Με το θέμα των δασμών και των ελληνικών εξαγωγών αναμένεται να ασχοληθεί το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) το οποίο συνεδριάζει σήμερα στις 10:00, υπό τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στο Μέγαρο Μαξίμου. Στην ατζέντα του συμβουλίου αναμένεται να βρεθεί η εκτίμηση της κατάστασης, η προετοιμασία της εθνικής αντίδρασης, η συνδιαμόρφωση των ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών. Παράλληλα αναμένονται πρωτοβουλίες θωράκισης της εξωστρέφειας της οικονομίας, μεταξύ αυτών η διευκόλυνση των εξαγωγών σε άλλες αγορές.
Στο συμβούλιο θα συμμετάσχουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως, ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Δήμας, ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Τσιάρας, η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη και ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Δημήτρης Παπαστεργίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το συγκεκριμένο όργανο, το ΚΥΣΟΙΠ, το οποίο είχε συσταθεί το 2019 στο πλαίσιο του επιτελικού κράτους, ενεργοποιείται εκ νέου με στόχο να συντονίζεται ο «οικονομικός κύκλος» που έχει αναλάβει να εποπτεύει ο αντιπρόεδρος Κωστής Χατζηδάκης. Στόχος είναι η οικονομική κυβερνητική πολιτική εκτός από την μακροοικονομία να εστιάσει και στη μικροοικονομία δηλαδή στις εξαγωγές, την ανταγωνιστικότητα, τις υποδομές κ.α.
Στο νέο τοπίο που δημιουργεί στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα η απόφαση Τραμπ για την επιβολή δασμών, αναφέρθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην καθιερωμένη κυριακάτικη ανάρτηση του χθες στο facebook. Ο πρωθυπουργός κάνει λόγο για έναν γενικευμένο εμπορικό «πόλεμο» και προαναγγέλλει ότι η Ελλάδα θα συμμετέχει ενεργά στη συν-διαμόρφωση ενιαίας ευρωπαϊκής αντίδρασης απέναντι στην καινούργια πραγματικότητα.
Η μεγαλύτερη ανησυχία του Μαξίμου αφορά στη μετακύλιση του κόστους στην καθημερινότητα των πολιτών. Ο εμπορικός πόλεμος απειλεί να προκαλέσει νέες διακυμάνσεις στις τιμές ενέργειας και πρώτων υλών, αυξάνοντας το συνολικό κόστος της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας πυροδοτώντας ένα νέο πληθωριστικό κύμα. Αυτό θα επιφέρει νέες ανατιμήσεις στα ήδη ακριβά προϊόντα με αρνητικές συνέπειες για το διαθέσιμο εισόδημα, την κατανάλωση και την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών.
Ο κ. Μητσοτάκης, στην ίδια ανάρτηση, δεσμεύεται δε ότι κυβέρνηση θα παλέψει ώστε η ελληνική οικονομία «να βγει όσο πιο αλώβητη γίνεται και από αυτή τη νέα σοβαρή αναταραχή στην παγκόσμια οικονομία». Όπως μάλιστα επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης, η Ελλάδα δεν έχει τόσο μεγάλες εξαγωγές ποσοστιαία απέναντι στις ΗΠΑ ωστόσο, οι εξελίξεις αυτές θα έχουν για ένα τουλάχιστον διάστημα κάποιες αρνητικές επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή και στην παγκόσμια οικονομία – οι οποίες προφανώς δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστη τη χώρα μας.
«Οι επιπτώσεις είναι δεδομένες – και πιθανόν να υπάρξουν πολλαπλοί γύροι κλιμάκωσης», παραδέχεται ο υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης. Ο επικεφαλής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού, Μιχάλης Αργυρού, προειδοποιεί πως «οι δασμοί θα χτυπήσουν την καθημερινότητα των νοικοκυριών μέσα στους επόμενους 12 με 18 μήνες».
Παράλληλα, η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με τις πρώτες δημοσιονομικές παρενέργειες. Η κάμψη των εξαγωγών μπορεί να περιορίσει τα φορολογικά έσοδα που προέρχονται από τις εξαγωγικές δραστηριότητες και σε συνδυασμό με τα χτυπήματα που θα δεχθεί η ελληνική οικονομία από την επιβράδυνση της ανάπτυξης στην ΕΕ θα μπορούσε να επηρεάσει την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται ένα ιδιαίτερα ασφυκτικό περιβάλλον για τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής.
Το ενδεχόμενο περιορισμού του πακέτου παροχών για το 2026 εξετάζεται πλέον σοβαρά. Το πρώτο καμπανάκι έρχεται αύριο από την Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία — σύμφωνα με πληροφορίες — προχωρά σε επί τα χείρω αναθεώρηση των προβλέψεων για το 2025. Ο ρυθμός ανάπτυξης εκτιμάται πλέον στο 2,3% (από 2,5%) και ο πληθωρισμός στο 2,9% (από 2,5%).
