Ο πόλεμος ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ιράν, ο οποίος ξεκίνησε στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου (2026), φαίνεται πως βρίσκεται στην πλέον κρίσιμη και ρευστή διπλωματική του φάση. Ενώ στο παρασκήνιο βρίσκονται σε εξέλιξη πυρετώδεις διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση μιας συμφωνίας, ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, επέλεξε να στείλει ένα ωμό στρατιωτικό τελεσίγραφο προς την Τεχεράνη.
Μέσα από μια νέα, άκρως επιθετική συνέντευξή του στην ανεξάρτητη δημοσιογράφο Sharyl Attkisson (η οποία μαγνητοσκοπήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα και προβλήθηκε την Κυριακή 10 Μαΐου), ο κ. Τραμπ δήλωσε ανοιχτά πως οι αμερικανικές δυνάμεις χρειάζονται μόλις «δύο επιπλέον εβδομάδες» για να ισοπεδώσουν το σύνολο των προεπιλεγμένων στόχων εντός της ιρανικής επικράτειας. Παρακολουθούμε στενά τον τρόπο με τον οποίο η Ουάσιγκτον κλιμακώνει τη ρητορική της, συνδυάζοντας την άμεση απειλή καταστροφής με τις τρέχουσες ειρηνευτικές προτάσεις (το περίφημο σχέδιο 14 σημείων), επιδιώκοντας τον πλήρη εξαναγκασμό του αντιπάλου σε συνθηκολόγηση.
Ο στρατιωτικός απολογισμός: «έχουν χτυπηθεί το 70% των στόχων»
Στη συνέντευξή του, ο Ντόναλντ Τραμπ εμφανίστηκε απόλυτα βέβαιος για την αμερικανική στρατιωτική υπεροχή. Υποστήριξε ευθέως πως οι Ιρανοί «έχουν ηττηθεί στο στρατιωτικό επίπεδο», σπεύδοντας ωστόσο να διευκρινίσει ρεαλιστικά ότι αυτό δεν σημαίνει πως το καθεστώς έχει καταρρεύσει πλήρως. «Στο δικό τους μυαλό, ίσως να μην το αντιλαμβάνονται αυτό. Αλλά πιστεύω ότι το γνωρίζουν», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η αποκάλυψή του ότι ο αμερικανικός στρατός έχει ήδη πλήξει περίπου το 70% των στρατηγικών στόχων που είχαν σχεδιαστεί λειτουργεί ως ένα ισχυρό όπλο ψυχολογικού πολέμου. Ο Αμερικανός πρόεδρος προειδοποίησε ότι ο στρατός θα μπορούσε «να μπει για άλλες δύο εβδομάδες και να χτυπήσει κάθε στόχο» που έχει απομείνει. «Αλλά ακόμα κι αν δεν το κάναμε αυτό, ξέρετε, αυτό θα ήταν απλώς οι τελικές πινελιές», συμπλήρωσε, στέλνοντας ένα ανατριχιαστικό μήνυμα στην Τεχεράνη για το εύρος της καταστροφής που θα μπορούσε να υποστεί εάν δεν επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Η επιτήρηση του ουρανίου από την αμερικανική Space Force
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά σημεία της συνέντευξης αφορούσε το πυρηνικό πρόγραμμα της χώρας. Ο Ντόναλντ Τραμπ αποκάλυψε ότι η Δύναμη Διαστήματος (Space Force) των ΗΠΑ παρακολουθεί στενά το εμπλουτισμένο ουράνιο που φέρεται να είναι θαμμένο κάτω από τα ερείπια των ιρανικών εγκαταστάσεων που βομβαρδίστηκαν.
«Το έχουμε υπό επιτήρηση. Ξέρετε, έφτιαξα ένα πράγμα που λέγεται Space Force, και παρακολουθούν», δήλωσε με έμφαση. Προειδοποίησε, μάλιστα, με τον πλέον ωμό τρόπο πως «αν κάποιος πλησιάσει το μέρος, θα το μάθουμε και θα τον ανατινάξουμε». Το ζήτημα του ελέγχου και της φυσικής απομάκρυνσης του ιρανικού πυρηνικού υλικού παραμένει το μεγαλύτερο «αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις, καθώς τόσο η Ουάσιγκτον όσο και το Τελ Αβίβ (δια στόματος Μπενιαμίν Νετανιάχου) έχουν καταστήσει σαφές ότι η απειλή δεν θα θεωρείται λήξασα εάν το υλικό αυτό παραμείνει εντός του Ιράν.
Επίθεση στο ΝΑΤΟ: οι «χάρτινες τίγρεις» και η απομόνωση των ΗΠΑ
Ενδεικτικό του βαθύτατου εκνευρισμού που επικρατεί στην Ουάσιγκτον είναι και η νέα, σφοδρότατη επίθεση του Ντόναλντ Τραμπ στους παραδοσιακούς συμμάχους των ΗΠΑ. Ο Αμερικανός πρόεδρος δεν δίστασε να χαρακτηρίσει εκ νέου το ΝΑΤΟ ως μια «χάρτινη τίγρη», εκφράζοντας την ανοιχτή οργή του για το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι σύμμαχοι δεν συνέδραμαν έμπρακτα και στρατιωτικά τις ΗΠΑ στην εκστρατεία κατά του Ιράν και στην προσπάθεια να ανοίξουν τα Στενά του Ορμούζ.
Η απομόνωση της Ουάσιγκτον σε αυτόν τον πόλεμο είναι κάτι παραπάνω από εμφανής. Η Ευρώπη αρνείται κατηγορηματικά να εμπλακεί άμεσα σε μια σύρραξη, φοβούμενη μια ανυπολόγιστη, παγκόσμια πετρελαϊκή κρίση και έναν νέο κύκλο αποσταθεροποίησης που θα χτυπήσει τις δικές της, ήδη ευάλωτες οικονομίες. Ο κ. Τραμπ, επαναλαμβάνοντας το πάγιο αφήγημά του, θεωρεί αυτή τη στάση ως απαράδεκτη υπαναχώρηση συμμαχικών υποχρεώσεων, επιλέγοντας να διευρύνει περαιτέρω το ήδη βαθύ ρήγμα στις διατλαντικές σχέσεις.
Το διπλωματικό σταυροδρόμι και οι προειδοποιήσεις του Ιράν
Αυτή η τηλεοπτική παρέμβαση συμπίπτει χρονικά με την ανακοίνωση από τα ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης ότι η Τεχεράνη απέστειλε την απάντησή της στην τελευταία ειρηνευτική πρόταση των ΗΠΑ. Το αμερικανικό σχέδιο απαιτεί, μεταξύ άλλων, άμεσες υποχωρήσεις στο πυρηνικό πρόγραμμα και εξασφάλιση της ναυσιπλοΐας στον Περσικό Κόλπο.
Από την πλευρά της, η Τεχεράνη επιμένει πως η όποια διαπραγμάτευση δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση παράδοση. Παράλληλα, οι Φρουροί της Επανάστασης (IRGC) εξέδωσαν την Κυριακή αυστηρή προειδοποίηση, τονίζοντας πως οποιαδήποτε αμερικανική επίθεση σε ιρανικά εμπορικά ή πετρελαιοφόρα πλοία θα απαντηθεί με «βαριές επιθέσεις» κατά αμερικανικών πολεμικών πλοίων και βάσεων στην ευρύτερη περιοχή.
Η κρίση έχει φτάσει σε ένα ιστορικό, διπλωματικό σταυροδρόμι. Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει βάλει ξανά το «πιστόλι» στο τραπέζι, απειλώντας με έναν τελευταίο γύρο ολοκληρωτικής καταστροφής. Το εάν αυτή η κίνηση ύψιστου γεωπολιτικού ρίσκου θα οδηγήσει τελικά στο άνοιγμα των Στενών του Ορμούζ και σε μια ειρήνευση, ή εάν θα πυροδοτήσει την πλήρη κατάρρευση της Μέσης Ανατολής με ολέθριες συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία, είναι το απόλυτο ερώτημα των επόμενων κρίσιμων ημερών.
