Στην Κέρκυρα, η Μεγάλη Παρασκευή είναι η ημέρα του πένθους, αλλά το Μεγάλο Σάββατο στις 11:00 το πρωί, η θλίψη δίνει τη θέση της σε μια πρωτόγνωρη έκρηξη χαράς. Το σήμα της «Πρώτης Ανάστασης» μετατρέπει το νησί σε ένα πεδίο ελεγχόμενης… καταστροφής, καθώς χιλιάδες πήλινα κανάτια, οι Μπότηδες, εκτοξεύονται από τα στολισμένα με κόκκινα υφάσματα μπαλκόνια.
Η Ιστορική Αναδρομή: Ενετοί και Αρχαίοι Έλληνες
Το έθιμο είναι ένα κράμα πολιτισμών. Οι περισσότεροι ιστορικοί συμφωνούν ότι έχει τις ρίζες του στην Ενετοκρατία. Οι Ενετοί, την Πρωτοχρονιά, συνήθιζαν να πετούν από τα παράθυρά τους παλιά αντικείμενα για να υποδεχτούν τον νέο χρόνο με ελπίδα. Οι Κερκυραίοι υιοθέτησαν το έθιμο, το προσάρμοσαν στο Πάσχα και αντικατέστησαν τα παλιά πράγματα με πήλινα κανάτια γεμάτα νερό, για να προκαλούν μεγαλύτερο κρότο.
Μια άλλη θεωρία συνδέει το έθιμο με την αρχαία Ελλάδα, όπου τον Απρίλιο οι άνθρωποι πετούσαν τα παλιά πιθάρια τους για να γεμίσουν τα νέα με τους φρέσκους καρπούς της άνοιξης.
Η Μυσταγωγία του Μεγάλου Σαββάτου
Η ημέρα ξεκινά πολύ νωρίς, με μια αλληλουχία γεγονότων που οδηγούν στην κορύφωση:
-
06:00 π.μ.: Η αναπαράσταση του σεισμού στην Παναγία των Ξένων.
-
09:00 π.μ.: Η λιτανεία του Αγίου Σπυρίδωνα μαζί με την περιφορά του Επιταφίου (μια ιδιαιτερότητα της Κέρκυρας, καθώς οι Ενετοί απαγόρευαν τις λιτανείες τη Μεγάλη Παρασκευή).
-
11:00 π.μ.: Με το χτύπημα της καμπάνας και το ψαλμό του «Ανάστα ο Θεός», ξεκινά το σπάσιμο των Μπότηδων.
Ο Συμβολισμός και οι Φιλαρμονικές
Οι Μπότηδες είναι βαμμένοι στο κόκκινο, το χρώμα της Κέρκυρας και της Ανάστασης. Ο εκκωφαντικός θόρυβος συμβολίζει τη νίκη της ζωής επί του θανάτου και την αποδίωξη του κακού. Μόλις το τελευταίο κομμάτι πηλού αγγίξει το έδαφος, οι περίφημες Φιλαρμονικές του νησιού ξεχύνονται στα καντούνια παίζοντας το εμβατήριο «Μη φοβάστε Γραικοί», δημιουργώντας ένα κλίμα απίστευτης ανάτασης.
Το Έθιμο της «Μαστέλας»
Αμέσως μετά τους Μπότηδες, στην περιοχή της Πίνιας, αναβιώνει το έθιμο της «Μαστέλας». Ένα μεγάλο βαρέλι γεμάτο νερό στολίζεται με μυρτιές και οι περαστικοί ρίχνουν μέσα κέρματα. Με το σήμα της Ανάστασης, κάποιος πρέπει να βουτήξει μέσα στο βαρέλι για να μαζέψει τα χρήματα – μια πράξη που συνοδεύεται από γέλια και πειράγματα.
Tip για τους επισκέπτες: Οι Κερκυραίοι θεωρούν γούρι να κρατήσεις ένα μικρό κομμάτι από σπασμένο Μπότη. Πολλοί επισκέπτες το 2026 θα πάρουν μαζί τους ένα θραύσμα ως φυλαχτό για το υπόλοιπο της χρονιάς.

