Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΔιεθνή«Εντείνεται η σύγκρουση εργοδοτών και συνδικάτων στη Γερμανία

«Εντείνεται η σύγκρουση εργοδοτών και συνδικάτων στη Γερμανία

Οι απεργίες στη σημερινή Γερμανία φαίνεται πως είναι πιο έντονες σε σύγκριση με το παρελθόν.

Οι απεργίες στη σημερινή Γερμανία φαίνεται πως είναι πιο έντονες σε σύγκριση με το παρελθόν. Τόσο στο σιδηρόδρομο όσο και στις αερομεταφορές, οι εργαζόμενοι ζητούν καλύτερους μισθούς και καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Πρόσφατα ήταν έντονες και οι αγροτικές κινητοποιήσεις όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη. Στο επίκεντρο τίθεται ο διαμοιρασμός του πλούτου και η ατμόσφαιρα είναι τεταμένη.

Ο Χάγκεν Λες, ειδικός στα μισθολογικά ζητήματα από το Ινστιτούτο της Γερμανικής Οικονομίας (IW), εκτιμά πως «ήδη πέρυσι οι μισθολογικές διαμάχες ήταν σκληρότερες συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια». Το Ινστιτούτο σημειώνει από το 2010 την έκταση των μισθολογικών διαμαχών σε ορισμένους επιλεγμένους κλάδους με τη βοήθεια ενός συστήματος πόντων. Σύμφωνα με τα δεδομένα, το προηγούμενο έτος είχε την πιο εκτεταμένη διαμάχη από το 2010 και τα στοιχεία υποδεικνύουν πως το τρέχον έτος θα είναι αντίστοιχο.

Ο λόγος που συμβαίνουν αυτές οι διαμάχες είναι ο υψηλός πληθωρισμός των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία πέρυσι σημειώθηκε η πρώτη μικρή αύξηση στους πραγματικούς μισθούς από το 2019 – μία αύξηση ύψους 0,1%, στην οποία συνέβαλαν και οι εφάπαξ αποζημιώσεις πληθωρισμού.

Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις προσπαθούν να ανακτήσουν μέρος της δυναμικής τους, ενώ οι εργοδότες δυσκολεύονται να προβούν σε παραχωρήσεις λόγω της οικονομικής ύφεσης

Η γερμανική οικονομία σε ύφεση

Το περασμένο έτος η Γερμανία περιήλθε σε ύφεση, με την οικονομική απόδοση να μειώνεται κατά 0,3% – μία κατάσταση που σύμφωνα με τους οικονομολόγους αναμένεται να συνεχιστεί.

Το γεγονός αυτό μείωσε την προθυμία των εργοδοτών να προβούν σε παραχωρήσεις, αναφέρει ο κ. Λες. «Έτσι τα συνδικάτα δρουν με τρόπο επιθετικό σε μία συγκυρία όπου οι επιχειρήσεις μάλλον σφίγγουν το ζωνάρι». Επομένως οι συμβιβασμοί καθίστανται δυσκολότεροι. Επιπλέον, συγκεκριμένα συνδικάτα επιδιώκουν να προσελκύσουν περισσότερα μέλη μέσω των διαπραγματεύσεων – το οποίο και έχουν πετύχει εν μέρει», αναφέρει ο ειδικός.

Συνεχείς απεργίες στις μεταφορές

«Θα μπορούσαν να κηρυχθούν απεργίες επ’ αόριστον, κάτι που δεν έχει συμβεί μέχρι τώρα», δηλώνει η κοινωνιολόγος Ιρένε Ντίνγκελντεϊ από το Ινστιτούτο Εργασίας και Οικονομίας του Πανεπιστημίου της Βρέμης, στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

«Οι απεργίες αποτελούν ένα νόμιμο μέσο στο πλαίσιο των μισθολογικών διαμαχών», τονίζει η κ. Ντίνγκελντεϊ. Είναι η μόνη μορφή αντίστασης που διαθέτουν οι εργαζόμενοι προς υποστήριξη των αιτημάτων τους, «είτε μας αρέσει είτε όχι». Ακόμη, υπάρχει το ζήτημα της έλλειψης εργατικού δυναμικού – γεγονός που ισχυροποιεί τις συνδικαλιστικές οργανώσεις.

Εάν αντιθέτως υπήρχαν υψηλά ποσοστά ανεργίας, τότε θα μειωνόταν η δύναμη των συνδικάτων και «οι μισθολογικές απαιτήσεις θα ήταν μικρότερες», όπως εξηγεί η κοινωνιολόγος.

12 εκατ. εργαζόμενοι θα αποκτήσουν νέες συλλογικές συμβάσεις

Σύμφωνα με το αρχείο συλλογικών διαπραγματεύσεων του Ινστιτούτου Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών (WSI) του Ιδρύματος Hans Böckler, που πρόσκειται στα συνδικάτα, μεταξύ Δεκεμβρίου 2023 και Δεκεμβρίου 2024 λήγουν οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας περίπου 12 εκατομμυρίων εργαζομένων – και ο αριθμός αυτός αφορά μονάχα τις συμβάσεις που διαπραγματεύτηκαν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις της Γερμανικής Συνομοσπονδίας Συνδικάτων (DGB).

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τελευταία Νέα

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις μας