Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) αποφάσισε να αναστείλει για 90 ημέρες την εφαρμογή των αντίμετρων που είχε σχεδιάσει ως απάντηση στους αμερικανικούς δασμούς, δίνοντας προτεραιότητα στον διάλογο με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, εξήγησε πως η απόφαση αυτή αποσκοπεί στο να δοθεί χώρος για διαπραγματεύσεις, τονίζοντας παράλληλα ότι η προετοιμασία για ενδεχόμενα περαιτέρω μέτρα συνεχίζεται.
«Την ώρα που ήμασταν έτοιμοι να υιοθετήσουμε τα ευρωπαϊκά αντίμετρα, τα οποία είχαν τη στήριξη των κρατών-μελών, επιλέξαμε να αναστείλουμε την εφαρμογή τους για τρεις μήνες», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν. «Αν δεν υπάρξει πρόοδος στις συνομιλίες, τα αντίμετρα θα τεθούν σε εφαρμογή. Παράλληλα, συνεχίζεται η προετοιμασία για ενδεχόμενα πρόσθετα μέτρα».
Η κίνηση αυτή αποτελεί ένδειξη καλής θέλησης από την πλευρά της ΕΕ, σε μια περίοδο έντασης στις εμπορικές σχέσεις με τις ΗΠΑ.
Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής, Όλοφ Γκιλ, υπογράμμισε την πρόθεση της Ένωσης να επιδιώξει έναν ειλικρινή διάλογο με την Ουάσινγκτον, αναφέροντας ότι η απόφαση συνδέεται και με την πρωτοβουλία των ΗΠΑ να αναστείλουν προσωρινά ορισμένους από τους λεγόμενους «ανταποδοτικούς δασμούς».
«Στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε τον μέγιστο δυνατό χώρο για διαβουλεύσεις — τόσο με τα κράτη-μέλη και τον βιομηχανικό τομέα όσο και με τις Ηνωμένες Πολιτείες», επεσήμανε ο Γκιλ. «Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε και να καταλήξουμε σε συμφωνίες».
Όπως εξήγησε, η πρόσφατη απόφαση των κρατών-μελών ήταν να δώσουν την έγκρισή τους στην Επιτροπή για τη λήψη μέτρων — όχι την άμεση εφαρμογή τους. «Ουσιαστικά πατήσαμε το κουμπί της παύσης, ώστε να δώσουμε χρόνο στις διαπραγματεύσεις», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Παραδέχθηκε, πάντως, ότι οι αμερικανικοί δασμοί σε χάλυβα, αλουμίνιο και αυτοκίνητα παραμένουν σε ισχύ, όχι μόνο για την ΕΕ αλλά και για άλλες χώρες. Ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι προς το παρόν η Ένωση δεν προτίθεται να προχωρήσει σε περαιτέρω κινήσεις, προτάσσοντας τον διάλογο με τους Αμερικανούς εταίρους της.
