Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΔιεθνήΤο ίντερνετ δεν θα είναι ποτέ πια το ίδιο

Το ίντερνετ δεν θα είναι ποτέ πια το ίδιο

Η AI αλλάζει τον τρόπο χρήσης του διαδικτύου και γεμίζει τον κόσμο με αμφιβόλου ποιότητας περιεχόμενο

Εδώ και πολλά χρόνια η  αναζήτηση γνώσης μέσω διαδικτύου ισοδυναμούσε με το σερφάρισμα μέσω Google, και τα κλικς στα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης.

Ελάχιστοι από εμάς μπορούν να σκεφτούν άλλον τρόπο για την αναζήτηση πληροφορίας μέσω ίντερνετ.

Ωστόσο, όλα αυτά αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς με μία νέα γενιά  «μηχανών απάντησης» που θα στηρίζονται στην AI, με αποτέλεσμα η αναζήτηση  πληροφοριών να είναι πιο εύκολη. Ό τρόπος είναι απλός: Μας δίνει απαντήσεις στις ερωτήσεις που θέτουμε χωρίς να μας υποχρεώνουμε να περιηγούμαστε σε σελίδες του διαδικτύου με συνδέσμους. Την ίδια ώρα, το ίντερνετ γεμίζει με αμφισβητούμενο περιεχόμενο που έχει παραχθεί μέσω AI.

Το περιεχόμενο αυτό μολύνει τα αποτελέσματα της αναζήτησης κάνοντας την παραδοσιακή αναζήτηση λιγότερο χρήσιμη.

Οι συνέπειες αυτής της αλλαγής θα μπορούσαν να είναι μεγάλες, αφού η αναζήτηση θα μπορούσε να αντικατασταθεί από αυτά τα νέα συστήματα, τα οποία υποβοηθούνται από μεγάλα γλωσσικά μοντέλα, λέει ο Ethan Mollick, αναπληρωτής καθηγητής στο Wharton School του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, ο οποίος  έγινε προσφάτως γνωστός από τις αναλύσεις του για αυτές τις μορφές AI.

Αυτό ίσως να αποδειχθεί καλό για τους καταναλωτές, αλλά θα μπορούσε και να αλλάξει εντελώς τις ισορροπίες μεταξύ εκείνων που  δημοσιεύουν περιεχόμενο, τους τεχνολογικούς κολοσσούς και τους διαφημιστές, στους οποίους βασίζεται το ίντερνετ.

Οι εφαρμογές AI μπορεί να βοηθούν να αποφευχθεί το χάος, αφού υπάρχουν ήδη έρευνες που αναφέρουν ότι παράλληλα εξαλείφουν οποιαδήποτε ανάγκη των ανθρώπων να μπουν στις ιστοσελίδες που εμπιστεύονται για να βρουν τις απαντήσεις που ψάχνουν, λέει ο Mollick.

Χωρίς επισκεψιμότητα, το επιχειρηματικό μοντέλο πολλών δημιουργών περιεχομένου –που παρέχουν στο διαδίκτυο χρήσιμες πληροφορίες που παράγονται από ανθρώπους– πιθανόν θα καταρρεύσει.

Υπάρχει στο iphone μία καινούρια, δωρεάν εφαρμογή που στηρίζεται στην ΑΙ και λειτουργεί ταυτόχρονα ως μηχανή αναζήτησης και πρόγραμμα περιήγησης, η Arc Search. Μετά την πληκτρολόγηση της αναζήτησης, αρχικά βρίσκει τις καλύτερες πέντε-έξι ιστοσελίδες με πληροφορίες για το θέμα, και μετά χρησιμοποιεί AI, για να τις «διαβάσει» και να τις συνοψίσει.

Πρόκειται για έναν βοηθό που μπορεί να βοηθήσει στον συσχετισμό των αποτελεσμάτων ενός γκουγκλαρίσματος. Εξοικονομεί τόσο πολύ χρόνο,  ώστε μόλις δοκιμαστεί, θα αλλάξει εντελώς ο τρόπος που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το ίντερνετ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας  Arc έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι θεωρεί ότι το προϊόν τους θα μπορούσε να αλλάξει το διαδίκτυο, αλλά δεν είναι σίγουρος με ποιον τρόπο.

Τον Δεκέμβριο οι New York Times μήνυσαν την Microsoft και την OpenAI ισχυριζόμενοι παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων για αυτά ακριβώς τα ζητήματα. Οι Times ισχυρίζονται ότι οι εταιρείες τεχνολογίας εκμεταλλεύονται το περιεχόμενό τους χωρίς άδεια για να φτιάξουν τα ΑΙ προϊόντα τους, ενώ στερούν την εταιρεία από έσοδα διαφήμισης, άδειας αναπαραγωγής περιεχομένου και συνδρομών.

Η OpenAI ανακοίνωσε ότι δεσμεύεται να εργαστεί  με τους παραγωγούς περιεχομένου, για τη διασφάλιση των οφελών από την τεχνολογία AI και των νέων μοντέλων παραγωγής εσόδων. Μερικοί εκδότες διαπραγματεύονται με την OpenAI για την παροχή άδειας χρήσης περιεχομένου τους στα μεγάλα γλωσσικά της μοντέλα. μεταξύ τους βρίσκεται  και η Dow Jones, η μητρική εταιρεία της Wall Street Journal.

Η δραστηριότητα στην ιστοσελίδα Stack Overflow που απευθύνεται στην κοινότητα των προγραμματιστών έχει ελαττωθεί λόγω του ανταγωνισμού από τις εφαρμογές AI. Η εταιρεία αποκάλυψε τον Αύγουστο ότι τον Απρίλιο η επισκεψιμότητά της υποχώρησε κατά 14%, ένα μήνα μετά την έναρξη λειτουργίας του GPT-4 της OpenAI, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία κώδικα που, σε διαφορετική περίπτωση, οι προγραμματιστές θα αναζητούσαν σε ιστοσελίδες σαν το Stack Overflow. Τον Οκτώβριο η εταιρεία ανακοίνωσε την απόλυση του 28% του εργατικού της δυναμικού.

Τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα δεν θα μπορέσουν ποτέ να υποκαταστήσουν «την αυθεντική επαφή μεταξύ των ανθρώπων και την κοινότητα»

«Η επισκεψιμότητα του Stock Overflow μαζί με την επισκεψιμότητα πολλών άλλων ιστοσελίδων επηρεάστηκε από την άνοδο του ενδιαφέροντος για εργαλεία δημιουργικής AI που σημειώθηκε κατά το προηγούμενο έτος, ειδικά στις περιπτώσεις απλών ερωτήσεων», δηλώνει ο Matt Trocchio, διευθυντής επικοινωνίας της εταιρείας. Την ίδια ώρα συμπληρώνει ότι  αυτά τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα πρέπει από κάπου να παίρνουν δεδομένα – και αυτό το «από κάπου» είναι από μέρη σαν το Stack Overflow. Η εταιρεία απάντησε σε αυτό το φρέσκο κύμα ανταγωνισμού κυκλοφορώντας το δικό της AI βοήθημα παραγωγής κώδικα, το OverflowAI.

Η επισκεψιμότητα ιστοσελίδων όπως το Reddit, το οποίο είναι γεμάτο από απαντήσεις αληθινών ανθρώπων, ενδεχομένως να είναι το επόμενο θύμα, λέει ο Mollick. Ένας εκπρόσωπος του Reddit είπε ότι τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα δεν θα μπορέσουν ποτέ να υποκαταστήσουν «την αυθεντική επαφή μεταξύ των ανθρώπων και την κοινότητα» που προσφέρει το Reddit, καθώς και ότι «το μοντέλο του, που δίνει προτεραιότητα στην κοινότητα, εκπέμπει εμπιστοσύνη γιατί εκεί βρίσκονται πραγματικοί άνθρωποι που επικοινωνούν και συζητούν για τα πάθη και τις βιωμένες εμπειρίες τους». Το Reddit ετοιμάζεται να μπει στο χρηματιστήριο τον Μάρτιο.

Προς το παρόν, αυτοί που φαίνεται να παραδίνουν στις εφαρμογές AI κάθε πτυχή της ζωής τους είναι αυστηρά όσοι θέλουν να υιοθετούν πρώτοι τις νέες τάσεις. Αν όμως η υιοθέτηση της νέας τεχνολογίας εκ μέρους των χρηστών ακολουθήσει τις επενδύσεις, τότε τα δισεκατομμύρια που ρίχνονται στο Chat GPT της OpenAI, στη στηριζόμενη από τον Τζεφ Μπέζος start-up AI, Perplexity, στη νέα Gemini AI της Google και στην Copilot της Microsoft θα μπορούσαν να στρώσουν το δρόμο για το μέλλον που οραματίζεται ο Mollick.

Η Liz Reid, γενική διευθύντρια αναζήτησης στη Google δήλωσε ότι δεν αναμένει η εταιρία μία ξαφνική στροφή του κόσμου στην αναζήτηση μέσω AI, αλλά είναι  ξεκάθαρο ότι η Google παίρνει πολύ σοβαρά την απειλή της AI αναζήτησης. Η εταιρεία έχει φορτσάρει στο μέτωπο αυτό, προχωρώντας σε αναδιατάξεις προσωπικού και πόρων, προκειμένου να διαχειριστεί την απειλή και την ευκαιρία της AI. Πλέον λανσάρει νέα προϊόντα AI με ταχύ ρυθμό.

Τα προϊόντα αυτά περιλαμβάνουν τη «δημιουργική εμπειρία αναζήτησης», έναν συνδυασμό μιας σύνοψη που δημιουργείται μέσω AI με παραδοσιακού τύπου αποτελέσματα αναζήτησης. «Οι χρήστες δεν ζητούν μόνο AI περιλήψεις ή AI απαντήσεις. Τους ενδιαφέρει πραγματικά ο πλούτος και η ποικιλία που υπάρχει στο διαδίκτυο», είπε πρόσφατα ο CEO της Google, Sundar Pichai, σε μια συνέντευξή του στο CNBC. «Θέλουν επίσης να εξερευνήσουν. Η προσέγγισή μας πραγματικά προκρίνει αυτή την ισορροπία και τα στοιχεία που έχουμε δείχνουν ότι οι άνθρωποι εκτιμούν την αξία αυτής της εμπειρίας».

Για πρώτη φορά εδώ και χρόνια, η πρωτοκαθεδρία της Google στο πεδίο της διαδικτυακής αναζήτησης αμφισβητείται από δυναμικές start-up εταιρείες, οι οποίοι μπορούν βάσιμα να ισχυριστούν ότι είναι σε θέση να αμφισβητήσουν, όπου η εταιρεία έχει μερίδιο πάνω από 90% στην αμερικανική αγορά.

Ο Eric Olson είναι CEO της Consensus, μιας start-up διαδικτυακής αναζήτησης που χρησιμοποιεί μεγάλα γλωσσικά μοντέλα για να προσφέρει λεπτομερείς περιλήψεις επιστημονικών άρθρων και πληροφορίες για τις επικρατούσες απόψεις επί διαφόρων επιστημονικών θεμάτων. Πιστεύει ότι οι εταιρείες start-up που παρέχουν εργαλεία αναζήτησης μέσω AI, όπως η δική του, μπορούν να προσφέρουν μια εμπειρία ανώτερη από ό,τι το Google σε συγκεκριμένα θέματα, αποσπώντας σταδιακά κομμάτια από τη δραστηριότητα της Google στον τομέα της διαδικτυακής αναζήτησης.

Η απάντηση του Consensus στην ερώτηση κατά πόσον τα social media βλάπτουν την ψυχική υγεία των εφήβων δίνει ένα διδακτικό παράδειγμα: Το Consensus χρησιμοποιεί την AI για να συνοψίσει τα κορυφαία 10 άρθρα πάνω στο συγκεκριμένο θέμα και ύστερα προσφέρει μια εκτενέστερη ανάλυση των διάφορων σχετικών ευρημάτων, η οποία περιλαμβάνει μια ξεχωριστή περίληψη για καθένα από τα άρθρα.

Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό επίτευγμα, για το οποίο ένας άνθρωπος χωρίς ειδικές γνώσεις θα έπρεπε να αφιερώσει πολλές ώρες.

Το Google θα μπορούσε να μπει σε μειονεκτική θέση

Αυτό το είδος AI αναζήτησης είναι επίσης καλύτερο από το να θέτεις την ίδια ερώτηση σε ένα μεγάλο γλωσσικό μοντέλο όπως το ChatGPT, που είναι διάσημο για τη «χαλαρότητα» των απαντήσεών του γύρω από τέτοια θέματα, επινοώντας συχνά μελέτες που δεν υπάρχουν ή αποδίδοντας πληροφορίες με λανθασμένο τρόπο. Αυτό είναι γνωστό ως «πρόβλημα των ψευδαισθήσεων» και το να αναγκάσεις μια εφαρμογή AI να αντλεί στοιχεία μόνο από ένα προκαθορισμένο σύνολο δεδομένων –όπως επιστημονικά άρθρα– μπορεί να βοηθήσει στην επίλυσή του, λέει ο Olson.

Το Google θα μπορούσε να μπει σε μειονεκτική θέση, καθώς, αν η εφαρμογή AI της μεγαλύτερης μηχανής αναζήτησης του κόσμου βγάζει λάθη σε ένα στα 10 ερωτήματα, αυτό αποτελεί πρόβλημα, ενώ αν μια start-up με μια πειραματική πρόταση έχει την ίδια επίδοση, αυτό μπορεί να μοιάζει με θρίαμβο.

Παρά τα προβλήματα, οι χρήστες μάλλον θα κινηθούν προς τις μηχανές απαντήσεων μέσω AI για τον απλούστατο λόγο ότι το περιεχόμενο που παράγεται μέσω ΑΙ απειλεί να κάνει το διαδίκτυο και την υπάρχουσα αναζήτηση όλο και λιγότερο λειτουργικά. Η AI ήδη χρησιμοποιείται για τη συγγραφή ψεύτικων αξιολογήσεων, τη σύνθεση ψεύτικων βίντεο με πολιτικούς και την εκ του μηδενός δημιουργία φανταστικών ειδησεογραφικών άρθρων – πάντα με την ελπίδα να τσιμπήσει ο δημιουργός τους δολάρια, ψήφους ή βλέμματα χωρίς να ξοδέψει πολλά.

«Η πρόσφατη αύξηση του περιεχομένου χαμηλής ποιότητας που παράγεται μέσω AI δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην ποιότητα αναζητήσεων του Google, καθώς οι spammers χρησιμοποιούν εργαλεία δημιουργικής AI, όπως το ChatGPT, για να παράξουν περιεχόμενο το οποίο – προσωρινά συνήθως– εμφανίζεται ψηλά στα αποτελέσματα του Google», μου ανέφερε η Lily Ray, ειδικός στη βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης (SEO – search engine optimization).

Το πρόβλημα δεν σχετίζεται μόνο με τα αποτελέσματα της αναζήτησης στο Google. Περιεχόμενο που έχει παραχθεί μέσω AI έχει εντοπιστεί επίσης σε καταχωρήσεις στο Google Maps, στις περιλήψεις που εμφανίζονται πάνω και δίπλα από τα αποτελέσματα και που είναι γνωστές ως «προβεβλημένα λήμματα», στις προϊοντικές καταχωρήσεις του Google, και στις ειδήσεις που η εταιρεία εμφανίζει στις λειτουργίες «top stories», «discover» και ειδήσεις.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Google αγωνίζεται επί δεκαετίες ενάντια σε όσους εκμεταλλεύονται τους αλγόριθμους αναζήτησης που χρησιμοποιεί και ότι ενημερώνει και αναβαθμίζει διαρκώς τα συστήματά της προκειμένου να εξαλείφει το ανεπιθύμητο περιεχόμενο, από όπου και αν προέρχεται. Οι οδηγίες της για το παραγόμενο μέσω AI περιεχόμενο, οι οποίες ενημερώθηκαν τελευταία φορά μέσα στον Φεβρουάριο, επαναλαμβάνουν και πάλι ότι η εταιρεία δεν έχει πρόβλημα με τη χρήση AI για την παραγωγή περιεχομένου – αρκεί αυτό να εξυπηρετεί τους ανθρώπους που το καταναλώνουν.

Ένας αριθμός λανθασμένων λινκ και καταχωρήσεων που εμφανίζει το Google δεν είναι κάτι πρωτοφανές στο ίντερνετ, που βρίθει λανθασμένων πληροφοριών. Αν όμως η AI σημαίνει ότι το ψεύτικο περιεχόμενο μπορεί να παράγεται με τέτοιους ρυθμούς ώστε να διαδίδεται ευρέως, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια γενικότερη κρίση εμπιστοσύνης απέναντι σε όλα τα αποτελέσματα αναζήτησης τόσο της Google όσο και άλλων.

Δεν είναι σαφές τι υπάρχει στην άλλη πλευρά του μετασχηματισμού που περνά το διαδίκτυο. Πολλά εξαρτώνται από το πόσο γρήγορα οι άνθρωποι θα στραφούν στην αναζήτηση μέσω AI, πόσο καλύτερα θα είναι τα μελλοντικά γλωσσικά μοντέλα από τα σημερινά και ποια εταιρεία AI θα επικρατήσει.

Σε αυτό το μέλλον θα υπάρχουν τόσο νικητές όσο και νικημένοι, καθώς ορισμένοι δημιουργοί περιεχομένου και υπηρεσίες θα ξεπεραστούν, ενώ άλλες θα κερδίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού και θα γίνουν απαραίτητες πηγές πληροφόρησης – για τις εφαρμογές AI.

 

Μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα
Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τελευταία Νέα

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις μας