρίς ωστόσο να επιδεικνύει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά έναν σαφή αποτρεπτικό προσανατολισμό, ώστε να δούμε άμεσα μια σημαντική πτώση στον αριθμό των ατυχημάτων.
Με τον νέο ΚΟΚ προσεγγίζουμε μετά από ενδελεχή μελέτη των διεθνών πρακτικών το θέμα της μετάβασης του ορίου ταχύτητας από 50 σε 30 χλμ./ώρα εντός των κατοικημένων περιοχών. Εξαιρουμένων των κεντρικών οδικών αξόνων. Το μέτρο αυτό έχει, όπου εφαρμόζεται, αποδεδειγμένα ευεργετικά αποτελέσματα στην δραστική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, εντός πόλης ενώ θα υπάρξει και τοποθέτηση καμερών σε σημεία με υψηλή επικινδυνότητα ατυχημάτων.
Καθοριστικές είναι και οι παρεμβάσεις για την προστασία, ασφάλεια και διευκόλυνση της κυκλοφορίας των δικυκλιστών, εισάγοντας την διήθηση και την προτεραιότητα των μηχανών στην εκκίνηση των φαναριών. Δυστυχώς οι δικυκλιστές χωρίς κράνος αποτελούν την πλειοψηφία των θυμάτων στα οδικά ατυχήματα και για αυτό το λόγο θα είμαστε αυστηροί στην χρήση του κράνους. Δημιουργούμε ασφαλείς και εκτεταμένους ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους στον αστικό και περιαστικό ιστό των πόλεων, ενθαρρύνοντας τις ήπιες μορφές μετακίνησης με περπάτημα, ποδήλατο, τροχοσανίδες και πατίνια, έχοντας φυσικά δημιουργήσει όσο το δυνατόν ασφαλέστερες συνθήκες.
O Νέος Κ.Ο.Κ. υποστηρίζει την μικροκινητικότητα αλλά θέτει συγχρόνως και όρια στην κίνηση των προσωπικών οχημάτων έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια των οδηγών τους. Όμως, θέλω να τονίζω κάτι, ο νέος ΚΟΚ δεν λύνει από μόνος του τα προβλήματα των ατυχημάτων καθώς σε όλες τις μετακινήσεις εμπεριέχεται ο ανθρώπινος παράγοντας. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο νέος ΚΟΚ βασίζεται στην σωστή οδηγική παιδεία και οι οδηγοί πρέπει να ενστερνιστούν αυτή την αλλαγή νοοτροπίας που επιχειρεί να φέρει.
Πώς σχολιάζετε τις εξελίξεις στο ΠΑΣΟΚ, στον ΣΥΡΙΖΑ αλλά και τη δημιουργία του «Κινήματος Δημοκρατίας»;
Παρακολουθώ τις εξελίξεις στο ΠΑΣΟΚ και στον ΣΥΡΙΖΑ με ενδιαφέρον, καθώς υπάρχει πλέον εναλλαγή στην εκπροσώπηση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης εξαιτίας της διάσπασης στον ΣΥΡΙΖΑ. Το ΠΑΣΟΚ αγωνιά να εδραιωθεί στην θέση αυτή και στην προσπάθεια του υποπίπτει σε σφάλματα, όπως έκανε με τις τράπεζες το προηγούμενο διάστημα. Είναι προφανές ότι το ΠΑΣΟΚ βρίσκεται σε σύγχυση και διανύει κρίση άγχους. Λίγο πριν ο Πρωθυπουργός ανακοινώσει τις επιπλέον παρεμβάσεις της Κυβέρνησης για τις τράπεζες, το ΠΑΣΟΚ έσπευσε να καταθέσει τροπολογία για να πλειοδοτήσει στο θέμα των προμηθειών.
Εκεί που μιλούσε αρχικά για την έκτακτη φορολόγηση των τραπεζών έκανε στροφή 180 μοιρών και πρόταξε την μείωση των προμηθειών που πρώτη η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έβαλε στο τραπέζι. Είναι σαφές ότι η τροπολογία του ΠΑΣΟΚ ήταν βιαστική, πρόχειρη, αποσπασματική και ακοστολόγητη. Είναι ξεκάθαρο όμως ότι το ΠΑΣΟΚ διολισθαίνει καθημερινά στον λαϊκισμό και την αντιπολίτευση α λα ΣΥΡΙΖΑ. Δική τους επιλογή ο λαϊκισμός δική μας επιλογή η υπευθυνότητα. Σε ότι αφορά τον αυθεντικό ΣΥΡΙΖΑ, νομίζω ότι προσπαθεί να βρει τα πατήματα του και να σταματήσει την ελεύθερη – δημοκοπική – πτώση του, ενώ για το «Κίνημα Δημοκρατίας», καθίστε να το δούμε πρώτα στην πράξη και μετά το συζητάμε.
Έχει αρχίσει η συζήτηση για το ποιος θα αναλάβει το ύψιστο αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας και ήδη ακούγονται ονόματα από όλους τους χώρους. Ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να έχει ο επόμενος Πρόεδρος της Δημοκρατίας;
Στο ερώτημα έχει απαντήσει ο πρωθυπουργός από τον Σεπτέμβριο, κλείνοντας ουσιαστικά την συζήτηση στην παρούσα φάση, με ένα απλό επιχείρημα: η χώρα έχει Πρόεδρο της Δημοκρατίας και θεσμικά δεν είναι ευπρεπές να γίνεται αυτή η συζήτηση πριν από την ώρα της. Η ανακοίνωση της απόφασης της κυβερνητικής πλειοψηφίας θα γίνει στην ώρα της, δηλαδή στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου όπως το ορίζουν οι συνταγματικές προθεσμίες θα έχουμε την επιλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και τότε θα είμαστε σε θέση να το ξανασυζητήσουμε και να πούμε περισσότερα. Είμαι σίγουρος ότι θα είναι ένα πρόσωπο με κύρος, ενωτικό και αντάξιο του θεσμού.
Ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου για την επόμενη χρονιά;
Ο στόχος μας είναι να συνεχίσουμε με την ίδια ένταση και με το ίδιο πάθος να βελτιώνουμε την καθημερινότητα των πολιτών, προσφέροντας υπηρεσίες υψηλού επιπέδου σε όλα τα ΜΜΜ, περισσότερα δρομολόγια, περισσότερα καινούρια λεωφορεία, καλύτερες συνθήκες, σεβασμό και προσβασιμότητα στα ΑμεΑ, σεβασμό στο περιβάλλον, λιγότερο κυκλοφοριακό, ασφάλεια στις μετακινήσεις, περισσότερη ηλεκτροκίνηση, επενδύσεις, φρέσκιες ιδέες και συνεχή μεταρρύθμιση για να μπορεί ο Έλληνας να είναι ένας πραγματικός ευρωπαίος πολίτης.
