Ο Χάρης Βαφειάς, γνωστός επιχειρηματίας και πλοιοκτήτης, εξέφρασε πρόσφατα την ανησυχία του για την έλλειψη Ελλήνων ναυτικών, παρά τους υψηλούς μισθούς που προσφέρονται στον κλάδο.
Σε συνέντευξή του στην εκπομπή «EQ», του Action 24, ανέφερε ότι οι Έλληνες προτιμούν να εργάζονται σε θέσεις με χαμηλότερες αποδοχές στην ξηρά, αποφεύγοντας τις ναυτικές θέσεις που προσφέρουν σημαντικά υψηλότερες αμοιβές.
Συγκεκριμένα, ο κ. Βαφειάς τόνισε: «Δεν υπάρχουν ελληνικά πληρώματα. Ο κόσμος δεν πάει στη θάλασσα, παρότι το διαφημίζουμε. Αυτοί οι μισθοί δεν υπάρχουν πουθενά στην ξηρά και θυμίζω ότι ο φόρος είναι για τον εργοδότη, αλλά δεν πάνε. Όταν ο μέσος μισθός στην Ελλάδα είναι 1.500€ και εσύ δίνεις σε έναν καπετάνιο 14.000€ καθαρά τον μήνα, πες μου εσύ έναν λόγο για να μην πας να το κάνεις.
Έχουν μείνει με την παλιά αντίληψη ότι τα πλοία είναι σαπιοκάραβα και ότι εξαφανίζονται από την οικογένειά τους για έξι μήνες. Δεν ισχύει αυτό. Είναι όλα καινούργια, έχουν τα πλοία τα τελευταία συστήματα επικοινωνίας. Είσαι σε λιμάνι κάθε μία εβδομάδα, έξι μήνες κάθεσαι και έξι μήνες δουλεύεις. Ο Έλληνας δεν θέλει να χαλάσει τη ζαχαρένια του, θέλει να είναι στο σπίτι του και να παίρνει τα 1.500 ευρώ. Να πίνει τον καφέ του κάθε απόγευμα, να του μαγειρεύει η μάνα του. Οκ, εγώ δεν έχω θέμα, αλλά μετά μην λέτε, γιατί δεν έχουμε Έλληνες ναυτικούς. Αφού δεν πάνε! Κάθε πλοίο θέλει 25 άτομα πλήρωμα και έχουμε σαν χώρα πεντέμισι χιλιάδες πλοία στόλο, σκέψου ότι έτσι θα μηδενιζόταν η ανεργία εντελώς».
Η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς της ελληνικής οικονομίας και η συμμετοχή των Ελλήνων είναι ζωτικής σημασίας για την διατήρηση και ανάπτυξή του. Οι απόψεις του Χλαρη Βαφειά αναδεικνύουν την ανάγκη για επανεξέταση των κινήτρων και των προοπτικών που προσφέρονται στους Έλληνες ναυτικούς, προκειμένου να ενισχυθεί η παρουσία τους στον συγκεκριμένο κλάδο.
