Σε κλοιό κινητοποιήσεων βρίσκεται σήμερα, Τετάρτη 13 Μαΐου 2026, ολόκληρος ο κρατικός μηχανισμός, καθώς η ΑΔΕΔΥ έχει κηρύξει 24ωρη πανδημοσιοϋπαλληλική απεργία. Η σημερινή μέρα αναμένεται να αποτελέσει ένα ισχυρό “crash test” για τις αντοχές της κυβέρνησης απέναντι στις πιέσεις των συνδικάτων, σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια και ο πληθωρισμός συνεχίζουν να ροκανίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των μισθωτών.
Σχολεία, νοσοκομεία (τα οποία λειτουργούν με προσωπικό ασφαλείας), εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία και υπουργεία αναμένεται να κατεβάσουν ρολά, καθώς η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ έχει απευθύνει ευρύ κάλεσμα συμμετοχής. Το ραντεβού διαμαρτυρίας για την Αθήνα έχει δοθεί στις 10:30 π.μ. στην πλατεία Κλαυθμώνος, ενώ αντίστοιχες συγκεντρώσεις έχουν προγραμματιστεί από τα νομαρχιακά τμήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας.
Το οικονομικό αδιέξοδο και η «μάχη» της αγοραστικής δύναμης
Ως αναλυτές της πολιτικής και οικονομικής επικαιρότητας, διαπιστώνουμε ότι η σημερινή απεργία δεν αποτελεί μια εθιμοτυπική κινητοποίηση. Ο πυρήνας των διεκδικήσεων αγγίζει τα δομικά προβλήματα που κληροδότησε η δεκαετής μνημονιακή κρίση και τα οποία, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, δεν έχουν αποκατασταθεί παρά τη δημοσιονομική ανάκαμψη της χώρας.
Το κεντρικό σύνθημα περιστρέφεται γύρω από την απαίτηση για «πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς για αξιοπρεπή διαβίωση». Η κορωνίδα, ωστόσο, των οικονομικών αιτημάτων είναι η ιστορική διεκδίκηση για την επαναφορά του 13ου και του 14ου μισθού, τα δώρα δηλαδή που καταργήθηκαν βίαια στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας και παραμένουν το μεγάλο απωθημένο του δημοσιοϋπαλληλικού κινήματος.
Παράλληλα, στο φορολογικό πεδίο, η ΑΔΕΔΥ ζητά την προστασία του εισοδήματος μέσω της γενναίας αύξησης του αφορολόγητου ορίου στις 12.000 ευρώ, ζητώντας επιπλέον προσαύξηση 3.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο παιδί. Την ίδια στιγμή, μπαίνει στο τραπέζι η οριστική κατάργηση της εισφοράς 2% υπέρ της ανεργίας, καθώς και το πάγιο αίτημα για το ξεπάγωμα των μισθολογικών κλιμακίων της διετίας 2016-2017, που κρατά εγκλωβισμένη τη μισθολογική εξέλιξη χιλιάδων υπαλλήλων.
Η θωράκιση του κοινωνικού κράτους και του ΕΣΥ
Πέραν των αμιγώς μισθολογικών αιτημάτων, η ατζέντα της σημερινής κινητοποίησης εστιάζει έντονα στη λειτουργία του ίδιου του κοινωνικού κράτους. Το αίτημα για μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού είναι πιο επιτακτικό από ποτέ, με τις ελλείψεις να «φωνάζουν» στους πιο νευραλγικούς τομείς της καθημερινότητας: την Υγεία, την Παιδεία και την Κοινωνική Ασφάλιση.
Ειδικά για το Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ), το οποίο δοκιμάζεται καθημερινά από την υποστελέχωση, η ΑΔΕΔΥ απαιτεί ουσιαστική ενίσχυση με γενναία κρατική χρηματοδότηση, αλλά και την επέκταση και ουσιαστική αναβάθμιση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας για τους εργαζόμενους της πρώτης γραμμής.
Το ραντεβού της Κλαυθμώνος και το μήνυμα στην κυβέρνηση
Η ηγεσία της ΑΔΕΔΥ επιχειρεί σήμερα να δημιουργήσει ένα ευρύ κοινωνικό μέτωπο, καλώντας όχι μόνο τους εν ενεργεία δημόσιους υπαλλήλους, αλλά και τους ανέργους και τη νεολαία να δώσουν το «παρών» στο συλλαλητήριο της πλατείας Κλαυθμώνος. Η πολιτική διάσταση της απεργίας συμπυκνώνεται στην υπεράσπιση του θεσμού της μονιμότητας, στο ηχηρό «όχι» στις ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων αγαθών και στην απαίτηση για κατάργηση των αντεργατικών νόμων και του νέου πειθαρχικού δικαίου.
Η σημερινή εικόνα στους δρόμους της Αθήνας και των μεγάλων αστικών κέντρων θα αποτελέσει βαρόμετρο. Η κυβέρνηση, έχοντας μπροστά της τους στενούς δημοσιονομικούς στόχους που επιβάλλει το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, καλείται να αποκωδικοποιήσει το μήνυμα της κοινωνικής δυσαρέσκειας. Το αν αυτή η απεργία θα λειτουργήσει ως μοχλός πίεσης για νέες κυβερνητικές παροχές ή αν θα επιβεβαιώσει το χάσμα μεταξύ δημοσιονομικής πειθαρχίας και κοινωνικών αναγκών, μένει να φανεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Μέχρι τότε, η χώρα κινείται σήμερα σε ρυθμούς αγωνιστικής διεκδίκησης.
