Στο αίμα φαίνεται να έχουν πνιγεί οι αντικαθεστωτικές διαδηλώσεις στο Ιράν, με μαρτυρίες που μιλούν για πάνω από 200 νεκρούς μέσα σε λίγες μόνο ημέρες. Γιατρός που εργάζεται στην Τεχεράνη και μίλησε ανώνυμα στο περιοδικό TIME περιγράφει μια δραματική εικόνα, κάνοντας λόγο για θανάτους διαδηλωτών από πραγματικά πυρά και για νεαρά, κυρίως, θύματα.
«Οι περισσότεροι σκοτώθηκαν από σφαίρες»
Σύμφωνα με τη μαρτυρία του γιατρού, μόνο σε έξι νοσοκομεία της Τεχεράνη καταγράφηκαν 217 θάνατοι διαδηλωτών μετά τις κινητοποιήσεις της Πέμπτης 8 Ιανουαρίου. «Οι περισσότεροι έχουν σκοτωθεί από πραγματικά πυρά», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι τα στοιχεία αφορούν μόνο την πρωτεύουσα και πως ο συνολικός αριθμός των θυμάτων σε ολόκληρη τη χώρα ενδέχεται να είναι πολύ μεγαλύτερος.
Η έλλειψη πληροφόρησης από άλλες πόλεις, σε συνδυασμό με το μπλακάουτ στο διαδίκτυο και στις τηλεφωνικές επικοινωνίες που επέβαλε το καθεστώς, καθιστά σχεδόν αδύνατη την πλήρη αποτύπωση της κατάστασης.
This is historic. Iranians are bravely flying the real flag of Iran, the Lion and Sun flag, in the heart of their own country as they stand up against the Islamic regime.
The media is completely ignoring this.
Share it. Make it go viral.
— Vivid.🇮🇱 (@VividProwess) January 9, 2026
Επίσημοι αριθμοί και φόβοι για κλιμάκωση
Επισήμως, οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων έχουν επιβεβαιώσει 51 νεκρούς στην Τεχεράνη από την έναρξη των διαδηλώσεων στις 28 Δεκεμβρίου. Αν οι μαρτυρίες για εκατοντάδες θανάτους επιβεβαιωθούν, θα πρόκειται για μία από τις σκληρότερες κατασταλτικές επιχειρήσεις των τελευταίων ετών στο Ιράν, με τις δυνάμεις ασφαλείας να χρησιμοποιούν ακραία βία για να διαλύσουν τις κινητοποιήσεις.
Σκληρές προειδοποιήσεις από την ιρανική ηγεσία
Την ίδια ώρα, το καθεστώς ανεβάζει τους τόνους. Ο ανώτατος ηγέτης Αλί Χαμενεΐ, σε ομιλία που μεταδόθηκε την Παρασκευή, ξεκαθάρισε ότι «η Ισλαμική Δημοκρατία δεν θα υποχωρήσει απέναντι σε βανδάλους», κατηγορώντας τους διαδηλωτές ότι επιχειρούν να «ευχαριστήσουν» τον Ντόναλντ Τραμπ.
Παράλληλα, ο εισαγγελέας της Τεχεράνης προειδοποίησε ανοιχτά ότι οι συμμετέχοντες στις διαδηλώσεις μπορεί να αντιμετωπίσουν ακόμη και τη θανατική ποινή, στέλνοντας σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής.
In Mashhad, northeast Iran, anti-regime protesters set fire to buses used to transport Islamic security forces. pic.twitter.com/BcQLmJrd8J
— Visegrád 24 (@visegrad24) January 10, 2026
«Αν σας χτυπήσει σφαίρα, μην παραπονιέστε»
Σε κρατική τηλεοπτική μετάδοση, αξιωματούχος των Φρουροί της Επανάστασης κάλεσε τους γονείς να κρατήσουν τα παιδιά τους μακριά από τις κινητοποιήσεις, χρησιμοποιώντας μια φράση που προκάλεσε σοκ: «Αν σας χτυπήσει μια σφαίρα, μην παραπονιέστε». Η δήλωση αυτή αποτυπώνει το κλίμα φόβου αλλά και την αποφασιστικότητα των αρχών να καταστείλουν τις διαδηλώσεις με κάθε κόστος.
«Βρισκόμαστε σε συνθήκες πολέμου»
Ο γραμματέας του Ανώτατου Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας του Ιράν, Αλί Λαριτζανί, έδωσε ακόμη πιο δραματικό τόνο, δηλώνοντας ότι η χώρα βιώνει συνθήκες πολέμου και ότι δεν μπορεί να γίνεται λόγος ούτε για ειρήνη ούτε για εκεχειρία. Χαρακτήρισε τις κινητοποιήσεις «συντονισμένη απειλή», αποκαλώντας τους διαδηλωτές «αστική τρομοκρατική ομάδα».
Στο ίδιο πλαίσιο, κατηγόρησε ευθέως το Ισραήλ, υποστηρίζοντας ότι το Τελ Αβίβ υποκινεί την ένταση και βρίσκεται πίσω από τις εξελίξεις στο εσωτερικό της χώρας.
Η λαϊκή οργή φουντώνει
Παρά τις απειλές και την καταστολή, οι διαδηλώσεις συνεχίζονται, με τη λαϊκή οργή να φουντώνει όσο αυξάνονται οι καταγγελίες για νεκρούς και τραυματίες. Η εικόνα που σχηματίζεται είναι αυτή μιας κοινωνίας που πιέζεται ασφυκτικά, την ώρα που το καθεστώς επιλέγει τη γλώσσα της σύγκρουσης και της βίας.
Το Ιράν δείχνει να βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, με τις επόμενες ημέρες να θεωρούνται καθοριστικές τόσο για την ένταση στους δρόμους όσο και για τη στάση της διεθνούς κοινότητας απέναντι σε μια κρίση που βαθαίνει.
