Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι ανακοίνωσε ότι τη Δευτέρα θα μεταβεί στην Ουάσινγκτον για να συναντήσει τον Ντόναλντ Τραμπ, με βασικό στόχο τη συζήτηση γύρω από τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία. Ο Ουκρανός πρόεδρος, σε συνέχεια της τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχε με τον Αμερικανό ηγέτη μετά τη σύνοδο Τραμπ – Πούτιν στην Αλάσκα, εξέφρασε την ετοιμότητα του Κιέβου να συμμετάσχει σε μια τριμερή συνάντηση με ΗΠΑ και Ρωσία, χαρακτηρίζοντας τη μορφή αυτή «κατάλληλη» για να συζητηθούν τα κρίσιμα ζητήματα.
Το μήνυμα Ζελένσκι για την ειρήνη
Ο Ουκρανός πρόεδρος δήλωσε δημόσια ότι το Κίεβο παραμένει προσηλωμένο στην προσπάθεια για επίτευξη ειρήνης. Μέσα από ανάρτησή του στο κοινωνικό δίκτυο X, υπογράμμισε ότι «η Ουκρανία επιβεβαιώνει την ετοιμότητά της να εργαστεί με τη μέγιστη προσπάθεια για τον τερματισμό του πολέμου». Παράλληλα, εξέφρασε στήριξη στην πρόταση του Ντόναλντ Τραμπ για τριμερή σύνοδο, λέγοντας ότι «τα βασικά ζητήματα μπορούν να συζητηθούν σε επίπεδο ηγετών».
Η πληροφορία για την επίσκεψη Ζελένσκι επιβεβαιώθηκε και από δημοσιογράφο του ιστότοπου Axios, ο οποίος ανέφερε ότι η επίσκεψη στην Ουάσινγκτον προγραμματίζεται για τη Δευτέρα, επικαλούμενος πηγή με γνώση των εξελίξεων.
Η επικοινωνία Τραμπ – Ζελένσκι και οι κινήσεις του Λευκού Οίκου
Το πολυαναμενόμενο τηλεφώνημα Τραμπ – Ζελένσκι πραγματοποιήθηκε κατά την πτήση επιστροφής του Αμερικανού προέδρου από την Αλάσκα. Σύμφωνα με την εκπρόσωπο Τύπου του Λευκού Οίκου, Καρολίν Λίβιτ, επρόκειτο για «μακρά συνομιλία» κατά την οποία ο Ντόναλντ Τραμπ ενημέρωσε τον Ουκρανό ομόλογό του για τα κύρια σημεία της συνάντησής του με τον Βλαντίμιρ Πούτιν.
Ο Τραμπ είχε παράλληλα επικοινωνία με ηγέτες χωρών του ΝΑΤΟ, ενώ ενημέρωσε και την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, για τη σύνοδο στην Αλάσκα. Ο ίδιος, σε συνέντευξή του στο Fox News, τόνισε πως «το βάρος πέφτει τώρα στον Ζελένσκι», αν και παραδέχτηκε ότι θα χρειαστεί κάποια εμπλοκή και από ευρωπαϊκές χώρες.
Το Κρεμλίνο απορρίπτει την ιδέα τριμερούς
Από τη ρωσική πλευρά, ο σύμβουλος του Κρεμλίνου, Γιούρι Ουσακόφ, έσπευσε να διαψεύσει ότι υπάρχει στο τραπέζι πρόταση για τριμερή σύνοδο κορυφής. Όπως ανέφερε στο πρακτορείο TASS, «δεν συζητήθηκε το ζήτημα μιας τριμερούς συνόδου ανάμεσα στον Ρώσο, τον Αμερικανό και τον Ουκρανό πρόεδρο». Πρόσθεσε επίσης ότι δεν έχει καθοριστεί ακόμη πότε θα υπάρξει επόμενη συνάντηση Πούτιν – Τραμπ.
Οι δηλώσεις Τραμπ και η επόμενη μέρα
Ο Ντόναλντ Τραμπ, επιμένοντας ότι η σύνοδος κορυφής με τον Πούτιν πήγε «εκπληκτικά καλά, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα», μετέθεσε ουσιαστικά την ευθύνη στον Ζελένσκι για την επίτευξη μιας συμφωνίας ειρήνης. «Πιστεύω ότι θα υπάρξει συνάντηση Ζελένσκι – Πούτιν σύντομα», δήλωσε, ενώ άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο αμερικανικής συμμετοχής σε μια τέτοια διαδικασία.
Την ίδια στιγμή, υποβάθμισε την πιθανότητα άμεσων κυρώσεων σε όσες χώρες συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο, λέγοντας ότι ίσως χρειαστεί να εξετάσει το ενδεχόμενο «σε δύο ή τρεις εβδομάδες».
