Πάνω από 1 εκατ. Έλληνες ζήτησαν δικαιοσύνη για τα Τέμπη

Δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, το αίσθημα αδικίας παραμένει ζωντανό, και χιλιάδες πολίτες συρρέουν στις πλατείες, απαιτώντας δικαιοσύνη και αλλαγές στις παθογένειες του ελληνικού κράτους
28
Φεβρουάριος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Ολοκληρώθηκε πανελλαδικά το συλλαλητήριο για τα Τέμπη, που πραγματοποιήθηκε στη μνήμη των 57 θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, το αίσθημα αδικίας παραμένει ζωντανό, και χιλιάδες πολίτες συρρέουν στις πλατείες, απαιτώντας δικαιοσύνη και αλλαγές στις παθογένειες του ελληνικού κράτους. Το κλίμα είναι ειρηνικό. Ο κόσμος παρακολουθεί αρκετά σιωπηλά τις ομιλίες, ακούγονται συνθήματα μόνο όταν αλλάζει ομιλητής. Υπάρχει σεβασμός και συγκίνηση. Η πηγές της αστυνομίας μιλούν για 170.οο0 πολίτες στην Αθήνα. Πανελλαδικά ο αριθμός ξεπέρασε το ένα εκατ..

Η Μαρία Καρυστιανού, ως η εκπρόσωπος των συγγενών των θυμάτων μίλησε στο βήμα λέγοντας:

«Η αξιοπρέπεια μας κυβερνά. Σήμερα ένας ολόκληρος λαός γίνεται ένα και ζητά αυτό που έχει ανάγκη η ψυχή του: τη δικαιοσύνη. Όλοι όσοι είμαστε σήμερα εδώ και σε κάθε γωνία της Ελλάδας και της γης, έχουμε υποστεί το κόστος της σκληρής διακυβέρνησης και της διαφθοράς. Ως μανάδες οφείλουμε να διαφυλάξουμε ο, τι απέμεινε από τα παιδιά μας και να διασφαλίσουμε την ασφάλεια για όσα παιδιά βρίσκονται στη ζωή και θα έρθουν στη ζωή». Η Δικαιοσύνη θα έρθει».

Στο Σύνταγμα έχουν συγκεντρωθεί άνθρωποι όλων των ηλικιών με συλλόγους γονέων από νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, όπως και επαγγελματίες όλων των κλάδων. Πρωτοφανής είναι και η διαδήλωση στην Θεσσαλονίκη, όπου περιγράφεται ως η μεγαλύτερη διαδήλωση που έχει γίνει.

Συλλαλητήριο για τα Τέμπη: Γέμισε η πλατεία Συντάγματος (pics)

Αυτήν την ώρα ομιλούν οι συγγενείς των θυμάτων, οι οποίοι στέλνουν μηνύματα αγάπης προς τα αδικοχαμένα παιδιά και ευχαριστούν τον κόσμο για τη συμπαράσταση. Σκοπός μας τονίζουν είναι η απόδοση της δικαιοσύνης.

«Μας κατηγορούν πως στοχεύουμε την παρούσα κυβέρνηση. Όχι. Στοχεύουμε όλους τους διαχρονικά ενόχους Τα κέρδη τους πάνω από τις ζωές μας. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη όμως ξεκάθαρα είναι υπεύθυνη για τη συγκάλυψη. Την ωμή προσπάθεια να κουκουλώσουν την αλήθεια. Μας πέταξαν λάσπη για να κουκουλώσουν την αλήθεια.

Πέταξαν τα υπολείμματα των παιδιών μας στα διπλά χωράφια σαν να ήταν σκουπίδια και εμείς οι γονείς αναγκαστήκαμε να ψάχνουμε υπολείμματα από τα ίδια μας τα παιδιά Το μόνο που ζητάμε είναι το φως. Ο πρωθυπουργός μάς το υποσχέθηκε. Δεσμεύτηκε να ρίξει φως στην υπόθεση. Το φως που μάς υποσχεθήκατε δεν έχει έρθει ακόμα! Ο προβολέας ρίχνει φως σε όλα τα λάθος σημεία, αφήνοντας όλα τα αίτια της δολοφονίας σκοτεινά κρυμμένα. Μας κατηγορούν πως το κάνουμε για τη δημοσιότητα. Μακάρι να μην μας ήξερε κανείς και να είχαμε δίπλα μας τα παιδιά μας»

Στο Σύνταγμα τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή για τα 57 θύματα της Τραγωδίας. Επιζήσασα του δυστυχήματος ανέφερε ότι «παρόλο που το Σύνταγμα είναι τόσο ασφυκτικά γεμάτο, νιώθω πρώτη φορά πως παίρνω οξυγόνο. Πρόσθεσε ότι το έγκλημα φέρει τις υπογραφές όλων όσων έχουν κυβερνήσει τη χώρα.

Οι διαδηλωτές φώναξαν 57 φορές τις λέξεις παρών ή παρούσα, όταν από το μικρόφωνο ακούστηκαν τα ονόματα των θυμάτων.

Η μητέρα της Κυριακής (της κοπέλας που δολοφονήθηκε έξω από το Α.Τ Ομονοίας) μιλάει βαθιά συγκινημένη και αναρωτιέται πώς γίνεται να κουβαλάνε κάποιοι γονείς το βάρος 57 ψυχών που δεν μπόρεσαν καν να θάψουν.

Ο Βασίλης Ζαγογιάννης, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ δήλωσε ότι «σήμερα είναι μια μέρα θρήνου, κραυγής και διαμαρτυρίας για την εγκατάλειψη του σιδηροδρόμου. Δύο χρόνια μετά το έγκλημα, κανείς δεν έχει εξηγήσει γιατί δεν μας άκουσαν και πώς συνέβη αυτή η τραγωδία. Κανείς δεν έχει αναλάβει την ευθύνη. Η δικαιοσύνη που μας υποσχέθηκαν έχει χάσει τον δρόμο της. Για δύο χρόνια, οι σιδηροδρομικοί κάναμε ό,τι περνούσε από το χέρι μας για να συνδράμουμε στο έργο της δικαιοσύνης. Η ζωή μας μετράει – και δεν τη χαρίζουμε σε κανέναν. Απεργούμε, γιατί αρνούμαστε να ζούμε με τον φόβο της επόμενης ημέρας».

Συλλαλητήριο για την τραγωδία των Τεμπών / Ελευθερία Τσιπιτώρη

Σοβαρά επεισόδιά σημειώθηκαν μετά το τέλος της συγκέντρωσης στην Βουλή και στον χώρο της πλατείας Συντάγματος. Κουκουλοφόροι πετούσαν μολότοφ στους αστυνομικούς ενώ υπήρξαν τραυματίες.

Μέχρι τον Ευαγγελισμό το συλλαλητήριο

Το ανθρώπινο ποτάμι φτάνει από τις στήλες του Ολυμπίου Διός μέχρι την Ομόνοια και από την Ερμού μέχρι την το Μετρό Ευαγγελισμό.

Η πλατεία Συντάγματος έχει σχεδόν γεμίσει από νωρίς το απόγευμα, με εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για πάνω από μισό εκατομμύριο διαδηλωτές. Οι πολίτες κρατούν πανό και πλακάτ με συνθήματα όπως «Δεν έχω οξυγόνο» και «Πάρε με όταν φτάσεις», τα οποία έχουν χαραχθεί στη συλλογική μνήμη ως οι τελευταίες φράσεις των θυμάτων. Σύμβολο της κινητοποίησης αποτελούν οι συγγενείς των θυμάτων, με τη Μαρία Καρυστιανού να ηγείται της προσπάθειας για δικαίωση.

 

Στη Θεσσαλονίκη, ο κόσμος συγκεντρώνεται στο Άγαλμα Βενιζέλου, με δεκάδες χιλιάδες πολιτών να αναμένονται στη διαδήλωση. Το πλήθος αυξάνεται διαρκώς, στέλνοντας το δικό του μήνυμα συμπαράστασης στις οικογένειες των θυμάτων και απαιτώντας ουσιαστικές αλλαγές στο κράτος και τις υποδομές.

Οι ολοήμερες εκδηλώσεις μνήμης θα ξεκινήσουν σε λίγο στην κεντρική πλατεία στην Πτολεμαΐδα. Οι περισσότερες επαρχιακές πόλεις δείχνουν ότι είναι παρών στο εθνικό πένθος.Ξεκίνησε η συγκέντρωση διαμαρτυρίας για το δυστύχημα στα Τέμπη που πραγματοποιείται στην κεντρική πλατεία της Λάρισας. Με κεντρικό συνθήματα «Δεν έχω οξυγόνο» οι διαδηλωτές και οι απεργοί διεκδικούν δικαιοσύνη και να αποδωθούν ευθύνες για δυστύχημα.

Στη συγκέντρωση συμμετέχουν μαζικά Λαρισαίοι, φορείς της πόλης, εργατικά σωματεία, φοιτητικοι σύλλογοι, ενώ με απόφαση του Συλλόγου επιχειρηματιών της εστίασης, αλλα και του Εμπορικού συλλόγου τα καταστήματα παραμένουν κλειστά για ένα 24ωρο.

Επίσης οι υπηρεσίες του δήμου Λαρισαίων δεν λειτούργησαν έως τις 11 π.μ., το ίδιο και οι Βρεφονηπιακοί και Παιδικοί Σταθμοί του Δήμου.

Αμέσως μετά τη συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί πορεία στην πλατεία του ΟΣΕ.

Πλήθος κόσμους συγκεντρώνεται από ώρα στην παραλία του Βόλου και στην οδό Ιάσονος στο ύψος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Φοιτητές, μαθητές, οικογένειες με παιδιά κόσμος που ΄”έρχεται από παντού” για να τιμήσει τους νεκρούς του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, σε μια πόλη που κατά τα άλλα θυμίζει νεκρή πόλη με τα πάντα να είναι κλειστά.

Στο Ηράκλειο, ήδη από τις 11 το πρωί, ο αριθμός των συγκεντρωμένων στην πλατεία Ελευθερίας και στους γύρω δρόμους είχε φτάσει τις 10.000, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις της Αστυνομίας, υπερβαίνοντας κατά πολύ την αντίστοιχη συγκέντρωση του Ιανουαρίου. Οι διαδηλωτές ξεκίνησαν να προσέρχονται δύο ώρες νωρίτερα, περιλαμβάνοντας εκπροσώπους σωματείων εργαζομένων του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, μαθητές όλων των βαθμίδων, φοιτητές του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Μεσογειακού Πανεπιστημίου, καθώς και γονείς με τα παιδιά τους. Σε ένδειξη συμμετοχής στην ημέρα πένθους, τα καταστήματα της πόλης παρέμειναν κλειστά. Παρόμοιες κινητοποιήσεις πραγματοποιήθηκαν και σε άλλες περιοχές της ενδοχώρας, όπως το Αρκαλοχώρι, οι Μοίρες και το Τυμπάκι.

Στην Πάτρα, η συγκέντρωση διαμαρτυρίας έλαβε χώρα στην πλατεία Γεωργίου, η οποία κατακλύστηκε από διαδηλωτές, με τους γειτονικούς δρόμους επίσης γεμάτους κόσμο. Στη συγκέντρωση συμμετείχαν φορείς της πόλης, εργατικά σωματεία και συνδικάτα, φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικοί, έμποροι, επαγγελματίες, συλλογικότητες, εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, κομμάτων και απλοί πολίτες. Μετά τη συγκέντρωση, προγραμματίστηκε πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης.

Κοινό στοιχείο των διαδηλώσεων ήταν η έλλειψη συνθημάτων μίσους, με τους συγκεντρωμένους να επικεντρώνονται στο αίτημα για δικαιοσύνη. Η μαζική συμμετοχή ανέδειξε την έντονη αγανάκτηση της κοινωνίας και την ανάγκη για λογοδοσία σχετικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Το Μετρό της Αθήνας ήταν ασφυκτικά γεμάτο, καθώς οι πολίτες κατευθύνθηκαν προς το κέντρο. Φωτογραφίες από τον σταθμό Χολαργού αποτυπώσανε την ανυπομονησία του κόσμου να επιβιβαστεί, ωστόσο οι συρμοί περνούν συνεχώς γεμάτοι.

Ο κόσμος φτάνει μέχρι τις στήλες του Ολυμπίου Διός / Ανδρέασ Παλαιολόγου
Και στον σταθμό του Μετρό Ευαγγελισμό το ανθρώπινο ποτάμι / Νικόλαος Γκοντούλας

Λόγω της διαδήλωσης, κλειστοί παραμένουν κεντρικοί οδικοί άξονες της Αθήνας, όπως η λεωφόρος Βασιλίσσης Αμαλίας, η Πανεπιστημίου, η Σταδίου, η Ακαδημίας και η Πατησίων. Το ίδιο ισχύει και για τη λεωφόρο Συγγρού από το ύψος της Καλλιρόης, καθώς και για δρόμους στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας.

Παράλληλα, οι αρχές έχουν προχωρήσει σε δέκα προσαγωγές. Δύο εξ αυτών αφορούν άτομα που εντοπίστηκαν κοντά στο Πεδίον του Άρεως να μεταφέρουν τσάντες με πέντε βόμβες μολότοφ.

Συνολικά, πάνω από 1,5 εκατομμύριο πολίτες εκτιμάται ότι θα βρεθούν σε πλατείες όλης της χώρας, δείχνοντας ότι η τραγωδία των Τεμπών δεν ξεχνιέται. Οι πολίτες απαιτούν διαφάνεια, δικαιοσύνη και ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, ώστε να μην επαναληφθεί ποτέ ξανά μια τέτοια τραγωδία.

Σε βαρύ κλίμα λόγω των σημερινών συλλαλητηρίων για τα δύο χρόνια από το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών διεξήχθη ο κοινοβουλευτικός έλεγχος. Αυτή την ημέρα, ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Θάνος Πετραλιάς, εξέφρασε τη θλίψη του και τη συμπαράστασή του πρωτίστως στις οικογένειες όσων επλήγησαν, τονίζοντας ότι είναι ημέρα μνήμης και σεβασμού προς τα θύματα.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Ιλχάν Αχμέτ, δήλωσε πως «στεκόμαστε με σεβασμό και υποκλινόμαστε στη μνήμη των θυμάτων» και πως το κόμμα θα παρασταθεί στις διαδηλώσεις του ελληνικού λαού. Σημειώνεται ότι από τις σημερινές 17 προγραμματισμένες ερωτήσεις, συζητήθηκαν μόνο 4, είτε κατόπιν συνεννόησης είτε λόγω κωλύματος βουλευτών.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε ανάρτησή του, ανέφερε πως το βράδυ της τραγωδίας «είδαμε το πιο άσχημο πρόσωπο της χώρας στον εθνικό καθρέφτη». Τόνισε ότι «η σκέψη όλων είναι με τις οικογένειες των 57 θυμάτων, τους τραυματίες, αλλά και όσους επέζησαν από αυτό το δυστύχημα, έχοντας για πάντα μέσα τους την πληγή της ανάμνησής του». Ο πρωθυπουργός επεσήμανε πως «μοιραία ανθρώπινα λάθη ενώθηκαν με χρόνιες ανεπάρκειες του κράτους και εκτροχίασαν βίαια τις βεβαιότητές μας». Διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση έχει αναλάβει το καθήκον να προχωρήσει δυναμικά και γρήγορα σε μεταρρυθμίσεις, ώστε να διασφαλιστούν σύγχρονα και ασφαλή τρένα, πιο αποτελεσματικές δημόσιες υπηρεσίες και μια αναβαθμισμένη καθημερινότητα.

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, χαρακτήρισε το δυστύχημα ως μια «σκοτεινή σελίδα της ιστορίας μας», επισημαίνοντας ότι ο πόνος και η οργή για τις αθώες ζωές που χάθηκαν συγκλονίζουν ολόκληρη την κοινωνία, ενώ τα αναπάντητα ερωτήματα κλονίζουν την εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς. Τόνισε ότι «δύο χρόνια μετά, η απαίτηση για αλήθεια, λογοδοσία και δικαιοσύνη είναι καθολική και αποτελεί θεμελιώδη προτεραιότητα για την Πολιτεία».

Η σημερινή ημέρα σηματοδοτεί τη συλλογική μνήμη και την απαίτηση για δικαιοσύνη, ενώ η κοινωνία παραμένει ενωμένη στον αγώνα για αλήθεια και κάθαρση, διαδηλώνοντας ειρηνικά και απαιτώντας ουσιαστικές αλλαγές για την αποτροπή παρόμοιων τραγωδιών στο μέλλον.

Τέλος εποχής για το Υπερταμείο: Μετονομάζεται σε Εθνικό Αναπτυξιακό Ταμείο με περιουσία 12,3 δισ. ευρώ

Μια ουσιαστική αλλαγή αποστολής και στρατηγικού προσανατολισμού με καθαρά…

O Ιταλικός Όμιλος Πληροφορικής MAGGIOLI αποκτά πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Ελληνικής Εταιρείας COLLECTIVES A.E.

Η Collectives καλωσορίζει τον Ιταλικό όμιλο τεχνολογίας Maggioli στην…

Ο «κρυφός» λογαριασμός που πληρώνει η Βρετανία δέκα χρόνια μετά το Brexit

Ο «λογαριασμός» του Brexit δεν ήταν μια εφάπαξ χρέωση,…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ