Οριστικό τέλος στον «αιώνιο» φοιτητή επιχειρεί να βάλει το νέο θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο προβλέπει μια και μοναδική «τελευταία ευκαιρία» για όσους έχουν ξεπεράσει το ανώτατο χρονικό περιθώριο φοίτησης στα ΑΕΙ. Με νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε την Παρασκευή, ενεργοποιείται μηχανισμός “τελικής ευκαιρίας” για περίπου 290.000 φοιτητές που κινδυνεύουν με διαγραφή από τα μητρώα των ελληνικών πανεπιστημίων.
Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση – Ποιοι γλιτώνουν τη διαγραφή
Η νέα ρύθμιση αφορά όσους φοιτητές:
-
Έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον το 70% των μαθημάτων ή των πιστωτικών μονάδων.
-
Έχουν συμμετάσχει σε δύο εξεταστικές την τελευταία διετία.
Αυτοί θα έχουν δικαίωμα να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μέσα σε δύο επιπλέον εξάμηνα, υποβάλλοντας αίτηση εντός 30 ημερών από την ανακοίνωση των βαθμολογιών του Σεπτεμβρίου.
Η ρύθμιση δεν αφορά τους ενεργούς φοιτητές, ούτε όσους βρίσκονται εντός των ορίων φοίτησης (4+2 ή 5+3 έτη).
«Επένδυση στο εκπαιδευτικό κεφάλαιο» – Τι δήλωσε η Ζαχαράκη
Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, μιλώντας στη Βουλή, χαρακτήρισε τη ρύθμιση:
«Ρεαλιστική, ενισχυτική και παιδαγωγικά συνεπή», προσθέτοντας ότι η Πολιτεία επιβραβεύει τη συνεπή προσπάθεια αλλά «θέτει σαφές όριο: ο επιπλέον χρόνος είναι μια τελευταία ευκαιρία, όχι άλλοθι καθυστέρησης».
Ποιοι εξαιρούνται – Ποιοι ευνοούνται
Η νέα νομοθεσία προστατεύει ειδικές κατηγορίες φοιτητών:
-
Άτομα με αναπηρία άνω του 50%
-
Φοιτητές με σοβαρά προβλήματα υγείας
-
Εργαζόμενοι άνω των 20 ωρών/εβδομάδα
-
Γονείς παιδιών έως 8 ετών
-
Πρωταθλητές ή αθλητές υψηλού επιπέδου
Οι παραπάνω δικαιούνται μερική φοίτηση ή παράταση σπουδών, εντός των ορίων που ορίζει ο νόμος.
290.000 φοιτητές μπροστά στον κίνδυνο διαγραφής
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΘΑΑΕ, την περσινή χρονιά:
-
Ενεργοί φοιτητές: 352.099
-
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 703.857
-
Ανενεργοί φοιτητές: 351.758
Από αυτούς, περίπου 290.000 δεν πληρούν τις νέες προϋποθέσεις και ενδέχεται να διαγραφούν από τον Σεπτέμβριο του 2025.
Πρυτάνεις: Ικανοποίηση αλλά και ενστάσεις
Η Σύνοδος Πρυτάνεων, που συνεδρίασε έκτακτα, δήλωσε ικανοποιημένη από τη ρύθμιση, όμως ζήτησε:
Να δοθεί στα πανεπιστήμια η δυνατότητα να εξετάζουν εξαιρετικές περιπτώσεις φοιτητών που κινδυνεύουν με διαγραφή, μέσα σε ένα περιορισμένο ποσοστό.
ο ιστορικό: Από τον «νόμο Γιαννάκου» στον ν. Κεραμέως και τώρα στον «νόμο Ζαχαράκη»
Η πρώτη νομοθετική προσπάθεια για περιορισμό των «αιωνίων» φοιτητών έγινε το 2007, με τον νόμο Γιαννάκου, ενώ ακολούθησαν:
-
Νόμος Διαμαντοπούλου (2011): πρόβλεψη διαγραφής μετά από μη εγγραφή σε δύο εξάμηνα.
-
Νόμος Κεραμέως (2022): καθιέρωσε την ανώτατη διάρκεια φοίτησης σε 6 ή 8 έτη.
-
Νόμος Ζαχαράκη (2025): τελευταία ευκαιρία ολοκλήρωσης με σαφή και μετρήσιμα κριτήρια.
