Ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης μίλησε στον Ant1 για τα θέματα της επικαιρότητας γύρω από τον τομέα της υγείας. Έκανε αναφορά στη συνταγογράφηση και τις αλλαγές που επίκεινται, τις διαγνωστικές εξετάσεις αλλά και την εικόνα του ΕΣΥ.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας να κλείσουν οι τρύπες του συστήματος που έδωσαν την ευκαιρία σε γιατρούς και φαρμακοποιούς να στήσουν απάτη εκατομμυρίων ευρώ σε βάρος του ΕΟΠΥΥ, ο υπουργός υγείας παρουσίασε αλλη μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο γίνεται η ηλεκτρονική συνταγογράφηση .
Όπως εξήγησε μέχρι το τέλος του χρόνου θα λειτουργήσει το σύστημα του ψηφιακού ιατρικού φακέλου ώστε να μην γίνεται καμία συνταγογράφηση χωρίς τις εξετάσεις που την δικαιολογούν
«Μέχρι τέλος του έτους, οι διαγνωστικές εξετάσεις θα είναι σε ηλεκτρονική μορφή, θα έχουν συνδεθεί όλα τα διαγωνστικά κέντρα με τον ΕΟΠΥΥ και πλέον για να γράψει ο γιατρός στον ασθενή ένα συγκεκριμένο φάρμακο, θα πρέπει να ανεβάσει στο σύστημα εξετάσεις που να δικαιολογούν το νόσημα και επομένως την συνταγογράφηση του συγκεκριμένου φαρμάκου» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης.
Όπως εξήγησε, μάλιστα, «τα συστήματα που έχουμε και θα θεσπίσουμε θα κάνουν ελέγχους και προς τα πίσω, για τα προηγούμενα χρόνια».
Ειδικά, δε, για το Ozempic, είπε ότι ζήτησε «να γίνει αντιστοίχιση των ποσοτήτων που παραδόθηκαν από τις φαρμακοποθήκες με τις πωλήσεις των φαρμακείων και με τα αποθέματα που υπάρχουν, για να δούμε αν υπάρχει παράνομη εξαγωγή του σκευάσματος, το οποίο έχει συγκεκριμένο όριο παραγωγής παγκοσμίως».
«Έχουμε τις λιγότερες ποτέ ελλείψεις φαρμάκων, λόγω σειράς μέτρων που έχουν ληφθεί, όπως η αύξηση των τιμών στα χαμηλού κόστους φάρμακα, ώστε να αντιμετωπιστεί η εξαγωγή φαρμάκων, που ευθύνεται για την έλλειψη πολλών φαρμάκων. Η αύξηση στις τιμές των φαρμάκων, έγινε με βάση τον νόμο Ξανθού. Ο νόμος είναι σωστός, δεν είναι ακριβά τα φάρμακα στην Ελλάδα», υποστήριξε ο Άδωνις Γεωργιάδης.
Σε ό,τι αφορά το ΕΣΥ, παραδέχθηκε ότι το σύστημα αντιμετωπίζει προβλήματα, τόνισε ωστόσο ότι «οι γιατροί του ΕΣΥ το 2024 είναι περισσότεροι από το 2019 και είναι ένας από τους υψηλότερους αριθμούς γιατρών στην ιστορία του ΕΣΥ»
Σχετικά με τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία, ο κ. Γεωργιάδης υπογράμμισε ότι «ορκίστηκα Υπουργός Υγείας στις αρχές Ιανουαρίου του 2024. Δεν υπήρχε πουθενα πρόβλεψη για απογευματινά χειρουργεία, σε κανέναν κωδικό του Υπ. Ανάπτυξης. Εγώ είπα να δούμε πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης για να γίνουν δωρεάν χειρουργεία. Δεν είναι εύκολο πράγμα να «μεταστρέψεις» πόρους του Ταμείου. Η διαπραγμάτευση κράτησε όλο το καλοκαίρι. Στα λογιστήρια των ευρωπαίων έγιναν οι υπολογισμοί για τα κόστη και μας είπαν ότι θα μπορούμε να τα κάνουμε από τον Νοέμβριο φέτος».
ΠΕΦ: Σημαντικός ο έλεγχος των συνταγογραφήσεων
Ο έλεγχος της κατανάλωσης και η πάταξη φαινομένων πλασματικής συνταγογράφησης βρίσκονται στον πυρήνα των θέσεων της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) και ασφαλώς αποτελούν αίτημα για το σύνολο του φαρμακευτικού κλάδου, αναφέρει η ΠΕΦ με αφορμή την απάτη «μαμούθ» με φάρμακα σε βάρος του ΕΟΠΥΥ. Συγχαίρει τον ΕΟΠΥΥ και την Ελληνική Αστυνομία για την πρόσφατη αποκάλυψη του κυκλώματος των παράνομων συνταγογραφήσεων, τονίζοντας ότι η σε βάθος διερεύνηση της υπόθεσης και η παραδειγματική τιμωρία των εμπλεκομένων στο κύκλωμα θα αποθαρρύνει όσους κακόβουλα παρανομούν σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος.
Η ΠΕΦ πέρα από την ηθική διάσταση της απάτης, θέτει και την οικονομική διάσταση της δράσης του κυκλώματος, που όπως αναφέρει «επιβαρύνει τις φαρμακευτικές εταιρείες οι οποίες μέσω των τεράστιων σήμερα υποχρεωτικών εκπτώσεων και επιστροφών, συνεισφέρουν στην κάλυψη των αναγκών των ασθενών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι φαρμακευτικές ανάγκες στον ΕΟΠΥΥ και τα νοσοκομεία του 2023 καλύφθηκαν με 2,8 δις ευρώ από το Κράτος, οι ασθενείς μέσω των συμμετοχών επιβαρύνθηκαν με 735 εκατ. ευρώ, ενώ η βιομηχανία συνεισέφερε με συνολικές επιστροφές που έφθασαν το δυσθεώρητο ποσό των 3,2 δις. ευρώ, υπερβαίνοντας δηλαδή τη συμβολή του Κράτους. Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά στην Ευρώπη και τον κόσμο και ξεκάθαρα δεν είναι βιώσιμο», αναφέρει η ΠΕΦ.
Συνεχίζει ότι η πρόσφατη αποκάλυψη της απάτης «αναδεικνύει ως ύψιστη προτεραιότητα την πλήρη ανάπτυξη των ψηφιακών εργαλείων που θα επιτρέψουν τον συνεχή, συστηματικό έλεγχο της συνταγογράφησης προκειμένου ανάλογες πρακτικές να εντοπίζονται έγκαιρα και να απομονώνονται».
