Ιστορική μέρα στον Λευκό Οίκο: Δηλώσεις ηγετών για την Ουκρανία και τις εγγυήσεις ασφαλείας

19
Αύγουστος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Ιστορική μέρα στον Λευκό Οίκο: Δηλώσεις ηγετών για την Ουκρανία και τις εγγυήσεις ασφαλείας.


Η συνάντηση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τον Ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι και επτά Ευρωπαίους ηγέτες, χαρακτηρίστηκε ως κομβικό σημείο στις διεργασίες για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία.

Μια συνάντηση με βαρύνουσα πολιτική και ιστορική σημασία πραγματοποιήθηκε στον Λευκό Οίκο, όπου ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποδέχθηκε τον Ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι και επτά κορυφαίους Ευρωπαίους ηγέτες. Στο τραπέζι βρέθηκε το μέλλον της Ουκρανίας, το ενδεχόμενο μίας διαρκούς ειρήνης, αλλά κυρίως το ζήτημα των εγγυήσεων ασφαλείας.

Η σύνοδος ξεκίνησε με διμερή συνάντηση Τραμπ–Ζελένσκι, την οποία ο Ουκρανός πρόεδρος χαρακτήρισε «πολύ καλή». Στη συνέχεια, στο στρογγυλό τραπέζι συμμετείχαν οι Ευρωπαίοι ηγέτες: ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, ο πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου Κιρ Στάρμερ, η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι, ο Φινλανδός πρόεδρος Αλεξάντερ Στουμπ, ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Ο Ντόναλντ Τραμπ, ανοίγοντας τις τοποθετήσεις, ανακοίνωσε την πρόθεσή του να καλέσει τηλεφωνικά τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν για να τον ενημερώσει για τις εξελίξεις, ενώ ο ίδιος δήλωσε αισιόδοξος για μια ειρηνευτική συμφωνία. Η πρωτοβουλία αυτή προκάλεσε αίσθηση, καθώς λίγες ώρες αργότερα ο καγκελάριος της Γερμανίας αποκάλυψε ότι ο Πούτιν αποδέχθηκε, σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Τραμπ, μια συνάντηση με τον Ζελένσκι εντός των επόμενων δύο εβδομάδων.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι τοποθετήσεις των Ευρωπαίων ηγετών έδωσαν τον τόνο για τα επόμενα βήματα: ενότητα, πίεση προς τη Μόσχα, αλλά και σαφείς δεσμεύσεις για την ασφάλεια της Ουκρανίας.

Χρονικό περιθώριο δύο εβδομάδων από τους Ευρωπαίους ηγέτες για να καθοριστούν οι εγγυήσεις ασφαλείας

Βολοντίμιρ Ζελένσκι: Εγγυήσεις ασφαλείας και επιστροφή παιδιών

Ο Ουκρανός πρόεδρος έθεσε με έμφαση την ανάγκη για ισχυρές και δεσμευτικές εγγυήσεις ασφαλείας από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους τους.

«Είναι σημαντικό να δοθεί ένα ηχηρό μήνυμα ότι η Ουκρανία δεν θα μείνει ποτέ ξανά μόνη απέναντι στη Ρωσία», δήλωσε.

Παράλληλα, τόνισε το ανθρωπιστικό ζήτημα της επιστροφής των χιλιάδων παιδιών που έχουν απαχθεί από κατεχόμενες περιοχές της Ουκρανίας και μεταφερθεί στη Ρωσία. Σε αυτό το σημείο ευχαρίστησε θερμά την πρώτη κυρία των ΗΠΑ, Μελάνια Τραμπ, για την προσωπική της ενασχόληση με το θέμα.

Φρίντριχ Μερτς: «Κρίσιμες μέρες – κατάπαυση πυρός πριν από κάθε σύνοδο»

Ο Γερμανός καγκελάριος ήταν από τους πρώτους που μίλησαν μετά τη λήξη της συνάντησης,εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος. Χαρακτήρισε την περίοδο «κρίσιμες ημέρες για την Ουκρανία» και ξεκαθάρισε πως οποιαδήποτε διεθνής σύνοδος κορυφής με συμμετοχή της Ρωσίας «μπορεί να γίνει μόνο αν σιγήσουν τα όπλα».

«Υπάρχει η αίσθηση ότι αυτές είναι κρίσιμες ημέρες για την Ουκρανία. Μια διεθνής σύνοδος κορυφής μπορεί να γίνει μόνο αν σιγήσουν τα όπλα».

Αποκάλυψε ότι Πούτιν και Ζελένσκι θα συναντηθούν σε διμερή εντός δύο εβδομάδων, αν και παραδέχθηκε ότι δεν είναι σίγουρος αν ο Ρώσος πρόεδρος «θα βρει το θάρρος» να καθίσει στο ίδιο τραπέζι με τον Ουκρανό ομόλογό του.

«Δεν είμαι σίγουρος αν ο Ρώσος πρόεδρος θα έχει το θάρρος να έρθει σε διμερή σύνοδο κορυφής με τον Ουκρανό ομόλογό του».

Παράλληλα, χαιρέτισε την πρόθεση του Τραμπ να εγγυηθεί την ασφάλεια της Ουκρανίας, σημειώνοντας ότι «όλη η Ευρώπη πρέπει να συμμετάσχει σε αυτό».

Μερτς: Αυτές είναι κρίσιμες μέρες για την Ουκρανία – Συνάντηση κορυφής μόνο αν σιγήσουν τα όπλα

Εμανουέλ Μακρόν: «Στρατεύματα στο έδαφος και σκληρότερες κυρώσεις»

Ο Γάλλος πρόεδρος μίλησε σε σκληρό τόνο, αφήνοντας όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά:

Έδωσε ίσως την πιο αιχμηρή δήλωση. «Θα πρέπει να βοηθήσουμε την Ουκρανία με στρατεύματα στο έδαφος», είπε, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο ειρηνευτικών αποστολών από χώρες–συμμάχους. Πρόσθεσε ότι ο ουκρανικός στρατός πρέπει να παραμείνει «ισχυρός, χωρίς περιορισμούς σε αριθμούς και οπλικά συστήματα».

«Θα χρειαστούμε έναν ισχυρό ουκρανικό στρατό και θα πρέπει να βοηθήσουμε την Ουκρανία με στρατεύματα στο έδαφος. Μια ειρηνευτική συμφωνία δεν μπορεί να περιορίσει το μέγεθος ή τις δυνατότητες των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων».

Ο Μακρόν προειδοποίησε ότι, αν η Μόσχα δεν συνεργαστεί, «θα πρέπει να ενισχυθούν οι κυρώσεις και οι δασμοί». Ταυτόχρονα, απέκλεισε ότι στις συζητήσεις του Λευκού Οίκου τέθηκε θέμα παραχώρησης ουκρανικών εδαφών, απαντώντας σε φήμες που συνδέθηκαν με προηγούμενες δηλώσεις του Τραμπ.

«Εάν η Ρωσία δεν συνεργαστεί, τότε θα πρέπει να ενισχύσουμε τις κυρώσεις και να εξετάσουμε ακόμη και νέους δασμούς. Η διπλωματία έχει όρια».

Μακρόν: Θα πρέπει να βοηθήσουμε την Ουκρανία με στρατεύματα στο έδαφος – Κυρώσεις στη Ρωσία αν αποτύχει η διπλωματία


Κιρ Στάρμερ: «Σημαντική πρόοδος – δύο ουσιαστικά αποτελέσματα»

Ο πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου χαρακτήρισε τη συνάντηση «ιστορική» και τόνισε την «αίσθηση ενότητας» που επικράτησε.

«Σήμερα σημειώσαμε πραγματική πρόοδο. Υπήρξε μια αίσθηση ενότητας γύρω από το τραπέζι».

Σύμφωνα με τον ίδιο, δύο ήταν τα βασικά αποτελέσματα:

  1. Η επιβεβαίωση ότι ο συνασπισμός των 31 χωρών θα συνεργαστεί με τις ΗΠΑ για τις εγγυήσεις ασφαλείας.
  2. Η δέσμευση για διμερή συνάντηση Πούτιν–Ζελένσκι, ακολουθούμενη από τριμερή με συμμετοχή Τραμπ.

«Σε ζητήματα όπως τα εδαφικά θέματα, η ανταλλαγή κρατουμένων ή η επιστροφή των απαχθέντων παιδιών, η Ουκρανία πρέπει να είναι στο τραπέζι», είπε, υπογραμμίζοντας πως «σήμερα σημειώσαμε πραγματική πρόοδο».

Τζόρτζια Μελόνι: «Μια νέα φάση – ενωμένοι απέναντι στη Ρωσία»

Η Ιταλίδα πρωθυπουργός μίλησε για «πολύ σημαντική ημέρα που σηματοδοτεί μια νέα φάση», σημειώνοντας ότι οι Ευρωπαίοι ηγέτες είναι ενωμένοι. Επικεντρώθηκε στο θέμα των εγγυήσεων ασφαλείας, λέγοντας ότι πρέπει να βασίζονται στο πρότυπο του Άρθρου 5 του ΝΑΤΟ, ώστε «να μην ξαναζήσουμε τέτοιον πόλεμο στην Ευρώπη».

«Αυτή είναι μια πολύ σημαντική ημέρα που σηματοδοτεί μια νέα φάση. Είμαστε όλοι εδώ μαζί, ενωμένοι. Θα συζητήσουμε για εγγυήσεις ασφαλείας, στο πρότυπο του Άρθρου 5 του ΝΑΤΟ, για να διασφαλίσουμε ότι δεν θα ξανασυμβεί ένας τέτοιος πόλεμος στην Ευρώπη».

Αλεξάντερ Στουμπ: «Περισσότερη πρόοδος από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια»

Ο πρόεδρος της Φινλανδίας δήλωσε ότι «τις τελευταίες εβδομάδες υπήρξε μεγαλύτερη πρόοδος απ’ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια».

«Τις τελευταίες εβδομάδες σημειώθηκε μεγαλύτερη πρόοδος από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια. Η σύγκληση μιας τριμερούς συνάντησης είναι ένα πολύ θετικό βήμα».

Θεώρησε τη σύγκληση μιας τριμερούς «πολύ θετικό βήμα», αλλά δεν έκρυψε τις αμφιβολίες του για το αν ο Βλαντίμιρ Πούτιν θα τολμήσει να συναντήσει τον Ζελένσκι.

«Παραμένω επιφυλακτικός αν ο πρόεδρος Πούτιν θα βρει το θάρρος να προχωρήσει σε διμερή συνάντηση με τον πρόεδρο Ζελένσκι».

Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν: «Σύμμαχοι και φίλοι»

Με ανάρτησή της στο Χ, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έστειλε μήνυμα ενότητας:

«Είμαστε εδώ, ως σύμμαχοι και φίλοι, για την ειρήνη στην Ουκρανία και στην Ευρώπη». Πρόσθεσε ότι πρόκειται για μια «σημαντική στιγμή» καθώς εντείνονται οι προσπάθειες για «ισχυρές εγγυήσεις ασφαλείας και μια διαρκή, βιώσιμη ειρήνη».

Μαρκ Ρούτε: «Τεράστια επιτυχία – ΗΠΑ στο κέντρο των εξελίξεων»

Ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ ήταν ίσως ο πιο ενθουσιώδης για τον ρόλο των Ηνωμένων Πολιτειών

Ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ στάθηκε ιδιαίτερα θετικά στον ρόλο του Αμερικανού προέδρου. Σε δηλώσεις του στο Fox News χαρακτήρισε τη συνάντηση «τεράστια επιτυχία» και σημείωσε ότι

«Η συνάντηση αυτή ήταν μια τεράστια επιτυχία. Είναι σημαντικό ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα εμπλακούν ενεργά στις εγγυήσεις ασφαλείας για την Ουκρανία».

Τόνισε ότι οι εγγυήσεις ασφαλείας θα συζητηθούν εκτενέστερα τις επόμενες ημέρες και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο «μιας ρύθμισης τύπου Άρθρου 5», χωρίς ωστόσο να γίνει κουβέντα για άμεση στρατιωτική εμπλοκή του ΝΑΤΟ στην Ουκρανία.

«Συζητήσαμε μια πιθανή ρύθμιση τύπου Άρθρου 5. Δεν υπήρξε καμία συζήτηση για επίγεια στρατιωτική δράση εκ μέρους του ΝΑΤΟ».

Συμπέρασμα

Η σύνοδος στον Λευκό Οίκο δεν έδωσε τελικές απαντήσεις, αλλά ανέδειξε την αποφασιστικότητα των δυτικών ηγετών να προχωρήσουν σε ένα πλαίσιο ασφάλειας για την Ουκρανία. Οι δηλώσεις τους ανέδειξαν διαφορετικές προσεγγίσεις: από την πιο σκληρή στάση Μακρόν, που μίλησε για στρατεύματα, έως τον ρεαλισμό Μερτς, που θέτει ως προϋπόθεση την κατάπαυση του πυρός.

Το βέβαιο είναι ότι οι επόμενες δύο εβδομάδες θα είναι καθοριστικές, θα δείξουν αν η προαναγγελθείσα συνάντηση Πούτιν–Ζελένσκι θα πραγματοποιηθεί και αν η διπλωματία μπορεί να ανοίξει δρόμο για μια πραγματική ειρηνευτική συμφωνία.

ΔΕΗ: Η αλήθεια για την απολιγνιτοποίηση και το αναπτυξιακό μέλλον της Δυτικής Μακεδονίας

Για δεκαετίες, ο λιγνίτης αποτέλεσε τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ