Αναταραχή προκαλεί η απόφαση των Ελληνικών Ταχυδρομείων να αναστείλουν τη λειτουργία 204 καταστημάτων σε όλη τη χώρα. Εργαζόμενοι, δήμοι και κάτοικοι αντιδρούν, μιλώντας για “λουκέτα” που πλήττουν την καθημερινότητα, ιδίως σε απομακρυσμένες περιοχές, όπου τα ΕΛΤΑ αποτελούσαν βασική δημόσια υπηρεσία εξυπηρέτησης.
Κλείνουν τα μισά καταστήματα
Η απόφαση της διοίκησης των ΕΛΤΑ αφορά σχεδόν τα μισά από τα 458 καταστήματα της χώρας και έχει ήδη προκαλέσει κύμα αντιδράσεων. Οι δήμοι της περιφέρειας κάνουν λόγο για αποψίλωση κρίσιμων δημόσιων υπηρεσιών, που αφήνουν χωρίς πρόσβαση σε βασικές συναλλαγές χιλιάδες πολίτες, από ηλικιωμένους και αγρότες μέχρι μικροεπαγγελματίες.
Η εταιρεία, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι πρόκειται για “στοχευμένη αναδιάρθρωση με στόχο τη βιωσιμότητα και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών”, επισημαίνοντας ότι “τα καταστήματα που αναστέλλουν τη λειτουργία τους παρουσίαζαν ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα”.
Η θέση των ΕΛΤΑ
Σε ανακοίνωσή τους, τα ΕΛΤΑ αναφέρουν πως η απόφαση “ολοκληρώνει τον εξορθολογισμό του δικτύου” και ότι “η εταιρεία παραμένει πιστή στη δέσμευσή της για καθολική παροχή υπηρεσιών ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της χώρας”.
Παράλληλα, κάνουν λόγο για “επένδυση σε νέες υπηρεσίες, τεχνολογική αναβάθμιση και καλύτερες συνθήκες για εργαζομένους και πελάτες”, ενώ τονίζουν ότι “το πρόσωπο του ταχυδρόμου παραμένει στο επίκεντρο της νέας εποχής των ΕΛΤΑ”.
Αγωνία για το μέλλον των εργαζομένων
Το μεγάλο ερώτημα αφορά το μέλλον των περίπου 4.500 εργαζομένων. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου Ταχυδρόμων Αττικής, Γιάννη Οικονόμου, “μιλάμε για 3.000 μόνιμους υπαλλήλους και 1.500 με συμβάσεις έργου, οι περισσότεροι μεγάλης ηλικίας και σε θέσεις εξυπηρέτησης πελατών”.
“Δεν γνωρίζουμε αν θα μετακινηθούν, αν θα αλλάξουν αντικείμενο ή αν θα οδηγηθούν σε εθελούσια έξοδο. Δημιουργούνται αλυσιδωτά προβλήματα και ανησυχίες για το τι θα γίνει με ανθρώπους που εργάζονται 30 χρόνια πίσω από τον γκισέ”, πρόσθεσε.
Η Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών κατηγόρησε τη διοίκηση για “στρατηγική συρρίκνωσης χωρίς πραγματικό σχέδιο μεταρρύθμισης”.
Η απάντηση της εταιρείας
Τα ΕΛΤΑ διαβεβαιώνουν ότι “δεν τίθεται ζήτημα απολύσεων” και πως οι υπάλληλοι θα μετατεθούν σε άλλα πόστα εντός του οργανισμού, ενώ αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο εθελούσιας εξόδου για όσους δεν επιθυμούν μετακίνηση.
“Καμία κοινότητα δεν θα μείνει χωρίς πρόσβαση στις βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες”, σημειώνουν, προσθέτοντας ότι η εξυπηρέτηση θα συνεχιστεί μέσω κινητών μονάδων, διανομέων και συνεργαζόμενων σημείων υπό το εμπορικό σήμα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier.
Εξυπηρέτηση εξ αποστάσεως και κατ’ οίκον
Στις περιοχές όπου δεν θα λειτουργούν καταστήματα, η εταιρεία θα ενισχύσει το δίκτυο διανομής με κινητά κέντρα περισυλλογής και ταχυδρόμους εξοπλισμένους με POS και φορητές συσκευές. Οι πολίτες θα μπορούν να καλούν στο 2120000700 για να ενημερώνονται για τον υπεύθυνο διανομέα της περιοχής τους και να προγραμματίζουν ραντεβού για κατ’ οίκον εξυπηρέτηση.
Σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ, “ο στόχος είναι να διατηρηθεί η ανθρώπινη επαφή και η προσωπική εξυπηρέτηση, ιδιαίτερα για όσους έχουν περιορισμένες δυνατότητες μετακίνησης”.
Η “επόμενη μέρα” στα ΕΛΤΑ βρίσκει την εταιρεία στη δύσκολη εξίσωση ανάμεσα στη βιωσιμότητα και το κοινωνικό της αποτύπωμα. Τα “λουκέτα” προκαλούν αντιδράσεις, αλλά και ερωτήματα για το πώς θα παραμείνει ζωντανή μια δημόσια υπηρεσία που, για σχεδόν δύο αιώνες, αποτέλεσε σημείο αναφοράς στην καθημερινότητα των Ελλήνων.
