Κ. Μητσοτάκης: «Υπογράψαμε με τον πρόεδρο της Αιγύπτου διακήρυξη για τη Στρατηγική Εταιρική Σχέση Αθήνας- Καΐρου»

«Οι χώρες μας αποτελούν πυλώνες σταθερότητας με κοινές επιδιώξεις με πρώτο το Κυπριακό την δίκαιη και βιώσιμη λύση» ανέφερε ο πρωθυπουργός στέλνοντας μήνυμα στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν
7
Μάιος
2025

SHARE

Facebook
X
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email

Με το μήνυμα ισχυρών σχέσεων φιλίας και συνεργασίας στις αποσκευές του βρίσκεται στην Ελλάδα σήμερα, Τετάρτη (07.05.25) ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι, ο οποίος έφτασε στην Αθήνα στις 10.15 το πρωί και στη συνέχεια συναντήθηκε τόσο με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Τασούλα όσο και με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Νωρίτερα ολοκληρώθηκε το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας των δύο χωρών και αυτή την ώρα σε εξέλιξη βρίσκονται οι κοινές δηλώσεις των δύο ηγετών. Είναι η δεύτερη φορά που ο Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι και ο Κυριάκος Μητσοτάκης συναντώνται με στόχο την αναβάθμιση της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας – Αιγύπτου.

Την σημασία και την μεγάλη προοπτική των σχέσεων Ελλάδας Αιγύπτου τόνισε ο πρωθυπουργός στις κoινές δηλώσεις με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου. «Επιβεβαιώνουμε έμπρακτα την κοινή βούληση να εδραιώσουμε την στενή συνεργασία μας. Τα μνημόνια που υπογράψαμε ανοίγουν νέους δρόμους στην ενέργεια τη ναυτιλία την εκπαίδευση τον πολιτισμό και ενισχύουν τις διμερείς πολιτικές σχέσεις για τις οποίες συμφωνήσαμε να δουλέψουμε εντατικά. Έχουμε πολύ στενή συνεργασία σε κρίσιμά ζητήματα με τις αρχές του διεθνούς δικαίου», τόνισε.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι πλέον υπάρχουν υγιείς βάσεις για να αντιμετωπίζουμε μαζί τις κοινές προκλήσεις και πρόσθεσε ότι σήμερα Αθήνα και Κάιρο είναι στην ίδια όχθη απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις.

Παράλληλα ο πρωθυπουργός έκανε ξεχωριστή αναφορά στη Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά λέγοντας: «Σας ευχαριστώ ιδιαίτερα για το προσωπικό σας ενδιαφέρον. Για την προστασία της Μονής και του ελληνορθόδοξου χαρακτήρα της».

Όμως, ο πρωθυπουργός έκανε αναφορά και στο Κυπριακό στέλνοντας μήνυμα στον Ταγίπ Ερντογάν. «Οι χώρες μας αποτελούν πυλώνες σταθερότητας με κοινές επιδιώξεις με πρώτο το Κυπριακό την δίκαιη και βιώσιμη λύση του οποίου στηρίζουμε θέλω να ευχαριστήσω την Αίγυπτο για την διαχρονική στήριξη. Δεν μπορούν και σήμερα να διακινούνται μη αποδεκτές θέσεις περί δυο κρατών και προκλητικές δηλώσεις που φορτίζουν το κλίμα προσέγγισης και διαλόγου που αποκτά μια δυναμική. Κανένα παράνομο τετελεσμένο δεν μπορεί να έχει ισχύ στο μέλλον.»

Ο πρωθυπουργός έκανε αναφορά και στον σημαντικό ρόλο της Αιγύπτου στο Μεσανατολικό αλλά και στην Συρία λέγοντας ότι «η νέα ηγεσία πρέπει να διασφαλίσει τα δικαιώματα όλων των Σύρων πολιτών και τόνισε ότι οι σφαγές χριστιανών εκπέμπουν αρνητικά μηνύματα και οι υπαίτιοι πρέπει να οδηγηθούν στην δικαιοσύνη».

Όσον αφορά στο μεταναστευτικό αναφέρθηκε στην επιμονή του Προέδρου Σίσι για την μετάκληση νόμιμων εργατών στην χώρα μας. «Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε νέους Αιγύπτιους να έρθουν να δουλέψουν στη χώρα μας. Αυτή είναι και η απάντηση της Ευρώπης απέναντι στους διακινητές. Πρέπει η Ευρώπη με φίλες χώρες να αποφασίζουν», τόνισε.

Επανέλαβε ότι η Ελλάδα είναι σταθερός σύμμαχος της Αιγύπτου στις σχέσεις με την ΕΕ. «Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι παίξαμε σημαντικό ρόλο για να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε σημαντικά έργα όπως τον αγωγό GREGY που θα δώσει την δυνατότητα για φθηνή ηλεκτρική ενέργεια που έχετε την δυνατότητα να παράγετε και να εξάγετε στην Ευρώπη. Υπάρχουν και άλλα έργα όπως μεταφορά και αποθήκευση του διοξειδίου του άνθρακα. Αλλά και στην έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων νοτίως της Κρήτης».

Και κατέληξε: «Έχει μεγάλη σημασία να είμαστε ευθυγραμμισμένοι σε αυτά το ταραγμένο περιβάλλον».

Δείτε τις δηλώσεις των δύο ηγετών

Νωρίτερα, κατά τη συνάντηση στο Προεδρικό Μέγαρο, ο κ. Τασούλας είπε απευθυνόμενος στον Αιγύπτιο πρόεδρο Αλ Σίσι ότι «η μακραίωνη σχέση μας, που έχει περάσει τη δοκιμασία αιώνων, χαρακτηρίζεται κατ’ εξοχήν από τις σχέσεις φιλίας και συνεργασίας. Αυτές οι σχέσεις καλής γειτονίας είναι τελικά όλη η ουσία των αρχών και των προβλέψεων του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ, στον οποία εδώ και δεκαετίες, αλλά και σήμερα, η ανθρωπότητα έχει επενδύσει πάρα πολλές ελπίδες. Αυτή ωστόσο η υποδειγματική σχέση, κύριε Πρόεδρε, έχει ακόμη περιθώρια βελτιώσεως».

«Βλέποντας τους εκπροσώπους των κυβερνήσεων των δύο χωρών και αντιλαμβανόμενος τις επόμενες συναντήσεις που θα έχετε στο πρωθυπουργικό γραφείο, σκέφτομαι πως αυτό το περιθώριο βελτίωσης πιάνει μεγάλη γκάμα, μεγάλη θεματική όπως η ασφάλεια, όπως η ενέργεια, η εκπαίδευση, ο πολιτισμός και αξίζει τον κόπο όλα αυτά να ενταθούν και να κάνουν τη σχέση μας ακόμη πιο ενδιαφέρουσα, ακόμη πιο γόνιμη» σημείωσε ο κ. Τασούλας.

Και πρόσθεσε: «Ένα άλλο θέμα που αξίζει να αναφερθούμε, κύριε Πρόεδρε, είναι η κατάσταση στην ευρύτερη περιφέρειά μας, στη γειτονιά μας, η οποία εμπνέει πολλές ανησυχίες και που ξέρω πως το ενδιαφέρον της χώρας σας, η οποία ασκεί μεγάλη επιρροή στην περιοχή αυτή της Μεσογείου, στη Μέση Ανατολή, στην Αφρική, ενδιαφέρεται για την επικράτηση της ειρήνης, ενδιαφέρεται για την επιστροφή των ομήρων, όπως και η δική μας χώρα.

Ενδιαφέρεται για την κατάπαυση του πυρός και όλες αυτές οι παραδοχές, όλες αυτές οι παράμετροι αξίζει να συμπεριληφθούν σε μια ανταλλαγή απόψεων για να δούμε πώς οι χώρες μας, που είναι αφοσιωμένες στις αρχές του ειρηνικού διαλόγου και της ειρηνικής συνύπαρξης, θα μπορέσουν να συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση στην ευρύτερη περιοχή μας».

Από την πλευρά του ο κ. Αλ-Σίσι ευχαρίστησε τον Έλληνα ομόλογό του για την υποδοχή και υπενθύμισε ότι επισκέπτεται την Ελλάδα για 5η φορά, απόδειξη της καλής σχέσης των δύο χωρών.

«Θέλω να μου επιτρέψετε να απευθύνω θερμό χαιρετισμό στον φίλο ελληνικό λαό» είπε ο Αιγύπτιος Πρόεδρος και στη συνέχεια ανάφερε ότι η Αίγυπτος τάσσεται υπέρ της ειρήνης και ο συντονισμός των Αιγύπτου- Ελλάδας αποβλέπει στη σταθερότητα της περιοχής, ενώ σημείωσε ότι υπάρχει περιθώριο βελτίωσης των σχέσεων των δύο χωρών.

Ακόμα αναφέρθηκε στο θέμα της Γάζας λέγοντας ότι γίνονται προσπάθειες για την κατάπαυση του πυρός και την επιστροφή των ομήρων, ενώ για το μεταναστευτικό είπε ότι υπάρχουν 9 εκατ. άνθρωποι που θέλουν να φύγουν από τη Γάζα και να πάνε στην Αίγυπτο. «Εμείς θέλουμε οι Παλαιστίνιοι να μείνουν στη Λωρίδα της Γάζας» τόνισε στο πλαίσιο αυτό.

Από το 2016 η Αίγυπτος δεν ήταν μια γέφυρα για να φύγουν οι μετανάστες προς την Ευρώπη, σημείωσε ακόμα ο κ. Αλ-Σίσι συμπληρώνοντας «αυτό για εμάς είναι ένα ηθικό και ανθρωπιστικό θέμα. Δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε πρόβλημα στους Ευρωπαίους εταίρους μας»

«Εμείς λέμε να αντιμετωπίσουμε τη λαθρομετανάστευση αλλά συντονισμό χρειάζεται και η νόμιμη μετανάστευση» συνέχισε ο Αιγύπτιος πρόεδρος.

«Και εμάς και την Ελλάδα μας ενδιαφέρει η σταθερότητα» κατέληξε ο Αμπντέλ Φατάχ Αλ-Σίσι.

 

Κυριάκος Μητσοτάκης για Κτηματολόγιο: Μία εκκρεμμότητα 200 ετών έχει επιλυθεί

«Κατ' αρχάς επιτρέψτε μου να ξεκινήσω εκφράζοντας τη μεγάλη…

Θεσσαλονίκη: Παραδόθηκε το πρώτο Urban Micro Forest – Αγγελούδης: Η καλύτερη φροντίδα για τους κατοίκους είναι το πράσινο

Παραδόθηκε επίσημα στους κατοίκους της δυτικής πλευράς της Θεσσαλονίκης…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ