Λίγο πριν τη σύνοδο Ευρωπαίων ηγετών στο Λονδίνο για την Ουκρανία ο Κιρ Στάρμερ δήλωσε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία θα συνεργαστούν με την Ουκρανία «για ένα σχέδιο που θα σταματήσει τις μάχες» με τη Ρωσία και στη συνέχεια θα «συζητήσουν αυτό το σχέδιο με τις Ηνωμένες Πολιτείες». Ο Στάρμερ υποδέχεται σήμερα στο Λονδίνο περίπου 15 ηγέτες συμμαχικών χωρών του Κιέβου για μια σύνοδο θέμα της οποίας θα είναι η ασφάλεια και η Ουκρανία, αλλά και οι εγγυήσεις που θα μπορούσε να προσφέρει η Ευρώπη στο Κίεβο με στόχο τον τερματισμό των μαχών. Ο ίδιος εκτίμησε ότι θα πρέπει να πληρούνται τρεις όροι προκειμένου να επιτευχθεί «βιώσιμη ειρήνη» στην Ουκρανία. Αρχικά μια Ουκρανία « σε ισχυρή θέση για να διαπραγματευθεί», στη συνέχεια «ένα ευρωπαϊκό στοιχείο που θα αφορά τις εγγυήσεις ασφαλείας» καθώς και η «αμερικανική κάλυψη». «Αυτά τα τρία στοιχεία θα πρέπει να υπάρχουν», υπογράμμισε ο Στάρμερ. Ο Βρετανός πρωθυπουργός επέμεινε στη σημασία των εγγυήσεων ασφαλείας προκειμένου να αποφευχθεί » ο κίνδυνος» η Ρωσία να επιτεθεί ξανά στην Ουκρανία, αν ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν «έχει την ευκαιρία». «Πιστεύω ότι πρέπει να αποκλείσουμε αυτή την πιθανότητα και για τον λόγο αυτό δίνω τόσο μεγάλη σημασία στις εγγυήσεις. Πώς θα υπερασπιστούμε τη γραμμή (διαχωρισμού μεταξύ της Ουκρανίας και της Ρωσίας), αν οριστεί μια τέτοια γραμμή» σε τυχόν μελλοντική ειρηνευτική συμφωνία, πρόσθεσε ο ίδιος. Ο Βρετανός πρωθυπουργός δηλώνει εδώ και καιρό ότι μια ευρωπαϊκή ειρηνευτική δύναμη, που θα αναπτυχθεί στην Ουκρανία για να διασφαλίσει την εφαρμογή τυχόν ειρηνευτικής συμφωνίας μεταξύ Κιέβου και Μόσχας, θα χρειαστεί να λάβει εγγυήσεις ασφαλείας από τις ΗΠΑ. «Πάντα ήμουν ξεκάθαρος ότι θα χρειαστούμε την αμερικανική κάλυψη, διότι δεν πιστεύω ότι θα υπάρξουν εγγυήσεις (σ.σ. για την ειρήνη) χωρίς αυτή», εκτίμησε μιλώντας στο BBC.
«Ένιωσα άβολα βλέποντας τη σκηνή στο Οβάλ Γραφείο»
Ο Στάρμερ αναφέρθηκε στην εκρηκτική συνάντηση στον Λευκό Οίκο την Παρασκευή, παραδεχόμενος ότι ένιωσε άβολα βλέποντας την αντιπαράθεση. «Κανείς δεν θέλει να δει» μια τέτοια σκηνή, αλλά «το σημαντικό είναι (…) πώς θα αντιδράσουμε… Ο πρώτος τρόπος είναι να σκληρύνουμε τη ρητορική (…) ο άλλος να κάνουμε αυτό που έκανα: δηλαδή σήκωσα τα μανίκια, σήκωσα το τηλέφωνό μου» για να επικοινωνήσω με τον Ζελένσκι και τον Τραμπ. Ο Βρετανός πρωθυπουργός δήλωσε πεπεισμένος πως ο Τραμπ θέλει να επιτευχθεί ειρήνη που θα διαρκέσει στην Ουκρανία, παρά τη σύγκρουση που είχε την Παρασκευή με τον Ζελένσκι, κατά τη διάρκεια της οποίας ζήτησε από τον Ουκρανό πρόεδρο να αποχωρήσει αφού τον κατηγόρησε ότι είναι αγνώμων προς τις ΗΠΑ για τη βοήθεια που έχουν προσφέρει στη χώρα του. «Πρέπει να το πω: μίλησα με τον πρόεδρο Τραμπ αρκετές φορές. Τον έχω συναντήσει δύο φορές (…) Στο μυαλό μου είναι ξεκάθαρο ότι όντως επιθυμεί ειρήνη που θα διαρκέσει. Θέλει όντως να τερματιστούν οι μάχες στην Ουκρανία», τόνισε ο Στάρμερ.Έπειτα από εντατικές συνομιλίες με τους δύο ηγέτες και άλλους Ευρωπαίους εταίρους, ο Στάρμερ εκτίμησε ότι έγινε «ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση». «Είναι πολύ σημαντικό να διατηρήσουμε τον κεντρικό μας στόχο, ο οποίος είναι μια βιώσιμη ειρήνη στην Ουκρανία», υπογράμμισε.
