Διογένης: Νερά: Ο “λευκός χρυσός” φέρνει συντόμως μεγάλες επενδύσεις

26
Αύγουστος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Διογένης: Αφαλάτωση νερού- Η μπίζνα των νησιών, οι εταιρείες, οι Δήμοι και τα ακριβά κόστη ενέργειας

  • Το σχέδιο για ενιαίο φορέα, που καθυστερεί και οι πρωθυπουργικές εντολές επιτάχυνσης του
  • Οι απαιτούμενες μεγάλες επενδύσεις κινητοποιούν την επιχειρηματική κοινότητα
  • Η αρνητική προϊστορία και οι σύγχρονες ανάγκες λόγω κλιματικής κρίσης
  • Η “δίδυμη” μπίζνα της αφαλάτωσης νερού στα νησιά 
  • Οι εταιρείες, οι Δήμοι και τα ακριβά κόστη ενέργειας
  • Nova: Της θερινής ταλαιπωρίας το ανάγνωσμα, για χιλιάδες συνδρομητές της
  • Ούτε ένα συγνώμη στους πελάτες σας κ. Σταθόπουλε; Και επί της ουσίας, πιο ήταν ακριβώς το πολυήμερο πρόβλημα;
  • Η χρηματιστηριακή αγορά επανήλθε στα στάνταρ της
  • Η Alpha Bank απογείωσε τον τζίρο, λόγω του σημερινού rebalancing του MSCI 
  • Οι ανήθικες μάχες χαρακωμάτων για την Credia Bank και η “τιμή” της δημοσιογραφίας
  • Εκτός από δημοσιογραφικό πόλεμο, έχουμε σε πλήρη εξέλιξη και πόλεμο μεταξύ αναλυτών!
  • Εκεί στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς όλα καλά;
  • Ερωτηματικό προς… ενοικίαση: Γιατί τέτοιο μένος κατά συγκεκριμένης χρηματιστηριακής; Προφανώς, οι…λίρες δεν είναι το πρόβλημα

Νερά: Ο “λευκός χρυσός” φέρνει μεγάλες επενδύσεις και κινητοποιεί την επιχειρηματική κοινότητα

Οι εξαγγελίες έγιναν, για την ίδρυση ενός νέου φορέα, ο οποίος θα έχει την πλήρη επιστασία της διαχείρισης υδάτων ανά τη χώρα, βήμα βεβαίως που κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αν φυσικά υπάρξει μελέτη και πρόνοια με προοπτική πολλών ετών, αλλά ακόμα δεν έχουμε δει συγκεκριμένα πράγματα στο μείζον αυτό θέμα. Είναι πιθανόν και αυτό το κοινωνικό πρωτίστως, αλλά και τεράστιου επενδυτικού ενδιαφέροντος θέμα, να θιγεί από τον πρωθυπουργό, στα πλαίσια των αναφορών του στη ΔΕΘ. Αυτό που μαθαίνει η στήλη, είναι ότι υπάρχει μια καθυστέρηση στον συγκεκριμένο σχεδιασμό, με τους προβαλλόμενους λόγους να μην δίνουν πειστικές απαντήσεις. Το βέβαιο είναι ότι οι σχετικές εντολές από τον πρωθυπουργό έχουν δοθεί και είτε θιγεί το θέμα στη ΔΕΘ είτε όχι, μέσα στους επόμενους μήνες θα υπάρξουν ταχείες εξελίξεις. Αυτές ακριβές αναμένουν και ισχυρά επιχειρηματικά σχήματα, που είτε έχουν δείξει ήδη ενδιαφέρον για τον κλάδο των νερών – όπως ήδη έχει πράξει η ΔΕΗ, αιφνιδιάζοντας, αν και δεν θα έπρεπε, άλλους ενδιαφερόμενους – είτε σχεδιάζουν να εμπλακούν στη νέα μεγάλη μπίζνα του “λευκού χρυσού”.

Οι απαιτούμενες επενδύσεις, έχουν ήδη κινητοποιήσει μεγάλους ελληνικούς ομίλους, όχι μόνο κατασκευαστικούς λόγω αντικειμένου εργασιών, αλλά και ενεργειακούς, με πρώτο το παράδειγμα της ΔΕΗ, που επί δεκάδες χρόνια αξιοποιεί το υδάτινο δυναμικό για την παραγωγή ενέργειας. Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμοπόλεμες θεωρούνται και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις, όπως η Coca Cola/3E, η Nestle κλπ

Τα σχέδια για ενιαίο φορέα και η ανάθεση της μελέτης

Η υπαγωγή όλου του υδάτινου δυναμικού της χώρας σε έναν διαχειριστικό φορέα, που κατά πάσα πιθανότητα θα λειτουργεί μέσω θυγατρικών του ανά περιφέρεια και ανάλογα με τις ανάγκες και τις συνθήκες εκάστης περιοχής, αποτελεί έναν χρόνιο στόχο, που δεν κατέστη δυνατόν ποτέ να προχωρήσει. Και αυτό γιατί, πάντα υπήρχαν αντιδράσεις και φόβοι, δικαιολογημένοι ως ένα βαθμό, ότι θα επακολουθούσε σημαντική αύξηση τιμών για τους καταναλωτές. Αυτή η σύνδεση επιχειρείται ήδη και τώρα, μετά τις αρχικές κυβερνητικές ανακοινώσεις, οπότε δικαιολογημένα ως ένα βαθμό υπάρχει αυτή η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του τελικού σχεδίου.

Θυμίζω, βέβαια και την περιπέτεια της παρ΄ολίγον πώλησης των δύο εισηγμένων εταιρειών ύδρευσης, των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ και της επιστροφής των ποσοστών που κατέχει το Δημόσιο, από το Υπερταμείο, στο υπουργείο Οικονομικών. Το οποίο, πέραν του ΥΠΕΝ, έχει κεντρικό ρόλο στους νέους σχεδιασμούς, καθώς εποπτε΄θυει και καθορίζει την τύχη των απαιτούμενων νέων επενδύσεων και της μελλοντικής τιμής του νερού στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, που δεν κατέστη δυνατόν να διασταυρωθούν, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αναθέσει την μελέτη του όλου πρότζεκτ και ίσως όχι μόνο αυτού, σε ξένους συμβούλους, αλλά και σε ευρωπαϊκές κατά το πλείστον εταιρείες, που ειδικεύονται στη διαχείριση υδάτων και έχουν σχετική και πολύχρονη εμπειρία. Στο σημείο αυτό βέβαια χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, γιατί δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που παρόμοιες εταιρείες απέτυχαν παταγωδώς και κάποιες μάλιστα εκδιώχθηκαν από χώρες που είχαν αναλάβει παρόμοια έργο, αλλά όχι μόνο της μελέτης, αλλά και της καθημερινής διαχείρισης υδάτων.

Ουσιαστικά, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στο τσεκάρισμα εταιρειών που συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα και εστιάζουν στη βιώσιμη διαχείριση των υδάτων, όπως ο κύκλος του νερού, οι πράσινες υποδομές και η ανθεκτικότητα έναντι πλημμυρών και ξηρασίας, στοιχείο ιδιαίτερα κρίσιμο για τη χώρα μας, ειδικά μετά τις καταστροφικές πλημμύρες των τελευταίων 3-4 ετών, κυρίως στη Θεσσαλία και όχι μόνο. Άλλωστε, υπάρχει και συνολική κατεύθυνση διαχείρισης και αξιοποίησης υπέργειων και υπόγειων υδάτων, σύμφωνα με τη Στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που θέτει τις προϋποθέσεις βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης, με κυρίαρχο στοιχείο την ορθή χρήση του υδάτινου δυναμικού κάθε χώρας.

Αφαλάτωση νερού: Η μπίζνα των νησιών, οι εταιρείες, οι Δήμοι και τα ακριβά κόστη ενέργειας

Το πρόβλημα της λειψυδρίας, το οποίο ολοένα και περισσότερο εντείνεται και λόγω της κλιματικής κρίσης, αφορά κυρίως τα νησιά της χώρας, που ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες πραγματικά υποφέρουν από την έλλειψη νερού. Και για το λόγο αυτό καταφεύγουν στη λύση της αφαλάτωσης, δημιουργώντας έτσι μια…δίδυμη μπίζνα στον τομέα πάντα των υδάτων και της όποιας χρήσης τους. Η μεταφορά νερού με βυτιοφόρα, αποδεικνύεται ότι δεν μπορεί με τίποτα να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες, καθώς νέες ξενοδοχειακές μονάδες και νέα καταλύματα, προσθέτουν νέους όγκους καθημερινής χρήσης, ειδικά τους επίμαχους μήνες της τουριστικής έξαρσης.

Η αφαλάτωση θαλασσινού νερού αφορά πρωτίστως τα ελληνικά νησιά, ιδίως αυτά των Κυκλάδων, για την αντιμετώπιση της έλλειψης νερού, ιδιαίτερα την τουριστική περίοδο. Μέχρι τώρα, μικρές ή μεγαλύτερες μονάδες έχουν εγκατασταθεί σε νησιά όπως η Σύρος, η Νίσυρος, η Μήλος και η Αίγινα, αντικαθιστώντας την ανάγκη για υδροφόρα πλοία και προστατεύοντας τους υπόγειους υδροφορείς από την υφαλμύρωση. Η τελευταία πάντως, έχοντας συνδεθεί με το δίκτυο της ΕΥΔΑΠ, έχει επιλύσει το μεγαλύτερο πρόβλημά της, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει με άλλα νησιά, καθώς απαιτεί μακροχρόνιους σχεδιασμούς και πολύ μεγαλύτερα κόστη για την εισηγμένη εταιρεία.
Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται εταιρείες όπως η SYCHEM, η ΤΕΜΑΚ, η Hydracom, αλλά και η εισηγμένη Unibios, πρώην ΒΙΟΣΏΛ,  που κατασκευάζουν και εγκαθιστούν συστήματα αφαλάτωσης θαλασσινού νερού για νησιά και άλλες περιοχές. Ειδικότερα για την Unibios, θα πρέπει να επισημανθεί ότι πρόσφατα ολοκλήρωσε την εξαγορά του 65% της εταιρείας Osmosun που είναι εισηγμένη στην Εναλλακτική Αγορά του γαλλικού χρηματιστηρίου, μία εξαγορά που εκτιμάται ότι θα αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα και πρόσθετα οφέλη, φυσικά και πληρέστερη τεχνογνωσία επί του αντικειμένου.
Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί, ότι ένα από τα μειονεκτήματα των έργων αφαλάτωσης είναι η ποσότητα ενέργειας που καταναλώνεται. Είναι ο κύριος λόγος που αποτελεί μία ακριβή μέθοδο, που έχει βυθίσει στο κόκκινο τους προϋπολογισμούς αρκετών κυκλαδίτικων Δήμων,που δεν θέλουν να μετακυλήσουν το κόστος στους δημότες τους και τις τοπικές επιχειρήσεις, το οποίο, αν και χρηματοδοτείται από το Δημόσιο, παραμένει υψηλό και προβληματικό

Nova: Της θερινής ταλαιπωρίας το ανάγνωσμα, για χιλιάδες συνδρομητές της, χωρίς ένα συγνώμη 

Και από τα νερά, ώρα να γίνουμε…μούσκεμα, από τον ιδρώτα χιλιάδων συνδρομητών της αγαπητής Nova, μεταξύ των οποίων και ο ίδιος, η οποία φρόντισε καλοκαιριάτικα να μας ταλαιπωρήσει (sic), για να μην πω τίποτα χειρότερο, αγαπητέ Νίκο Σταθόπουλε. Και το κυριότερο, να μας αποκλείσει από τη στοιχειώδη επικοινωνία, αφού το ιντερνετ της εταιρείας όχι απλώς σερνόταν, αλλά ήταν ανύπαρκτο, νεκρό για ώρες και σε κάποιες περιοχές για μέρες. Τη…νύφη την πλήρωσαν βέβαια, χωρίς φυσικά να φταίνε, οι εργαζόμενοι στο δίκτυο της Nova, που με πραγματικά θαυμαστή υπομονή και ευγένεια στις απαντήσεις τους, δεχόταν τα καταιγιστικά παράπονα και τις σφοδρές διαμαρτυρίες των συνδρομητών.

Ειδικά στο διάστημα πριν τον δεκαπενταύγουστο και μέχρι τις 22 του μηνός, τα προβλήματα ήταν συνεχόμενα, αλλά δεν είδα πουθενά, εκτός αν διέφυγε της προσοχής μου, μια επίσημη ενημέρωση, πολύ περισσότερο μια συγγνώμη, της εταιρείας προς τους χιλιάδες συνδρομητές της. Απαράδεκτα πράγματα, που σηκώνουν μηνύσεις, αλλά, ευτυχώς για τους παρόχους τηλεπικοινωνιών, δεν υπάρχει κουλτούρα μαζικών αντιδράσεων και μηνύσεων από έναν ενιαίο φορέα καταναλωτών, οπότε νιώθουν ότι έχουν ασυλία πεπραγμένων. Εκείνη η Επιτροπή που τους ελέγχει, άραγε πήρε χαμπάρι τα συμβαίνοντα και αν ναι, ποια ήταν η αντίδρασή της. Τέλος, αγαπητέ κ. Σταθόπουλε, στην United Group “καθαρίσατε” και μπράβο σας, με το δίκτυό σας σκοπεύετε να κάνετε κάτι για τη βελτίωσή του, καθώς η Nova καλύπτει το 30% και πλέον των εσόδων του ομίλου σας;

Tips

– Δυναμικό ξεκίνημα είχε χθες, πρώτη ημέρα της εβδομάδας των επιστροφών από τις παραλίες, η χρηματιστηριακή αγορά. Δεν είναι μόνο ότι έκλεισε πάλι με άνοδο, αλλά εντυπωσιάζει η εκτίναξη του τζίρου στα 350 εκατ. ευρώ.

– Βέβαια, τα 190 εκατ. ευρώ αφορούσαν στις συναλλαγές της Alpha Bank, η οποία κατέγραψε άνοδο 6,21%, λόγω του σημερινού rebalancing του δείκτη MSCI, με τον συνωστισμό ξένων κεφαλαίων να απογειώνει τη μετοχή

-Από τις άλλες τράπεζες, η Κύπρου, η Credia και η Optima, έκλεισαν με άνοδο. Αντιθέτως, Eurobank, Πειραιώς και Εθνική, δέχτηκαν πιέσεις και έκλεισαν με απώλειες.

– Εντυπωσιακή η πορεία της Αλουμύλ, που έπιασε ενδοσυνεδριακά τα υψηλά έτους, αλλά δεν τα κράτησε μέχρι τέλους. Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία έχει προοπτικές, είναι μια μικρή πολυεθνική στον κλάδο της, η μετοχή της επίσης έχει σημαντικά περιθώρια, αλλά οι υπερβολές που γράφονται, ποιον βοηθούν άραγε;

– Δεν ξέρω αν το έχετε προσέξει, αλλά με αφορμή κάποιες αναλύσεις και τιμές στόχους που δίνονται, έχει ξεσπάσει ένας “πόλεμος αναλυτών”. Προς το παρόν, λέω να μην ρίξω κι άλλο λάδι στη φωτιά, ελπίζοντας ότι είναι προς το συμφέρον τους να ρίξουν τους τόνους.

– Αυτά, βέβαια, συμβαίνουν αγαπητοί μου, όταν τα κέρδη βγαίνουν άκοπα, μέσα από κατευθυνόμενα δημοσιεύματα, επώνυμα ή ανώνυμα. Και θα εξακολουθήσουν να συμβαίνουν, αν συνεχίσει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να μην αντιδρά και να κάνει δημόσιες σχέσεις

– Τα πάτησε τα 15 ευρώ η Aegean, αλλά τα έχασε πριν το κλείσιμο. Σημασία έχει ότι ξεκόλλησε από την περιοχή των 11-13 ευρώ, όπου ταλαιπωρήθηκε αφάνταστα από πωλήσεις “ημετέρων”, ταλαιπωρόντας και τους δεδηλωμένους πιστούς της, οι οποίοι τώρα δικαιώνονται και περιμένουν τα καλύτερα

– Ακάθεκτος ο ΟΛΘ, βρέθηκε σε νέα υψηλά χθες, στα 38,80 ευρώ. Με τέτοια ζήτηση για λιμάνια και υποδομές γενικότερα και με τα έργα που ξεκίνησαν στον 6ο προβλήτα, παράλληλα με την έναρξη των έργων σύνδεσης του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο και την Εγνατία Οδό (υποχρέωση Δημοσίου), ο δρόμος είναι ανοιχτός για υψηλότερες κεφαλαιοποιήσεις

– Μόνη της πλέον στο ταμπλό η METLEN Λονδίνου, που έκλεισε με σημαντική άνοδο και με την κεφαλαιοποίησή της να βρίσκεται πάνω από τα 7 δισ. ευρώ. Για ισχυρά κυρίως πορτοφόλια πλέον ο τίτλος και φυσικά για θεσμικούς επενδυτές κάθε επενδυτικής διάρκειας

– Αυτή η… δημοσιογραφικού χαρακτήρα, αλλά σαφώς τεράστιου επιχειρηματικού-τραπεζικού ενδιαφέροντος “φαγωμάρα”, που ξέσπασε για την Credia Bank, πρώην Attica Bank για να μη χανόμαστε στην ονοματολογία, έχει πολύ πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Κάποιοι βέβαια έχουν υπερβεί τα εσκαμμένα (ακόμα και τα απολύτως… αχαλινωτα δικά τους), αλλά δεν ιδρώνει το αυτί κανενός, για να τραβήξει κάποια άλλα αυτιά, που βλάπτουν την αγορά, με τη χυδαία και ανεπίτρεπτη συμπεριφορά τους. Ο ακροβολισμός συμφερόντων στο απόγειό του και μάλλον δεν έχουμε δει ακόμα παρά λίγα από τα μελλούμενα

– Επιμένω, σε αυτό που επισήμανα και χθες. Έχουν ιδιαίτερη αξία τα λεγόμενα του κεντρικού μας τραπεζίτη, του Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος ανοιχτά δήλωσε ότι η Credia Bank, δεν πληροί τα κριτήρια που θέτει η ίδια και φυσικά ο SSM

– Καλά, η Bally;s πήρε έγκριση από την Βρετανική Επιτροπή Παιγνίων, η δική μας Intralot, δεν χρειάζεται κάτι αντίστοιχο και αν όχι η ίδια, δεν χρειάζεται η ίδια διαδικασία και για την εταιρεία του κινέζου Κιμ από την ελληνική Επιτροπή Παιγνίων; Το ερώτημα από άνθρωπο του χώρου, αλλά δεν ξέρω αν έχει υπάρξει κάτι ανάλογο μέσα στον Αύγουστο, θα το παρακολουθήσω

– Εξάλλου, νομίζω ότι ολοκληρώνεται οσονούπω και η δημόσια πρόταση και την ερχόμενη Πέμπτη έχουμε γενική συνέλευση για την επικύρωση αύξησης 400 εκατ. ευρώ περίπου, με άγνωστη ακόμα την τελική της τιμή

– Για κλείσιμο των σχολείων σήμερα, ένα ερώτημα προς…ενοικίαση: Γιατί τέτοιο μένος κατά συγκεκριμένης χρηματιστηριακής;

Το Φανάρι του Διογένη

Πηγή: businessvoice

 

Τέλος εποχής για το Υπερταμείο: Μετονομάζεται σε Εθνικό Αναπτυξιακό Ταμείο με περιουσία 12,3 δισ. ευρώ

Μια ουσιαστική αλλαγή αποστολής και στρατηγικού προσανατολισμού με καθαρά…

O Ιταλικός Όμιλος Πληροφορικής MAGGIOLI αποκτά πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Ελληνικής Εταιρείας COLLECTIVES A.E.

Η Collectives καλωσορίζει τον Ιταλικό όμιλο τεχνολογίας Maggioli στην…

Ο «κρυφός» λογαριασμός που πληρώνει η Βρετανία δέκα χρόνια μετά το Brexit

Ο «λογαριασμός» του Brexit δεν ήταν μια εφάπαξ χρέωση,…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ