Μια νέα εποχή για τα μέσα μαζικής μεταφοράς ξεκινά, καθώς όπως επιβεβαίωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, το καλοκαίρι του 2026 θα σημάνει το τέλος των τρόλεϊ στην Αθήνα και τον Πειραιά. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένεται να αντικαταστήσουν τον παραδοσιακό στόλο, μετά από επτά δεκαετίες λειτουργίας, λόγω του υψηλού κόστους αναβάθμισης του καλωδιακού δικτύου.
Η απόφαση ελήφθη έπειτα από τεχνική αξιολόγηση και μελέτη κόστους-αποτελεσματικότητας, ενώ ήδη σχεδιάζεται η απομάκρυνση καλωδίων και στύλων σε όλο το λεκανοπέδιο – με εξαίρεση βασικές λεωφόρους όπως η Συγγρού, όπου οι γραμμές θα ενισχυθούν. Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι κανένας εργαζόμενος δεν θα απολυθεί, αφού όλοι θα μετακινηθούν σε άλλα μέσα, κυρίως στα νέα λεωφορεία.
Νέα ηλεκτρικά λεωφορεία: Το μεγάλο στοίχημα
Η αντικατάσταση των τρόλεϊ από ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελεί κεντρικό στόχο του υπουργείου. Πρόκειται για πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, με σύγχρονες τεχνολογίες, μηδενικούς ρύπους και χαμηλότερο λειτουργικό κόστος. Ο στόλος αναμένεται να ανανεωθεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης στις αστικές μεταφορές.
Η επιλογή αυτή, αν και διαφοροποιεί την εικόνα της πόλης, διευκολύνει τις επεκτάσεις και τις αλλαγές δρομολογίων, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία στο συγκοινωνιακό δίκτυο.
Μετρό και ΗΣΑΠ: Έρχεται επιτέλους κλιματισμός σε όλους τους συρμούς
Απαντώντας στις έντονες διαμαρτυρίες των επιβατών για τις συνθήκες ασφυξίας σε γραμμές του Μετρό και του ΗΣΑΠ, ο κ. Κυρανάκης προανήγγειλε ριζική ανακαίνιση συρμών. Όπως δήλωσε, αυτή θα είναι «η τελευταία χρονιά που ζούμε τη ζέστη στα ΜΜΜ».
Η αναβάθμιση περιλαμβάνει αφαίρεση από τη λειτουργία παλαιότερων συρμών ώστε να ανακαινιστούν πλήρως, να αποκτήσουν σύγχρονο κλιματισμό και να εκσυγχρονιστούν μηχανολογικά. Αναγνώρισε μάλιστα ότι πολλοί από τους σημερινούς συρμούς, ειδικά στον ΗΣΑΠ, έχουν παραγγελθεί… χωρίς κλιματισμό πριν δεκαετίες – μια επιλογή που σήμερα φαίνεται αδιανόητη.
Στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό, μόνο 32 από τους 52 συρμούς διαθέτουν λειτουργικό κλιματισμό, κάτι που πρόκειται να αλλάξει πλήρως με το νέο πρόγραμμα ανακαίνισης.
Η μεγάλη εικόνα: Ενιαίος σχεδιασμός για τα ΜΜΜ
Ο σχεδιασμός που παρουσιάζει το υπουργείο αφορά ολική αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών, με στόχο ένα σύγχρονο, βιώσιμο και λειτουργικό σύστημα μεταφορών. Από την πλήρη ηλεκτροκίνηση των λεωφορείων, μέχρι την τεχνολογική ανανέωση των σταθμών και των συρμών, όλα δείχνουν πως οι αστικές μετακινήσεις μπαίνουν σε νέα εποχή.
Ωστόσο, όπως επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός, η μετάβαση αυτή δεν θα είναι χωρίς επιπτώσεις: Η ανακαίνιση συρμών πιθανόν να επηρεάσει τη συχνότητα δρομολογίων προσωρινά – κάτι για το οποίο, όπως είπε, θέλει να είναι ειλικρινής με το κοινό.
