Σύμφωνα με την έρευνα του Κεντρικού Γραφείου Ερευνών του Νεπάλ, το κύκλωμα λειτούργησε συστηματικά μεταξύ 2022 και 2025, με τον συνολικό τζίρο της απάτης να αγγίζει τα 20 εκατομμύρια δολάρια. Η μέθοδος ήταν απλή αλλά εγκληματική: εκμεταλλεύονταν τον φόβο για την «ασθένεια του υψομέτρου» για να πείσουν ασφαλιστικές εταιρείες να πληρώσουν υπέρογκα ποσά.
Οι μέθοδοι της απάτης
Οι αρχές εντόπισαν δύο βασικούς τρόπους δράσης:
-
Η «διευκόλυνση» των τουριστών: Οδηγοί έπειθαν ορειβάτες που είχαν κουραστεί από την πεζοπορία να προσποιηθούν αδιαθεσία, ώστε να επιστρέψουν στη βάση με ελικόπτερο, χρεώνοντας την πτήση ως επείγουσα ιατρική ανάγκη.
-
Η τεχνητή αδιαθεσία: Σε πολύ πιο σοβαρές περιπτώσεις, οδηγοί βουνού και υπάλληλοι ξενοδοχείων προκαλούσαν συμπτώματα στους τουρίστες. Τους έδιναν υπερβολικές ποσότητες νερού, χάπια ή ακόμη και μπέικιν πάουντερ μέσα στο φαγητό τους για να τους προκαλέσουν στομαχικές διαταραχές και ναυτία, πείθοντάς τους στη συνέχεια ότι η ζωή τους κινδυνεύει.
Υπερχρεώσεις και πλαστογραφίες
Το κύκλωμα είχε απλώσει τα πλοκάμια του σε εταιρείες ελικοπτέρων και νοσοκομεία:
-
Πολλαπλές χρεώσεις: Μια πτήση που μετέφερε τρεις ορειβάτες χρεωνόταν στις ασφαλιστικές ως τρεις ξεχωριστές διασώσεις. Έτσι, μια διαδρομή κόστους 4.000 δολαρίων απέφερε κέρδη 12.000 δολαρίων.
-
Ψεύτικα ιατρικά αρχεία: Νοσοκομεία εξέδιδαν γνωματεύσεις με πλαστές ψηφιακές υπογραφές γιατρών. Υπήρξαν περιπτώσεις όπου ορειβάτες εμφανίζονταν ως «νοσηλευόμενοι», ενώ την ίδια ώρα απολάμβαναν την μπύρα τους στην καφετέρια του νοσοκομείου.
Η δικαιοσύνη και οι διαφυγές
Παρά το γεγονός ότι η απάτη είχε εντοπιστεί από το 2019, η έλλειψη αυστηρών μέτρων επέτρεψε τη γιγάντωσή της. Ήδη έχουν απαγγελθεί κατηγορίες σε 32 άτομα, ανάμεσά τους στελέχη τριών εταιρειών ελικοπτέρων και τριών νοσοκομείων. Ωστόσο, μέχρι στιγμής έχουν συλληφθεί μόλις εννέα, καθώς οι υπόλοιποι 23 πιστεύεται ότι έχουν διαφύγει στο εξωτερικό.
