Στο Βερολίνο συναντήθηκε με τον Γερμανό καγκελάριο, Φρίντριχ Μερτς, ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ως ο πρώτος επισκέπτης, από τους ηγέτες της ΕΕ, στην γερμανική πρωτεύουσα. Μετά τις κατ΄ιδίαν συνομιλίες που διεξήχθησαν σε θερμό κλίμα και με έμφαση στην αμυντική συνεργασία και το μεταναστευτικό, οι δύο αρχηγοί κρατών προχώρησαν σε κοινή συνέντευξη Τύπου.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός τόνισε τη νέα δυναμική των ελληνογερμανικών σχέσεων και τον Μερτς να προειδοποιεί τη Ρωσία με κυρώσεις αν δεν αποδεχθεί την ευρωπαϊκή πρόταση για εκεχειρία στην Ουκρανία.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε τη χαρά του που είναι ο πρώτος Ευρωπαίος ηγέτης που επισκέπτεται το Βερολίνο υπό τη νέα γερμανική ηγεσία, τονίζοντας τον συμβολισμό της επίσκεψης: «Ευχαριστώ για την υποδοχή και την τιμή. Αυτή έχει βαθύ συμβολισμό για τον δρόμο που έχουμε διανύσει στις σχέσεις μας, οι οποίες έχουν δοκιμαστεί, αλλά σήμερα έχουν ωριμάσει. Η Ελλάδα αισθάνεται ανακούφιση για το γεγονός πως η Γερμανία διαθέτει μια ισχυρή κυβέρνηση. Αθήνα και Βερολίνο έρχονται πιο κοντά. Είναι μεγάλη τιμή που βρίσκομαι εδώ και είμαι ο πρώτος εταίρος που υποδέχεστε στο Βερολίνο ως καγκελάριος», δήλωσε.
Και συνέχισε: «Ο καγκελάριος γνωρίζει καλά ότι η Ελλάδα εδώ και 6 χρόνια γράφει ένα νέο κεφάλαιο. Η οικονομία μας είναι σταθερή με μείωση της ανεργίας αύξηση των εξαγωγών και τους Γερμανούς να προτιμούν την χώρα μας. Η συνετή πολιτική που ακολουθούμε αποτυπώνεται στα πρωτογενή πλεονάσματα στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής για να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Ανακτήσαμε την επενδυτική βαθμίδα και αυτό είναι εφαλτήριο για περισσότερες επενδύσεις και από γερμανικές επιχειρήσεις.
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην ελληνική οικονομία, τονίζοντας την πρόοδο και τη σταθερότητα: «Η οικονομία μας σήμερα είναι από τις πιο σταθερές στην Ευρωζώνη, στον τουρισμό καταρρίπτουμε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο», είπε, προσθέτοντας πως η χώρα «γυρίζει σελίδα, θα συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις και είναι ελκυστικός προορισμός για γερμανικές επενδύσεις». Παράλληλα, σημείωσε πως «η Ελλάδα και η Ευρώπη αισθάνονται ανακούφιση που η Γερμανία έχει πλέον ισχυρή κυβέρνηση», ενώ αναφέρθηκε και στις εξελίξεις στην Ουκρανία, αλλά και στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής Άμυνας:
«Συζητήσαμε για την Ουκρανία, συμφωνούμε στην άμεση και άνευ όρων εκεχειρία 30 ημερών. Υπογραμμίσαμε πως η ΕΕ πρέπει να βρεθεί στο κέντρο των διαπραγματεύσεων. Η Ευρώπη οφείλει να είναι ενωμένη διπλωματικά και στρατιωτικά, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τη δική της άμυνα. Πρέπει να ενισχύσουμε την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.
Όσον αφορά στην μετανάστευση ο πρωθυπουργός είπε: «Αυτή τη στιγμή έχει γίνει μια σημαντική μετατόπιση στην συζήτηση για την μετανάστευση. Η συζήτηση πρέπει να είναι στην φύλαξη των συνόρων και στην υλοποίηση των επιστροφών όσων έχουν εισέλθει χωρίς να δικαιούνται άσυλο. Αναγνωρίζω ότι υπάρχουν ζητήματα δευτερογενών ροών αλλά αντιμετωπίζω το ζήτημα με κατανόηση και ζητώ κατανόηση και από την Γερμανία για το πως είναι να φυλάς τα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης».
Για τα Eurofighter: «Δεν είναι δουλειά πρωθυπουργού φιλοξενούμενου να κάνει υποδείξεις για το πως η Γερμανία θα προβεί σε πωλήσεις αμυντικών συστημάτων. Υπάρχουν ωστόσο προϋποθέσεις ότι οι τρίτες χώρες θα πρέπει να δείχνουν υψηλή συμμόρφωση ως προς την κοινή πολιτική εξωτερικών και ασφάλειας. Θα έχουμε την ευκαιρία να εμβαθύνουμε σε αυτή τη συζήτηση και την εξειδίκευση του κανονισμού safe».
Απαντώντας σε ερώτηση για την ελευθερία του Τύπου στη χώρα μας και την χαμηλή κατάταξη που της δίνουν οργανώσεις είπε: «Η Ελλάδα είναι μια δημοκρατία που λειτουργεί πολύ καλά και ο τελικός κριτής είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μου φαίνεται παράξενο όταν σε κάποιες κατατάξεις που βγαίνουν από ΜΚΟ η χώρα μου που είναι δημοκρατία να είναι κάτω από αφρικανικές χώρες που δεν διακρίνονται από τα δημοκρατικά τους αντανακλαστικά. Στην Ελλάδα μπορεί να πει και να γράψει ο καθένας ότι θέλει» .
Η Ελλάδα δεν θα περάσει ποτέ ξανά από μια αντίστοιχη κρίση σαν αυτή που μας γονάτισε το 2015
«Η Ελλάδα είναι μια χώρα που αποτελεί υπόδειγμα δημοσιονομικής συμμόρφωσης. Μειώνουμε με ταχύτητα το χρέος και είμαστε πεπεισμένοι ότι θα πετύχουμε τους στόχους μείωσης των πλεονασμάτων Να είστε απολύτως πεπεισμένοι ότι η Ελλάδα θα πετύχει τους στόχους θα μειώνει το χρέος και η χώρα μου δεν θα περάσει ποτέ ξανά από μια αντίστοιχη κρίση σαν αυτή που μας γονάτισε το 2015. Η δημοσιονομική σταθερότητα είναι το θεμέλιο που χτίζουμε τις πολιτικές μας και αυτό για μένα είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα», είπε απαντώντας σε ερώτηση ο πρωθυπουργός.
«Συμφωνήσαμε να επεκτείνουμε την οικονομική συνεργασία»
Παίρνοντας τον λόγο ο Γερμανός Καγκελάριος είπε επίσης: «Έχουμε τεράστιο σεβασμό για την Ελλάδα από το 2019 και μετά. Για το τι πέτυχε. Είστε από τις ελάχιστες χώρες που έχετε πρωτογενή πλεονάσματα και σημειώνετε οικονομικές επιτυχίες».
Ερωτηθείς τι θα μπορούσε να διδαχθεί από την ελληνική επιτυχία ο Μερτς είπε: «Η Ελλάδα επέστρεψε στην εβδομάδα εργασίας των έξι ημερών κάτι αδιανόητο στην Γερμανία. Όλοι όσοι θεωρούν ότι αυτά στη Γερμανία είναι αδιανόητο να δουλεύει κανείς 40 ώρες την εβδομάδα τους συστήνω να κοιτάξουν προς την Ελλάδα».
Ακόμη ο καγκελάριος Μερτς στάθηκε στη στρατηγική σημασία της ελληνογερμανικής συνεργασίας, λέγοντας ότι πρέπει να «εμβαθύνουμε τις σχέσεις μας και να λύσουμε από κοινού τα προβλήματα».
«Αναφερθήκαμε στον πόλεμο της Ουκρανίας, που δήλωσε πρόθυμη για εκεχειρία 90 ημερών. Αν δεν γίνει δεκτή από τη Ρωσία, θα συζητήσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο περαιτέρω κυρώσεων, το 17ο πακέτο, στην ενέργεια και τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Η μπάλα είναι μόνο στην πλευρά της Ρωσίας. Δεν είναι αυτονόητες η ειρήνη και η ασφάλεια στην Ευρώπη. Αναφερθήκαμε στο ζήτημα της τριτογενούς μετανάστευσης, που είναι θέμα Ελλάδας και Γερμανίας.
Κατέστησα σαφές πως πρέπει να μειωθεί η δευτερογενής μετανάστευση από την Ελλάδα στη Γερμανία, να αυξηθούν οι επανεισδοχές και πρέπει να βρεθεί κοινά αποδεκτή λύση. Συμφωνήσαμε να επεκτείνουμε την οικονομική συνεργασία, χαίρομαι ιδιαίτερα που ο Έλληνας πρωθυπουργός είναι σήμερα ο πρώτος φιλοξενούμενος ηγέτης» είπε ο Γερμανός καγκελάριος.
Αναφερόμενος στην άμυνα, είπε πως «Γερμανία και Ελλάδα εργαζόμαστε στην εμβάθυνση της άμυνας», ενώ ειδική μνεία έκανε και στο μεταναστευτικό, στηρίζοντας την αυστηροποίηση των διαδικασιών ασύλου: «Οι νέοι αυστηροί κανόνες για το άσυλο πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα. Κατέστησα σαφές ότι η δευτερογενής μετανάστευση από την Ελλάδα προς τη Γερμανία πρέπει να μειωθεί».
Ο Γερμανός καγκελάριος επεσήμανε ακόμη την ανάγκη για κοινή δράση στον τομέα της ενέργειας και της οικονομίας, τονίζοντας ότι «έχουμε μια βαθιά και μακροχρόνια συνεργασία με την Ελλάδα» και ότι «χαίρομαι ιδιαίτερα που ο Έλληνας πρωθυπουργός είναι ο πρώτος επισκέπτης από τους ηγέτες της ΕΕ».
Δείτε τις δηλώσεις των δύο ηγετών
