Ο Έβρος δοκιμάζεται ξανά και οι κάτοικοι μετρούν τις ώρες κοιτώντας τη στάθμη να ανεβαίνει. Τεράστιοι όγκοι νερού που κατεβαίνουν από τη Βουλγαρία πιέζουν τα
αναχώματα, πλημμυρίζουν κάμπους και φτάνουν μια ανάσα από αυλές και σπίτια. Η Περιφέρεια παραμένει στο «κόκκινο» μέχρι και την Παρασκευή (27/02), με τα Λάβαρα να τίθενται σε ύψιστη επιφυλακή τα ξημερώματα.
Στο κόκκινο ο Έβρος με νερά από Άρδα και Ιβαίλοβγκραντ
Κάθε δευτερόλεπτο πέφτουν στον ποταμό 1.600 κυβικά μέτρα νερού. Οι ροές προέρχονται κυρίως από τη Βουλγαρία και το φράγμα του Ιβαίλοβγκραντ, που φτάνουν στον Έβρο μέσω του Άρδα. Η πίεση προκάλεσε υπερχειλίσεις και σπασίματα αναχωμάτων, με αποτέλεσμα ορμητικά νερά να κατακλύσουν αγροτικές εκτάσεις σε Σουφλί, Τυχερό, Πέταλο, Φέρες, Μάνδρα, Διδυμότειχο και Ορεστιάδα.
Στο Διδυμότειχο, δίπλα στο ανάχωμα, μεγάλη περιοχή έχει ήδη καλυφθεί από τα νερά του Ερυθροπόταμου. Οι εικόνες από τους κάμπους δείχνουν πεδιάδες «βυθισμένες στο νερό», με τον κίνδυνο για κατοικίες να παραμένει άμεσος.
Στα Λάβαρα, στις 2:30 τα ξημερώματα της Τετάρτης (25/02), ενεργοποιήθηκε το 112 για έγκαιρη ενημέρωση και λήψη προληπτικών μέτρων. Είχε προηγηθεί το κλείσιμο του βόρειου κόμβου από το απόγευμα, καθώς μεγάλες ποσότητες νερού πέρασαν από τον κάμπο προς το χωριό. Το ύψος σε σημεία φτάνει τα έξι μέτρα.
Κάτοικοι περιγράφουν απότομη άνοδο μέσα σε τρεις ώρες. «Από τις 22:00 μέχρι τη 1:00 το νερό ανέβηκε περίπου 2,5 μέτρα», αναφέρουν, με σειρήνες να ηχούν και αρχές να ειδοποιούν πόρτα-πόρτα το Κάτω Χωριό.
Στον σταθμό μέτρησης του Πυθίου η στάθμη υποχώρησε στα 6,50 μ., από 6,82 χθες και 6,72 σήμερα νωρίτερα, ένδειξη σταθερής πτώσης. Η εκτόνωση οφείλεται και σε σπασμένο ανάχωμα στη Βουλγαρία που πλημμύρισε μεγάλη έκταση, αλλά και σε ανάχωμα που έσπασε στην Αδριανούπολη, μειώνοντας την πίεση προς το ελληνικό έδαφος.
Μητσοτάκης στον Έβρο: 30 εκατ. ευρώ για υποδομές και τετραετές «παράθυρο» νερού
Μέσα στο κρίσιμο σκηνικό, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε πλημμυρόπληκτες ζώνες, τον Συνοριακό Σταθμό Κήπων και αγροτικές περιοχές στις Φέρες. Ενημερώθηκε από τον Περιφερειάρχη Χριστόδουλος Τοψίδης και τους δημάρχους Παναγιώτης Καλακίκος, Ρωμύλος Χατζηγιάννογλου και Διαμαντής Παπαδόπουλος.
Ο πρωθυπουργός δήλωσε: «Εμείς έχουμε δύο θέματα τώρα να χειριστούμε, το ένα ως προς την αποκατάσταση που είπε ο κ. Υπουργός -εδώ είναι ο κ. Κατσαφάδος, ο οποίος ήταν από την πρώτη στιγμή στις περιοχές- θα γίνουν όλα αυτά τα οποία πρέπει να γίνουν. Ως προς τα νερά, ξέρετε ότι έχουμε ουσιαστικά συμφωνήσει με τη Βουλγαρία, ώστε να έχουμε ένα “παράθυρο” μιας τετραετίας, με εγγυημένες ποσότητες νερού όσον αφορά στο πότισμα.
Η δική μας δουλειά τώρα είναι να κάνουμε τα έργα υποδομής, όχι ως προς την προστασία από τις πλημμύρες, αυτό είναι άλλης τάξης θέμα, αλλά να σιγουρευτούμε ότι τουλάχιστον θα έχουμε νερό το καλοκαίρι και δεν θα είμαστε απολύτως εξαρτημένοι από τις ροές του ποταμού και από τις ορέξεις των φίλων μας. Να είμαστε ανεξάρτητοι.
Έχουμε τέσσερα χρόνια για να τα κάνουμε αυτά τα έργα, τα έχουμε συζητήσει, συζητιούνται πολλές δεκαετίες, νομίζω τώρα έχει έρθει η ώρα να τα κάνουμε. Εμείς, κ. Περιφερειάρχα, θα προσθέσουμε και άλλα 10 εκατομμύρια, θα πάμε στα 30 εκατομμύρια για την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (ΟΧΕ) του Έβρου, ώστε να μπορούμε να έχουμε κάποια χρηματοδοτικά εργαλεία να παρέμβουμε και άμεσα και πιο μεσοπρόθεσμα».
Η μάχη με τα νερά συνεχίζεται σε πολλά μέτωπα, με κατοίκους και αρχές σε διαρκή επιφυλακή. Η στάθμη δείχνει τάσεις υποχώρησης, όμως ο κίνδυνος δεν έχει περάσει. Στον Έβρο, κάθε ώρα μετρά.
