Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, και ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι αναχώρησαν για τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου τη Δευτέρα θα συναντηθούν στον Λευκό Οίκο με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Στη συνάντηση θα βρεθούν επίσης κορυφαίοι Ευρωπαίοι ηγέτες, σε μια συντονισμένη προσπάθεια να ενισχυθεί η θέση του Κιέβου, την ώρα που η Ουάσινγκτον πιέζει για μια ταχεία ειρηνευτική συμφωνία με τη Μόσχα.
Η «Συμμαχία των Προθύμων» και οι κόκκινες γραμμές
Την Κυριακή, ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ φιλοξένησαν τηλεδιάσκεψη της «Συμμαχίας των Προθύμων», επιδιώκοντας να θωρακίσουν διπλωματικά τον Ζελένσκι ενόψει της αυριανής συνάντησης. Οι Ευρωπαίοι σύμμαχοι επιδιώκουν ισχυρές εγγυήσεις ασφαλείας για την Ουκρανία, κανέναν περιορισμό στις ένοπλες δυνάμεις της και μια ξεκάθαρη θέση στο τραπέζι των συνομιλιών για την εδαφική της ακεραιότητα.
Οι δηλώσεις Τραμπ και οι ανησυχίες
Ο Ντόναλντ Τραμπ, αμέσως μετά τη σύνοδο κορυφής στην Αλάσκα με τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν, μίλησε για «μεγάλη πρόοδο» με τη Ρωσία, αφήνοντας να εννοηθεί ότι επίκεινται εξελίξεις. Σύμφωνα με πηγές του Reuters, στη συνάντηση συζητήθηκαν προτάσεις για εδαφικές παραχωρήσεις από την Ουκρανία, οι οποίες κρίνονται εξαιρετικά δύσκολο να γίνουν αποδεκτές από το Κίεβο.
Ευρωπαϊκή κινητοποίηση στον Λευκό Οίκο
Η Δευτέρα θα βρει στην Ουάσινγκτον μια εντυπωσιακή ευρωπαϊκή αποστολή, καθώς πλήθος ηγετών θα συνοδεύσουν τον Ουκρανό πρόεδρο στη συνάντησή του με τον Ντόναλντ Τραμπ. Ο καγκελάριος της Γερμανίας Φρίντριχ Μερτς, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ, η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι, αλλά και ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε έχουν επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους.
Στόχος είναι η ενίσχυση της θέσης του Ζελένσκι ενόψει δύσκολων συνομιλιών, ειδικά μετά τη «θερμή» στάση που επιφύλαξε ο Τραμπ στον Βλαντίμιρ Πούτιν στην Αλάσκα. Σύμφωνα με το Politico, υπάρχει έντονη ανησυχία στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ότι ο Ουκρανός πρόεδρος δεν θα τύχει της ίδιας αντιμετώπισης, με την αποστολή να λειτουργεί ως «ασπίδα» απέναντι σε ενδεχόμενες πιέσεις.
Στο πλευρό του θα βρεθεί και ο Φινλανδός πρόεδρος Αλεξάντερ Στουμπ, ένας από τους συνομιλητές που ο Τραμπ εμπιστεύεται, ώστε να διασφαλιστεί ότι η Ευρώπη θα παραμείνει μέρος της εξίσωσης σε όποιες μελλοντικές διαπραγματεύσεις.
Ρούμπιο: Αναγκαίες οι παραχωρήσεις και από τις δύο πλευρές
Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών, Μάρκο Ρούμπιο, δήλωσε ότι ο Τραμπ έχει αρκετά δεδομένα ώστε να προχωρήσει σε νέα φάση συνομιλιών με τον Ζελένσκι και τους Ευρωπαίους ηγέτες, αλλά υπογράμμισε ότι τόσο η Ρωσία όσο και η Ουκρανία θα χρειαστεί να κάνουν παραχωρήσεις. Προειδοποίησε παράλληλα ότι αν δεν υπάρξει συμφωνία, η Μόσχα θα αντιμετωπίσει πρόσθετες συνέπειες και νέες κυρώσεις.
Η συνέχεια και οι προσδοκίες
Στην Ουάσινγκτον αναμένεται να φτάσουν επίσης ο Φινλανδός πρόεδρος Αλεξάντερ Στουμπ, ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούττε και πιθανότατα η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι, ενισχύοντας το ευρωπαϊκό μπλοκ γύρω από το Κίεβο. Η συνάντηση στον Λευκό Οίκο θεωρείται καθοριστική για το αν θα ανοίξει ο δρόμος προς μια τριμερή συμφωνία ΗΠΑ–Ρωσίας–Ουκρανίας ή αν οι αποκλίσεις θα παραμείνουν αγεφύρωτες.
