Τρεις ημέρες πριν από την κρίσιμη συνάντηση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν στην Αλάσκα, 26 από τους 27 ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης – με εξαίρεση την Ουγγαρία – υπέγραψαν κοινό ανακοινωθέν, στέλνοντας μήνυμα ότι η ειρήνη στην Ουκρανία δεν μπορεί να καθοριστεί χωρίς τη συμμετοχή της ίδιας.
«Οι Ουκρανοί να αποφασίσουν για το μέλλον τους»
Στο κείμενο οι Ευρωπαίοι ηγέτες καλωσορίζουν τις προσπάθειες του προέδρου Τραμπ για τερματισμό του ρωσικού επιθετικού πολέμου και την επίτευξη μιας «δίκαιης και βιώσιμης ειρήνης». Τονίζουν ότι ουσιαστικές διαπραγματεύσεις μπορούν να γίνουν μόνο στο πλαίσιο κατάπαυσης του πυρός ή μείωσης των εχθροπραξιών, διασφαλίζοντας τα ζωτικά συμφέροντα ασφαλείας της Ουκρανίας και της Ευρώπης.
Προσδοκίες και ανησυχίες για την Αλάσκα
Αύριο, ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι και Ευρωπαίοι ηγέτες θα έχουν συνομιλίες με τον Αμερικανό πρόεδρο, ο οποίος δηλώνει πως ελπίζει σε μια «εποικοδομητική» συνάντηση, εκφράζοντας σεβασμό για την απόφαση του Πούτιν να ταξιδέψει στις ΗΠΑ. Ωστόσο, οι δηλώσεις του Τραμπ περί «ανταλλαγών εδαφών» και η ενόχλησή του για τη στάση Ζελένσκι προκαλούν ανησυχία, τη στιγμή που περίπου το 20% του ουκρανικού εδάφους βρίσκεται υπό ρωσική κατοχή.
