Η ανθρωπιστική κρίση στη Γάζα βρέθηκε στο επίκεντρο την έναρξη των εργασιών στην τριμερή Σύνοδο, Ελλάδας – Κύπρου – Αιγύπτου.
«Πρέπει να επανέλθουμε τι συμβαίνει στη Γάζα. Πρέπει να προσπαθήσουμε για μια κατάπαυση του πυρός και φυσικά την απελευθέρωση των ομήρων για να βρεθεί ένας τρόπος για επανέναρξη ενός momentum, που θα έχει να κάνει με τη λύση δύο κρατών», είπε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός, είχε νωρίτερα διμερή συνάντηση με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου Abdel Fattah El-Sisi.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν οι εξαιρετικές σχέσεις Ελλάδας-Αιγύπτου και ο ρόλος τους για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή, ιδιαίτερα σε μια συγκυρία περιφερειακών προκλήσεων και αναταράξεων.
Συζητήθηκε ακόμα η σύγκληση κατά το επόμενο διάστημα του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Αιγύπτου, η σύσταση του οποίου είχε αποφασιστεί με Κοινή Δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη και του αλ Σίσι τον περασμένο Μάρτιο στο Κάιρο για την αναβάθμιση και εμβάθυνση της στρατηγικής σχέσης των δύο χωρών.
Ο Πρωθυπουργός και ο Πρόεδρος της Αιγύπτου συζήτησαν επίσης για τη συνεργασία των δύο χωρών στο μεταναστευτικό, καθώς είναι κομβικός ο ρόλος της Αιγύπτου ώστε να περιοριστούν οι παράνομες οδοί διακίνησης και να συγκρατηθούν οι ροές που φθάνουν στην Κρήτη μέσω της Λιβύης. Συζητήθηκε ακόμη η συνεργασία για τη διασφάλιση νομίμων οδών μετανάστευσης και οι δυνατότητες διεύρυνσης της διμερούς συμφωνίας για εποχικούς εργάτες.
ΟΙ δύο ηγέτες αντάλλαξαν ακόμη απόψεις για τις διεθνείς και περιφερειακές εξελίξεις με έμφαση στη Συρία.
Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι «εκτιμούμε τη συνεισφορά της Αιγύπτου σε σχέση με τη Λιβύη».
«Θα μιλήσουμε για το τι συμβαίνει στη Γάζα και πρέπει να προσπαθήσουμε για μία κατάπαυση του πυρός και απελευθέρωση των ομήρων ώστε να βρεθεί ένας τρόπος για επανέναρξη ενός μομέντουμ που θα έχει να κάνει με την λύση των δύο κρατών», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις πολλές γεωπολιτικές προκλήσεις στην περιοχή της Μέσης Ανατολή. «Το θετικό είναι ότι κοιταζόμαστε στα μάτια και ανταλλάσσουμε απόψεις, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για μία συνεργασία με άλλους περιφερειακούς παίκτες οι οποίοι συμφωνούν με εμάς και φυσικά έχουμε παρόμοιες θέσεις σχετικά με την ανάγκη μίας σταθερής Μέσης Ανατολής που δεν θα εξάγει προβλήματα σε άλλες χώρες στην περιοχή.
(…) Θα ήθελα επίσης να υπογραμμίσω τη σπουδαιότητα του επιχειρηματικού φόρουμ και σε ότι έχει να κάνει με τις ελληνικές επιχειρήσεις, τούτο καταδεικνύει ένα ανανεωμένο ενδιαφέρον για την ενδυνάμωση των οικονομικών δεσμών μεταξύ Αιγύπτου και Ελλάδος».
Με το βλέμμα στις εξελισσόμενες κρίσεις στη Μέση Ανατολή που έχουν ως επίκεντρο την Γάζα και την Συρία και σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία το τοπίο στις ανατολικές ακτές της Μεσογείου αναδιαμορφώνεται, η σημερινή συνάντηση κορυφής των κυρίων Μητσοτάκη, Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι και Χριστοδουλίδη στο Κάιρο αναδεικνύει τη σημασία της σύμπραξης που έχει οικοδομηθεί ανάμεσα στην Ελλάδα, την Αίγυπτο και την Κυπριακή Δημοκρατία.
Η 10η Τριμερής Σύνοδος, που σήκωσε αυλαία με τις διευρυμένες συνομιλίες των τριών ηγετών εκπέμπει μήνυμα για τη στρατηγική διάσταση της συνεργασίας Αθήνας-Καΐρου-Λευκωσίας, που αποτελεί άξονα σταθερότητας σε μία περιοχή-κλειδί του παγκόσμιου χάρτη.
Στις 14:20 οι ηγέτες θα κάνουν δηλώσεις στον Τύπο.
