Μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες, οι ελπίδες για μια εκτόνωση στην κρίση του Περσικού Κόλπου κατέρρευσαν με πάταγο. Το Ιράν, μέσω των Φρουρών της Επανάστασης (IRGC), όχι μόνο «σφράγισε» ξανά τα Στενά του Ορμούζ το Σάββατο 18 Απριλίου 2026, αλλά προχώρησε σε ευθεία στρατιωτική δράση, ανοίγοντας πυρ κατά εμπορικών πλοίων που επιχείρησαν να διέλθουν από τη στρατηγική δίοδο.
Η κίνηση αυτή της Τεχεράνης ερμηνεύεται ως άμεση απάντηση στην άρνηση της κυβέρνησης Τραμπ να άρει τον αμερικανικό ναυτικό αποκλεισμό στα ιρανικά λιμάνια, παρά τη συμφωνία για προσωρινή εκεχειρία. Πλέον, η παγκόσμια οικονομία βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη διαταραχή στην ιστορία της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Το Χρονικό της Επίθεσης
Σύμφωνα με αναφορές του βρετανικού κέντρου UKMTO και της έρευνας του govnews.gr, το περιστατικό σημειώθηκε 20 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά του Ομάν. Δύο ταχύπλοα των Φρουρών της Επανάστασης προσέγγισαν το τάνκερ Sanmar Herald και, χωρίς καμία προειδοποίηση στον ασύρματο, άνοιξαν πυρ. Ο καπετάνιος του πλοίου, σε κατάσταση σοκ, ακούστηκε σε ηχητικό ντοκουμέντο να λέει: «Μου δώσατε άδεια να περάσω και τώρα με πυροβολείτε! Επιτρέψτε μου να γυρίσω πίσω».
Την ίδια στιγμή, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container ship) χτυπήθηκε από άγνωστο βλήμα 25 μίλια βορειοανατολικά του Ομάν, προκαλώντας ζημιές στο φορτίο. Τα περιστατικά αυτά προκάλεσαν άμεση υποχώρηση δεκάδων πλοίων που είχαν ξεκινήσει να διασχίζουν τα Στενά, θεωρώντας ότι η δίοδος ήταν πλέον ασφαλής.
Ναυτιλιακή Συμφόρηση με πάνω από 600 Πλοία σε Ομηρία
Η κατάσταση στα όρια των Στενών είναι εφιαλτική. Οι τελευταίες εκτιμήσεις από το Lloyd’s List και την S&P Global αναφέρουν ότι περισσότερα από 600 εμπορικά πλοία παραμένουν εγκλωβισμένα ή σε κατάσταση αναμονής γύρω από τον Κόλπο.
-
325 δεξαμενόπλοια (πετρελαίου και χημικών) βρίσκονται σε ακινησία.
-
154 φορτία είναι ήδη φορτωμένα και «αιχμάλωτα» των εξελίξεων.
-
Ελλείψεις σε εφόδια: Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε πολλά πλοία αρχίζουν να παρατηρούνται ελλείψεις σε τρόφιμα, νερό και φάρμακα για τα πληρώματα.
Το «Μαύρο» Σενάριο για την Ενέργεια και την Ελλάδα
Για την Αθήνα, η νέα ανάφλεξη στα Στενά του Ορμούζ αποτελεί τον χειρότερο δυνατό συγχρονισμό. Από τη δίοδο αυτή περνά το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου και το 1/3 του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Η έρευνα μας επισημαίνει τους τρεις μεγάλους κινδύνους για τη χώρα μας:
-
Εκτίναξη Τιμών: Η τιμή του Brent, που είχε υποχωρήσει προσωρινά κάτω από τα 90 δολάρια, απειλεί πλέον να ξεπεράσει τα 120 δολάρια, τροφοδοτώντας έναν νέο κύκλο ακρίβειας στα καύσιμα και το ρεύμα.
-
Ελληνική Ναυτιλία: Οι Έλληνες εφοπλιστές, που ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του πυρός. Τα ασφάλιστρα κινδύνου (war risk insurance) έχουν αυξηθεί κατά 30-40% μέσα σε λίγες ώρες.
-
Εφοδιαστική Αλυσίδα: Η καθυστέρηση στις παραδόσεις αγαθών από την Ασία αναμένεται να προκαλέσει ελλείψεις σε πρώτες ύλες και βιομηχανικά προϊόντα στην ελληνική αγορά εντός των επόμενων δύο εβδομάδων.
Διπλωματική Απομόνωση και Πολεμική Ρητορική
Η Τεχεράνη, μέσω του εκπροσώπου των Ενόπλων Δυνάμεων, δήλωσε ότι τα Στενά επιστρέφουν στο «προηγούμενο καθεστώς αυστηρής διαχείρισης». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κανένα πλοίο δεν θα περνά χωρίς ρητή άδεια και πληρωμή «διοδίων», ενώ τα σκάφη των ΗΠΑ και των συμμάχων τους αποκλείονται πλήρως.
Από την άλλη πλευρά, ο Ντόναλντ Τραμπ μέσω του Truth Social διεμήνυσε ότι «το Ιράν δεν μπορεί να μας εκβιάζει» και ότι ο αποκλεισμός θα παραμείνει μέχρι η Τεχεράνη να συνθηκολογήσει πλήρως.
Η ανθρωπότητα παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα ένα παιχνίδι ακραίου ρίσκου. Αν τα Στενά του Ορμούζ παραμείνουν κλειστά για περισσότερο από δέκα ημέρες, η παγκόσμια οικονομία θα εισέλθει σε μια σκοτεινή περίοδο ύφεσης.
